Tilgjengelighetserklæring for Panopto

  • Panopto
  • HØGSKULEN PÅ VESTLANDET, organisasjonsnummer 917 641 404
Erklæringen er oppdatert

I hvilken grad er nettstedet i samsvar med kravene til universell utforming?

Nettstedet er delvis i samsvar med kravene til universell utforming av ikt.

Det er brudd på 18 av 48 krav i regelverket.

Hva betyr bruddene for brukerne?

Bruddene som er registrert i denne erklæringen får spesielt konsekvenser for brukere som har følgende forutsetninger:

  • Bruk uten syn
  • Bruk med avgrenset syn
  • Bruk uten fargesyn
  • Bruk uten hørsel
  • Bruk med nedsatt hørsel
  • Bruk med nedsatt bevegelsesevne eller styrke
  • Bruk med nedsatt kognisjon

Meld gjerne fra om brudd på kravene

Vi ønsker tilbakemelding fra brukerne.

  • Har du oppdaget feil og mangler knyttet til universell utforming av nettstedet?
  • Trenger du alternativ til innhold som ikke er universelt utformet?
  • Har du innspill til forbedringer av nettstedet?

Du kontakter oss via:

Klage

Diskrimineringsnemnda behandler klager om brudd på regelverket. Du finner informasjon om hvordan du klager på nettstedet til Diskrimineringsnemnda. Du kan også klage på manglende eller sent svar på tilbakemeldinger du har sendt til oss.


Status for innhold som ikke er universelt utformet

Vi har innhold på nettstedet som ikke er universelt utformet. Vi redegjør for hvilket innhold det gjelder, årsaken til at vi ikke følger kravene til universell utforming av ikt og hva det betyr for brukeren. Det er presentert i samme rekkefølge som kravene i WCAG 2.1-standarden.
HØGSKULEN PÅ VESTLANDET kategoriserer innholdet som ikke er universelt utformet på Panopto slik:

Prinsipp 1. Mulig å oppfatte

Informasjon skal være presentert på en måte brukeren kan oppfatte. Det vil si at informasjon ikke bare skal kunne oppfattes med én enkelt sans. For å se grafikk trenger du for eksempel en skjerm og synssansen. Derfor skal bilder ha en alternativ tekst, i følge WCAG. Tekst kan også bli presentert på mange ulike måter, blant annet som punktskrift, syntetisk tale, på skjerm, tolkes som tegnspråk eller som symbol. WCAG krever derfor at tekst blir brukt som alternativ til lyd, film og bilder.

Innhold som bryter kravet

Det ble funnet brudd i full avspiller med to videokilder. Det finnes bilder som burde vært merket som dekorative. Knappen for å bytte input-kilde har ledetekst "Undefined". Dette har konsekvenser for brukere som benytter skjermoppleser til å navigere.

Innhold som bryter kravet

Det er tilfeller av innhold som har undertekster/tekstalternativ med misvisende innhold/lav kvalitet, og det finnes video uten undertekst. Dette har konsekvenser for de som er avhengige av alternativ til lyd eller bilde.

Innhold som bryter kravet

Det er tilfeller av videoer som har undertekster med misvisende innhold/lav kvalitet, og det finnes video uten undertekst. Forelesningsfilmer, særlig i tekniske emner, inneholder illustrasjoner og utregninger som ikke er mulig å tekste eller presentere annet enn visuelt. Dette har konsekvenser for de som er avhengige av alternativ til lyd.

 

Innhold som bryter kravet

Det er tilfeller av video som ikke har tilstrekkelig synstolking. Dette har konsekvenser for personer som har behov for auditive beskrivelser av visuelt innhold.

Innhold som bryter kravet

Innholdsfortegnelse/navigasjon er definert som en unummerert liste, men skulle vært definert som en nummerert liste. Dette har konsekvenser for personer som er blinde eller døvblinde.

Innhold som bryter kravet

Det finnes brudd flere steder i grensesnittet; Lenker (turkis mot hvit eller lysegrå), menyvalg i sidemeny (grå mot hvit), ledetekst i søkefelt (grå mot hvit), tidsmarkør på forhåndsvisning av klipp som ikke er valgt (hvit mot lysegrå). Dette kan ha konsekvenser for personer med nedsatt syn og/eller fargesvakt syn.

 

Innhold som bryter kravet

Det finnes tilfeller av video som inneholder bilder av tekst, f.eks. videoer som viser PowerPoint-lysbilder med tekst, som ikke er tilgjengelig i alternativt format. Dette har konsekvenser for personer med nedsatt syn. 

Innhold som bryter kravet

Ikke mulig å bruke Panopto med zoom på 400%.  Dette har hovedsakelig konsekvenser for personer med nedsatt syn

Innhold som bryter kravet

Det finnes brudd flere steder i grensesnittet; Flere tilfeller av dårlig fokusmarkering. Ellers; knappen for "post comment", søke-ikon i søkefelt, volumnivå, posisjon på tidslinje.
 

Innhold som bryter kravet

Volum-funksjon er ikke mulig å avvise og utfordrende å få musepekeren over innholdet. Dette har konsekvenser for brukere med nedsatt syn, motorikk eller kognisjon

Prinsipp 2. Mulig å betjene

Web er interaktivt. Det er viktig at brukerne for eksempel kan navigere, velge knapper og sette haker i avkryssingsfelt, med det utstyret og den hjelpemiddelteknologien de bruker. Dette betyr for eksempel at det ikke bare skal være mulig å bruke mus. Alt innhold og all funksjonalitet skal også kunne brukes bare med tastaturet.

