Tilgjengelighetserklæring for HelsaMi - Hjemme

Erklæringen er oppdatert

I hvilken grad er nettstedet i samsvar med kravene til universell utforming?

Nettstedet er delvis i samsvar med kravene til universell utforming av ikt.

Det er brudd på 13 av 48 krav i regelverket.

Hva betyr bruddene for brukerne?

Bruddene som er registrert i denne erklæringen får spesielt konsekvenser for brukere som har følgende forutsetninger:

  • Bruk uten syn
  • Bruk med avgrenset syn
  • Bruk uten fargesyn
  • Bruk uten hørsel
  • Bruk med nedsatt bevegelsesevne eller styrke
  • Bruk med begrenset rekkevidde
  • Bruk med nedsatt kognisjon

Meld gjerne fra om brudd på kravene

Vi ønsker tilbakemelding fra brukerne.

  • Har du oppdaget feil og mangler knyttet til universell utforming av nettstedet?
  • Trenger du alternativ til innhold som ikke er universelt utformet?
  • Har du innspill til forbedringer av nettstedet?

Du kontakter oss via:

Klage

Diskrimineringsnemnda behandler klager om brudd på regelverket. Du finner informasjon om hvordan du klager på nettstedet til Diskrimineringsnemnda. Du kan også klage på manglende eller sent svar på tilbakemeldinger du har sendt til oss.


Status for innhold som ikke er universelt utformet

Vi har innhold på nettstedet som ikke er universelt utformet. Vi redegjør for hvilket innhold det gjelder, årsaken til at vi ikke følger kravene til universell utforming av ikt og hva det betyr for brukeren. Det er presentert i samme rekkefølge som kravene i WCAG 2.1-standarden.
KRISTIANSUND KOMMUNE kategoriserer innholdet som ikke er universelt utformet på HelsaMi - Hjemme slik:

Prinsipp 1. Mulig å oppfatte

Informasjon skal være presentert på en måte brukeren kan oppfatte. Det vil si at informasjon ikke bare skal kunne oppfattes med én enkelt sans. For å se grafikk trenger du for eksempel en skjerm og synssansen. Derfor skal bilder ha en alternativ tekst, i følge WCAG. Tekst kan også bli presentert på mange ulike måter, blant annet som punktskrift, syntetisk tale, på skjerm, tolkes som tegnspråk eller som symbol. WCAG krever derfor at tekst blir brukt som alternativ til lyd, film og bilder.

Innhold som bryter kravet

Leverandør
Forsiden mangler alternativ tekst på de fleste ikoner og logo.
Følgende har alternativ tekst: Epic-logo, språkvelger og navn fastlege.

Log-ut knappen mangler alternativ tekst. Dette er en logo som kun har bilde og som er et alvorlig brudd, da de med skjermleser ikke får lest opp dette alternativet.

På undersider mangler også alternativ tekst på ikoner som for eksempel besøkssammendrag og besøksdetaljer.

Meny mangler alternativ tekst på alle menyvalg.

Dette betyr at de med skjermleser mister mye relevant informasjon.

 

Innhold som bryter kravet

Leverandør

Hvis du slår av CSS så får vi en helt annen visning en vanlig side.
Dette betyr at de med skjermlesert får en annen side og med annen informasjon.

Innhold som bryter kravet

Leverandør
Følgende side (be om innsyn) mangler autocomplete på feltet telefonnummer:
HelsaMi -.

Innhold som bryter kravet

Leverandør

På forsiden er det for lav kontrast på tittel fastlege under navn på lege.

Underside Timer og besøk
Dato med blå tekst og hvit bakgrunn har for lav kontrast.
Navn og hvor i kalender har for lav kontrast.

Ikoner på samme side har også for lav kontrast.

Feil på alle undersider som også har samme kontrastfeil.

Dette betyr at de som er svaksynt eller fargeblinde vil ha problemer med å lese teksten og se ikonene.

