-
ntnu.no og ntnu.edu
-
NORGES TEKNISK-NATURVITENSKAPELIGE UNIVERSITET NTNU, organisasjonsnummer 974 767 880
I hvilken grad er nettstedet i samsvar med kravene til universell utforming?
Nettstedet er delvis i samsvar med kravene til universell utforming av ikt.
Det er brudd på 20 av 48 krav i regelverket.
Hva betyr bruddene for brukerne?
Bruddene som er registrert i denne erklæringen får spesielt konsekvenser for brukere som har følgende forutsetninger:
- Bruk uten syn
- Bruk med avgrenset syn
- Bruk uten fargesyn
- Bruk uten hørsel
- Bruk med nedsatt hørsel
- Bruk med nedsatt bevegelsesevne eller styrke
- Bruk med begrenset rekkevidde
- Begrensning av anfall på grunn av lysfølsomhet
- Bruk med nedsatt kognisjon
Meld gjerne fra om brudd på kravene
Vi ønsker tilbakemelding fra brukerne.
- Har du oppdaget feil og mangler knyttet til universell utforming av nettstedet?
- Trenger du alternativ til innhold som ikke er universelt utformet?
- Har du innspill til forbedringer av nettstedet?
Klage
Diskrimineringsnemnda behandler klager om brudd på regelverket. Du finner informasjon om hvordan du klager på nettstedet til Diskrimineringsnemnda. Du kan også klage på manglende eller sent svar på tilbakemeldinger du har sendt til oss.
Status for innhold som ikke er universelt utformet
Prinsipp 1. Mulig å oppfatte
Informasjon skal være presentert på en måte brukeren kan oppfatte. Det vil si at informasjon ikke bare skal kunne oppfattes med én enkelt sans. For å se grafikk trenger du for eksempel en skjerm og synssansen. Derfor skal bilder ha en alternativ tekst, i følge WCAG. Tekst kan også bli presentert på mange ulike måter, blant annet som punktskrift, syntetisk tale, på skjerm, tolkes som tegnspråk eller som symbol. WCAG krever derfor at tekst blir brukt som alternativ til lyd, film og bilder.
- Innhold som bryter kravet
Vi mangler tekstalternativ på endel visuelt innhold. Dette innholdet er dermed ikke tilgjengelig for brukere av skjermlesere. Tallene under er fra verktøyet Siteimprove og gjelder for domenene ntnu.no og ntnu.edu.
- 156 av 66 088 bilder har ikke alternativ tekst. Endel alternative tekster gir ikke en god nok beskrivelse av bildet.
- 3075 av 154 497 lenker har ikke alternativ tekst. Det er hovedsaklig bildelenker som mangler alternativ tekst. Noen av bildelenkene som har tekstalternativ beskriver bildet i stedet for lenkens formål.
- 307 av 895 innebygde rammer har ikke tittel som beskriver innhold eller formål med det visuelle innholdet. Mye av dette gjelder innebygde videoer.
- 52 knapper mangler tekstalternativ. Feilen gjelder stort sett tomme rader i trekkspillvisning ("toggler").
- Innhold som bryter kravet
Det finnes videoer og podkaster uten alternativ tekstbeskrivelse. Feilen gjør at meningsinnholdet i videoene og podkastene ikke er tilgjengelig for personer som er blinde eller har nedsatt syn.
- Innhold som bryter kravet
Enkelte videoer er ikke tekster, eller muligheten for autogenerert teksting (CC) er ikke slått på. Tale i videoene er dermed ikke tilgjengelig for personer uten hørsel eller som har nedsatt hørsel. Teksting er også nødvendig for andre, som eksempelvis fremmedspråklige.
- Innhold som ikke er omfattet av regelverket
Videoer uten synstolking er innspilt og publisert før kravet om synstolking ble innført.
- Innhold som bryter kravet
- Enkelte overskrifter og lister er ikke kodet riktig. For eksempel kodes noen overskrifter med <p> og <strong> i stedet for å bruke overskriftstag, og noen lister starter med bindestrek i stedet for <li>.
- Enkelte tabeller har ikke th og scope angitt i koden.
- På endel sider er ikke overskriftene riktig strukturert etter overskriftsnivåene.
Disse feilene påvirker særlig de som bruker skjermlesere. Disse brukerne får ikke informasjon om at det er overskrift, liste eller tabell dersom det ikke er kodet riktig. Feil overskriftshierarki gjør det vanskelig for brukergruppen å få oversikt over strukturen på nettsiden.