Innhold som bryter kravet

I tilfeller hvor det finnes arkiverte videoer i emnet er det ikke mulig å nå lenken nederst på siden "Show Archived Videos".

Tilgjengelige alternativ

Archived videos: Tilsvarende lenke finnes et annet sted på siden

Innhold som bryter kravet

Ved å trykke "M" settes videoen på lydløs og motsatt. Dette kan ha konsekvenser for personer som benytter stemmestyring, personer med nedsatt motorikk som benytter tastatur og personer med nedsatt kognisjon.

Innhold som bryter kravet

Det finnes videoer med lite beskrivende titler. Dette kan ha konsekvenser for personer uten syn eller med nedsatt syn, personer med nedsatt bevegelsesevne eller styrke, og personer med nedsatt kognisjon.

Innhold som bryter kravet

Det finnes videoer med lite beskrivende titler som resulterer i lenker som ikke beskriver innholdet det lenkes til på en tydelig måte. Dette kan ha konsekvenser for personer uten syn eller med nedsatt syn, personer med nedsatt bevegelsesevne eller styrke, og personer med nedsatt kognisjon.

Innhold som bryter kravet

Det finnes videoer med lite beskrivende titler. Dette kan ha konsekvenser for personer uten syn eller med nedsatt syn, personer med nedsatt bevegelsesevne eller styrke, og personer med nedsatt kognisjon.

Prinsipp 3. Forståelig

Målet med nettsteder er at brukerne skal forstå hvordan sidene skal brukes og informasjonen de får. Det handler om at nettstedet er forutsigbart, har et enkelt språk og god hjelpefunksjonalitet. Rett koding er viktig for at nettstedet skal fungere med hjelpemiddelteknologi, for eksempel vil rett språk på siden sørge for at teksten blir lest opp på rett måte for brukere med talesyntese.

Innhold som bryter kravet

Språket i Panopto er engelsk og kan ikke endres. I HTML-koden er språket på alle sider og videoer dermed definert som engelsk. Det betyr at videotitler som er på norsk og/eller har norske undertekster, aldri vil samsvare med html-koden på siden (siden den uansett er merket som engelsk). Dette er en konsekvens for personer som er blinde eller har nedsatt kognisjon.

Innhold som bryter kravet

Ledetekst og instruksjoner i form av placeholdertekst forsvinner når bruker skriver i elementet. Dette kan ha konsekvenser for personer som er blinde, har nedsatt syn, nedsatt kognisjon eller nedsatt bevegelighet. 

Prinsipp 4. Robust

Rett koding av nettstedet er viktig, og dette er som regel ivaretatt med bruk av standardelement i HTML. Valider at koden på nettstedet er rett. Dette er spesielt viktig dersom du bruker ny teknologi eller lager egne element (custom widgets).

Innhold som bryter kravet

Det er funnet tilfeller av duplikate ID-er i hele testutvalget. Dette kan ha konsekvenser for personer som er blinde eller har nedsatt syn, og personer som bruker ulike typer hjelpemiddelteknologi (skjermleser, skjermforstørrer og programvare for talegjenkjenning)


Test og vurdering av nettstedet

Vi har selv testet og vurdert nettstedet.

Om erklæringen

  • Tilgjengelighetserklæringen er sist oppdatert .
  • Tilgjengelighetserklæring for dette nettstedet ble opprettet første gang .

Arbeid med universell utforming av ikt

Arbeidet med tilgjengelighetserklæringen til Panopto
Testutvalget er begrenset til brukergrensesnitt for studenter. Dette vil si at redigeringstilgang ikke er testet i denne omgang grunnet at flesteparten av studentene bruker løsningen til å se videoer. I denne omgang har vi vurdert det som uforholdsmessig byrde å teste den utvidede løsningen da dette er funksjoner studenter ikke oppfordres til å bruke.

Arbeid med universell utforming av IKT på HVL
Arbeidet med universell utforming av IKT er forankret i Handlingsplan for inkluderende læringsmiljø ved HVL. Det er en målsetting at læringsmiljøet skal omfavne mangfoldet i studentmassen, uavhengig av kjønn, etnisk bakgrunn, religion eller funksjonsevne. HVL har også en visjon om å være et nasjonalt forbilde på hvordan en institusjon kan gjøre universell utforming så enkelt at det er vanskelig å unngå.

Et av satsingsområdene for å styrke HVL sitt arbeid med universell utforming av IKT er etablering av team for universell utforming av IKT (i 2022). Teamet har som hovedoppgave å bygge kompetanse om universell utforming blant ansatte (og studenter), arbeider for brukervennlige og tilgjengelige løsninger og bidrar til å sikre at HVL oppfyller lovkravene.

Av tiltak som er satt i gang for å oppnå HVL sine målsettinger knyttet til universell utforming er blant annet: opplæring av ansatte, utvikling av nettressurser, innføring av Ally i Canvas våren 2023, rådgiving ved anskaffelser av ny programvare, oppstart av fagdidaktisk modul om universell utforming av IKT i undervisning, i tillegg til koordinering av og opplæring i tilgjengelihgetserklæringer for HVL sine nettløsninger.

HVL vil fremover arbeide med forankring av universell utforming i styrende dokumentasjon i tillegg til videreføring av tiltakene som allerede pågår for å bedre tilgjengeligheten.