Tilgjengelighetserklæring for TP (rombestilling og timeplanvisning)

  • TP (rombestilling og timeplanvisning)
  • UNIVERSITETET I BERGEN, organisasjonsnummer 874 789 542
Erklæringen er oppdatert

I hvilken grad er nettstedet i samsvar med kravene til universell utforming?

Nettstedet er delvis i samsvar med kravene til universell utforming av ikt.

Det er brudd på 12 av 48 krav i regelverket.

Hva betyr bruddene for brukerne?

Bruddene som er registrert i denne erklæringen får spesielt konsekvenser for brukere som har følgende forutsetninger:

  • Bruk uten syn
  • Bruk med avgrenset syn
  • Bruk uten fargesyn
  • Bruk uten hørsel
  • Bruk med nedsatt hørsel
  • Bruk med nedsatt bevegelsesevne eller styrke
  • Bruk med begrenset rekkevidde
  • Begrensning av anfall på grunn av lysfølsomhet
  • Bruk med nedsatt kognisjon

Meld gjerne fra om brudd på kravene

Vi ønsker tilbakemelding fra brukerne.

  • Har du oppdaget feil og mangler knyttet til universell utforming av nettstedet?
  • Trenger du alternativ til innhold som ikke er universelt utformet?
  • Har du innspill til forbedringer av nettstedet?

Du kontakter oss via:

Klage

Diskrimineringsnemnda behandler klager om brudd på regelverket. Du finner informasjon om hvordan du klager på nettstedet til Diskrimineringsnemnda. Du kan også klage på manglende eller sent svar på tilbakemeldinger du har sendt til oss.


Status for innhold som ikke er universelt utformet

Vi har innhold på nettstedet som ikke er universelt utformet. Vi redegjør for hvilket innhold det gjelder, årsaken til at vi ikke følger kravene til universell utforming av ikt og hva det betyr for brukeren. Det er presentert i samme rekkefølge som kravene i WCAG 2.1-standarden.
UNIVERSITETET I BERGEN kategoriserer innholdet som ikke er universelt utformet på TP (rombestilling og timeplanvisning) slik:

Prinsipp 1. Mulig å oppfatte

Informasjon skal være presentert på en måte brukeren kan oppfatte. Det vil si at informasjon ikke bare skal kunne oppfattes med én enkelt sans. For å se grafikk trenger du for eksempel en skjerm og synssansen. Derfor skal bilder ha en alternativ tekst, i følge WCAG. Tekst kan også bli presentert på mange ulike måter, blant annet som punktskrift, syntetisk tale, på skjerm, tolkes som tegnspråk eller som symbol. WCAG krever derfor at tekst blir brukt som alternativ til lyd, film og bilder.

Innhold som bryter kravet

TP og UiBs logoer er tastaturfokuserbare, men har mangelfull alternativ tekst. Dette gjør at personer som bruker skjermleser ikke får informasjon om hva som avbildes.

Innhold som bryter kravet

Ved rombestilling er det overskrifter til kombinasjonsbokser som ikke leses opp av skjermleser. Dette gjør at det er vanskelig for personer med nedsatt syn å fylle ut skjemaet. 

Innhold som bryter kravet

Ved både rombestilling og timeplanvisning blir innhold dekket av mouseover-meny når siden er zoomet inn, og lar seg ikke fjerne uten å flytte mus/fjerne tastaturfokus. Dette kan forstyrre brukeropplevelsen for personer som forstørrer siden, har nedsatt kognisjon eller motorikk. 

Prinsipp 2. Mulig å betjene

Web er interaktivt. Det er viktig at brukerne for eksempel kan navigere, velge knapper og sette haker i avkryssingsfelt, med det utstyret og den hjelpemiddelteknologien de bruker. Dette betyr for eksempel at det ikke bare skal være mulig å bruke mus. Alt innhold og all funksjonalitet skal også kunne brukes bare med tastaturet.

Innhold som bryter kravet

Ved rombooking er valgalternativer under "Repeterende" utilgjengelige med kun tastatur. Dette gjør det umulig for personer som bare navigerer med tastatur å gjøre enkelte typer rombestillinger. 

Innhold som bryter kravet

Det er tidsbegrensning på innlogging i rombookingstjenesten, og brukeren blir automatisk logget ut etter en periode med inaktivitet. Dette er nødvendig av sikkerhetshensyn, men varsles ikke i forkant. Dette kan forstyrre brukeropplevelsen for personer som trenger lengre tid på bruke tjenesten.

Innhold som bryter kravet

I timeplanvisning kan det være uklart hvor lenker med informasjon om rom og fagperson leder. Dette gjør det vanskelig for brukere å vite hva de klikker på.

