Tilgjengelighetserklæring for snakkomforbedring.no

  • snakkomforbedring.no
  • HELSEDIREKTORATET, organisasjonsnummer 983 544 622
Erklæringen er oppdatert

I hvilken grad er nettstedet i samsvar med kravene til universell utforming?

Nettstedet er delvis i samsvar med kravene til universell utforming av ikt.

Det er brudd på 19 av 48 krav i regelverket.

Hva betyr bruddene for brukerne?

Bruddene som er registrert i denne erklæringen får spesielt konsekvenser for brukere som har følgende forutsetninger:

  • Bruk uten syn
  • Bruk med avgrenset syn
  • Bruk uten fargesyn
  • Bruk uten hørsel
  • Bruk med nedsatt hørsel
  • Bruk med nedsatt bevegelsesevne eller styrke
  • Bruk med begrenset rekkevidde
  • Begrensning av anfall på grunn av lysfølsomhet
  • Bruk med nedsatt kognisjon

Meld gjerne fra om brudd på kravene

Vi ønsker tilbakemelding fra brukerne.

  • Har du oppdaget feil og mangler knyttet til universell utforming av nettstedet?
  • Trenger du alternativ til innhold som ikke er universelt utformet?
  • Har du innspill til forbedringer av nettstedet?

Du kontakter oss via:

Klage

Diskrimineringsnemnda behandler klager om brudd på regelverket. Du finner informasjon om hvordan du klager på nettstedet til Diskrimineringsnemnda. Du kan også klage på manglende eller sent svar på tilbakemeldinger du har sendt til oss.


Status for innhold som ikke er universelt utformet

Vi har innhold på nettstedet som ikke er universelt utformet. Vi redegjør for hvilket innhold det gjelder, årsaken til at vi ikke følger kravene til universell utforming av ikt og hva det betyr for brukeren. Det er presentert i samme rekkefølge som kravene i WCAG 2.1-standarden.
HELSEDIREKTORATET kategoriserer innholdet som ikke er universelt utformet på snakkomforbedring.no slik:

Prinsipp 1. Mulig å oppfatte

Informasjon skal være presentert på en måte brukeren kan oppfatte. Det vil si at informasjon ikke bare skal kunne oppfattes med én enkelt sans. For å se grafikk trenger du for eksempel en skjerm og synssansen. Derfor skal bilder ha en alternativ tekst, i følge WCAG. Tekst kan også bli presentert på mange ulike måter, blant annet som punktskrift, syntetisk tale, på skjerm, tolkes som tegnspråk eller som symbol. WCAG krever derfor at tekst blir brukt som alternativ til lyd, film og bilder.

Innhold som bryter kravet

Noen bilder og grafikk har utilstrekkelig eller lite beskrivende alt-tekst, som logoene i header og footer. Dette kan gjøre det vanskelig for skjermleserbrukere å forstå funksjon eller avsender. Flere knapper og lister bruker SVG-ikoner som er markert med role="img", selv om ikonene er dekorative og samtidig skjules med aria-hidden="true". Dette gir motstridende informasjon til hjelpemidler og kan føre til at skjermlesere enten annonserer unødvendig grafikk eller ignorerer knappenes egentlige navn.

I tillegg mangler diagrammer tekstalternativ som beskriver informasjonen i grafen. Det gjør at brukere som ikke kan se diagrammet ikke får full tilgang til innholdet på siden.

Tilgjengelige alternativ

Brukeren kan få resultatene i grafen i en annen oversikt under "Resultater". 

Innhold som bryter kravet

Enkelte skjemaer og komponenter har mangelfull programmatisk struktur. Dette gjelder blant annet: labels som inneholder elementer som <div> og <p>, bruk av legend uten fieldset, radiogrupper og checkbox-grupper uten programmatisk gruppenavn, samt feil eller manglende ARIA-attributter.

Dette gjør at skjermlesere ikke oppfatter relasjonene mellom spørsmål, underpunkter og tilhørende skjemaelementer. Diagrammer mangler også tydelig programmatisk relasjon mellom kategorier og verdier. Dette gjelder også nedlastbar PDF av diagrammet, som mangler korrekt tagging av delene av diagrammet.

