Tilgjengelighetserklæring for Utdanning i Bergen

  • Utdanning i Bergen
  • HØGSKULEN PÅ VESTLANDET, organisasjonsnummer 917 641 404
Erklæringen er oppdatert

I hvilken grad er nettstedet i samsvar med kravene til universell utforming?

Nettstedet er delvis i samsvar med kravene til universell utforming av ikt.

Det er brudd på 13 av 48 krav i regelverket.

Hva betyr bruddene for brukerne?

Bruddene som er registrert i denne erklæringen får spesielt konsekvenser for brukere som har følgende forutsetninger:

  • Bruk uten syn
  • Bruk med avgrenset syn
  • Bruk uten fargesyn
  • Bruk uten hørsel
  • Bruk med nedsatt hørsel
  • Bruk med nedsatt bevegelsesevne eller styrke
  • Bruk med nedsatt kognisjon

Meld gjerne fra om brudd på kravene

Vi ønsker tilbakemelding fra brukerne.

  • Har du oppdaget feil og mangler knyttet til universell utforming av nettstedet?
  • Trenger du alternativ til innhold som ikke er universelt utformet?
  • Har du innspill til forbedringer av nettstedet?

Du kontakter oss via:

Klage

Diskrimineringsnemnda behandler klager om brudd på regelverket. Du finner informasjon om hvordan du klager på nettstedet til Diskrimineringsnemnda. Du kan også klage på manglende eller sent svar på tilbakemeldinger du har sendt til oss.


Status for innhold som ikke er universelt utformet

Vi har innhold på nettstedet som ikke er universelt utformet. Vi redegjør for hvilket innhold det gjelder, årsaken til at vi ikke følger kravene til universell utforming av ikt og hva det betyr for brukeren. Det er presentert i samme rekkefølge som kravene i WCAG 2.1-standarden.
HØGSKULEN PÅ VESTLANDET kategoriserer innholdet som ikke er universelt utformet på Utdanning i Bergen slik:

Prinsipp 1. Mulig å oppfatte

Informasjon skal være presentert på en måte brukeren kan oppfatte. Det vil si at informasjon ikke bare skal kunne oppfattes med én enkelt sans. For å se grafikk trenger du for eksempel en skjerm og synssansen. Derfor skal bilder ha en alternativ tekst, i følge WCAG. Tekst kan også bli presentert på mange ulike måter, blant annet som punktskrift, syntetisk tale, på skjerm, tolkes som tegnspråk eller som symbol. WCAG krever derfor at tekst blir brukt som alternativ til lyd, film og bilder.

Innhold som bryter kravet

Noen bilder og videoer er uten tekstalternativ, slik at opplevelsen kan bli forringet for brukere med svekket syn eller hørsel. Vi jobber med å rette opp feilen, også i form av å lage bedre rutiner. 

Innhold som ikke er omfattet av regelverket

Vi har videoer uten synstolking, men disse er publisert før 1. februar 2024 og er derfor ikke omfattet av kravet.

Innhold som bryter kravet

Det finnes tilfeller der vi bruker feil overskriftsnivå, og av og til bruker fet skrift istedenfor overskrifter. Dette jobber vi med å rette opp, i tillegg til at vi har skapt bedre rutiner internt som gjør at nytt innhold ikke skal ha denne feilen. Noe av dette må også leverandøren vår hjelpe til å rette opp. Feilen kan påvirke navigasjon på nettsida på en uheldig måte for personer som benytter hjelpemiddelteknologi. 

Innhold som bryter kravet

Vi har et skjema på https://www.utdanningibergen.no/registrer-oppgaveannonse hvor enkelte inndatafelt mangler autocomplete-attributter som identifiserer formålet programmatisk. Dette påvirker ikke synlige etiketter, men vi planlegger å legge til disse attributtene for å oppfylle WCAG 2.1 AA 1.3.5.

Innhold som bryter kravet

I enkelte tilfeller er det ikke nok kontrast mellom skrift- og bakgrunnsfarge. Dette jobber vi sammen med nettleverandøren for å rette opp. Feilen kan gjøre innholdet vanskelig å se for personer med synsnedsettelse.

