Tilgjengelighetserklæring for maritimsikring.kystverket.no

Erklæringen er oppdatert

I hvilken grad er nettstedet i samsvar med kravene til universell utforming?

Nettstedet er delvis i samsvar med kravene til universell utforming av ikt.

Det er brudd på 25 av 48 krav i regelverket.

Hva betyr bruddene for brukerne?

Bruddene som er registrert i denne erklæringen får spesielt konsekvenser for brukere som har følgende forutsetninger:

  • Bruk uten syn
  • Bruk med avgrenset syn
  • Bruk uten fargesyn
  • Bruk uten hørsel
  • Bruk med nedsatt hørsel
  • Bruk med nedsatt bevegelsesevne eller styrke
  • Bruk med begrenset rekkevidde
  • Begrensning av anfall på grunn av lysfølsomhet
  • Bruk med nedsatt kognisjon

Meld gjerne fra om brudd på kravene

Vi ønsker tilbakemelding fra brukerne.

  • Har du oppdaget feil og mangler knyttet til universell utforming av nettstedet?
  • Trenger du alternativ til innhold som ikke er universelt utformet?
  • Har du innspill til forbedringer av nettstedet?

Du kontakter oss via:

Klage

Diskrimineringsnemnda behandler klager om brudd på regelverket. Du finner informasjon om hvordan du klager på nettstedet til Diskrimineringsnemnda. Du kan også klage på manglende eller sent svar på tilbakemeldinger du har sendt til oss.


Status for innhold som ikke er universelt utformet

Vi har innhold på nettstedet som ikke er universelt utformet. Vi redegjør for hvilket innhold det gjelder, årsaken til at vi ikke følger kravene til universell utforming av ikt og hva det betyr for brukeren. Det er presentert i samme rekkefølge som kravene i WCAG 2.1-standarden.
KYSTVERKET kategoriserer innholdet som ikke er universelt utformet på maritimsikring.kystverket.no slik:

Prinsipp 1. Mulig å oppfatte

Informasjon skal være presentert på en måte brukeren kan oppfatte. Det vil si at informasjon ikke bare skal kunne oppfattes med én enkelt sans. For å se grafikk trenger du for eksempel en skjerm og synssansen. Derfor skal bilder ha en alternativ tekst, i følge WCAG. Tekst kan også bli presentert på mange ulike måter, blant annet som punktskrift, syntetisk tale, på skjerm, tolkes som tegnspråk eller som symbol. WCAG krever derfor at tekst blir brukt som alternativ til lyd, film og bilder.

Innhold som bryter kravet

I løsningen er det flere tilfeller hvor ikke-tekstlig innhold ikke er tilstrekkelig tilgjengelig for skjermlesere. Dette inkluderer knapper, ikoner, og bilder som mangler meningsfulle beskrivelser eller alt-tekst. For eksempel, knapper med tre prikker og ikoner i menyer gir ikke meningsfull informasjon til skjermlesere, og kart som blir til bilder har utilstrekkelig alt-tekst. Det er også behov for å skjule visse dekorative elementer fra skjermlesere ved å bruke aria-hidden="true". For å forbedre tilgjengeligheten bør alle ikke-tekstlige elementer enten ha beskrivende alt-tekst eller labels, eller skjules for skjermlesere dersom de ikke tilfører meningsfull informasjon. Et brudd på kravet kan påvirke personer som er blinde, svaksynte, døve, døvblinde, har nedsatt hørsel eller nedsatt kognisjon. 

Innhold som bryter kravet

Nettsiden inneholder veiledningsvideoer som mangler teksting eller tekstalternativer, noe som gjør dem utilgjengelige for brukere med nedsatt hørsel. 

Innhold som bryter kravet

Videoer formidler viktig visuell informasjon uten synstolkning, noe som gjør dem utilgjengelige for brukere med nedsatt syn. 

Innhold som bryter kravet

Overskrifter er kodet på en måte som ikke samsvarer med den logiske strukturen på siden. Dette gjør at det blir vanskelig for brukere som benytter skjermleser å forstå helheten i innholdet. Ikke alle elementer er kodet slik de ser ut som. Dette kan skape utfordringer for brukere som benytter hjelpemiddelteknologi. 

Innhold som bryter kravet

I løsningen finnes det feilmeldinger som kun henviser til visuelle indikatorer som en gul varseltrekant eller en dottet sirkel. Disse bør suppleres med skriftlige alternativer for å sikre at informasjonen er tilgjengelig for alle brukere, inkludert de som bruker skjermlesere. Et brudd på kravet kan påvirke personer som er blinde eller har nedsatt syn. 