Dette kan føre til at brukere med skjermleser mister kontekst, ikke oppfatter hvilke alternativer som hører sammen, eller ikke får tilgang til informasjon som kun vises visuelt.

Tilgjengelige alternativ

Brukeren kan få resultatene i grafen/diagrammet i en annen oversikt under "Resultater". 

Innhold som bryter kravet

Diagrammer i mobilvisning viser kun verdier uten synlige kategorinavn. Dette gjør det vanskelig for brukere å forstå hva tallene representerer, og skjermleserbrukere får ikke tilgang til nødvendig relasjonsinformasjon mellom kategori og verdi.

Innhold som bryter kravet

Noe tekst i PDF-dokumentet har lav kontrast mot bakgrunnen og oppfyller ikke minimumskravet til lesbarhet i WCAG 1.4.3. Brukere med nedsatt syn eller behov for høy kontrast kan ha problemer med å lese innholdet.

Innhold som bryter kravet

Noen elementer på siden blir vanskelig å lese ved 200 % tekststørrelse. Bildet som ligger på forsiden, som representerer en graf skaleres ikke riktig, og teksten på bildet blir uleselig, og enkelte tekstbokser mister innhold fordi teksten flyter utenfor rammen. Datoer og andre tekstfelt blir delvis avkuttet slik at informasjonen ikke lenger er tilgjengelig. Dette gjør det vanskelig for brukere som har behov for å øke tekststørrelsen for å kunne lese innholdet.

Dette bruddet har sammenheng med WCAG 1.4.5 - Bilder av tekst.

Innhold som bryter kravet

Bildet av en graf som blant annet ligger på forsiden, inneholder tekst som er plassert inne i et bilde, og denne teksten blir svært liten og vanskelig å lese når teksten på siden forstørres, og gjør at bildet blir mindre, fordi det får mindre plass. Teksten som ligger i grafikken er ikke tilgjengelig som HTML eller i alternativ tekst. Dette gjør at brukere ikke får tilgang til informasjonen uten å kunne se bildet. Kravet sier at tekst ikke skal ligge i bilder med mindre det er essensielt eller presenteres i tekstlig form på annen måte, noe som ikke er oppfylt her. Dette påvirker personer med synsnedsettelse, skjermleserbrukere og personer med kognitive behov for klar lesbar tekstlig presentasjon.

Dette bruddet har sammenheng med WCAG 1.4.4 - Endring av tekststørrelse

Innhold som bryter kravet

Ved zoom opp til 400 % ved skjermbredde på 1280px blir enkelte komponenter utilgjengelige. Lister kan ikke scrolles når de er åpne, slik at ikke alle valg er tilgjengelige. Innhold presses ut av visning, tekst erstattes med bokstaver i grafen, og knapper/lenker faller utenfor skjermen slik at de ikke kan nås. Dette gjør at brukere som benytter zoom eller små skjermer mister tilgang til deler av innholdet.

Prinsipp 2. Mulig å betjene

Web er interaktivt. Det er viktig at brukerne for eksempel kan navigere, velge knapper og sette haker i avkryssingsfelt, med det utstyret og den hjelpemiddelteknologien de bruker. Dette betyr for eksempel at det ikke bare skal være mulig å bruke mus. Alt innhold og all funksjonalitet skal også kunne brukes bare med tastaturet.

Innhold som bryter kravet

Enkelte funksjoner er ikke tilgjengelige med tastatur alene. Menyknappen (dropdown) kan ikke lukkes med Tab, og krever mus eller å lukke den helt med Escape for å kunne gå videre. Dette problemet jobbes med i designsystemet.

Dette påvriker brukere med motoriske funksjonsnedsettelser som ikke kan bruke mus, skjermleserbrukere, brukere som navigerer med tastatur av forskjellige grunner og brukere som bruker andre hjelpemidler som brytere, øyestyring med mer.

