-
ofk.no
-
ØSTFOLD FYLKESKOMMUNE, organisasjonsnummer 930 580 694
I hvilken grad er nettstedet i samsvar med kravene til universell utforming?
Nettstedet er delvis i samsvar med kravene til universell utforming av ikt.
Det er brudd på 8 av 48 krav i regelverket.
Hva betyr bruddene for brukerne?
Bruddene som er registrert i denne erklæringen får spesielt konsekvenser for brukere som har følgende forutsetninger:
- Bruk uten syn
- Bruk med avgrenset syn
- Bruk uten fargesyn
- Bruk uten hørsel
- Bruk med nedsatt bevegelsesevne eller styrke
- Bruk med nedsatt kognisjon
Meld gjerne fra om brudd på kravene
Vi ønsker tilbakemelding fra brukerne.
- Har du oppdaget feil og mangler knyttet til universell utforming av nettstedet?
- Trenger du alternativ til innhold som ikke er universelt utformet?
- Har du innspill til forbedringer av nettstedet?
Klage
Diskrimineringsnemnda behandler klager om brudd på regelverket. Du finner informasjon om hvordan du klager på nettstedet til Diskrimineringsnemnda. Du kan også klage på manglende eller sent svar på tilbakemeldinger du har sendt til oss.
Status for innhold som ikke er universelt utformet
Prinsipp 1. Mulig å oppfatte
Informasjon skal være presentert på en måte brukeren kan oppfatte. Det vil si at informasjon ikke bare skal kunne oppfattes med én enkelt sans. For å se grafikk trenger du for eksempel en skjerm og synssansen. Derfor skal bilder ha en alternativ tekst, i følge WCAG. Tekst kan også bli presentert på mange ulike måter, blant annet som punktskrift, syntetisk tale, på skjerm, tolkes som tegnspråk eller som symbol. WCAG krever derfor at tekst blir brukt som alternativ til lyd, film og bilder.
- Innhold som bryter kravet
Det finnes illustrasjoner som ikke er godt nok forklart med tekst.
Vi mangler unntaksvis tekstalternativ til bilder og illustrasjoner. Vi har retningslinjer for at vi skal beskrive bilder og illustrasjoner, men disse blir ikke alltid fulgt.
Synshemmede og blinde får ikke tilgang til informasjon i enkelte bilder og illustrasjoner.
Vi vil jobbe med å forankre retningslinjene bedre, slik at de blir fulgt. I tillegg kjøre automatiske rapporter for å finne og utbedre feilene kontinuerlig.
- Innhold som ikke er omfattet av regelverket
Vi har ulike kartløsninger, som ikke er omfattet av regelverket.
- Innhold som bryter kravet
- Tabeller og lister på ofk.no er universelt utformet på store skjermer. Når tabeller vises på mindre skjermer er ikke overskriftene i tabellene kodet korrekt.
- Booking: Hopp i overskriftsnivåene - Overskriften Reservasjon har overskriftskode H1, mens oppsummeringen til høyre har overskriftskode H4.
- På nyhetslisten og oversikt over kalenderhendelser er det hopp i overskriftsnivåer. Overskriften på siden har overskriftskode h1 mens lenkene har overskriftskode h3.
Skjermleserbrukere kan få problemer med å få opplest tabellen korrekt ved bruk av en liten skjerm, som for eksempel mobil.
Leverandør jobber for å rette dette.
Vi har enkelte tomme overskriftskoder og tomme elementer.
Dette jobber vi med å rette ved å bruke automatiske rapporter.
- Innhold som bryter kravet
Søkefelt har for dårlig kontrast.
Dette gir dårligere lesbarhet.
Leverandører vil utbedre dette.
Prinsipp 2. Mulig å betjene
Web er interaktivt. Det er viktig at brukerne for eksempel kan navigere, velge knapper og sette haker i avkryssingsfelt, med det utstyret og den hjelpemiddelteknologien de bruker. Dette betyr for eksempel at det ikke bare skal være mulig å bruke mus. Alt innhold og all funksjonalitet skal også kunne brukes bare med tastaturet.
- Innhold som bryter kravet
Filtervisning, visning av større bilder og i kalender i bookingløsning (bookingløsning benyttes per dato ikke på ofk.no) er vanskelig å benytte med tastaturnavigasjon.
