Tilgjengelighetserklæring for hiof.no

  • hiof.no
  • HØGSKOLEN I ØSTFOLD, organisasjonsnummer 971 567 376
Erklæringen er oppdatert

I hvilken grad er nettstedet i samsvar med kravene til universell utforming?

Nettstedet er delvis i samsvar med kravene til universell utforming av ikt.

Det er brudd på 16 av 48 krav i regelverket.

Hva betyr bruddene for brukerne?

Bruddene som er registrert i denne erklæringen får spesielt konsekvenser for brukere som har følgende forutsetninger:

  • Bruk uten syn
  • Bruk med avgrenset syn
  • Bruk uten fargesyn
  • Bruk uten hørsel
  • Bruk med nedsatt hørsel
  • Bruk med nedsatt bevegelsesevne eller styrke
  • Bruk med nedsatt kognisjon

Meld gjerne fra om brudd på kravene

Vi ønsker tilbakemelding fra brukerne.

  • Har du oppdaget feil og mangler knyttet til universell utforming av nettstedet?
  • Trenger du alternativ til innhold som ikke er universelt utformet?
  • Har du innspill til forbedringer av nettstedet?

Du kontakter oss via:

Klage

Diskrimineringsnemnda behandler klager om brudd på regelverket. Du finner informasjon om hvordan du klager på nettstedet til Diskrimineringsnemnda. Du kan også klage på manglende eller sent svar på tilbakemeldinger du har sendt til oss.


Status for innhold som ikke er universelt utformet

Vi har innhold på nettstedet som ikke er universelt utformet. Vi redegjør for hvilket innhold det gjelder, årsaken til at vi ikke følger kravene til universell utforming av ikt og hva det betyr for brukeren. Det er presentert i samme rekkefølge som kravene i WCAG 2.1-standarden.
HØGSKOLEN I ØSTFOLD kategoriserer innholdet som ikke er universelt utformet på hiof.no slik:

Prinsipp 1. Mulig å oppfatte

Informasjon skal være presentert på en måte brukeren kan oppfatte. Det vil si at informasjon ikke bare skal kunne oppfattes med én enkelt sans. For å se grafikk trenger du for eksempel en skjerm og synssansen. Derfor skal bilder ha en alternativ tekst, i følge WCAG. Tekst kan også bli presentert på mange ulike måter, blant annet som punktskrift, syntetisk tale, på skjerm, tolkes som tegnspråk eller som symbol. WCAG krever derfor at tekst blir brukt som alternativ til lyd, film og bilder.

Innhold som bryter kravet

Det finnes noen nettsider hvor det er manglende tekstalternativer for opplenkede bilder, eller hvor formål med opplenkede bilder ikke kommer klart nok frem. 

I de fleste tilfellene skyldes dette redaksjonelle feil. Dette er noe vi jobber systematisk for å forebygge, men det kan allikevel forekomme. 

Testing har også avdekket et feil i kodingen av søkeresultat for ansattprofiler som innebærer at det er manglende alternativ tekst for ansattprofiler hvor det er brukt et plassholderbilde. 

Innhold som bryter kravet

Det finnes noen videofiler publisert på nettsidene som mangler innebygd teksting eller tekstalternativer. Dette er noe vi jobber systematisk med å forbedre. De fleste video- og lydfiler skal imidlertid ha enten tekstalternativer eller innebygd teksting. 

 

Innhold som bryter kravet

Testing har avdekket noen tekniske feil i rammeverket vårt, som skal utbedres:

  • h1 på forsiden er skjult for skjermleser
  • Visuell overskrift "ansvarlig for denne siden" i footer (visuelt lik de andre i footeren) er ikke kodet som overskrift. 
  • Overskriftsnivå 2 hoppes over i søkeresultate for ansattprofiler
  • Søkefeltet i globalmeny (når det er åpent) er ikke inkludert i landmarks
Innhold som bryter kravet

Nettstedet får både horisontal og vertikal scroll ved landskapsvisning på mobil.

Innhold som bryter kravet

Farge brukes som eneste indikator på at noe er en lenke på forsider,  søkesider og datovelger i kalender. 

Innhold som bryter kravet

Det er for lav kontrast på understrekingen for menypunkter i globalmenyen.

Sjekkbokser i studievelger har for dårlig kontrast i usjekket tilstand. 

Innhold som bryter kravet

Ved forstørring av kun tekst går deler av innholdet inn i hverandre på flere sider. 

Innhold som bryter kravet

Noe innhold, blant annet i studievelgeren sklir over i hverandre ved endring av tekstavstander. 

Noe innhold på nettsidene endrer seg ikke.

