Tilgjengelighetserklæring for Kurs: Statens reiseavtaler

Erklæringen er oppdatert

I hvilken grad er nettstedet i samsvar med kravene til universell utforming?

Nettstedet er delvis i samsvar med kravene til universell utforming av ikt.

Det er brudd på 10 av 47 krav i regelverket.

Hva betyr bruddene for brukerne?

Bruddene som er registrert i denne erklæringen får spesielt konsekvenser for brukere som har følgende forutsetninger:

  • Bruk uten syn
  • Bruk med avgrenset syn
  • Bruk uten fargesyn
  • Bruk uten hørsel
  • Bruk med nedsatt hørsel
  • Bruk med nedsatt bevegelsesevne eller styrke
  • Bruk med begrenset rekkevidde
  • Begrensning av anfall på grunn av lysfølsomhet
  • Bruk med nedsatt kognisjon

Meld gjerne fra om brudd på kravene

Vi ønsker tilbakemelding fra brukerne.

  • Har du oppdaget feil og mangler knyttet til universell utforming av nettstedet?
  • Trenger du alternativ til innhold som ikke er universelt utformet?
  • Har du innspill til forbedringer av nettstedet?

Du kontakter oss via:

Klage

Diskrimineringsnemnda behandler klager om brudd på regelverket. Du finner informasjon om hvordan du klager på nettstedet til Diskrimineringsnemnda. Du kan også klage på manglende eller sent svar på tilbakemeldinger du har sendt til oss.


Status for innhold som ikke er universelt utformet

Vi har innhold på nettstedet som ikke er universelt utformet. Vi redegjør for hvilket innhold det gjelder, årsaken til at vi ikke følger kravene til universell utforming av ikt og hva det betyr for brukeren. Det er presentert i samme rekkefølge som kravene i WCAG 2.1-standarden.
DIREKTORATET FOR FORVALTNING OG ØKONOMISTYRING kategoriserer innholdet som ikke er universelt utformet på Kurs: Statens reiseavtaler slik:

Prinsipp 1. Mulig å oppfatte

Informasjon skal være presentert på en måte brukeren kan oppfatte. Det vil si at informasjon ikke bare skal kunne oppfattes med én enkelt sans. For å se grafikk trenger du for eksempel en skjerm og synssansen. Derfor skal bilder ha en alternativ tekst, i følge WCAG. Tekst kan også bli presentert på mange ulike måter, blant annet som punktskrift, syntetisk tale, på skjerm, tolkes som tegnspråk eller som symbol. WCAG krever derfor at tekst blir brukt som alternativ til lyd, film og bilder.

Innhold som bryter kravet

Det er to avvik i dette kriteriet. På grunn av at informasjon og relasjon ikke alltid formidles programmatisk i koden. 

Dette gjelder:

  • Tekst som ser ut som overskrifter blir ikke formidlet som en overskrift.
  • Skjemaer er ikke progrmmatisk satt opp riktig og blir ikke formidlet som et skjema og mangler tilknyttet ledetekst.

Disse avvikene fører til størst utfordringer for brukere som ikke ser og som bruker skjermleser, og fører til at det kan være vanskelig å forstå hvordan strukturen og innholdet ser ut i enkelte deler av kurset.

Innhold som bryter kravet

Avviket i dette kriteriet forekommer av at fokusrekkefølgen havner utenfor den visuelle grensesnittet. Ved å bruke fullskjermmodus i kurset vil tabulatorfokuset havne utenfor rammen. Konsekvensene av dette er at brukere som er avhengig av tastaturnavigering ikke får interegere med grensesnittet. 
 

Innhold som bryter kravet

Det forekommer tekst som ikke har tilstrekkelig fargekontrast mot bakgrunnen ved fullskjermmodus. Dette gjelder teksten under menyen.
Det fører til at brukere som er svaksynte eller fargeblinde får problemer med å lese teksten.

Prinsipp 2. Mulig å betjene

Web er interaktivt. Det er viktig at brukerne for eksempel kan navigere, velge knapper og sette haker i avkryssingsfelt, med det utstyret og den hjelpemiddelteknologien de bruker. Dette betyr for eksempel at det ikke bare skal være mulig å bruke mus. Alt innhold og all funksjonalitet skal også kunne brukes bare med tastaturet.

Innhold som bryter kravet

Det er et problem i kurset når det kommer til navigering ved hjelp av tastaturet. 

