Tilgjengelighetserklæring for reisnordland.no

  • reisnordland.no
  • NORDLAND FYLKESKOMMUNE, organisasjonsnummer 964 982 953
Erklæringen er oppdatert

I hvilken grad er nettstedet i samsvar med kravene til universell utforming?

Nettstedet er delvis i samsvar med kravene til universell utforming av ikt.

Det er brudd på 7 av 48 krav i regelverket.

Hva betyr bruddene for brukerne?

Bruddene som er registrert i denne erklæringen får spesielt konsekvenser for brukere som har følgende forutsetninger:

  • Bruk uten syn
  • Bruk med avgrenset syn
  • Bruk uten fargesyn
  • Bruk uten hørsel
  • Bruk med nedsatt hørsel
  • Bruk med nedsatt bevegelsesevne eller styrke
  • Bruk med begrenset rekkevidde

Meld gjerne fra om brudd på kravene

Vi ønsker tilbakemelding fra brukerne.

  • Har du oppdaget feil og mangler knyttet til universell utforming av nettstedet?
  • Trenger du alternativ til innhold som ikke er universelt utformet?
  • Har du innspill til forbedringer av nettstedet?

Du kontakter oss via:

Klage

Diskrimineringsnemnda behandler klager om brudd på regelverket. Du finner informasjon om hvordan du klager på nettstedet til Diskrimineringsnemnda. Du kan også klage på manglende eller sent svar på tilbakemeldinger du har sendt til oss.


Status for innhold som ikke er universelt utformet

Vi har innhold på nettstedet som ikke er universelt utformet. Vi redegjør for hvilket innhold det gjelder, årsaken til at vi ikke følger kravene til universell utforming av ikt og hva det betyr for brukeren. Det er presentert i samme rekkefølge som kravene i WCAG 2.1-standarden.
NORDLAND FYLKESKOMMUNE kategoriserer innholdet som ikke er universelt utformet på reisnordland.no slik:

Prinsipp 1. Mulig å oppfatte

Informasjon skal være presentert på en måte brukeren kan oppfatte. Det vil si at informasjon ikke bare skal kunne oppfattes med én enkelt sans. For å se grafikk trenger du for eksempel en skjerm og synssansen. Derfor skal bilder ha en alternativ tekst, i følge WCAG. Tekst kan også bli presentert på mange ulike måter, blant annet som punktskrift, syntetisk tale, på skjerm, tolkes som tegnspråk eller som symbol. WCAG krever derfor at tekst blir brukt som alternativ til lyd, film og bilder.

Innhold som bryter kravet

Vi kan ikke garantere at det finnes innhold på nettsiden som ikke er universelt utformet. Dette kan få den konsekvens for besøkende at de ikke får med seg all informasjonen.

Vi jobber kontinuerlig med å forbedre løsningen slik at innhold som legges ut er i henhold til krav og regler om universell utforming, sånn at dett blir bedre og bedre.

Innhold som bryter kravet

Reiseplanleggeren er importert eksternt til CMSet og holder derfor ikke alle kravene for navn på knapper og enkelte check-bokser.

Vi jobber med å få oppdatert dette for å gi bedre tilgjengelighet for blinde og døvblinde brukere.

Reiseplanleggeren skal om kort tid byttes ut med EnTur sin reiseplanlegger. Denne skal være mer tilgjengelig.

Innhold som bryter kravet

Enkelte punkter i reiseplanleggeren som er importert fra utenfor CMSet kunne vært bedre tilgjengelig og hatt høyere synlighet for synshemmede brukere.

Enkelte knapper og bilder har ikke beskrivelse som hjelper synshemmede med å forstå betydningen bak dette.

Vi jobber med å gå igjennom nettsiden for å forbedre dette så det møter kravet for universal utforming.

Innhold som bryter kravet

Vi kan ikke garantere at det ikke er innhold på nettsiden som har for lav kontrast for fargeblinde å oppfatte. Dette gjelder tekst og skillelinjer. Det er også mulig at enkelte tekster under bilder er for liten for enkelte å se.

Vi jobber med å utvikle nettsiden for å oppfylle dette kravet.

Innhold som bryter kravet

Enkelte bilder på nettsiden har ikke beskrivende tekst (alt-tekst). Vi jobber med å finne disse bildene og lage en beskrivelse på dem.

Prinsipp 2. Mulig å betjene

Web er interaktivt. Det er viktig at brukerne for eksempel kan navigere, velge knapper og sette haker i avkryssingsfelt, med det utstyret og den hjelpemiddelteknologien de bruker. Dette betyr for eksempel at det ikke bare skal være mulig å bruke mus. Alt innhold og all funksjonalitet skal også kunne brukes bare med tastaturet.

Innhold som bryter kravet

Vi kan ikke garantere at det ikke finnes innhold på nettsiden hvor kravet ikke er oppfylt. Vi jobber kontinuerlig med å rette disse feilene når vi finner dem.

Dette gjelder skjema som ikke er produsert i CMS-et men som kommer fra 3. part.

Dette kan få konsekvenser for personer med nedsatt kognitiv evne eller har utfordringer med syn.

Prinsipp 4. Robust

Rett koding av nettstedet er viktig, og dette er som regel ivaretatt med bruk av standardelement i HTML. Valider at koden på nettstedet er rett. Dette er spesielt viktig dersom du bruker ny teknologi eller lager egne element (custom widgets).

Innhold som bryter kravet

Enkelte knapper og lenker på nettsiden har ikke fastsatt navn. Dette jobber vi kontinuerlig med å rette etter hvert som vi finner dem.


Test og vurdering av nettstedet

Vi har selv testet og vurdert nettstedet.

Om erklæringen

  • Tilgjengelighetserklæringen er sist oppdatert .
  • Tilgjengelighetserklæring for dette nettstedet ble opprettet første gang .

Arbeid med universell utforming av ikt

Rutiner og opplæring:
Vi har rutiner og retningslinjer for nettpublisering som skal sikre at vi jobber korrekt med universell utforming på nett. Disse blir gjennomgått og revidert ved endringer i regelverk eller ved ny kunnskap om beste praksis for universell utforming.
Vi gjennomfører kontinuerlig opplæring og oppfølging av våre redaktører. Våre redaktører deltar også på ulike eksterne kurs i nettpublisering og universell utforming ved behov.

Vi har også skrivekurs for alle våre ansatte, der klarspråk er et sentralt begrep.

Testing:
Vi gjennomfører jevnlig brukertester og eksperttesting av våre nettsider. Da blir både brukervennlighet og universell utforming testet.

Vi bruker også automatiserte verktøy for kvalitetssikring av våre nettsider. Verktøyet skanner gjennom alle sider og synliggjør feil og utbedringer vi ikke klarer å holde oversikten over manuelt.

Satsingsområder:
Vi jobber kontinuerlig med å tilegne oss ny kunnskap og beste praksis om universell utforming på nett. Målet er at alle ansatte skal ha et bevisst forhold til digital tilgjengelighet, og at våre tjenester skal bli så bra som mulig for våre brukere.