Tilgjengelighetserklæring for Den vanskelige samtalen

Erklæringen er oppdatert

I hvilken grad er nettstedet i samsvar med kravene til universell utforming?

Nettstedet er delvis i samsvar med kravene til universell utforming av ikt.

Det er brudd på 14 av 47 krav i regelverket.

Hva betyr bruddene for brukerne?

Bruddene som er registrert i denne erklæringen får spesielt konsekvenser for brukere som har følgende forutsetninger:

  • Bruk uten syn
  • Bruk med avgrenset syn
  • Bruk uten fargesyn
  • Bruk uten hørsel
  • Bruk med nedsatt hørsel
  • Bruk med nedsatt bevegelsesevne eller styrke
  • Bruk med begrenset rekkevidde
  • Begrensning av anfall på grunn av lysfølsomhet
  • Bruk med nedsatt kognisjon

Meld gjerne fra om brudd på kravene

Vi ønsker tilbakemelding fra brukerne.

  • Har du oppdaget feil og mangler knyttet til universell utforming av nettstedet?
  • Trenger du alternativ til innhold som ikke er universelt utformet?
  • Har du innspill til forbedringer av nettstedet?

Du kontakter oss via:

Klage

Diskrimineringsnemnda behandler klager om brudd på regelverket. Du finner informasjon om hvordan du klager på nettstedet til Diskrimineringsnemnda. Du kan også klage på manglende eller sent svar på tilbakemeldinger du har sendt til oss.


Status for innhold som ikke er universelt utformet

Vi har innhold på nettstedet som ikke er universelt utformet. Vi redegjør for hvilket innhold det gjelder, årsaken til at vi ikke følger kravene til universell utforming av ikt og hva det betyr for brukeren. Det er presentert i samme rekkefølge som kravene i WCAG 2.1-standarden.
DIREKTORATET FOR FORVALTNING OG ØKONOMISTYRING kategoriserer innholdet som ikke er universelt utformet på Den vanskelige samtalen slik:

Prinsipp 1. Mulig å oppfatte

Informasjon skal være presentert på en måte brukeren kan oppfatte. Det vil si at informasjon ikke bare skal kunne oppfattes med én enkelt sans. For å se grafikk trenger du for eksempel en skjerm og synssansen. Derfor skal bilder ha en alternativ tekst, i følge WCAG. Tekst kan også bli presentert på mange ulike måter, blant annet som punktskrift, syntetisk tale, på skjerm, tolkes som tegnspråk eller som symbol. WCAG krever derfor at tekst blir brukt som alternativ til lyd, film og bilder.

Innhold som bryter kravet

Vi har noen avvik fra dette kriteriet som påvirker brukeropplevelsen for synshemmede brukere som bruker skjermleser. Imidlertid hindrer ikke disse problemene brukerne fra å fullføre kurset.

Avvikene inkluderer:

  • Bildene i kurset har ingen alternativ tekst som beskriver innholdet i bildene
  • De er et bilde på forsiden som ikke tilfører noe ekstra informasjon for brukerne som bør skjules for skjermlesere
  • Videoene mangler synlige titler/overskrifter som beskriver innholdet 
Innhold som bryter kravet

Kurset har flere avvik fra dette kriteriet. Dette er problemer som påvirker hovedsakelig synshemmede brukere med skjermleser. 

Avvikene inkluderer:

  • Hjem-vinduet har overskrifter som ikke følger en hierarkisk struktur, noe som påvirker den logiske og meningsfulle strukturen i kurset
  • "Samtalefraser" og "Lytt og lær"-vinduene har overskrifter som ikke er korrekt kodet som overskrifter, noe som også påvirker den logiske og meningsfulle strukturen i kurset
  • Tabeller er ikke korrekt kodet, noe som kan gjøre det vanskelig å forstå hva informasjonen i dem betyr
  • Hovedinnholdet i kurset er ikke plassert i landemerket <main>
  • Skjemaobjekter mangler gruppering i koden med fieldset og legend, noe som er viktig for å forstå hvilke objekter som hører sammen og hva de representerer. 

Dette er problemer som vi jobber videre med.

Innhold som bryter kravet

Skjermleserrekkefølgen samsvarer ikke med den visuelle leserekkefølgen. Her er det problemer med modalvinduer som ikke er korrekt kodet, noe som påvirker skjermleserrekkefølgen. Problemene inkluderer blant annet:

  • Det er mulig å navigere i bakgrunnen når et modalt vindu er åpent, noe som påvirker skjermleserrekkefølgen. 
  • Fokuset går ikke direkte til innholdet i modalvinduet, noe som fører til at skjermleseren må navigere gjennom alle elementer på kurset før de når innholdet i modalvinduet.

Vi jobber med å kode modalvinduene korrekt slik at skjermleserrekkefølgen blir logisk.  

Innhold som bryter kravet

Dette kriteriet møtes ikke av videospilleren i kursen, da den starter videoen automatisk med lyd når man navigerer til en ny side i kurset. Dessverre er det ikke mulig å pause, stoppe eller slå av lyden på videoen, noe som skaper store problemer for synshemmede brukere med skjermlesere, og også brukere med nedsatt motorikk som er avhengige av tastaturet.

Innhold som bryter kravet

På "Refleksjon"-sidene er det flere bilder som inneholder i tekst, noe som påvirker flere brukergrupper, blant annet brukere som er avhengige av tekstforstørrelse, økt tekstavstand eller kontrast, men også synshemmede brukere med skjermleser. Dette er bilder som illustrerer noe og inneholder viktig informasjon.
Her ser vi et alternativ å formidle samme informasjon via tekst i stedet.