Innhold som bryter kravet

For noen elementer er fokusmarkeringen svak og lite synlig. Dette kan gjøre det vanskelig å vite hvor man er på siden for personer som navigerer ved hjelp av tastatur.

Innhold som bryter kravet

I kalendervisningen er det ikke samsvar mellom visuell og kodet ledetekst i semestervelgeren, og søkefeltet mangler visuell ledetekst. Ved rombooking mangler samsvar mellom visuell og kodet ledetekst for noen av kombinasjonsboksene, og kodet ledetekst er i stedet den foreslåtte verdien i feltet. Dette kan gjøre det vanskelig å fylle ut skjemaet for personer som bruker taleinput.

Prinsipp 3. Forståelig

Målet med nettsteder er at brukerne skal forstå hvordan sidene skal brukes og informasjonen de får. Det handler om at nettstedet er forutsigbart, har et enkelt språk og god hjelpefunksjonalitet. Rett koding er viktig for at nettstedet skal fungere med hjelpemiddelteknologi, for eksempel vil rett språk på siden sørge for at teksten blir lest opp på rett måte for brukere med talesyntese.

Innhold som bryter kravet

I kalendervisningen leses navn på undervisningsaktiviteter som er på andre språk på samme språk som resten av siden, ettersom disse hentes fra en annen kilde og det ikke er mulig å angi andre språk i koden. Dette gjør at personer som bruker skjermleser ikke får aktivitetsnavn lest opp med korrekt uttale.

Innhold som bryter kravet

Ved rombestilling er det uklart hva som skal velges i kombinasjonsbokser for personer som bruker skjermleser (jf. 2.5.3)

Prinsipp 4. Robust

Rett koding av nettstedet er viktig, og dette er som regel ivaretatt med bruk av standardelement i HTML. Valider at koden på nettstedet er rett. Dette er spesielt viktig dersom du bruker ny teknologi eller lager egne element (custom widgets).

Innhold som bryter kravet

I timeplanvisningen, under menypunktet "Abonnere på aktiviteter", mangler hjelpeikonet tilgjengelig navn. Dette gjør at personer som bruker skjermleser ikke får informasjon om hva denne er til. 

Innhold som bryter kravet

Ved rombooking blir ikke varsler om feil i inndata lest opp av skjermleser. Dette gjør at personer som bruker skjermleser ikke får samme informasjon som seende brukere. 


Test og vurdering av nettstedet

Vi har selv testet og vurdert nettstedet.

Om erklæringen

  • Tilgjengelighetserklæringen er sist oppdatert .
  • Tilgjengelighetserklæring for dette nettstedet ble opprettet første gang .

Arbeid med universell utforming av ikt

Universitetet i Bergen har et stadig større fokus på universell utforming, og gjennom opprettelsen av tjenesten UiB Universell 01.02.22 valgte Universitetet i Bergen å satse strategisk for å styrke arbeidet med universell utforming. Universell utforming av IKT er en viktig del av UiB Universell sitt arbeid.

Gjennom Handlingsplan for inkluderende læringsmiljø og universell utforming slås det fast at Universitetet i Bergen skal arbeide for universell utforming av læringsmiljøet i sin helhet.

På Universitetet i Bergen har vi rundt 4500 innholdsprodusenter, og vi arbeider med bevisstgjøring av universell utforming av det vi produserer digitalt. På noen områder er ikke verktøyene vi har til rådighet særlig godt egnet, fordi de er tungvinte og tidkrevende å bruke. Universitetet i Bergen arbeider nå for å bytte ut eksisterende systemer slik at det skal lette dette arbeidet.

Universitetet i Bergen vil arbeide planmessig for å fremme universell utforming av IKT, eksempelvis ved å

1. signalisere et fokus på uu av IKT gjennom å tilby, og oppfordre til deltakelse på, ulike kurs.
2. oppfordre fakulteter, institutter og administrative avdelinger til å utarbeide egne planer for arbeidet med universell utforming av IKT.
3. utvikle egne ressurssider for ansatte med tips og triks når det gjelder universell utforming av IKT.
4. arbeide aktivt gjennom Nettverk for universell utforming og tilrettelegging slik at det legges planer for utvikling av dette området ved universitetet.
5. tilby ulike kurs i universell utforming av IKT, både nettbaserte kurs, synkront og asynkront, og fysiske samlinger.
6. promotere prosjektet; Universell utforming av digitale læremidler. Prosjektet er støttet av HKdir, og gjennom dette arbeidet ønsker universitetet å ytterligere styrke alt arbeidet på UiB knyttet til universell utforming av IKT.
7. arbeide aktivt for å utbedre feil i systemer som er blitt oppdaget gjennom arbeidet med testing av nettsteder i forbindelse med utarbeidelse av tilgjengelighetserklæringer.