-
MatteLIST
-
NORGES TEKNISK-NATURVITENSKAPELIGE UNIVERSITET NTNU, organisasjonsnummer 974 767 880
I hvilken grad er nettstedet i samsvar med kravene til universell utforming?
Nettstedet er delvis i samsvar med kravene til universell utforming av ikt.
Det er brudd på 14 av 47 krav i regelverket.
Hva betyr bruddene for brukerne?
Bruddene som er registrert i denne erklæringen får spesielt konsekvenser for brukere som har følgende forutsetninger:
- Bruk uten syn
- Bruk med avgrenset syn
- Bruk uten fargesyn
- Bruk uten hørsel
- Bruk med nedsatt hørsel
- Bruk med nedsatt bevegelsesevne eller styrke
- Bruk med begrenset rekkevidde
- Bruk med nedsatt kognisjon
Meld gjerne fra om brudd på kravene
Vi ønsker tilbakemelding fra brukerne.
- Har du oppdaget feil og mangler knyttet til universell utforming av nettstedet?
- Trenger du alternativ til innhold som ikke er universelt utformet?
- Har du innspill til forbedringer av nettstedet?
Klage
Diskrimineringsnemnda behandler klager om brudd på regelverket. Du finner informasjon om hvordan du klager på nettstedet til Diskrimineringsnemnda. Du kan også klage på manglende eller sent svar på tilbakemeldinger du har sendt til oss.
Status for innhold som ikke er universelt utformet
Prinsipp 1. Mulig å oppfatte
Informasjon skal være presentert på en måte brukeren kan oppfatte. Det vil si at informasjon ikke bare skal kunne oppfattes med én enkelt sans. For å se grafikk trenger du for eksempel en skjerm og synssansen. Derfor skal bilder ha en alternativ tekst, i følge WCAG. Tekst kan også bli presentert på mange ulike måter, blant annet som punktskrift, syntetisk tale, på skjerm, tolkes som tegnspråk eller som symbol. WCAG krever derfor at tekst blir brukt som alternativ til lyd, film og bilder.
- Innhold som bryter kravet i regelverket
Vi mangler tekstalternativ på en del filmer som står i relasjon til oppgaver. Oppgavene vil miste sin verdi om filmene tekstes.
Dette kan ha konsekvenser for personer med synshemming.- Tilgjengelige alternativ
Vi har noen filmer som fungerer som støtte til den tekstlige forklaringen i oppgavene. Innholdet i filmen vil med andre ord kunne leses ut fra teksten.
- Innhold som bryter kravet i regelverket
HTML struktur og aria-attributter kan forbedres. Flere instanser av feil bruk av HTML-elementer (trekkspillmenyer, checkboxer, side-navigasjon).
Dette vil ha konsekvenser for synshemmede og andre som bruker tatstaturnavigasjon.
- Innhold som bryter kravet i regelverket
Sidenavigasjon kommer etter innhold.
Dette vil ha konsekvenser for synshemmede og andre som bruker tastaturnavigasjon.
- Innhold som bryter kravet i regelverket
Mangel på autocomplete attributter.
Dette har konsekvenser for:- personer med nedsatt kognisjon, som for eksempel hukommelsesvansker, nedsatt konsentrasjonsevne og dysleksi
- personer med nedsatt motorikk
- Innhold som bryter kravet i regelverket
Noen elementer flyter hvor de ikke skal være og dekker for andre elementer.
Dette kan ha konsekvenser for personer med synshemming.
- Innhold som bryter kravet i regelverket
Noen figurer/bilder inneholder informasjon som bare er tilgjengelig som bilde.
Dette har konsekvenser for personer med synshemming og andre som bruker skjermlesere.- Tilgjengelige alternativ
Noen bilder har alt-tekst som beskriver tekstlig innhold.
Prinsipp 2. Mulig å betjene
Web er interaktivt. Det er viktig at brukerne for eksempel kan navigere, velge knapper og sette haker i avkryssingsfelt, med det utstyret og den hjelpemiddelteknologien de bruker. Dette betyr for eksempel at det ikke bare skal være mulig å bruke mus. Alt innhold og all funksjonalitet skal også kunne brukes bare med tastaturet.