Innhold som ikke er omfattet av regelverket

Kravet har unntak når man kan nå hovedinnholdet på siden innen fem tabulatorsteg noe som er tilfellet for snakkomforbedring.no.

Siden har likevel en funksjon for å hoppe til hovedinnhold, men denne funksjonen er plassert et hakk for langt bak ift fokusrekkefølgen. Samme feil påvirker 2.4.3. Dette påvriker spesielt tastaturbrukere, skjermleserbrukere og brukere med motoriske utfordringer.

Innhold som bryter kravet

På forsiden før innlogging finnes det to <title>-elementer i dokumentets <head>. Dette er ikke tillatt i HTML og kan føre til uklar eller inkonsistent sidetittel for hjelpemidler. Skjermlesere kan ignorere én av titlene, velge feil tittel, eller annonsere begge, noe som kan skape forvirring om hvilken side brukeren befinner seg på. Det mangler også programmatisk tilgjengelig sidetittel i metadataen til PDF dokumentet man kan laste ned, om resultater. Dette gjør at skjermleserbrukere ikke får en meningsfull sidetittel, og dokumentet kan være vanskelig å identifisere når det åpnes.

Innhold som ikke er omfattet av regelverket

Knappen/lenken for å hoppe til hovedinnhold er ikke det første fokuserbare elementet på siden, men kommer ett trinn senere i fokusrekkefølgen. Dette gjør at brukeren ikke ser snarveien med mindre de går bakover i tabbingen, og bryter forventningen om en logisk og forutsigbar fokusrekkefølge. Se også 2.4.1.

Dette berører spesielt tastaturbrukere, skjermleserbrukere, brukere av alternative input-metoder (brytestyring, øyestyring, tale + tastatur) og brukere med kognitive utfordringer som trenger konsistent navigasjon.

Innhold som bryter kravet

I teksten «Jeg bekrefter at jeg har lest og godtatt databehandleravtalen» er kun ordet «databehandleravtalen» lenket. For skjermlesere og andre hjelpemidler gir ikke denne lenketeksten alene tydelig informasjon om funksjonen eller hensikten med lenken når den leses uten kontekst. Kravet sier at lenkers formål skal være klart ut fra lenketeksten alene eller sammen med umiddelbart tilgjengelig kontekst. Dette kan påvirke skjermleserbrukere, brukere med kognitive utfordringer eller brukere med lese- og konsentrasjonsvansker.

Innhold som bryter kravet

Feltet for å skrive inn verifikasjonskoden mangler nødvendig informasjon om hvor koden blir sendt eller hvordan brukeren mottar den. Ledeteksten «Skriv inn koden du har mottatt» gir ikke nok kontekst til at brukeren forstår hva som forventes. Dette kan gjøre det vanskelig for brukere å vite hvilken kanal eller hvilket medium de skal sjekke for å finne koden, speseilt for brukere med kogntitive utfordringer, brukere med konsentrasjonsvansker, brukere med nedssatt hukommelse, nye brukere som ikke kjenner systemets prosessflyt eller skjermleserbrukere som trenger eksplisitt instruksjon.

Prinsipp 3. Forståelig

Målet med nettsteder er at brukerne skal forstå hvordan sidene skal brukes og informasjonen de får. Det handler om at nettstedet er forutsigbart, har et enkelt språk og god hjelpefunksjonalitet. Rett koding er viktig for at nettstedet skal fungere med hjelpemiddelteknologi, for eksempel vil rett språk på siden sørge for at teksten blir lest opp på rett måte for brukere med talesyntese.

Innhold som bryter kravet

Når brukeren velger en verdi i et av spørsmålene (radioknapper), flyttes fokus automatisk til toppen av siden. Dette er en uventet endring av kontekst som ikke brukeren har bedt om, og som gjør det vanskelig å fortsette utfyllingen. Kravet sier at endring av et felt ikke skal føre til skifte av fokus eller endret kontekst uten at brukeren initierer dette. Dette kan være spesielt utfordrende for skjermleserbrukere, tastaturbrukere, brukere med kognitive utfordringer og brukere som benytter bryterstyring eller alternative inputmetoder.