Prinsipp 2. Mulig å betjene

Web er interaktivt. Det er viktig at brukerne for eksempel kan navigere, velge knapper og sette haker i avkryssingsfelt, med det utstyret og den hjelpemiddelteknologien de bruker. Dette betyr for eksempel at det ikke bare skal være mulig å bruke mus. Alt innhold og all funksjonalitet skal også kunne brukes bare med tastaturet.

Innhold som bryter kravet

Hoppelenken "hopp til hovedinnhold" hopper til venstremenyen, og ikke til hovedinnholdet.

Innhold som bryter kravet

Etter å ha åpnet "vis flere filtreringsmuligheter"  i studievelgeren må man tabulere bakover for å komme til de nye filtrene som vises ved tastaturnavigering. Det blir en ulogisk rekkegølge for brukeren. 

Innhold som bryter kravet

Det er manglende alternativ tekst for plassholder-bildet (brukes for ansatte som ikke har portrettfotografi på profilen sin) i søkeresultat for ansatte. Det er også tomme lenker i søkeresultat for ansatte som ikke har fylt ut emneord på profilen sin. 

Innhold som bryter kravet

Det mangler fokusmarkering rundt bilde i søkeresultat for ansattsøket. 

Prinsipp 3. Forståelig

Målet med nettsteder er at brukerne skal forstå hvordan sidene skal brukes og informasjonen de får. Det handler om at nettstedet er forutsigbart, har et enkelt språk og god hjelpefunksjonalitet. Rett koding er viktig for at nettstedet skal fungere med hjelpemiddelteknologi, for eksempel vil rett språk på siden sørge for at teksten blir lest opp på rett måte for brukere med talesyntese.

Innhold som bryter kravet

Det finnes sider på nynorsk hvor målform ikke er markert i kode. 

Det kan også finnes enkelte sider skrevet på andre fremmedspråk enn engelsk hvor språket ikke er markert med kode.

Innhold som bryter kravet

Det finnes sider på nynorsk hvor målform ikke er markert i kode. 

Enkelte sider skrevet på andre fremmedspråk enn engelsk hvor språket ikke er markert med kode.

Innhold som bryter kravet

Når det tabbes fra starten av siden åpner hamburgermenyen seg når brukeren tabber. 

Prinsipp 4. Robust

Rett koding av nettstedet er viktig, og dette er som regel ivaretatt med bruk av standardelement i HTML. Valider at koden på nettstedet er rett. Dette er spesielt viktig dersom du bruker ny teknologi eller lager egne element (custom widgets).

Innhold som bryter kravet

Søk i header er kodet som en lenke, ikke som en knapp. 

Studievelgeren: 

  • Knappen "vis flere filtreringsmuligheter" er kodet som lenke, ikke som en knapp. 
  • Man får ikke feedback om at noe åpnes/ekspanderes.

Datovelger i kalender:

  • Knappen "velg dato" er kodet som en lenke. Skal være en knapp.
  • Datoene i datovelger: Alle tallene blir lest opp dobbelt. (Hadde også vært nyttig å få lest opp måneden etter tallet.)
  • Knappen "abonner"  er kodet og ser ut som en lenke. Skal være en knapp og man skal se at det er nedtrekksmeny.

Header (mobilversjon)

  • "Meny" og "lukk meny"  er kodet som lenker. De skal være kodet som knapper.

Footer

Ikon med pil ned/nedtrekksmeny ved "logg inn":

  • Ikon med pil ned/nedtrekksmeny ved "logg inn"Har navnet "Logg ut meny" som leses opp av skjermleser. Ikke helt riktig i forhold til hva den er.
  • Er kodet som lenket. Skal være kodet som knapp.

Autocomplete søketreff personer

  • Søketreffene blir ikke lest opp av skjermleser i personsøket. 
  • Søkefelt mangler label

Test og vurdering av nettstedet

Vi har testet og vurdert nettstedet internt, i kombinasjon med ekstern hjelp.

Om erklæringen

  • Tilgjengelighetserklæringen er sist oppdatert .
  • Tilgjengelighetserklæring for dette nettstedet ble opprettet første gang .

Arbeid med universell utforming av ikt

Ved Høgskolen i Østfold jobber vi systematisk med universell utforming av nettsidene.
Vi bruker analyseverktøyet Monsido til å få oversikt over feil og til å følge utviklingen over tid. Alle som skal publisere på nettsidene får opplæring i universell utforming.

I arbeidet med denne tilgjengelighetserklæringen i 2023 ble det oppdaget noen feil i rammeverket vårt. Disse feilene gjelder bl.a. tastaturnavigering, responsivitet og kontraster i designet. I Januar 2024 har vi startet et prosjekt for å flytte nettsidene over på et nytt designrammeverk. Målet er at flest mulig av disse feilene skal løses i nytt rammeverk. Planen er å være over på nytt rammeverk i mai 2024. . Vi kommer til å oppdatere denne tilgjengelighetserklæringen på nytt når vi er over på det nye rammeverket.