- Innhold som bryter kravet i regelverket
Call-to-actions som har både bilde og tekst har én lenke per element som gjør at bruker må tabbe seg gjennom begge. Dette kan være forstyrrende for skjermleser. Accordions (trekkspillmenyer) kan ikke åpnes ved hjelp av tastatur. Detter gjør at brukeren ikke har tilgang til innhold som befinner seg i accordions. Checkboxer er kodet som bakgrunnsbilde og er ikke fokuserbare. Sidenavigasjon er heller ikke tilgjengelig ved bruk av tastatur.
Dette har konsekvenser for personer som navigerer med tastatur.
- Innhold som bryter kravet i regelverket
Mangler på hovedsidene (barnehage, barnetrinn, undomstrinn, vgs).
Dette har konsekvenser for:- svaksynte
- personer med nedsatt kognisjon
- personer med nedsatt motorikklesevansker og problemer med korttidsminne
- Tilgjengelige alternativ
Det finnes hovedoverskrifter på de aktuelle sidene.
- Innhold som bryter kravet i regelverket
Sidenavigasjon kommer etter innhold.
Dette har konsekvenser for personer som bruker skjermlesere og tastaturnavigasjon.
- Innhold som bryter kravet i regelverket
Ingen visuelle hint som tilsier om lenke åpnes i ny fane, er external eller nedlastning av innhold.
Dette har konsekvenser for:- svaksynte
- blinde
- døvblinde
- personer med nedsatt motorikk
- personer med nedsatt kognisjon
- Innhold som bryter kravet i regelverket
Navigasjonshjelpemidler hopper over nivåer.
Dette har konsekvenser for:- svaksynte
- blinde
- døvblinde
- Personer med nedsatt kognisjon
- Personer med nedsatt motorikk
- Innhold som bryter kravet i regelverket
Det mangler kobling mellom noen lenketekster og sider som navigeres til, og det er manglende bruk av aria-label.
Dette har konsekvenser for personer som bruker visuelle ledetekster.
Prinsipp 3. Forståelig
Målet med nettsteder er at brukerne skal forstå hvordan sidene skal brukes og informasjonen de får. Det handler om at nettstedet er forutsigbart, har et enkelt språk og god hjelpefunksjonalitet. Rett koding er viktig for at nettstedet skal fungere med hjelpemiddelteknologi, for eksempel vil rett språk på siden sørge for at teksten blir lest opp på rett måte for brukere med talesyntese.
- Innhold som bryter kravet i regelverket
Grupper med checkboxer har ikke ledetekst for gruppen, de har heller ikke en grupperolle. I tillegg mangler checkboxer som ikke har tekstlig ledetekst, aria-label.
Dette har konsekvenser for:- blinde
- døvblinde
- personer med nedsatt syn
- personer med nedsatt kognisjon
- personer med nedsatt motorikk
Prinsipp 4. Robust
Rett koding av nettstedet er viktig, og dette er som regel ivaretatt med bruk av standardelement i HTML. Valider at koden på nettstedet er rett. Dette er spesielt viktig dersom du bruker ny teknologi eller lager egne element (custom widgets).
- Innhold som bryter kravet i regelverket
Koden inneholder noen syntaksfeil.
Dette har konsekvenser for:- blinde
- svaksynte
- døvblinde
- personer med nedsatt kognisjon
Test og vurdering av nettstedet
Vi har testet og vurdert nettstedet internt, i kombinasjon med ekstern hjelp.
Om erklæringen
- Tilgjengelighetserklæring for dette nettstedet ble opprettet første gang .
Arbeid med universell utforming av ikt
Alle tekniske brudd på kravene vil bli utbedret av vår IT-leverandør.
Matematikksenteret NTNU vil utbedre redaksjonelt innhold som ikke er i henhold til kravene. Dette gjelder blant annet i feil i lenker, alt-tekster og teksting av filmer.