Tilgjengelighetserklæring for Grunnleggende om etatsstyring

Erklæringen er ikke oppdatert

I hvilken grad er nettstedet i samsvar med kravene til universell utforming?

Nettstedet er delvis i samsvar med kravene til universell utforming av ikt.

Det er brudd på 9 av 47 krav i regelverket.

Hva betyr bruddene for brukerne?

Bruddene som er registrert i denne erklæringen får spesielt konsekvenser for brukere som har følgende forutsetninger:

  • Bruk uten syn
  • Bruk med avgrenset syn
  • Bruk uten hørsel
  • Bruk med nedsatt hørsel
  • Bruk med nedsatt bevegelsesevne eller styrke
  • Bruk med nedsatt kognisjon

Meld gjerne fra om brudd på kravene

Vi ønsker tilbakemelding fra brukerne.

  • Har du oppdaget feil og mangler knyttet til universell utforming av nettstedet?
  • Trenger du alternativ til innhold som ikke er universelt utformet?
  • Har du innspill til forbedringer av nettstedet?

Du kontakter oss via:

Klage

Diskrimineringsnemnda behandler klager om brudd på regelverket. Du finner informasjon om hvordan du klager på nettstedet til Diskrimineringsnemnda. Du kan også klage på manglende eller sent svar på tilbakemeldinger du har sendt til oss.


Status for innhold som ikke er universelt utformet

Vi har innhold på nettstedet som ikke er universelt utformet. Vi redegjør for hvilket innhold det gjelder, årsaken til at vi ikke følger kravene til universell utforming av ikt og hva det betyr for brukeren. Det er presentert i samme rekkefølge som kravene i WCAG 2.1-standarden.
DIREKTORATET FOR FORVALTNING OG ØKONOMISTYRING kategoriserer innholdet som ikke er universelt utformet på Grunnleggende om etatsstyring slik:

Prinsipp 1. Mulig å oppfatte

Informasjon skal være presentert på en måte brukeren kan oppfatte. Det vil si at informasjon ikke bare skal kunne oppfattes med én enkelt sans. For å se grafikk trenger du for eksempel en skjerm og synssansen. Derfor skal bilder ha en alternativ tekst, i følge WCAG. Tekst kan også bli presentert på mange ulike måter, blant annet som punktskrift, syntetisk tale, på skjerm, tolkes som tegnspråk eller som symbol. WCAG krever derfor at tekst blir brukt som alternativ til lyd, film og bilder.

Innhold som bryter kravet

Vi har noen avvik fra dette kriteriet som påvirker brukeropplevelsen for synshemmede brukere som bruker skjermleser. Imidlertid hindrer ikke disse problemene brukerne fra å fullføre kurset.

  • Kurset har en hovedmeny som inkluderer ikoner som viser status for hvordan brukerne ligger an i kurset. Disse mangler en alternativ tekst for at skjermleserbrukere også skal få denne informasjonen
  • Under "Ekstramateriale" er det flere grafiske elementer som ikke er meningsbærende som ikke er skjult for skjermlesere.
Innhold som ikke er omfattet av regelverket

Vi opplever utfordringer med videoene våre som ikke har undertekster tilgjengelig. Dette er spesielt problematisk for brukere som ikke kan høre lyden i videoene våre, siden det ikke finnes noen tekst som kan erstatte lyden. Vi arbeider for øyeblikket med å finne en løsning på dette problemet.

Innhold som bryter kravet

Kurset har flere problemer knyttet til dette kriteriet. Dette er problemer som påvirker synshemmede brukere med skjermleser.

Avvikene inkluderer: 

  • Modalvinduene har flere visuelle overskrifter som ikke er riktig kodet som overskrifter.
  • Hovednavigasjonen er ikke kodet som med<nav>-landemerket.
Innhold som bryter kravet

Det er viktig at rekkefølgen av elementer som leses opp for hjelpemidler er i tråd med den visuelle leserrekkefølgen. Det har blitt oppdaget en utfordring med hovedmenyen hvor elementene er ordnet i en annen rekkefølge enn den logiske, noe som skaper forvirring for brukere som benytter skjermlesere. Vi må derfor justere koden slik at leserekkefølgen blir logisk og intuitiv for synshemmede brukere med skjermlesere.