Disse feilene gjør det vanskelig/ikke mulig å navigere i løsningen for brukere som benytter tastatur.
Dette vil bli utbedret av leverandør.
- Innhold som bryter kravet
Vi har retningslinjer for at vi skal ha gode overskrifter og ledetekster, men disse blir ikke alltid fulgt.
Mange brukere, både med og uten hjelpemidler, bruker mellomtitler for å skumlese innholdet. De vil på grunn av dette få problemer med å navigere enkelt på nettsidene. Personer som bruker skjermelsere og brukere med nedsatt syn som bare kan se noen få ord om gangen vil også få problemer med å navigere enkelt på grunn av dette.
Vi jobber med å forankre retningslinjene bedre.
- Innhold som bryter kravet
Det er noen elementer som ikke får synlig fokus ved bruk av tastatur.
Det gjør det vanskeligere å navigere ved bruk av tastatur.
Leverandøren jobber med å rette dette.
Prinsipp 3. Forståelig
Målet med nettsteder er at brukerne skal forstå hvordan sidene skal brukes og informasjonen de får. Det handler om at nettstedet er forutsigbart, har et enkelt språk og god hjelpefunksjonalitet. Rett koding er viktig for at nettstedet skal fungere med hjelpemiddelteknologi, for eksempel vil rett språk på siden sørge for at teksten blir lest opp på rett måte for brukere med talesyntese.
- Innhold som bryter kravet
Enkelte feil i webskjema med ledetekster.
Det gir dårligere ledetekster for brukere.
Leverandør jobber med ny versjon av webskjema.
Prinsipp 4. Robust
Rett koding av nettstedet er viktig, og dette er som regel ivaretatt med bruk av standardelement i HTML. Valider at koden på nettstedet er rett. Dette er spesielt viktig dersom du bruker ny teknologi eller lager egne element (custom widgets).
- Innhold som bryter kravet
- Søk - søkefelt og søkeknapp har samme navn.
Disse feilene skaper utfordringer for skjermleserbrukere.
Leverandøren jobber med å utbedre dette.
Test og vurdering av nettstedet
Vi har testet og vurdert nettstedet internt, i kombinasjon med ekstern hjelp.
Om erklæringen
- Tilgjengelighetserklæringen er sist oppdatert .
- Tilgjengelighetserklæring for dette nettstedet ble opprettet første gang .
Arbeid med universell utforming av ikt
Vi jobber kontinuerlig med universell utforming av våre nettsider.
Rutiner og opplæring:
Vi har rutiner og retningslinjer for nettpublisering som skal sikre at vi jobber korrekt med universell utforming på nett. Disse blir gjennomgått og revidert ved endringer i regelverk eller ved ny kunnskap om beste praksis for universell utforming.
Når vi lager nytt innhold sjekker vi dette opp mot kravene, før vi publiserer.
Vi gjennomfører kontinuerlig opplæring og oppfølging av våre redaktører. Våre redaktører deltar også på ulike kurs i nettpublisering og universell utforming.
Testing:
Vi gjennomfører jevnlige brukertester og eksperttesting av våre nettsider. Da blir både brukervennlighet og universell utforming testet.
Vi bruker også automatiserte verktøy for kvalitetssikring av våre nettsider. Verktøyet skanner gjennom alle sider og synliggjør feil og utbedringer, og det lages ukentlige rapporter.
Fylkeskommunalt samarbeid:
Vi er del av et fylkeskommunalt samarbeidsnettverk for nettpublisering. Her inngår også Innlandet, Agder, Rogaland, Nordland og Troms og Finnmark. I nettverket jobber vi kontinuerlig med å forbedre våre nettsider, der universell utforming og digital tilgjengelighet alltid er på agendaen. Gjennom nettverket har vi god påvirkningskraft mot vår felles leverandør ACOS, slik at vi sammen finner forbedringer og gode løsninger.
Satsingsområder:
Vi jobber kontinuerlig med å tilegne oss ny kunnskap og beste praksis om universell utforming på nett. Målet er at alle ansatte skal ha et bevisst forhold til digital tilgjengelighet, og at våre tjenester skal bli så bra som mulig for våre brukere.
Tredjepartsløsninger
Vi benytter oss av flere tredjepartsløsninger fra ulike leverandører. Målet er at disse løsningene skal ha egne tilgjengelighetserklæringer. Dette jobber vi med å kartlegge og få på plass.