-
Creaza
-
SARPSBORG KOMMUNE, organisasjonsnummer 938 801 363
I hvilken grad er nettstedet i samsvar med kravene til universell utforming?
Nettstedet er delvis i samsvar med kravene til universell utforming av ikt.
Det er brudd på 8 av 48 krav i regelverket.
Hva betyr bruddene for brukerne?
Bruddene som er registrert i denne erklæringen får spesielt konsekvenser for brukere som har følgende forutsetninger:
- Bruk uten syn
- Bruk med avgrenset syn
- Bruk uten hørsel
- Bruk med nedsatt hørsel
- Bruk med nedsatt kognisjon
Meld gjerne fra om brudd på kravene
Vi ønsker tilbakemelding fra brukerne.
- Har du oppdaget feil og mangler knyttet til universell utforming av nettstedet?
- Trenger du alternativ til innhold som ikke er universelt utformet?
- Har du innspill til forbedringer av nettstedet?
Klage
Diskrimineringsnemnda behandler klager om brudd på regelverket. Du finner informasjon om hvordan du klager på nettstedet til Diskrimineringsnemnda. Du kan også klage på manglende eller sent svar på tilbakemeldinger du har sendt til oss.
Status for innhold som ikke er universelt utformet
Prinsipp 1. Mulig å oppfatte
Informasjon skal være presentert på en måte brukeren kan oppfatte. Det vil si at informasjon ikke bare skal kunne oppfattes med én enkelt sans. For å se grafikk trenger du for eksempel en skjerm og synssansen. Derfor skal bilder ha en alternativ tekst, i følge WCAG. Tekst kan også bli presentert på mange ulike måter, blant annet som punktskrift, syntetisk tale, på skjerm, tolkes som tegnspråk eller som symbol. WCAG krever derfor at tekst blir brukt som alternativ til lyd, film og bilder.
- Innhold som bryter kravet
Det er gjennomført flere tiltak for å forbedre tilgjengeligheten til ikke-tekstlig innhold. Det er lagt til alternativ tekst (alt-tekst) på flere oppgavebilder og visuelt innhold. Alle ikoner i begrepsbanken i ny portal har nå alt-tekst, og «Mine filer»-siden er oppdatert med beskrivende tekst for bilder. Dekorative bilder er merket med tom alternativtekst i tråd med retningslinjene. En større gjennomgang og teknisk omkoding av oppgavebanken er igangsatt for å sikre full støtte for universell utforming. Arbeidet med å legge inn alt-tekst fortsetter i forbindelse med innholdsrevisjoner. Det benyttes både manuelle kontroller og automatiserte verktøy for å identifisere og rette mangler.
- Innhold som bryter kravet
Det finnes enkelte podkastepisoder i læremidlene som mangler tekstalternativ. Dette medfører at innholdet ikke er tilgjengelig for brukere som har behov for alternativ til lyd. Selv om det for tiden ikke produseres nye podkaster, skal eksisterende episoder transkriberes og gjøres tilgjengelige i tekstformat på samme side som lydproduktet. I tillegg finnes det enkelte animasjoner i naturfagslæremidlene som kun inneholder visuell informasjon uten lyd eller tekstalternativ. Disse er utviklet for å kunne tilpasses av brukeren, for eksempel ved å legge til lyd eller forklarende tekst, men mangler per nå et ferdig alternativformat som ivaretar universell utforming.
- Innhold som bryter kravet
Det finnes introduksjonsvideoer i læremidlene som kun inneholder bilde og lyd uten teksting. Teksting av filmer i læremiddelet Creaza Samfunn 1–4 (bokmål) er fullført. Arbeidet med å tekste øvrige filmer pågår som en del av løpende revisjoner. Alle nye filmer som produseres vil bli tekstet før publisering. Teksting gjøres ved hjelp av kunstig intelligens, etterfulgt av manuell gjennomgang og kvalitetssikring. Filmene publiseres med enten valgfri undertekst eller innebygd teksting. Fravær av teksting på enkelte eldre filmer kan medføre at brukere med behov for støtte til lyd går glipp av viktig innhold.""
- Innhold som ikke er omfattet av regelverket
Hovedregelen er at forhåndsinnspilt video med lyd i barnehage, grunnskole og videregående skole trenger ikke å ha synstolkning.
- Innhold som bryter kravet
For å oppnå kravet utvikles det en helt ny portal. Forsiden, begrepsbankene, deler av mitt innhold er tilgjengelig i ny portal. Arbeid med å kode om hele oppgavebanken pågår nå. Øvrige sider flyttes over fortløpende. Deler av den gamle portalen og enkelte elementer i læremidlene våre støtter ikke reflow / zoom til 400%.
- Innhold som bryter kravet
Ny portal utvikles for å oppnå kravet. Forsiden, begrepsbanken og deler av mitt innhold er publisert i denne portalen og oppfyller kravet. Resterende sider flyttes over fortløpende. Arbeid med å kode om hele oppgavebanken pågår nå. I gammel portal vil enkelte elementer blir klippet når tekstavstand økes.
- Innhold som bryter kravet
I produksjonsverktøyene er det brukt tooltip som er kodet uten bruk av title-attributt. Planen for retting er å bytte fra egendefinert tooltip til å bruke HTML title-atributten. I ny portal er dette avviket rettet.
Prinsipp 3. Forståelig
Målet med nettsteder er at brukerne skal forstå hvordan sidene skal brukes og informasjonen de får. Det handler om at nettstedet er forutsigbart, har et enkelt språk og god hjelpefunksjonalitet. Rett koding er viktig for at nettstedet skal fungere med hjelpemiddelteknologi, for eksempel vil rett språk på siden sørge for at teksten blir lest opp på rett måte for brukere med talesyntese.
- Innhold som bryter kravet
Deler av innholdet i læremidlene oppfyller ikke kravene til korrekt angivelse av språk. Dette gjelder særlig oppgaver i engelskfaget, hvor innholdet er skrevet på engelsk selv om grensesnittet ellers er på norsk. Manglende bruk av lang-attributt medfører at skjermlesere leser opp teksten med feil uttale, noe som gir redusert tilgjengelighet for brukere som benytter hjelpemiddelteknologi. Tilsvarende utfordringer finnes i våre flerspråklige ressurser, blant annet i ukrainsk materiell som inneholder tekst på både norsk, ukrainsk og russisk uten korrekt språkmerking. Det er igangsatt en teknisk omskriving av oppgavebanken for å støtte krav om språkmerking på innholdsnivå. Dette vil legge til rette for at nye oppgaver og produkter merkes med riktig lang-attributt fra publiseringstidspunktet. Løsningen er foreløpig ikke implementert, men utviklingen er i gang. Feilaktig eller manglende språkkoding har vist seg å føre til unaturlig opplesning ved bruk av skjermleser, og det arbeides med tiltak for å rette opp i dette
Test og vurdering av nettstedet
Vi fikk ekstern hjelp til test og vurdering av nettstedet.
Om erklæringen
- Tilgjengelighetserklæringen er sist oppdatert .
- Tilgjengelighetserklæring for dette nettstedet ble opprettet første gang .