-
Canvas student app Android
-
Android
-
7.5.1
-
Både mobiltelefon og nettbrett
-
UNIVERSITETET I SØRØST-NORGE, organisasjonsnummer 911 770 709
I hvilken grad er nettstedet i samsvar med kravene til universell utforming?
Appen er delvis i samsvar med kravene til universell utforming av ikt.
Det er brudd på 21 av 42 krav i regelverket.
Hva betyr bruddene for brukerne?
Bruddene som er registrert i denne erklæringen får spesielt konsekvenser for brukere som har følgende forutsetninger:
- Bruk uten syn
- Bruk med avgrenset syn
- Bruk uten fargesyn
- Bruk uten hørsel
- Bruk med nedsatt hørsel
- Bruk med nedsatt bevegelsesevne eller styrke
- Bruk med begrenset rekkevidde
- Begrensning av anfall på grunn av lysfølsomhet
- Bruk med nedsatt kognisjon
Meld gjerne fra om brudd på kravene
Vi ønsker tilbakemelding fra brukerne.
- Har du oppdaget feil og mangler knyttet til universell utforming av nettstedet?
- Trenger du alternativ til innhold som ikke er universelt utformet?
- Har du innspill til forbedringer av nettstedet?
Klage
Diskrimineringsnemnda behandler klager om brudd på regelverket. Du finner informasjon om hvordan du klager på nettstedet til Diskrimineringsnemnda. Du kan også klage på manglende eller sent svar på tilbakemeldinger du har sendt til oss.
Status for innhold som ikke er universelt utformet
Prinsipp 1. Mulig å oppfatte
Informasjon skal være presentert på en måte brukeren kan oppfatte. Det vil si at informasjon ikke bare skal kunne oppfattes med én enkelt sans. For å se grafikk trenger du for eksempel en skjerm og synssansen. Derfor skal bilder ha en alternativ tekst, i følge WCAG. Tekst kan også bli presentert på mange ulike måter, blant annet som punktskrift, syntetisk tale, på skjerm, tolkes som tegnspråk eller som symbol. WCAG krever derfor at tekst blir brukt som alternativ til lyd, film og bilder.
- Innhold som bryter kravet
Det finnes flest brudd på manglende alt-tekst til meningsbærende bilder, i publiserte sider og dokumenter.
Det finnes noen tilfeller der dekorative bilder har alt-tekst som bør skjules. Det finnes også lenkede bilder som ikke har beskrivende alt-tekst for formålet.
- Innhold som bryter kravet
Bruddene på dette kriteriet dreier seg stort sett om publiserte
forelesningsvideoer og lydopptak som ligger utenfor Canvas og oftest i Panopto. Her er det store mangler på teksting/alternativ tekst. Se tilgjengelighetserklæring for Panopto for mer detaljer. Panopto er primær løsning for video i USN.
- Innhold som bryter kravet
Bruddene på dette kriteriet dreier seg stort sett om publiserte
forelesningsvideoer og lydopptak som ligger utenfor Canvas og oftest i Panopto. Her er det store mangler på teksting/alternativ tekst. Se tilgjengelighetserklæring for Panopto for mer detaljer. Panopto er primær løsning for video i USN.
- Innhold som bryter kravet
Bruddene på dette kriteriet dreier seg stort sett om publiserte
forelesningsvideoer og lydopptak som ligger utenfor Canvas og oftest i Panopto. Her er det store mangler på teksting/alternativ tekst. Se tilgjengelighetserklæring for Panopto for mer detaljer. Panopto er primær løsning for video i USN.
- Innhold som bryter kravet
Det er tilfeller der det er brukt feil overskriftshierarki på publiserte sider og i dokumenter. Det finnes også publiserte dokumenter som mangler overskrifter og titler. Det er tilfeller der lister ikke er kodet riktig.
Tabeller på kalender, karakteroversikt og enkelte dokumenter mangler tabelloverskrift (caption). Her er det i stedet brukt h-tags. Dette gjelder både på sider og i dokumenter.
