-
Canvas LMS
-
OSLOMET - STORBYUNIVERSITETET, organisasjonsnummer 997 058 925
I hvilken grad er nettstedet i samsvar med kravene til universell utforming?
Nettstedet er delvis i samsvar med kravene til universell utforming av ikt.
Det er brudd på 19 av 47 krav i regelverket.
Hva betyr bruddene for brukerne?
Bruddene som er registrert i denne erklæringen får spesielt konsekvenser for brukere som har følgende forutsetninger:
- Bruk uten syn
- Bruk med avgrenset syn
- Bruk uten fargesyn
- Bruk uten hørsel
- Bruk med nedsatt hørsel
- Bruk med nedsatt bevegelsesevne eller styrke
- Bruk med begrenset rekkevidde
- Bruk med nedsatt kognisjon
Meld gjerne fra om brudd på kravene
Vi ønsker tilbakemelding fra brukerne.
- Har du oppdaget feil og mangler knyttet til universell utforming av nettstedet?
- Trenger du alternativ til innhold som ikke er universelt utformet?
- Har du innspill til forbedringer av nettstedet?
Klage
Diskrimineringsnemnda behandler klager om brudd på regelverket. Du finner informasjon om hvordan du klager på nettstedet til Diskrimineringsnemnda. Du kan også klage på manglende eller sent svar på tilbakemeldinger du har sendt til oss.
Status for innhold som ikke er universelt utformet
Prinsipp 1. Mulig å oppfatte
Informasjon skal være presentert på en måte brukeren kan oppfatte. Det vil si at informasjon ikke bare skal kunne oppfattes med én enkelt sans. For å se grafikk trenger du for eksempel en skjerm og synssansen. Derfor skal bilder ha en alternativ tekst, i følge WCAG. Tekst kan også bli presentert på mange ulike måter, blant annet som punktskrift, syntetisk tale, på skjerm, tolkes som tegnspråk eller som symbol. WCAG krever derfor at tekst blir brukt som alternativ til lyd, film og bilder.
- Innhold som bryter kravet
Det finnes flest brudd på manglende alt-tekst til meningsbærende bilder, i publiserte sider og dokumenter.
Det finnes noen tilfeller der dekorative bilder har alt-tekst som bør skjules. Det finnes også lenkede bilder som ikke har beskrivende alt-tekst for formålet.
Tittel for iframe for noen dokumenter (ppt/pdf) mangler.
Utvalget som er testet til nå ikke er omfattende nok til å konkludere med fullstendig status for hele Canvas, men gir en god indikasjon på hvor feilene ligger når det gjelder brudd på kriterium 1.1.1.
- Innhold som bryter kravet
Bruddene på dette kriteriet dreier seg stort sett om publiserte forelesningsvideoer og lydopptak som ligger utenfor Canvas. Her er det store mangler på teksting/alternativ tekst og en omfattende jobb som må gjøres for å tekste video og transkribere lydopptak.
- Innhold som er unntatt på grunn av uforholdsmessig stor byrde
Noe av innholdet er unntatt kravet på grunn av uforholdsmessig stor byrde.
Det legges til grunn at noe av innholdet i Canvas er unntatt dette kravet på grunn av stor byrde. Embeddede og opplastede videoer som kommer fra en tredjepartsløsning er omfattet av kravet. Unntaket gjelder video/lyd som spilles inn direkte i Canvas som en studentinnlevering eller en tilbakemelding på en studentinnlevering, og ikke annen mer varig video/lyd. Tilbakemeldingsfunksjonen anses som et supplement til tekstlige tilbakemeldinger, og tilbakemeldinger med video/lyd regnes som ganske kortvarige og flyktige, og ikke en del av formelle underveisvurderinger som studenter kan forvente.
- Innhold som bryter kravet
Se merknader 1.2.1
- Innhold som bryter kravet
Det er tilfeller der det er brukt feil overskriftshierarki på publiserte sider og i dokumenter. Det finnes også publiserte dokumenter som mangler overskrifter og titler. Det er tilfeller der lister ikke er kodet riktig.
Tabeller på kalender, karakteroversikt og enkelte dokumenter mangler tabelloverskrift (caption). Her er det i stedet brukt h-tags. Dette gjelder både på sider og i dokumenter.
Canvas som produkt bruker tabell enkelte steder for å styre layout: studentenes karakteroversikt, kalender, personlisten, rubrikken på noen oppgaver og oversikt over varslingsinnstillinger.
- Innhold som bryter kravet
Noen publiserte dokumenter (ppt) kan ha feil leserekkefølge.