Innhold som bryter kravet

Feilmeldingen som vises når brukeren skriver inn et for kort enhetsnavn (en bokstav) sier kun at “Noe gikk galt ved innsending av skjema”, uten å forklare hva feilen er eller hvordan den kan løses. Dette gir ikke brukeren tilstrekkelig informasjon om hva som er galt med inndataene. Dette kan påvirke e fleste brukere, men spesielt skjermleserbrukere, brukere emd kognitive utfordringer og brukere med språkvansker.

Innhold som bryter kravet

Skjemaet mangler tydelig informasjon om hvilke felter som er obligatoriske å fylle ut. I tillegg mangler radiogrupper/avkryssingskort et tilgjengelig gruppenavn som skjermlesere kan oppfatte. Brukeren får dermed ikke nødvendig kontekst for å forstå hva de skal fylle ut eller velge.Dette kan påvirke personer som bruker skjermleser, personer med kognitive utfordringer og brukere med lesevansker.

Prinsipp 4. Robust

Rett koding av nettstedet er viktig, og dette er som regel ivaretatt med bruk av standardelement i HTML. Valider at koden på nettstedet er rett. Dette er spesielt viktig dersom du bruker ny teknologi eller lager egne element (custom widgets).

Innhold som bryter kravet

Flere elementer i HTML-strukturen er plassert på måter som bryter med HTML-spesifikasjonen, blant annet <div> inni <label> og <button>, samt <legend> brukt utenfor et <fieldset>. Slike strukturelle feil kan føre til at nettlesere og hjelpemidler tolker koden feil, noe som påvirker navigasjon, fokusrekkefølge og hva skjermlesere leser opp.Dette kan være svært forvirrende for skjermleserbrukere, tastaturbrukere og brukere med kognitive utfordringer.

Innhold som bryter kravet

Flere elementer på siden mangler korrekt semantikk, tilgjengelig navn eller rolle, eller har kode som gjør at hjelpemidler ikke kan tolke komponentene riktig.

Det forekommer blant annet:

– label-elementer som inneholder <div> og <p>, som gjør at tilhørende skjemaelementer ikke får korrekt navn.

– aria-describedby-referanser som peker til elementer som ikke finnes, eller referanser med feil ID.

– legend plassert som barn av <div>, noe som gjør at skjema­grupper ikke blir eksponert korrekt for skjermleser.

– Ulike ARIA-attributter (som aria-checked og aria-invalid) brukt på elementer som ikke støtter dem eller som ikke gjenspeiler faktisk tilstand.

– Interaktive elementer plassert inni andre interaktive elementer, som kompliserer fokusrekkefølge og rolleforståelse.

– Radiogrupper uten tilgjengelig gruppenavn, samt punkter som ikke har semantisk forståelige navn.

– Diagrammer med skjulte aksenavn og tekniske aria-labels som ikke beskriver innholdet på en meningsfull måte.

Dette kan føre til at skjermlesere leser opp ufullstendig eller feil informasjon, at kontrollenes rolle ikke forstås riktig, eller at brukere mister orienteringen i skjemaer og grafiske komponenter.

Innhold som bryter kravet

Knappen som lar brukeren flagge et element mangler statusbeskjed som informerer om hva knappen gjør, og mangler tilbakemelding når elementet er flagget eller avflagget. Skjermlesere får dermed ingen oppdatering om at handlingen er utført. Dette kan påvirke brukere av skjermlesere, brukere med kognitive utfordringer som trenger en tydelig tilbakemelding og andre brukere som forventer at indikatorer annonseres programmatisk.


Test og vurdering av nettstedet

Vi fikk ekstern hjelp til test og vurdering av nettstedet.

Om erklæringen

  • Tilgjengelighetserklæringen er sist oppdatert .
  • Tilgjengelighetserklæring for dette nettstedet ble opprettet første gang .

Arbeid med universell utforming av ikt

Det jobbes kontinuerlig med å forbedre universell utforming i løsningen vår.
Vi oppdaterer rapporten etter hvert som løsningen forbedres iht kravene.