Det er ikke mulig å komme til innhold, navigere mellom elementer og aktivere interaktive elementer. Det er utfordringer med rekkefølge på elementer, elementer er ikke fokuserbare og fokus er uforutsigbart.

Vi vil se på muligheten for å kunne bruke grensesnittet også med tastaturet.

Innhold som bryter kravet

Etter en stund vil man automatisk logges ut av kurset, hvor det ikke er mulig å forlenge økten. Dette kan oppstå når brukeren har forlatt enheten sin en stund. Her finnes det ingen advarsel for brukeren, hvor vi ser på alternativer hvor brukerne kan forlenge økten sin. Dette er et problem for alle brukere, men mest for brukere med kognitive vanskeligheter.

Innhold som bryter kravet

Kurset oppfyller ikke dette kravet på grunn av at det finnes en lenke som gir feil inntrykk av kontekst. I kursets hovedmeny finnes det en lenke merket "lenke til særavtelane". Denne lenken fører til kursoversikten, som igjen i denne kursoversikten finnes en lenke med samme beskrivelse. Konsekvensene er at brukere med skjermleser ikke finner materiale det er lenket til.

Innhold som bryter kravet

Kurset oppfyller ikke kravet fordi fokusmarkøren ikke er tilstrekkelig nok og bruker en farge som ikker når kontrastkravene (3:1).

Når objekter i hovedmenyen får fokus, er kontrasten mellom bakgrunn og fokusmarkering 1,3:1.

Manglende kontrast skaper problemer barrierer for brukere som navigerer med tastatur, fordi de må følge med på den synlige indikatoren som viser hvor fokusmarkøren havner for hvert tastetrykk. Hvis de ikke kan følge med på hvor den beveger seg, kan de ikke vite hvilket alternativ markøren er på. Brukere med oppmerksomhets- eller korttidshukommesebegrensninger vil også ha nytte av en visuell pekepinn på hvor fokuset er plassert. Dette er også et problem for brukere som er avhengig av forstørrelsesglass eller zoom for å se elementene.

Prinsipp 4. Robust

Rett koding av nettstedet er viktig, og dette er som regel ivaretatt med bruk av standardelement i HTML. Valider at koden på nettstedet er rett. Dette er spesielt viktig dersom du bruker ny teknologi eller lager egne element (custom widgets).

Innhold som bryter kravet

Selv om hovedmenyen er lukket er det fortsatt mulig å navigere på innholdet i menyen. Konsekvensen av dette er at brukere som navigerer med tastatur ikke får samme struktur som seere brukere gjør, dette skaper problemer i navigasjonsrekkefølgen og er forvirrende for tastaturbrukere.

Innhold som bryter kravet

Vi har funnet mange avvik angående dette kriteriet på nettsiden. 

Dette inkluderer blant annet:

  • Skjemaer blir ikke formidlet riktig som skjemaer. Dette forekommer under "Reiser innenlands og Reiser Utenlands".
  • Spørsmål er ikke formulert som spørsmål. Det er vanskelig å oppfatte hva som er spørsmål og hva som er svaralternativer
  • Sjekkbokser er ikke proggrammatisk satt opp riktig som sjekkbokser. Dette fører til at sjekkboksene ikke blir formidlet som en.
  • Iframe (rammer) benyttes for å vise innhold fra et annet nettsted på den aktuelle nettsiden har ikke en beskrivende tittel. Opplesende hjelpemidler vil ikke kunne tolke innholdet i rammen. Det gjør det vanskelig å vite hva slags innhold det er.
  • Knapper og faner som utvides og minimeres mangler teknikker for at opplesende hjelpemidler skal formidles at disse kan utvides eller minimeres.

Konsekvensene av disse avvikene er at blinde brukere ikke får tilstrekkelig informasjon eller at informasjon ikke er tilgjengelig.
 

Innhold som bryter kravet

Kurset oppfyller ikke dette kravet fordi at statusmeldinger som formidles visuelt, ikke gjengis til brukere som ikke ser. Dette gjelder fremfor alt svaralternativene i kapitlene for Innenriks reiser og Utenriks reiser. Dette gjør at det blir vanskelig for brukere som ikke ser, til å vite når svaret er riktig eller feil.


Test og vurdering av nettstedet

Vi fikk ekstern hjelp til test og vurdering av nettstedet.

Rapport

Om erklæringen

  • Tilgjengelighetserklæring for dette nettstedet ble opprettet første gang .