Tilgjengelighetserklæring for Halden videregående skole

  • Halden videregående skole
  • ØSTFOLD FYLKESKOMMUNE, organisasjonsnummer 930 580 694
Erklæringen er oppdatert

I hvilken grad er nettstedet i samsvar med kravene til universell utforming?

Nettstedet er delvis i samsvar med kravene til universell utforming av ikt.

Det er brudd på 17 av 48 krav i regelverket.

Hva betyr bruddene for brukerne?

Bruddene som er registrert i denne erklæringen får spesielt konsekvenser for brukere som har følgende forutsetninger:

  • Bruk uten syn
  • Bruk med avgrenset syn
  • Bruk uten fargesyn
  • Bruk uten hørsel
  • Bruk med nedsatt hørsel
  • Bruk med nedsatt bevegelsesevne eller styrke
  • Bruk med nedsatt kognisjon

Meld gjerne fra om brudd på kravene

Vi ønsker tilbakemelding fra brukerne.

  • Har du oppdaget feil og mangler knyttet til universell utforming av nettstedet?
  • Trenger du alternativ til innhold som ikke er universelt utformet?
  • Har du innspill til forbedringer av nettstedet?

Du kontakter oss via:

Klage

Diskrimineringsnemnda behandler klager om brudd på regelverket. Du finner informasjon om hvordan du klager på nettstedet til Diskrimineringsnemnda. Du kan også klage på manglende eller sent svar på tilbakemeldinger du har sendt til oss.


Status for innhold som ikke er universelt utformet

Vi har innhold på nettstedet som ikke er universelt utformet. Vi redegjør for hvilket innhold det gjelder, årsaken til at vi ikke følger kravene til universell utforming av ikt og hva det betyr for brukeren. Det er presentert i samme rekkefølge som kravene i WCAG 2.1-standarden.
ØSTFOLD FYLKESKOMMUNE kategoriserer innholdet som ikke er universelt utformet på Halden videregående skole slik:

Prinsipp 1. Mulig å oppfatte

Informasjon skal være presentert på en måte brukeren kan oppfatte. Det vil si at informasjon ikke bare skal kunne oppfattes med én enkelt sans. For å se grafikk trenger du for eksempel en skjerm og synssansen. Derfor skal bilder ha en alternativ tekst, i følge WCAG. Tekst kan også bli presentert på mange ulike måter, blant annet som punktskrift, syntetisk tale, på skjerm, tolkes som tegnspråk eller som symbol. WCAG krever derfor at tekst blir brukt som alternativ til lyd, film og bilder.

Innhold som bryter kravet

Vi mangler en del tekstalternativer på bilder og illustrasjoner. Det er innført rutine på å beskrive bilder med dette har ikke alltid blitt fulgt. Vi vil jobbe med å forankre retningslinjene bedre, slik at de blir fulgt. I tillegg kjøre automatiske rapporter for å finne og utbedre feilene kontinuerlig.

Leverandør jobber med å rette følgende feil:

  • Bilde i lenkesamling: Alternativ tekst vises ikke.
Innhold som bryter kravet

Vi jobber med å presentere innholdet i videoene på en alternativ måte i tillegg.

Innhold som bryter kravet

Vi har videoer som ikke er tekstet. Personer med nedsatt hørsel får ikke tilgang til informasjon. Vi vil jobbe for å få tekstet disse.

Innhold som ikke er omfattet av regelverket

Kravet gjelder ikke for grunnskolen og videregående skole, med mindre det er videoopptak knytt til viktige nettbaserte administrative funksjoner.

Innhold som bryter kravet

Tabeller og lister er universelt utformet på store skjermer. Når tabeller vises på mindre skjermer er ikke overskriftene i tabellene kodet korrekt.

Skjermleserbrukere kan få problemer med å få opplest tabellen korrekt ved bruk av en liten skjerm, som for eksempel mobil. 

Nyhetsliste og kalenderhendelser: På nyhetslisten og oversikt over kalenderhendelser er det hopp i overskriftsnivåer. Overskriften på siden har overskriftskode h1, mens lenkene har overskriftskode h3.

Leverandør jobber for å rette dette.

Innhold som bryter kravet

Vi jobber med å å suppler farger slik at disse brukes i kombinasjon med andre virkemidler som eksempelvis tekst. Ved bruk av bare farger vil ikke innholdet være tilgjengelig for alle.

