Tilgjengelighetserklæring for Panopto

  • Panopto
  • OSLOMET - STORBYUNIVERSITETET, organisasjonsnummer 997 058 925
Erklæringen er oppdatert

I hvilken grad er nettstedet i samsvar med kravene til universell utforming?

Nettstedet er delvis i samsvar med kravene til universell utforming av ikt.

Det er brudd på 16 av 48 krav i regelverket.

Hva betyr bruddene for brukerne?

Bruddene som er registrert i denne erklæringen får spesielt konsekvenser for brukere som har følgende forutsetninger:

  • Bruk uten syn
  • Bruk med avgrenset syn
  • Bruk uten fargesyn
  • Bruk uten hørsel
  • Bruk med nedsatt hørsel
  • Bruk med nedsatt bevegelsesevne eller styrke
  • Begrensning av anfall på grunn av lysfølsomhet
  • Bruk med nedsatt kognisjon

Meld gjerne fra om brudd på kravene

Vi ønsker tilbakemelding fra brukerne.

  • Har du oppdaget feil og mangler knyttet til universell utforming av nettstedet?
  • Trenger du alternativ til innhold som ikke er universelt utformet?
  • Har du innspill til forbedringer av nettstedet?

Du kontakter oss via:

Klage

Diskrimineringsnemnda behandler klager om brudd på regelverket. Du finner informasjon om hvordan du klager på nettstedet til Diskrimineringsnemnda. Du kan også klage på manglende eller sent svar på tilbakemeldinger du har sendt til oss.


Status for innhold som ikke er universelt utformet

Vi har innhold på nettstedet som ikke er universelt utformet. Vi redegjør for hvilket innhold det gjelder, årsaken til at vi ikke følger kravene til universell utforming av ikt og hva det betyr for brukeren. Det er presentert i samme rekkefølge som kravene i WCAG 2.1-standarden.
OSLOMET - STORBYUNIVERSITETET kategoriserer innholdet som ikke er universelt utformet på Panopto slik:

Prinsipp 1. Mulig å oppfatte

Informasjon skal være presentert på en måte brukeren kan oppfatte. Det vil si at informasjon ikke bare skal kunne oppfattes med én enkelt sans. For å se grafikk trenger du for eksempel en skjerm og synssansen. Derfor skal bilder ha en alternativ tekst, i følge WCAG. Tekst kan også bli presentert på mange ulike måter, blant annet som punktskrift, syntetisk tale, på skjerm, tolkes som tegnspråk eller som symbol. WCAG krever derfor at tekst blir brukt som alternativ til lyd, film og bilder.

Innhold som bryter kravet

Det ble funnet brudd i full avspiller med to videokilder. Det finnes bilder som burde vært merket som dekorative. Knappen for å bytte input-kilde har ledetekst "Undefined". Dette har konsekvenser for brukere som benytter skjermoppleser til å navigere.

Innhold som bryter kravet

Det er tilfeller av innhold som har undertekster/tekstalternativ med misvisende innhold/lav kvalitet, og det finnes video uten undertekst. Dette har konsekvenser for de som er avhengige av alternativ til lyd eller bilde.

Innhold som bryter kravet

OsloMet har tilrettelagt for at teksting av video og lydinnhold skal være så enkelt som mulig, bl.a. ved å tilby ASR i vår offisielle videoplattform, samt utarbeiding og tilgjengeliggjøring av veiledninger for hvordan dette kan gjøres. Dette innholdet har alle ansatte blitt orientert om i flere kanaler.

Det er likevel tilfeller av videoer som har undertekster med misvisende innhold/lav kvalitet, og det finnes video uten undertekst. Dette har konsekvenser for de som er avhengige av alternativ til lyd.

Innhold som er unntatt på grunn av uforholdsmessig stor byrde

På generelt grunnlag oppfordres alle ansatte på OsloMet som publiserer videoer å sørge for at innholdet er tekstet. Vi vet likevel at vi har store mengder videomateriale som ikke er det. 

Siden det er en svært stor jobb oppgave å tekste alt vi har av videoinnhold, har vi valgt å dele videoene våre inn i tre kategorier, som har ulik prioritet for viktigheten av å tilbys med undertekster. Vi opererer med følgende kategorier og prioriteringer:

Høy prioritet: Faglige videoer og lydopptak som gjenbrukes i undervisningen fra år til år. Slikt innhold er ofte begrenset i tidsomfang, og dermed er jobben med å sørge for gode undertekster betydelig lavere. Videoer og lydinnhold med faglig innhold som gjenbrukes (og spesielt i tilfeller hvor de brukes i studiepoenggivende emner) er spesielt viktige å ha tilgjengelig i tekstform også. Innhold som benyttes i emner med hørselshemmede studenter har spesielt høy prioritet. Denne ekstra høye prioriteten gjelder også i emner med svaksynte studenter hvor man har video som ikke har lyd (se for øvrig merknader i 1.2.1.)

Middels prioritet: Hilsener fra fakultets- studie og emneledere, tilleggsmateriale som ikke er obligatorisk og annet eksternt materiale som trekkes inn i undervisningen bør være tekstet.

Lav prioritet: Uredigerte video- og lydopptak av forelesninger, som er lengre enn 30 minutter forventes ikke å ha (kvalitetssikrede) undertekster. I tilfeller hvor uredigerte ASR-undertekster benyttes, skal seerne gjøres oppmerksom på at undertekstene ikke er gjennomgått av mennesker.

Innhold som bryter kravet

Det er tilfeller av video som ikke har tilstrekkelig synstolking. Dette har konsekvenser for personer som har behov for auditive beskrivelser av visuelt innhold.