Innhold som bryter kravet

I løsningen er det problemer med responsivitet, spesielt ved bruk av stående mobilskjerm. Dette fører til at tabeller og menyer ikke vises korrekt, og innhold kan forsvinne ut av skjermen uten mulighet for å scrolle. Løsningen må gjøres responsiv for å sikre en god brukeropplevelse på alle enheter. Mangler kan påvirke personer med nedsatt motorikk eller håndfunksjon, og personer med nedsatt syn. 

Innhold som bryter kravet

I løsningen bør autocomplete brukes der det er hensiktsmessig for å identifisere formål med inndata. Dette gjelder spesielt for felter som samler inn detaljer om den som fyller ut skjemaet, som for eksempel navn og kontaktinformasjon. Ved å bruke autocomplete kan man sikre at brukerne får en bedre og mer effektiv opplevelse. Et brudd på kravet kan påvirke personer med nedsatt kognisjon eller nedsatt motorikk. 

Innhold som bryter kravet

Løsningen er ikke responsiv. Skjema-meny vises ikke på en god del størrelser, noe som forverres ved 200% zoom. Dette vil påvirke brukere med nedsatt syn. 

Innhold som ikke er omfattet av regelverket

Vi har logoer som er bilder av tekst

Innhold som bryter kravet

Det er det problemer med dynamisk tilpasning (reflow) ved høy zoom. Løsningen er ikke responsiv, og skjema-menyen til venstre vises ikke på 1280px med 400% zoom. Tekst og innhold klippes, og brukere må scrolle i to retninger for å lese innholdet. Dette gjør løsningen utilgjengelig for brukere med nedsatt syn som trenger høy zoom for å lese innholdet. 

Innhold som bryter kravet

Det er problemer med kontrast for ikke-tekstlig innhold, spesielt for advarselikoner og skjema-elementer som indikerer status. Kontrasten mellom farger som grønn og grå er ikke tilstrekkelig, noe som gjør det vanskelig for brukere med nedsatt syn å oppfatte informasjonen. 

Prinsipp 2. Mulig å betjene

Web er interaktivt. Det er viktig at brukerne for eksempel kan navigere, velge knapper og sette haker i avkryssingsfelt, med det utstyret og den hjelpemiddelteknologien de bruker. Dette betyr for eksempel at det ikke bare skal være mulig å bruke mus. Alt innhold og all funksjonalitet skal også kunne brukes bare med tastaturet.

Innhold som bryter kravet

Enkelte handlinger, f.eks. i kartet, er ikke mulig å gjøre ved hjelp av tastatur. Dette fører til at brukere som benytter tastatur eller lignende teknologi i stedet for musepeker ikke vil kunne gjøre alt løsningen krever. 

Innhold som bryter kravet

I løsningen blir brukere logget ut etter en periode med inaktivitet uten forvarsel, noe som kan føre til tap av arbeid og data. Dette kan påvirke samtlige brukere. For å oppfylle kravet om justerbar hastighet, må brukerne informeres minst 20 sekunder før de blir logget ut, slik at de har mulighet til å forhindre dette. Dette bør implementeres på en måte som også tar hensyn til brukere med skjermlesere. 

Innhold som bryter kravet

Brukere har ikke mulighet til å hoppe over gjentagende innhold for å komme til hovedinnholdet. Dette gjør løsningen krevende å bruke for brukere som navigerer med tastatur. 

Innhold som bryter kravet

Sidetitler er ikke informative nok til å gi brukere informasjon om sideinnholdet. Dette kan gjøre det krevende for brukere med flere åpne faner å finne det innholdet de ønsker. Det kan også gjøre det krevende å benytte siden for brukere uten syn, eller med nedsatt syn, bevegelsesevne eller styrke, eller brukere med nedsatt kognisjon. 

Innhold som bryter kravet

Løsningen følger ikke en naturlig fokusrekkefølge. Dette gjør det krevende for brukere som benytter tastatur og lignende til navigasjon å benytte siden.

Innhold som bryter kravet

Løsningen støtter ikke flere muligheter for navigering til alle sider. Dette kan føre til at brukere uten syn eller med nedsatt syn eller kognisjon ikke får til å benytte disse sidene. 