Innhold som bryter kravet

Det jobbes med at brukeren skal kunne styre lyd slik at denne ikke starter automatisk.

Lyd som startar automatisk vil gjøre det vanskeleg for brukaren å høre talen frå skjermlesar/talesyntese, og dermed også gjere det vanskeleg å navigere på sid

Innhold som bryter kravet

Det er innhold enkelte steder med for dårlig kontrast.

Dette gir dårlige lesbarhet.

Leverandør er i gang med å utbedre dette. 

Innhold som bryter kravet

Det er brukt bilder av tekst. Dette fører til at innholdet ikke er tilgjengelig for alle. Vi jobber med å endre dette.

Innhold som bryter kravet

Søkefelt har for dårlig kontrast.

Dette går dårligere lesbarhet. 

Leverandører vil utbedre dette.

Prinsipp 2. Mulig å betjene

Web er interaktivt. Det er viktig at brukerne for eksempel kan navigere, velge knapper og sette haker i avkryssingsfelt, med det utstyret og den hjelpemiddelteknologien de bruker. Dette betyr for eksempel at det ikke bare skal være mulig å bruke mus. Alt innhold og all funksjonalitet skal også kunne brukes bare med tastaturet.

Innhold som bryter kravet

Det er mangler i filtervisning, visning av større bilder og i kalender i bookingløsning.  

Veiviser: Det er ikke mulig å gjøre valg i veiviseren ved hjelp av tastaturnavigasjon.

Disse feilene gjør det vanskeligere for brukere som benytter tastatur. 

Dette vil bli utbedret av leverandør.

Innhold som bryter kravet

Det jobbes for at det skal være mulig å stoppe, pausse eller skjule innhold.

Innhold som bryter kravet

Det finnes enkelte lenketekster som bryter kravene. Vi har retningslinjer for lenketekster, men disse har ikke alltid blitt fulgt.

Dårlige lenketekster gjør det vanskeligere for brukerne å forstå hvor lenken fører. 

Vi vil jobbe med å forankre riktig praksis for å sikre at retningslinjene følges. I tillegg kjøres det automatiske rapporter som avdekker lenketekster som må forbedres.

Innhold som ikke er omfattet av regelverket

Vi har retningslinjer for at vi skal ha gode overskrifter og ledetekster, men disse har ikke alltid blitt fulgt.

Mange brukere, både med og uten hjelpemidler, bruker mellomtitler for å skumlese innholdet. De vil på grunn av dette få problemer med å navigere enkelt på nettsidene. Personer som bruker skjermelsere og brukere med nedsatt syn som bare kan se noen få ord om gangen vil også få problemer med å navigere enkelt på grunn av dette.

Vi jobber med å forankre retningslinjene bedre

Prinsipp 3. Forståelig

Målet med nettsteder er at brukerne skal forstå hvordan sidene skal brukes og informasjonen de får. Det handler om at nettstedet er forutsigbart, har et enkelt språk og god hjelpefunksjonalitet. Rett koding er viktig for at nettstedet skal fungere med hjelpemiddelteknologi, for eksempel vil rett språk på siden sørge for at teksten blir lest opp på rett måte for brukere med talesyntese.

Innhold som bryter kravet

Vi har tekster som innholder flere språk uten at dette er market i koden. Dette gjør det vanskelig å få lest opp teksten korrekt.

 

Innhold som bryter kravet

Det er enkelte feil med ledetekster i webskjema.

Det går dårligere veiledning for brukere.

Leverandør jobber med ny versjon av webskjema. 

Prinsipp 4. Robust

Rett koding av nettstedet er viktig, og dette er som regel ivaretatt med bruk av standardelement i HTML. Valider at koden på nettstedet er rett. Dette er spesielt viktig dersom du bruker ny teknologi eller lager egne element (custom widgets).

Innhold som bryter kravet

Søk: Søkefelt og søkeknapp har samme navn.

Leverandøren jobber med å utbedre dette.


Test og vurdering av nettstedet

Vi har testet og vurdert nettstedet internt, i kombinasjon med ekstern hjelp.

Om erklæringen

  • Tilgjengelighetserklæringen er sist oppdatert .
  • Tilgjengelighetserklæring for dette nettstedet ble opprettet første gang .