Innhold som bryter kravet

Kurset oppfyller ikke kravet fordi det mangler tilstrekkelig fokusmarkering for tastaturnavigering på interaktive elementer som menyen. Her har fokusmarkøren en lav kontrastverdi mellom fokusmarkøren og bakgrunnen, noe som skaper en stor hindring for brukere som navigerer med tastatur, og brukere med nedsatt syn eller fargeblindhet. 

Her er målet vårt å nå en kontrastverdi på minst 3,0:1 på fokusmarkøren.

Prinsipp 2. Mulig å betjene

Web er interaktivt. Det er viktig at brukerne for eksempel kan navigere, velge knapper og sette haker i avkryssingsfelt, med det utstyret og den hjelpemiddelteknologien de bruker. Dette betyr for eksempel at det ikke bare skal være mulig å bruke mus. Alt innhold og all funksjonalitet skal også kunne brukes bare med tastaturet.

Innhold som bryter kravet

Dette kravet oppfylles ikke fordi det ikke er mulig å sette videospilleren på stopp eller pause, noe som gjør at brukere med nedsatt motorikk som bruker tastatur ikke kan stoppe eller pause videoen som spilles av automatisk.

Innhold som bryter kravet

Kurset oppfyller ikke kravet fordi løsningen har en automatisk utlogging som ikke er mulig å forlenge. Dette betyr at man ikke kan tidsbegrensningen ikke kan justeres, noe som kan påvirke alle brukere som trenger mer tid til å fullføre kurset. Her ser vi på alternativer der brukerne kan forlenge økten sin. 

Innhold som bryter kravet

Videospilleren i kurset oppfyller ikke dette kriteriet. Når man går til en ny side av kurset, vil videoen spille automatisk med lyd, og det er umulig å stoppe eller pause videoen, samt slå av lyden. Dette skaper store problemer for brukere med synshemming som bruker skjermleser, samt brukere med nedsatt motorikk som er avhengige av tastaturet.

Innhold som bryter kravet

Det er viktig at fokusrekkefølgen følger den visuelle leserekkefølgen, slik at den blir logisk. Modalvinduene er ikke korrekt kodet, noe som fører til at fokuset ikke går direkte til innholdet i modalvinduet når det åpnes, og dette skaper en ulogisk fokusrekkefølge. Dette problemet påvirker brukere med nedsatt motorikk som er avhengige av tastaturet.

Vi jobber med å kode modalvinduet korrekt slik at fokusrekkefølgen blir logisk for tastaturbrukere

Innhold som bryter kravet

Vi ser flere avvik på dette kriteriet, som i hovedsak påvirker synshemmede brukere med skjermleser. 

Disse problemene inkluderer:

  • CSS-koden forårsaker at det blir dobbel opplesing av teksten som ligger i modale vinduer.
  • Fremdriftsindikatoren i kurset gir brukerne informasjon om hvor langt de har kommet, men denne indikatoren blir kun opplest som en prosentandel. Dette kan være vanskelig for synshemmede brukere med skjermlesere å forstå. Vi ser på alternative måter å gjøre denne indikatoren mer tilgjengelig og forståelig for disse brukerne.

Prinsipp 3. Forståelig

Målet med nettsteder er at brukerne skal forstå hvordan sidene skal brukes og informasjonen de får. Det handler om at nettstedet er forutsigbart, har et enkelt språk og god hjelpefunksjonalitet. Rett koding er viktig for at nettstedet skal fungere med hjelpemiddelteknologi, for eksempel vil rett språk på siden sørge for at teksten blir lest opp på rett måte for brukere med talesyntese.

Innhold som bryter kravet

Kurset består av flere spørsmål som brukerne skal svare på, hvor vil de få en tilbakemelding med ikoner som indikerer om de har svart riktig eller galt. Disse ikonene blir ikke opplest for synshemmede brukere med skjermlesere, noe som fører til at disse brukerne ikke får umiddelbar tilbakemelding på om de har svart riktig eller galt. Vi arbeider med å gjøre disse ikonene tilgjengelige også for synshemmede brukere.

Prinsipp 4. Robust

Rett koding av nettstedet er viktig, og dette er som regel ivaretatt med bruk av standardelement i HTML. Valider at koden på nettstedet er rett. Dette er spesielt viktig dersom du bruker ny teknologi eller lager egne element (custom widgets).

Innhold som bryter kravet

Det er flere avvik på dette kriteriet på tvers av kurset. Dette er avvik som i stor grad påvirker synshemmede brukere med skjermleser. 

De største utfordringene og avvikene gjelder:

  • Menyen som ikke gir beskjed når undermenyen er åpen eller lukket
  • Oppgaver med svaralternativer forteller ikke om de er valgt eller hvor mange som kan velges 
  • Alle modalvinduene er ikke er korrekt kodet, hvor brukerne får ikke beskjed om at de har åpnet et modalt vindu
  • Under "Lytt og lær"-vinduet er det flere knapper som får en dårlig beskrivelse

Dette gjør det vanskelig for brukere som ikke kan se, å forstå hvilken handling som kan gjøres og hvilken tilstand et objekt har.

Innhold som bryter kravet

Når brukerne ankommer en ny side vil fremdriftsindikatoren endres, denne informasjonen gjengis ikke automatisk for synshemmede brukere med skjermlesere. Dette er en feil som vi skal fikse på, slik at brukerne får en god brukeropplevelse av kurset. 


Test og vurdering av nettstedet

Vi fikk ekstern hjelp til test og vurdering av nettstedet.

Om erklæringen

  • Tilgjengelighetserklæring for dette nettstedet ble opprettet første gang .