Innhold som bryter kravet

Enkelte steder i løsningen er det ikke synlig fokusmarkering. Dette gjør det krevende å navigere for brukere som benytter tastatur og lignende. 

Innhold som bryter kravet

Det kreves to fingre for å bruke pan (bevege kartet) på mobil, noe som kan være problematisk for brukere med nedsatt motorikk. En mulig løsning kan være å tilby alternative metoder for å navigere kartet, som input for kartkoordinater. 

Prinsipp 3. Forståelig

Målet med nettsteder er at brukerne skal forstå hvordan sidene skal brukes og informasjonen de får. Det handler om at nettstedet er forutsigbart, har et enkelt språk og god hjelpefunksjonalitet. Rett koding er viktig for at nettstedet skal fungere med hjelpemiddelteknologi, for eksempel vil rett språk på siden sørge for at teksten blir lest opp på rett måte for brukere med talesyntese.

Innhold som bryter kravet

Det er problemer med identifikasjon av feil i skjemaer. Dette kan gjøre det utfordrende for brukere å fylle ut skjemaet. Feilmeldinger bør ha role="alert" eller tilsvarende attributter for å sikre at brukere med skjermlesere blir oppmerksomme på feil. Feil bør også være synlige og tekstlige, og skjemaelementer må være korrekt kodet med nødvendige attributter for å sikre tilgjengelighet. Dette påvirker personer som er blinde, har nedsatt syn, er uten fargesyn eller har nedsatt fargesyn, og personer med nedsatt kognisjon. 

Innhold som bryter kravet

Løsningen oppgir ikke i klartekst at et symbol er brukt for å markere at felt er obligatoriske. Dette kan gjøre det vanskelig for brukere å fylle ut skjemaet riktig. Bruddet påvirker særlig brukere som er blinde, har nedsatt syn, nedsatt kognisjon, nedsatt taleevne eller nedsatt bevegelighet eller styrke. 

Innhold som bryter kravet

I løsningen bør det gis tydelige beskrivelser av formater for felter som IMO-nummer, e-post og telefonnummer. Dette vil hjelpe brukere med å fylle ut skjemaer korrekt og redusere feil. Kravet er nesten oppfylt, men det er behov for å kommunisere de satte formatene tydeligere. Et brudd på kravet kan påvirke personer som er blinde, har nedsatt syn, nedsatt kognisjon eller nedsatt motorikk. 

Prinsipp 4. Robust

Rett koding av nettstedet er viktig, og dette er som regel ivaretatt med bruk av standardelement i HTML. Valider at koden på nettstedet er rett. Dette er spesielt viktig dersom du bruker ny teknologi eller lager egne element (custom widgets).

Innhold som bryter kravet

Løsningen inneholder noen programmatiske feil. Dette kan føre til utfordringer for skjermlesere og andre typer hjelpemiddelteknologi. Det kan også føre til at løsningen oppleves ulikt basert på hvilken nettleser og teknologi som benyttes. 

Innhold som bryter kravet

I løsningen er det flere problemer med navn, rolle og verdi for ulike elementer. Dette inkluderer manglende eller tomme <label> elementer, knapper uten beskrivelse, og feil bruk av aria-attributter. Dette kan påvirke brukere som benytter hjelpemiddelteknologi. For å sikre tilgjengelighet bør alle elementer ha korrekte navn, roller og verdier, og feilmeldinger bør annonseres for skjermlesere. 

Innhold som bryter kravet

Løsningen gir ikke statusbeskjeder alle steder det er hensiktsmessig. Dette fører til at brukere kan gå glipp av informasjon om status. Bruddet påvirker særlig brukere som er blinde, har nedsatt syn eller nedsatt kognisjon. 


Test og vurdering av nettstedet

Vi har testet og vurdert nettstedet internt, i kombinasjon med ekstern hjelp.

Om erklæringen

  • Tilgjengelighetserklæring for dette nettstedet ble opprettet første gang .

Arbeid med universell utforming av ikt

Universell utforming ligger til grunn for design, utvikling og koding av nettstedet. Kravene som ikke oppfylles i tilgjengelighetserklæringen, blir opprettet som oppgaver i backloggen. Prioriteringen av disse blir vurdert opp mot andre utviklingsoppgaver.

Kystverket jobber målrettet for å gjøre nettsidene og dets innhold tilgjengelig for alle. Universell utforming er ett av fokusområdene i vårt arbeid med å utvikle og utbedre nettstedet.