Innhold som bryter kravet

Kurset har utfordringer når det brukes i liggende modus. Modalvinduer tilpasser seg ikke skjermstørrelsen riktig, overskrifter og lenker forsvinner, og det er vanskelig å nå enkelte knapper. Dette påvirker brukere som er avhengige av å bruke enheter i en bestemt retning på grunn av motoriske ferdigheter. Vi arbeider for tiden med å gjøre kurset tilgjengelig på en optimal måte for brukere, uavhengig av enhetens retning.

Innhold som bryter kravet

Kursets innhold tilpasser seg ikke automatisk når tekststørrelsen økes på mobile enheter. Dette er en utfordring som spesielt påvirker brukere som er avhengige av å forstørre teksten for å kunne lese. Vi arbeider med å gjøre kurset tilgjengelig for alle enheter, uavhengig av tekststørrelsen som brukes.

Prinsipp 2. Mulig å betjene

Web er interaktivt. Det er viktig at brukerne for eksempel kan navigere, velge knapper og sette haker i avkryssingsfelt, med det utstyret og den hjelpemiddelteknologien de bruker. Dette betyr for eksempel at det ikke bare skal være mulig å bruke mus. Alt innhold og all funksjonalitet skal også kunne brukes bare med tastaturet.

Innhold som bryter kravet

For å oppnå en logisk og intuitiv opplevelse for brukere er det nødvendig at fokusrekkefølgen følger den visuelle leserekkefølgen. Når man åpner hovedmenyen er fokusrekkefølgen ikke logisk når man navigerere til de ulike kursdelene. Vi jobber for øyeblikket med å strukturere koden på en måte som sikrer at fokusrekkefølgen blir logisk og i samsvar med den visuelle rekkefølgen.

Innhold som bryter kravet

Kurset inneholder flere problemer som skaper vanskeligheter for synshemmede brukere som bruker skjermleser. Noen av de problemene som har blitt identifisert inkluderer følgende:

  • Beskrivelsene av kursdelene er for lange og kan oppfattes som misvisende.
  • Det er brukt tekster som "Les mer her", som ikke gir tilstrekkelig beskrivende informasjon.
  • Menyen gir tilgang til en oversikt over hele kurset, men den kan også brukes til å følge egen progresjon gjennom kursdelene. Derfor kan det være hensiktsmessig å gi menyen et mer tilgjengelig navn.

Prinsipp 4. Robust

Rett koding av nettstedet er viktig, og dette er som regel ivaretatt med bruk av standardelement i HTML. Valider at koden på nettstedet er rett. Dette er spesielt viktig dersom du bruker ny teknologi eller lager egne element (custom widgets).

Innhold som bryter kravet

Det er flere problemer knyttet til dette kriteriet som påvirker hovedsakelig synshemmede brukere med skjermleser og brukere med kognitive vanskeligheter. Disse problemene inkluderer:

  • Ved oppstart av kurset er det store vanskeligheter med å komme i gang, da skjermleserbrukere kun får beskjed om at de har kommet til et bilde uten noen knapper eller informasjon om hvordan man skal fortsette. Dette påvirker alle brukere, men spesielt de med kognitive vanskeligheter.
  • Det er unødvendig bruk av knapper, hvor grafiske elementer er merket som knapper.
  • Modalvinduene er ikke kodet riktig.
  • Kurset ligger i rammer (iframes) som mangler en beskrivende tittel 

Dette gjør det vanskelig for brukere som ikke kan se, å forstå hvilken handling som kan gjøres, hvordan de åpner kurset, hvilken tilstand et objekt har, og hvilket innhold som finnes i noen av de innebygde rammene i kurset. 


Test og vurdering av nettstedet

Vi fikk ekstern hjelp til test og vurdering av nettstedet.

Om erklæringen

  • Tilgjengelighetserklæring for dette nettstedet ble opprettet første gang .