- Innhold som bryter kravet
Vi har i alle fall et skjema der attributtet for autocomplete mangler. For brukere av skjermlesere og tastatur, motoriske vansker eller som har kognitive utfordringer vil det bli vanskeligere å fylle ut skjemaet.
- Innhold som bryter kravet
Gjeldende side i brødsmulesti markeres med lys grå farge for å vise at dette er den gjeldene siden. Fargeforskjellen er svak mellom denne og resten av brødsmulesten, og det brukes ingen andre visuelle virkemidler (som skriftvekt, ikon eller tekst) for å tydeliggjøre at dette er gjeldende side. Dette kan være vanskelig å oppfatte for personer med nedsatt syn eller dårlig kontrastsyn.
Feilmeldinger utheves i rødt, men feilmeldingene bør også tydeliggjøres med et ikon. Viktig informasjon utheves i blått på noen sider, eksempelvis «Programmet er ikke åpent for opptak for nye søkere.» Også her bør dette tydeliggjøres med et ikon.
- Innhold som ikke er omfattet av regelverket
Tekst i placeholder for Søk har for dårlig kontrast mot bakgrunnsfargen. Teksten i placeholderen kan være vanskelig å lese og forstå for personer med nedsatt syn eller fargeoppfattelse, særlig også fordi feltet ikke har synlig label.
- Innhold som bryter kravet
Det finnes bilder av tekst på nettstedet. Det kan være alt fra bilde av en side i en presentasjon til informasjon om et arrangement. Tekstinformasjonen er ikke tilgjengelig for de som mangler syn eller har nedsatt syn, og kan være vanskelig å oppfatte for alle. Eksempel: NTNUs organisasjonskart.
- Innhold som bryter kravet
Når visningen forstørres til 400 %, åpnes hovedmenyen som et overliggende vindu. Innholdet i menyen ikke kan nås med tastatur eller sveiping, fordi brukeren i stedet er henvist til å scrollr på bakgrunnsinnholdet under menyen. Det gjør at kun øverste element er tilgjengelig, ikke det som ligger lenger ned i menyen. Menyvinduet låser ikke fokus og har ikke egen scrollcontainer. Alt dette gjør at navigasjon blir problematisk og uoversikting.
- Innhold som bryter kravet
En ikonknapp som brukere kan trykke på for å komme til toppen av lengre sider, har for lav fargekontrast. Det samme gjelder fokusmarkering for ikonknappen. For fargeblinde og brukere med nedsatt syn blir det vanskelig å finne ikonknappen og navigere på denne måte.
- Tilgjengelige alternativ
Man kan skrolle vanlig eller bruke hurtigtaster for å komme øverst på siden igjen.
Prinsipp 2. Mulig å betjene
Web er interaktivt. Det er viktig at brukerne for eksempel kan navigere, velge knapper og sette haker i avkryssingsfelt, med det utstyret og den hjelpemiddelteknologien de bruker. Dette betyr for eksempel at det ikke bare skal være mulig å bruke mus. Alt innhold og all funksjonalitet skal også kunne brukes bare med tastaturet.
- Innhold som bryter kravet
- Toppmeny er strukturert med aria-attributtene role="menubar" og role="menuitem", som betyr at brukeren kun kan navigere i menyen ved hjelp av piltaster og ikke bruke tabolatortast som er forventet for en hovedmeny.
- På karusellbilder med handlingsknapp over er det ikke mulig å få tabfokus eller å klikke på handlingsknappen via tastatur. Eksempel: https://www.ntnu.no/campusutvikling
Dette innholdet er dermed ikke tilgjengelig for personer som bruker tastatur for å navigere på nettsiden.
- Innhold som bryter kravet
På studieprogramsider med Studieplan hopper tabulatortast over «Studieplanbeskrivelse for studieåret» og seksjonene under. Seksjonene ser ut som overskrifter, men er ikke kodet riktig, det vil si som knapper eller lenker. Tastaturbrukere kan derfor ikke nå dette innholdet. Skjermleserbrukere vil heller ikke få informasjon om statur åpen/lukket.
Flere sentrale elementer på nettstedet har mangelfull semantisk koding og utilstrekkelig støtte for tastatur- og skjermleserbrukere. Dette gjelder blant annet menyer, faner, tabeller, skjemaelementer og knapper som ikke er kodet med riktige roller eller aria-attributter. Feilene gjør at brukere med hjelpemidler ikke får fullverdig tilgang til innhold og funksjonalitet.
- Innhold som bryter kravet
- Nettstedet har noen tomme overskriftstagger. Ifølge verktøyet Siteimprove er 1491 overskrifter tomme på domenene ntnu.no og ntnu.edu.