- Innhold som bryter kravet
Eksterne lenker på sider i Canvas er understreket, men interne lenker mangler understrek. Det mangler fortsatt understrek når bruker bytter til høytkontrastgrensesnittet.
- Innhold som bryter kravet
Det finnes brudd i innholdet på publiserte sider og dokumenter. Bruddene dreier seg om farge på tekst.
Produktet har minimum 3:1 kontrast som standard som betyr at noen steder har for dårlig kontrast, for eksempel enkelte av produktets knapper og tekst. Brukere kan velge å bruke et eget høytkontrastbrukergrensesnitt som gir minimum 4,5:1 kontrast og overstyrer all custom styling.
- Tilgjengelige alternativ
Brukere kan velge å bruke et eget høytkontrastbrukergrensesnitt som gir minimum 4,5:1 kontrast og overstyrer all custom styling.
- Innhold som bryter kravet
Det er tilfeller der det er bilder av tekst i publiserte sider og dokumenter.
- Innhold som bryter kravet
Det finnes brudd på kriterium 1.4.10 i iframe-innhold og i publiserte dokumenter, der statisk innhold ikke blir påvirket når man justerer på "style property" i HTML. Zoom i den innebygde DocViewer i Canvas fungerer så god som mulig med de fleste dokumenter, men noen dokumenter med fast layout kan bryte kravet.
Det er også dokumentert i leverandørens VPAT at det er brudd på dette kriterium andre steder: i personlisten og i nytt quizverktøy.
- Innhold som bryter kravet
Produktet har minimum 3:1 kontrast som standard som betyr at noen steder har for dårlig kontrast, for eksempel produktets knapper og tekst. Brukere kan velge å bruke et eget høytkontrastbrukergrensesnitt som gir minimum 4,5:1 kontrast og overstyrer all custom styling.
- Tilgjengelige alternativ
Brukere kan velge å bruke et eget høytkontrastbrukergrensesnitt som gir minimum 4,5:1 kontrast og overstyrer all custom styling.
- Innhold som bryter kravet
Det finnes brudd på kriteriet i publiserte dokumenter (ppt og pdf), der statisk tekst ikke blir påvirket når man justerer på "style property" i HTML. Men vi antar at statisk innhold i dokumenter regnes egentlig som unntatt dette kravet ettersom det ikke nevnes i kravet.
- Tilgjengelige alternativ
Dokumenter kan lastes ned fra Canvas og noen er mulig å gjøre tilgjengelig i en annen applikasjon, for eksempel PowerPoint eller Word.
- Innhold som bryter kravet
Ikke ennå avdekket i et testutvalg, men det er grunn til å tro at det finnes brudd på dette kriterium basert på leverandørens VPAT hvor det er skrevet følgende: “Canvas content is dismissible via the escape key and persistent while hovered. A known issue currently exists where some tooltips triggered by hovering cannot be hovered themselves. In addition, New Quizzes Rich Content Editor does not currently auto expand for screen reader users.”
Prinsipp 2. Mulig å betjene
Web er interaktivt. Det er viktig at brukerne for eksempel kan navigere, velge knapper og sette haker i avkryssingsfelt, med det utstyret og den hjelpemiddelteknologien de bruker. Dette betyr for eksempel at det ikke bare skal være mulig å bruke mus. Alt innhold og all funksjonalitet skal også kunne brukes bare med tastaturet.
- Innhold som bryter kravet
Vi finner ingen brudd på kriteriet inne i Canvas, men i Office 365 fra Microsoft er det funnet et brudd ved bruk av Collaborations-LTIet. LTIet gjør det mulig for brukere å samhandle i dokumenter (Office 365: Word, Excel, ppt) fra Canvas. Navigering inne i et Office 365-samarbeidsdokument med tastatur var meget krevende for testerne våre.
- Tilgjengelige alternativ
Problemene i Office 365-LTIet kan omgås ved å bruke Office 365 direkte i deres skyløsning, fremfor inne i Canvas via LTIet.
- Innhold som bryter kravet
Det er flere tilfeller der lenketeksten ikke gir tilstrekkelig informasjon om formålet med og/eller lenkemålet til lenken. Bruddene gjelder publiserte sider og dokumenter.
- Innhold som bryter kravet
Det er manglende overskrifter på sider og dokumenter (ppt og pdf).
- Innhold som bryter kravet
Det er brudd på kriterium 2.5.3 fordi synlig tekst og ledetekst er ikke alltid lik på norsk, og på grunn av redaksjonelle feil med lenker (kriterium 2.4.4).