Innhold som bryter kravet

Leverandør

Underside Timer og besøk har brudd på kravet.
Hvis du velger detaljer på Vis besøkssammendrag eller Vis besøksdetaljer så blir teksten kutten. Dette betyr at de som bruker zoom vil miste viktig informasjon.

Innhold som bryter kravet

Leverandør

Underside Timer og besøk har brudd på kravet.
Hvis du velger detaljer på Vis besøkssammendrag eller Vis besøksdetaljer så blir teksten kutten. Dette betyr at de som bruker zoom vil miste viktig informasjon.

Innhold som bryter kravet

Leverandør

Det er for lav kontrast på flere ikoner.
Underside Timeavtaler og besøk har for lav kontrast på ikonet: Vis besøkssammendrag og Skriv ut (mangler også alternativ tekst).

Prinsipp 2. Mulig å betjene

Web er interaktivt. Det er viktig at brukerne for eksempel kan navigere, velge knapper og sette haker i avkryssingsfelt, med det utstyret og den hjelpemiddelteknologien de bruker. Dette betyr for eksempel at det ikke bare skal være mulig å bruke mus. Alt innhold og all funksjonalitet skal også kunne brukes bare med tastaturet.

Innhold som bryter kravet

Leverandør

Etter innlogging med ID-porten ble vi kastet ut etter cirka en time. Vi fikk ikke varsel i forkant, men ble automatisk logget ut av Helsa Mi.

Innhold som bryter kravet

Leverandør

Underside: Innsyn i journal mangler sidetittel:
HelsaMi -

 

 

Innhold som bryter kravet

Leverandør

Forsiden har en lenkeknapp med teksten: Finn ut mer. Denne lenke er ikke meningsbærende og de med skjermleser hvet ikke hva og hvor denne lenken peker. 

Underside Innsyn og journaler har en lenke: Fylle ut dette skjemaet. Brudd.

Underside HelsaMi - har lenke: Klikk her for Helse Møre og Romsdal. Denne peker til Altinn. Lenken mangler altså hvor du peker til.

Konsekvensen av dette bruddet er at du ikke vet hvor lenken peker til.

Prinsipp 3. Forståelig

Målet med nettsteder er at brukerne skal forstå hvordan sidene skal brukes og informasjonen de får. Det handler om at nettstedet er forutsigbart, har et enkelt språk og god hjelpefunksjonalitet. Rett koding er viktig for at nettstedet skal fungere med hjelpemiddelteknologi, for eksempel vil rett språk på siden sørge for at teksten blir lest opp på rett måte for brukere med talesyntese.

Innhold som bryter kravet

Leverandør

På siden Henvendelse om kommunale helse- og omsorgstjenester har du spørsmål med svaralternativer. Hvis du ikke velger alternativ og velger Fortsett, får du ikke melding om at du må velge. Etter to spørsmål får du meldingen: Det oppstod et problem ved å legge inn søknaden din. Kontakt kommunen for å få hjelp.

Du får ikke beskjed eller varsel om at du har glemt å velge spørsmåls-alternativer,.

Dette betyr at de med skjermleser eller de som ikke er vant med skjemaløsninger ikke vil klare å gjennomføre søknaden selv.

Innhold som bryter kravet

Leverandør

Undersiden HelsaMi - Henvendelse om kommunale helse- og omsorgstjenester.

På spørsmål med svaralternativer er faktisk alle obligatorisk.
Men de er ikke merket eller informert om at de er obligatorisk med for eksempel *.

Dette vil medføre problemer med utfylling og gjennomføring av en søknad for alle.

 

Innhold som bryter kravet

Leverandør

HelsaMi - Henvendelse om kommunale helse- og omsorgstjenester.

Ved feil utfylling for du ikke forslag til hvordan du kan rette opp.
Men får feilmelding om at du må kontakte kommunen.


Test og vurdering av nettstedet

Vi har selv testet og vurdert nettstedet.

Om erklæringen

  • Tilgjengelighetserklæring for dette nettstedet ble opprettet første gang .

Arbeid med universell utforming av ikt