Innhold som bryter kravet

Innholdsfortegnelse/navigasjon er definert som en unummerert liste, men skulle vært definert som en nummerert liste. Dette har konsekvenser for personer som er blinde eller døvblinde.

Innhold som bryter kravet

Det finnes brudd flere steder i grensesnittet; Lenker (turkis mot hvit eller lysegrå), menyvalg i sidemeny (grå mot hvit), ledetekst i søkefelt (grå mot hvit), tidsmarkøt på forhåndsvisning av klipp som ikke er valgt (hvit mot lysegrå). Dette kan ha konsekvenser for personer med nedsatt syn og/eller fargesvakt syn.

Innhold som bryter kravet

Det finnes tilfeller av video som inneholder bilder av tekst, f.eks. videoer som viser powerpoint-lysbilder med tekst, som ikke er tilgjengelig i alternativt format. Dette har konsekvenser for personer med nedsatt syn. 

Innhold som bryter kravet

Ikke mulig å bruke Panopto med zoom på 400%.  Dette har hovedsakelig konsekvenser for personer med nedsatt syn

Innhold som bryter kravet

Det finnes brudd flere steder i grensesnittet; Flere tilfeller av dårlig fokusmarkering. Ellers; knappen for "post comment", søke-ikon i søkefelt, volumnivå, posisjon på tidslinje.

Innhold som bryter kravet

Volum ikke mulig å avvise og utfordrende å få musepekeren over innholdet. Dette har konsekvenser for brukere med nedsatt syn, motorikk eller kognisjon

Prinsipp 2. Mulig å betjene

Web er interaktivt. Det er viktig at brukerne for eksempel kan navigere, velge knapper og sette haker i avkryssingsfelt, med det utstyret og den hjelpemiddelteknologien de bruker. Dette betyr for eksempel at det ikke bare skal være mulig å bruke mus. Alt innhold og all funksjonalitet skal også kunne brukes bare med tastaturet.

Innhold som bryter kravet

I tilfeller hvor det finnes arkiverte videoer i emnet er det ikke mulig å nå lenken nederst på siden "Show Archived Videos".

Tilgjengelige alternativ

Tilsvarende lenke finnes et annet sted på siden

Innhold som bryter kravet

Ved å trykke "M" settes videoen på lydløs og motsatt. Dette kan ha konsekvenser for personer som benytter stemmestyring, personer med nedsatt motorikk som benytter tastatur og personer med nedsatt kognisjon.

Innhold som bryter kravet

I testingen ble det ikke oppdaget videoer med anfallfremmende effekter. Sannsynligvis har vi ikke slikt innhold, men det er en mulighet for at det kan forekomme da vi har svært mange innholdsprodusenter. 

Prinsipp 3. Forståelig

Målet med nettsteder er at brukerne skal forstå hvordan sidene skal brukes og informasjonen de får. Det handler om at nettstedet er forutsigbart, har et enkelt språk og god hjelpefunksjonalitet. Rett koding er viktig for at nettstedet skal fungere med hjelpemiddelteknologi, for eksempel vil rett språk på siden sørge for at teksten blir lest opp på rett måte for brukere med talesyntese.

Innhold som bryter kravet

Språket i Panopto er engelsk og kan ikke endres. I HTML-koden er språket på alle sider og videoer dermed definert som engelsk. Det betyr at videotitler som er på norsk og/eller har norske undertekster, aldri vil samsvare med html-koden på siden (siden den uansett er merket som engelsk). Dette er en konsekvens for personer som er blinde eller har nedsatt kognisjon.

Innhold som bryter kravet

Ledetekst og instruksjoner i form av placeholdertekst forsvinner når bruker skriver i elementet. Dette kan ha konsekvenser for personer som er blinde, har nedsatt syn, nedsatt kognisjon eller endsatt bevegelighet. 

Prinsipp 4. Robust

Rett koding av nettstedet er viktig, og dette er som regel ivaretatt med bruk av standardelement i HTML. Valider at koden på nettstedet er rett. Dette er spesielt viktig dersom du bruker ny teknologi eller lager egne element (custom widgets).

Innhold som bryter kravet

Det er funnet tilfeller av duplikate ID-er i hele testutvalget. Dette kan ha konsekvenser for personer som er blinde eller har nedsatt syn, og personer som bruker ulike typer hjelpemiddelteknologi (skjermleser, skjermforstørrer og programvare for talegjenkjenning)


Test og vurdering av nettstedet

Vi har selv testet og vurdert nettstedet.

Om erklæringen

  • Tilgjengelighetserklæringen er sist oppdatert .
  • Tilgjengelighetserklæring for dette nettstedet ble opprettet første gang .

Arbeid med universell utforming av ikt

OsloMet vektlegger at våre løsninger er universelt utformet, både plattformene i seg selv og innhold som produseres av våre innholdsprodusenter, i dette tilfellet faglig ansatte og teknisk-administrativt ansatte. Vi arbeider strategisk med opplæring av innholdsprodusenter for å sikre at innholdet som produseres er universelt utformet, bl.a. ved hjelp av kursvirksomhet, oppdaterte dokumentasjonssider og informasjonskampanjer til ansatte.

Avgrensninger for tilgjengelighetserklæringen:

Testutvalget er begrenset til brukergrensesnitt for studenter. Dette vil si at redigeringstilgang ikke er testet i denne omgang grunnet at flesteparten av studentene bruker løsningen til å se videoer. I denne omgang har vi vurdert det som uforholdsmessig byrde å teste den utvidede løsningen da dette er funksjoner studenter ikke oppfordres til å bruke.