Prinsipp 3. Forståelig
Målet med nettsteder er at brukerne skal forstå hvordan sidene skal brukes og informasjonen de får. Det handler om at nettstedet er forutsigbart, har et enkelt språk og god hjelpefunksjonalitet. Rett koding er viktig for at nettstedet skal fungere med hjelpemiddelteknologi, for eksempel vil rett språk på siden sørge for at teksten blir lest opp på rett måte for brukere med talesyntese.
- Innhold som bryter kravet
Det finnes brudd på kriterium 3.1.1 i publiserte sider der språket for sidetittel og/eller innholdet i siden er annerledes enn Canvasrommets/brukerens/institusjonens valgte språk. Dette skyldes redaksjonelle feil og/eller feil i kildesystemet.
- Innhold som bryter kravet
Det finnes brudd på kriterium 3.1.2 i publiserte flerspråklige sider, dokumenter og kunngjøringer. Eksempler er rom, kunngjøringer eller sider som har sidetittel og/eller alt innhold på to språk og ikke benytter UiOs eget javascript eller kode i HTML, og flerspråkelige dokumenter som ikke er kodet riktig.
Produktet gjør det imidlertid mulig å bruke kode i HTML for å definere språk på deler av innholdet, bortsett fra sidetittelfeltet, inboks-meldinger som har et annet språk enn brukerens valgte språk, og produktets nye quizverktøyet. Fra leverandørens VPAT: “The current rich content editor in New Quizzes does not allow HTML input to add additional language tags.”
Prinsipp 4. Robust
Rett koding av nettstedet er viktig, og dette er som regel ivaretatt med bruk av standardelement i HTML. Valider at koden på nettstedet er rett. Dette er spesielt viktig dersom du bruker ny teknologi eller lager egne element (custom widgets).
- Innhold som bryter kravet
Det er brudd på dette kriterium på grunn av følgefeil skapt av feil med lenker og iframes som ikke har tittel.
Test og vurdering av nettstedet
Vi har testet og vurdert nettstedet internt, i kombinasjon med ekstern hjelp.
Om erklæringen
- Tilgjengelighetserklæring for dette nettstedet ble opprettet første gang .
Arbeid med universell utforming av ikt
Canvas er en LMS (Learning Management System) hvor undervisere selv produserer og publiserer innholdet. OsloMet har ca. 1000 undervisere som gjør dette. Vi har gjennom flere år hatt omfattende kursvirksomhet for alle innholdsprodusenter i vårt LMS, bl.a. i hvordan man produserer innhold som er universelt utformet og i henhold til dagens krav. Dette arbeidet pågår fortsatt, og er stadig et satsingsområde.
I forbindelse med tigjengelighetserklæringen for Canvas LMS har vi testet både selve systemet Canvas, samt brukerprodusert innhold.
Avgrensninger for denne tilgjengelighetserklæringen.
1. Studentgenerert innhold (diskusjonsinnlegg, chat, inbox-meldinger)
Flere brudd i Canvas gjelder studentgenerert innhold, dvs bilder/medier/tekst publisert av studenter i diskusjonsinnlegg, chat, og private- eller gruppemeldinger og innleveringer som ikke vil være universelt utformet. Disse anses som unntatt fra flere WCAG-krav siden det ikke er en del av informasjonen knyttet til den obligatoriske og/eller formelle undervisningen eller informasjonsformidlingen i Canvas. Det er ikke mulig for institusjonen å endre innhold publisert av studenter, og heller ikke ønskelig av pedagogiske og personvernmessige grunner.
2. Studentinnleveringer og tilbakemeldinger på oppgaver (inkl. med video/lyd)
Unntaket gjelder video/lyd som spilles inn direkte i Canvas som en studentinnlevering eller en tilbakemelding på en studentinnlevering, og ikke annen mer varig video/lyd.
3. LTIer og integrerte produkter
LTI-er som OsloMet har aktivert inne i Canvas er også omfattet av krav til universell utforming og er med i tilgjengelighetserklæringen. Det samme gjelder andre produkter fra Instructure som er integrert i Canvas LMS hos den enkelte institusjonen (eksempler: Panopto og Commons). Tredjepartsverktøy som den enkelte ansatte integrerer i Canvas, men som ikke er en del av OsloMets systemportefølje, er ikke omfattet.
4. En funksjon med to eller flere versjoner
Funksjoner under forbedring eller i en overgangsfase (for eksempel fra Classic til New Quizzes) eller en funksjon med ulike oppsett (for eksempel dashbordet) bør også testes. I en overgangsfase vil kun den nyeste versjonen av verktøyet testes for tilgjengelighet.