Canvas som produkt bruker tabell enkelte steder for å styre layout: studentenes karakteroversikt, kalender, personlisten, rubrikken på noen oppgaver og oversikt over varslingsinnstillinger.I noen inputfelt brukes plassholdertekst i stedet for visuelle etiketter, og noen knapper er utformet som lenker, noe som kan være forvirrende. Appen mangler kodede overskrifter, selv om teksten flere steder er formattert som overskrifter. Enkelte elementer ser ut som rullegardinmenyer, men er enten ikke interaktive eller ikke kodet med riktig tilstand (dvs. utvidet eller lukket). Tabeller er brukt for layout, men dette er ikke visuelt tydelig. Alt dette gjør det vanskelig for brukere med funksjonsnedsettelser, spesielt de som er avhengige av skjermlesere, å forstå appens struktur og få tilgang til nødvendige funksjoner eller informasjon.
- Innhold som bryter kravet
I non emner har undervisere brukt fargekoding og refererer til den i tekst.
- Innhold som bryter kravet
Eksterne lenker på sider i Canvas er understreket, men interne lenker mangler understrek. Det mangler fortsatt understrek når bruker bytter til høytkontrastgrensesnittet.
Undervisere kan ha brukt farge som meningsbærende element i deres design av emner og emnefunksjonalitet i Canvas.
I appen brukes farger flere steder for å skille interaktive elementer som lenker og knapper fra vanlig tekst. Farge brukes også utelukkende for å indikere elementenes tilstand, for eksempel om en bryter er av eller på, eller hvilken side som er aktiv eller åpen i appen. Grafiske elementer, som de for frakoblet innhold og kalenderen, bruker kun farger for å skille mellom ulike tilstander eller typer informasjon. Dette kan skape problemer for brukere med nedsatt syn eller fargeblindhet, som kan ha vanskeligheter med å navigere og forstå appens grensesnitt, samt identifisere hvilke elementer som er interaktive eller aktive.
- Innhold som bryter kravet
I noen av appens inputfelt brukes plassholdertekst med et kontrastforhold som er mindre enn 4,5:1, noe som kan gjøre det vanskelig å lese for noen brukere med nedsatt syn. I tillegg har brukerne muligheten til å velge bilder som bakgrunn for teksten, noe som også kan føre til at kravet ikke oppfylles.
- Innhold som bryter kravet
På flere steder i Android-appen avbrytes tekst med ellipse eller avskjæres totalt når tekst når 200% av sin opprinnelige størrelse. Dette kan hindre brukere med nedsatt syn i å få tilgang til fullstendig tekst, noe som igjen kan påvirke deres evne til å navigere effektivt gjennom appen eller bruke funksjoner tilfredsstillende.
- Innhold som bryter kravet
Det er tilfeller der det er bilder av tekst i publiserte sider og dokumenter.
- Innhold som bryter kravet
Testen følger tilsynets krav om å teste apper med en bredde på 360 CSS-piksler. På flere steder i appen avbrytes tekst med ellipse på grunn av begrensninger i tilgjengelig plass. Dette kan føre til tap av informasjon og være utfordrende for brukere med begrenset synsevne eller kognitive evner.
- Innhold som bryter kravet
I appen brukes noen interaktive elementer som knapper og brytere med en fargekontrast som er mindre enn 3:1 mot bakgrunnen. I tillegg har noen felt under meldinger og diskusjoner dårlig kontrastforhold. Dette kan skape utfordringer for personer med nedsatt syn eller fargeblindhet, da de kan ha problemer med å oppdage og bruke slike elementer. Dette kan igjen føre til vanskeligheter med navigasjon i appen, forståelse av viktige funksjoner og tilgang til nødvendig informasjon.
Prinsipp 2. Mulig å betjene
Web er interaktivt. Det er viktig at brukerne for eksempel kan navigere, velge knapper og sette haker i avkryssingsfelt, med det utstyret og den hjelpemiddelteknologien de bruker. Dette betyr for eksempel at det ikke bare skal være mulig å bruke mus. Alt innhold og all funksjonalitet skal også kunne brukes bare med tastaturet.
- Innhold som bryter kravet
Det er ikke funnet brudd i testutvalget, men slikt innhold kan finnes i Canvas.
- Innhold som bryter kravet
Det er flere tilfeller i designet av Canvas-emner der lenketeksten ikke gir tilstrekkelig informasjon om formålet med og/eller lenkemålet til lenken. Bruddene gjelder publiserte sider og dokumenter.