- Det finnes eksempler på feil bruk av overskriftstag, for eksempel et bilde lagt inn i en h-tag.
- Enkelte bilder er kodet med overskriftstag, for eksempen h3-tag
Disse feilene kan gjøre det forvirrende å navigere på siden for personer som bruker skjermleser.
- Innhold som bryter kravet
- I studieprogramvelgeren https://www.ntnu.no/studier/alle er det for svak fokusmarkering i innskriverfeltet og nedtrekksvalgene.
- I vår løsning for bildekarusell er det for svak fokusmarkering på pilene som brukes for å bytte mellom bildene. Eksempel på bruk av bildekarusell: https://www.ntnu.no/museum
Svak fokusmarkering gjør det vanskelig å se hvor fokusmarkeringen er. Dette kan være utfordrende for brukere som navigerer med tastatur.
Prinsipp 3. Forståelig
Målet med nettsteder er at brukerne skal forstå hvordan sidene skal brukes og informasjonen de får. Det handler om at nettstedet er forutsigbart, har et enkelt språk og god hjelpefunksjonalitet. Rett koding er viktig for at nettstedet skal fungere med hjelpemiddelteknologi, for eksempel vil rett språk på siden sørge for at teksten blir lest opp på rett måte for brukere med talesyntese.
- Innhold som bryter kravet
Lenken for å bytte språk, "English" på norske sider og "Norsk" på engelske sider er ikke kodet riktig (lang="en"/lang="no" mangler). Lenken finnes på alle sider. For personer som får nettsiden lest opp av skjermleser, vil ikke ordet bli lest opp på riktig språk.
- Innhold som bryter kravet
I toppmenyen som ligger på de aller fleste sidene, åpnes undermenyene automatisk når de får fokus. Når man tabber på toppnivåpunkt «Studier» i hovedmenyen, åpnes undermenyen automatisk uten at brukeren selv har valgt å aktivere den. Skjermleserbrukere må navigere gjennom alle undermenypunktene før de kan gå videre til neste toppnivåpunkt «Studentliv». Tastaturbrukere må foreta en lang og uforutsigbar Tab-rekkefølge.
- Innhold som bryter kravet
Søkefeltet oppe til høyre på alle sider har kun placeholder="Søk..." og title="Search". Placeholder alene er ikke nok, den fungerer ikke som en erstatning for en ledetekst (label), og title-attributt blir ofte ikke lest opp konsekvent. Skjermleserbrukere kan derfor oppleve feltet som umerket.
Prinsipp 4. Robust
Rett koding av nettstedet er viktig, og dette er som regel ivaretatt med bruk av standardelement i HTML. Valider at koden på nettstedet er rett. Dette er spesielt viktig dersom du bruker ny teknologi eller lager egne element (custom widgets).
- Innhold som bryter kravet
- På emnesidene er tabulator (tab) kodet som lenker og ikke som knapp (button). Dette er forvirrende for personer som bruker skjermlesere. Det gis feil informasjon om hva som skjer. Eksempelside: https://www.ntnu.no/studier/emner/AI201312
- I løsningen for å vise studieplan kan bruker klikke på et ikon med bilde av "i" for å få utvidet informasjon. Dette er ikke kodet med aria-expanded. I tillegg mangler ikonet tekstalternativ. Det er ingen indikasjon på at symbolet kan klikkes på med en skjermleser. I koden er dette kodet med <span>, som betyr at elementet er tomt og blir ignorert av tabulator. Dermed vil det ikke være mulig å få fokus på symbolet. Eksempelside: https://www.ntnu.no/studier/studieplan-realfag#programmeCode=BPROG&year=2022
- Innhold som bryter kravet
Dynamisk søk blir ikke annonsert til skjermleser på https://www.ntnu.no/studier/alle
Ved å søke etter studieprogram vil et søkeresultat vises. Dette resultatet endrer seg dynamisk avhengig av ordene/tegnene som fylles inn. Visuelt kan man automatisk se antall søkeresultater, men skjermleserbrukere får ikke automatisk informasjon om dette.
Test og vurdering av nettstedet
Vi fikk ekstern hjelp til test og vurdering av nettstedet.
Om erklæringen
- Tilgjengelighetserklæringen er sist oppdatert .
- Tilgjengelighetserklæring for dette nettstedet ble opprettet første gang .
Arbeid med universell utforming av ikt
Vi har fått hjelp av ekstern tilbyder Useit for testing og gått gjennom deres testprotokoller og rapporter. Vi har i tillegg gjort manuell testing og benyttet Siteimprove for innhenting av tallmateriale. Internt jobber vi for å få god rutine på universell utforming ved produksjon og publisering.