Innhold som bryter kravet

Vi har noen fastplasserte elementer med "position: fixed" som kan kreve rulling i begge retninger på små skjermer. Dette skyldes måten designet er implementert. Brukere kan oppleve problemer med å lese og navigere på innholdet.

Innhold som bryter kravet

Vi har enkelte skjemafelter som ikke har nok kontrast mot bakgrunn. Vi jobber med utviklerteamet for å rette denne feilen.

Prinsipp 2. Mulig å betjene

Web er interaktivt. Det er viktig at brukerne for eksempel kan navigere, velge knapper og sette haker i avkryssingsfelt, med det utstyret og den hjelpemiddelteknologien de bruker. Dette betyr for eksempel at det ikke bare skal være mulig å bruke mus. Alt innhold og all funksjonalitet skal også kunne brukes bare med tastaturet.

Innhold som bryter kravet

Vi har bevegelige bilder på enkelte nettsider, som varer lengre enn fem sekunder, som for eksempel på «https://www.utdanningibergen.no/studiebyen-bergen/om-bergen/byen-e-bergen». Disse kan brukeren verken pause, stoppe eller skjule. Dette kan distrahere brukerne, og gjøre det vanskeligere å oppfatte innholdet på siden. Vi jobber med å endre bildene slik at de ikke varer lengre enn fem sekunder og ikke går i loop. 

Innhold som bryter kravet

Vi mangler funksjonalitet for å la bruker gå direkte til hovedinnhold på siden. Dette fører til at brukere som er avhengig av å navigere med tastaturet må jobbe seg gjennom hovedmenyer for hver side hen navigerer til.  

Vi samarbeider med leverandøren for å rette opp i disse feilene.  

Innhold som bryter kravet

Nettsiden har en lenke med en generisk beskrivelse som sier "Les mer" og den forklarer ikke hvor lenken fører til uten ytterligere kontekst. Teksten er implementert som fast design og vi må få ekstern hjelp til å endre det.

Prinsipp 3. Forståelig

Målet med nettsteder er at brukerne skal forstå hvordan sidene skal brukes og informasjonen de får. Det handler om at nettstedet er forutsigbart, har et enkelt språk og god hjelpefunksjonalitet. Rett koding er viktig for at nettstedet skal fungere med hjelpemiddelteknologi, for eksempel vil rett språk på siden sørge for at teksten blir lest opp på rett måte for brukere med talesyntese.

Innhold som bryter kravet

Vi har enkelte skjemaer hvor endring av verdi fører automatisk til endringer på nettsiden, uten en "submit"-knapp. Vi jobber med å rette feilen.

Prinsipp 4. Robust

Rett koding av nettstedet er viktig, og dette er som regel ivaretatt med bruk av standardelement i HTML. Valider at koden på nettstedet er rett. Dette er spesielt viktig dersom du bruker ny teknologi eller lager egne element (custom widgets).

Innhold som bryter kravet

Vi har noen sider hvor enkelte id-attributer ikke er unike. Hvis samme id brukes flere ganger, kan det føre til at hjelpemidler (som skjermlesere) og andre teknologier slutter å fungere som forventet. Vi jobber med utviklerteamet for å rette feilen.

Innhold som bryter kravet

Nettsiden har enkelte elementer som ser ut som lenker uten URL. Disse elementene er imidlertid ikke ment som klikkbare lenker, men brukes kun som ankerpunkter for navigasjon på siden. Vi erkjenner at bruk av <a>-element uten href kan forvirre hjelpemidler, og vi planlegger å endre koden slik at vi benytter semantisk riktige elementer (for eksempel <span> eller <div> med id), eller legger til riktige ARIA-attributter for å unngå misforståelser.


Test og vurdering av nettstedet

Vi har testet og vurdert nettstedet internt, i kombinasjon med ekstern hjelp.

Om erklæringen

  • Tilgjengelighetserklæringen er sist oppdatert .
  • Tilgjengelighetserklæring for dette nettstedet ble opprettet første gang .

Arbeid med universell utforming av ikt

Utdanning i Bergen jobber systematisk med universell utforming på nettstedene våre. Alt nytt innhold blir laget på grunnlag av WCAG-kravene. De fleste feilene våre finnes på nettsider som er produsert tilbake i tid. Vi vil gjennomføre halvårlige eller årlige tester av tilgjengeligheten på nettsidene våre.