Tilgjengelighetserklæring for IGIN

  • IGIN
  • UNIVERSITETET I OSLO, organisasjonsnummer 971 035 854
Erklæringen er oppdatert

I hvilken grad er nettstedet i samsvar med kravene til universell utforming?

Nettstedet er delvis i samsvar med kravene til universell utforming av ikt.

Det er brudd på 7 av 48 krav i regelverket.

Hva betyr bruddene for brukerne?

Bruddene som er registrert i denne erklæringen får spesielt konsekvenser for brukere som har følgende forutsetninger:

  • Bruk uten syn
  • Bruk med avgrenset syn
  • Bruk uten hørsel
  • Bruk med nedsatt bevegelsesevne eller styrke
  • Bruk med begrenset rekkevidde
  • Bruk med nedsatt kognisjon

Meld gjerne fra om brudd på kravene

Vi ønsker tilbakemelding fra brukerne.

  • Har du oppdaget feil og mangler knyttet til universell utforming av nettstedet?
  • Trenger du alternativ til innhold som ikke er universelt utformet?
  • Har du innspill til forbedringer av nettstedet?

Du kontakter oss via:

Klage

Diskrimineringsnemnda behandler klager om brudd på regelverket. Du finner informasjon om hvordan du klager på nettstedet til Diskrimineringsnemnda. Du kan også klage på manglende eller sent svar på tilbakemeldinger du har sendt til oss.


Status for innhold som ikke er universelt utformet

Vi har innhold på nettstedet som ikke er universelt utformet. Vi redegjør for hvilket innhold det gjelder, årsaken til at vi ikke følger kravene til universell utforming av ikt og hva det betyr for brukeren. Det er presentert i samme rekkefølge som kravene i WCAG 2.1-standarden.
UNIVERSITETET I OSLO kategoriserer innholdet som ikke er universelt utformet på IGIN slik:

Prinsipp 1. Mulig å oppfatte

Informasjon skal være presentert på en måte brukeren kan oppfatte. Det vil si at informasjon ikke bare skal kunne oppfattes med én enkelt sans. For å se grafikk trenger du for eksempel en skjerm og synssansen. Derfor skal bilder ha en alternativ tekst, i følge WCAG. Tekst kan også bli presentert på mange ulike måter, blant annet som punktskrift, syntetisk tale, på skjerm, tolkes som tegnspråk eller som symbol. WCAG krever derfor at tekst blir brukt som alternativ til lyd, film og bilder.

Innhold som bryter kravet

IGIN-logo har ikke beskrivende lenketekst for formålet

Innhold som bryter kravet

Siden er ikke strukturert med overskrifter. Det er ikke brukt h-tags med riktig nivå for å markere overskrifter på siden.

Prinsipp 2. Mulig å betjene

Web er interaktivt. Det er viktig at brukerne for eksempel kan navigere, velge knapper og sette haker i avkryssingsfelt, med det utstyret og den hjelpemiddelteknologien de bruker. Dette betyr for eksempel at det ikke bare skal være mulig å bruke mus. Alt innhold og all funksjonalitet skal også kunne brukes bare med tastaturet.

Innhold som bryter kravet

Det er ikke mulig å nå menyknappene ved tastaturnavigering. Dette gjør siden vanskelig å bruke med tastaturnavigering.

Innhold som bryter kravet

Det er ikke mulig å nå menyknappene ved tastaturnavigering og man står fast her

Innhold som bryter kravet

Det finnes per nå ingen funksjon for å hoppe rett til hovedinnhold

Innhold som bryter kravet

Ledetekst er ikke assosiert riktig med skjemafelt. Dette gjør det vanskelig for de som bruker skjermleser å vite hva man skal skrive inn i feltene.

Prinsipp 3. Forståelig

Målet med nettsteder er at brukerne skal forstå hvordan sidene skal brukes og informasjonen de får. Det handler om at nettstedet er forutsigbart, har et enkelt språk og god hjelpefunksjonalitet. Rett koding er viktig for at nettstedet skal fungere med hjelpemiddelteknologi, for eksempel vil rett språk på siden sørge for at teksten blir lest opp på rett måte for brukere med talesyntese.

Innhold som bryter kravet

Siden har ikke språk markert i koden


Test og vurdering av nettstedet

Vi har selv testet og vurdert nettstedet.

Om erklæringen

  • Tilgjengelighetserklæring for dette nettstedet ble opprettet første gang .

Arbeid med universell utforming av ikt

Universitetet i Oslo jobber kontinuerlig og målrettet med universell utforming på uio.no. Ett ledd i dette har vært å etablere et eget uu-team som jobber med å bistå ansatte og enheter i dette arbeidet.

UiO har redaksjonelle utfordringer ved å være et stort universitet med mange publisister og forelesere som produserer innhold og undervisningsmateriell. Fremover vil vi ha økt fokus på opplæring og rådgivning av disse, så vi får redusert andelen redaksjonelle feil. Her har vi også etablert nye rutiner og opplæring før man får tilgang til å publisere.

Samtidig vil vi fortsette å jobbe med retting av uu-brudd i rammeverk, og sikre at uu er en sentral del av all nyutvikling på UiOs nettsteder.