- Innhold som bryter kravet
Det er manglende overskrifter på sider og dokumenter blant det opplastede innholdet i emner i Canvas.
Noen skjemaelementer mangler synlige overskrifter når plassholdertekst er brukt som ledetekst. Appen har heller ikke kodet overskrifter, selv om tekst er formatert som overskrift flere steder i koden. Dette kan skape utfordringer for brukere med nedsatt kognisjon eller syn, da de kan ha vanskeligheter med å forstå hva som kreves i inputfeltene når plassholderteksten forsvinner.
- Innhold som bryter kravet
Det er brudd på kriterium 2.5.3 fordi synlig tekst og ledetekst er ikke alltid lik på norsk, og på grunn av redaksjonelle feil med lenker (kriterium 2.4.4).
Synlige ledetekster samsvarer med tilgjengelige ledetekster, og interaktive elementer med ikoner eller symboler har tilgjengelige navn. Imidlertid bruker noen skjemaelementer plassholdertekst i stedet for synlige ledetekster, selv om de fortsatt har tilgjengelige etiketter.
Prinsipp 3. Forståelig
Målet med nettsteder er at brukerne skal forstå hvordan sidene skal brukes og informasjonen de får. Det handler om at nettstedet er forutsigbart, har et enkelt språk og god hjelpefunksjonalitet. Rett koding er viktig for at nettstedet skal fungere med hjelpemiddelteknologi, for eksempel vil rett språk på siden sørge for at teksten blir lest opp på rett måte for brukere med talesyntese.
- Innhold som bryter kravet
Det finnes brudd i publiserte sider der språket for sidetittel og/eller innholdet i siden er annerledes enn Canvasrommets/brukerens/institusjonens valgte språk. Dette skyldes redaksjonelle feil og/eller feil i kildesystemet.
Hvis språket i appen er satt til norsk av institusjonen, oppstår det feil med noen knapper og skjemaelementer under Kalender som har engelske navn. Den tilgjengelige etiketten for tilbake-knappen er fast på engelsk, selv om rest av appen er på norsk. Dette kan føre til utfordringer for personer som bruker skjermlesere.
- Innhold som bryter kravet
Det er brudd på dette i kalenderelementer og opprette ny melding i innboks, hvor det er en midlertidig tekst.
Noen skjemaelementer mangler synlige overskrifter når plassholdertekst brukes som ledetekst. Brukere med nedsatt kognisjon eller syn kan ha utfordringer med å forstå hva som kreves i inputfeltene når plassholdertekst forsvinner.
- Innhold som bryter kravet
De fleste feiler i testutvalget hadde et forslag til hvordan feilen kan rettes. Når brukeren skal angi tidspunkt for ny eventer, er det ikke gitt noe forslag til hvordan tiden skal presenteres når brukeren tar feil.
Prinsipp 4. Robust
Rett koding av nettstedet er viktig, og dette er som regel ivaretatt med bruk av standardelement i HTML. Valider at koden på nettstedet er rett. Dette er spesielt viktig dersom du bruker ny teknologi eller lager egne element (custom widgets).
- Innhold som bryter kravet
De fleste komponenter som er testet, har navn og rolle definert i koden. Imidlertid gir ikke rullegardinmenyene under Moduler informasjon om tilstanden, for eksempel om de er "utvidet" eller "skjult". Dette kan være forvirrende, spesielt når modulen er utvidet, men ingen filer er tilgjengelige.
- Innhold som bryter kravet
Når brukeren søker på skoler eller emner, vises automatiske søkeresultater uten at skjermlesere gir noen forklaring om endringen på siden. Dette kan skape utfordringer og forvirring for brukere som er avhengige av skjermlesere, da de ikke blir informert om oppdateringene og dermed ikke får nødvendig informasjon om endringene på siden.
Test og vurdering av nettstedet
Vi har testet og vurdert nettstedet internt, i kombinasjon med ekstern hjelp.
Om erklæringen
- Tilgjengelighetserklæringen er sist oppdatert .
- Tilgjengelighetserklæring for denne appen ble opprettet første gang .
Arbeid med universell utforming av ikt
Vi oppdaterer custom css-script i Canvas som gjør lærere ekstra oppmerksomme på å skrive inn alternativ tekst ved opplasting av bilder.