-
Canvas student app
-
iOS / iPadOS
-
7.11.0
-
Både mobiltelefon og nettbrett
-
UNIVERSITETET I SØRØST-NORGE, organisasjonsnummer 911 770 709
I hvilken grad er nettstedet i samsvar med kravene til universell utforming?
Appen er delvis i samsvar med kravene til universell utforming av ikt.
Det er brudd på 21 av 42 krav i regelverket.
Hva betyr bruddene for brukerne?
Bruddene som er registrert i denne erklæringen får spesielt konsekvenser for brukere som har følgende forutsetninger:
- Bruk uten syn
- Bruk med avgrenset syn
- Bruk uten fargesyn
- Bruk uten hørsel
- Bruk med nedsatt hørsel
- Bruk med nedsatt bevegelsesevne eller styrke
- Bruk med begrenset rekkevidde
- Begrensning av anfall på grunn av lysfølsomhet
- Bruk med nedsatt kognisjon
Meld gjerne fra om brudd på kravene
Vi ønsker tilbakemelding fra brukerne.
- Har du oppdaget feil og mangler knyttet til universell utforming av nettstedet?
- Trenger du alternativ til innhold som ikke er universelt utformet?
- Har du innspill til forbedringer av nettstedet?
Klage
Diskrimineringsnemnda behandler klager om brudd på regelverket. Du finner informasjon om hvordan du klager på nettstedet til Diskrimineringsnemnda. Du kan også klage på manglende eller sent svar på tilbakemeldinger du har sendt til oss.
Status for innhold som ikke er universelt utformet
Prinsipp 1. Mulig å oppfatte
Informasjon skal være presentert på en måte brukeren kan oppfatte. Det vil si at informasjon ikke bare skal kunne oppfattes med én enkelt sans. For å se grafikk trenger du for eksempel en skjerm og synssansen. Derfor skal bilder ha en alternativ tekst, i følge WCAG. Tekst kan også bli presentert på mange ulike måter, blant annet som punktskrift, syntetisk tale, på skjerm, tolkes som tegnspråk eller som symbol. WCAG krever derfor at tekst blir brukt som alternativ til lyd, film og bilder.
- Innhold som bryter kravet
Det finnes flest brudd på manglende alt-tekst til meningsbærende bilder, i publiserte sider og dokumenter.
Det finnes noen tilfeller der dekorative bilder har alt-tekst som bør skjules. Det finnes også lenkede bilder som ikke har beskrivende alt-tekst for formålet.
- Innhold som bryter kravet
Bruddene på dette kriteriet dreier seg stort sett om publiserte
forelesningsvideoer og lydopptak som ligger utenfor Canvas og oftest i Panopto. Her er det store mangler på teksting/alternativ tekst. Se tilgjengelighetserklæring for Panopto for mer detaljer. Panopto er primær løsning for video i USN.
- Innhold som bryter kravet
Bruddene på dette kriteriet dreier seg stort sett om publiserte
forelesningsvideoer og lydopptak som ligger utenfor Canvas og oftest i Panopto. Her er det store mangler på teksting/alternativ tekst. Se tilgjengelighetserklæring for Panopto for mer detaljer. Panopto er primær løsning for video i USN.
- Innhold som bryter kravet
Bruddene på dette kriteriet dreier seg stort sett om publiserte
forelesningsvideoer og lydopptak som ligger utenfor Canvas og oftest i Panopto. Her er det store mangler på teksting/alternativ tekst. Se tilgjengelighetserklæring for Panopto for mer detaljer. Panopto er primær løsning for video i USN.
- Innhold som bryter kravet
I noen inputfelt brukes plassholdertekst i stedet for visuelle etiketter, og noen knapper er utformet som lenker, noe som kan være forvirrende. Appen mangler kodede overskrifter, selv om teksten flere steder er formattert som overskrifter. Tabeller er brukt for layout, noe som er ikke visuelt tydelig, og må da navigeres på en uforventet måte med tastatur. Alt dette gjør det vanskelig for brukere med funksjonsnedsettelser, spesielt de som er avhengige av skjermlesere, å forstå appens struktur og få tilgang til nødvendige funksjoner eller informasjon.
- Innhold som bryter kravet
Mesteparten av appen kan forstås uten å være avhengig av form, størrelse, visuell plassering, orientering eller lyd. Imidlertid finnes det en instruksjon i Innboks som sier «Trykk + for å starte en ny samtale». Denne instruksjonen er avhengig av at brukeren gjenkjenner en sensorisk egenskap. Når kun visuell identifikasjon brukes, kan brukere med nedsatt syn ha vanskeligheter med å finne funksjonen, siden de ikke kan se hele eller deler av skjermen.
I noen emner har undervisere brukt fargekoding og refererer til den i tekst.
- Innhold som bryter kravet
Eksterne lenker på sider i Canvas er understreket, men interne lenker mangler understrek. Det mangler fortsatt understrek når bruker bytter til høytkontrastgrensesnittet.
Undervisere kan ha brukt farge som meningsbærende element i deres design av emner og emnefunksjonalitet i Canvas.
I appen brukes farger flere steder for å indikere interaktive elementer som lenker og knapper, samt tilstanden til disse elementene (f.eks. om en bryter er av eller på). I den nederste menyen brukes kun farger for å markere hvilken side som er aktiv i appen. Grafiske elementer om frakoblet innhold og i kalenderen bruker kun farger for å skille mellom ulike tilstander eller typer informasjon. Brukere med nedsatt syn eller fargeblindhet kan ha problemer med å navigere og forstå appens grensesnitt, samt identifisere hvilke elementer som er interaktive eller er aktive.
- Innhold som bryter kravet
Det finnes brudd i innholdet på publiserte sider og dokumenter. Bruddene dreier seg om farge på tekst.
Det er også eksempel på valg av bakgrunnsfarge som gir dårlig kontrast i noen emnedesign.
Produktet har minimum 3:1 kontrast som standard som betyr at noen steder har for dårlig kontrast, for eksempel enkelte av produktets knapper og tekst. Brukere kan velge å bruke et eget høytkontrastbrukergrensesnitt som gir minimum 4,5:1 kontrast og overstyrer all custom styling.
- Innhold som bryter kravet
Flere sted på iOS hvor tekst avbrytes med ellipse når den er 200%. Brukere med nedsatt synsevne kan mangle tilgang til fullstendig tekst, noe som hindre deres evne til å navigere effektivt gjennom appen eller bruke funksjoner på en tilfredsstillende måte.
- Innhold som bryter kravet
Det er tilfeller der det er bilder av tekst i publiserte sider og dokumenter.
- Innhold som bryter kravet
Testen følger tilsynets valg om å teste kravet for apper med en bredde på 360 CSS-piksler. Mesteparten av appen støtter standardinnstillingsstørrelser for mobiloperativsystemets visning. I skuffkomponenten er "Vurderingsveiledning" imidlertid avbrutt midt i ordet på grunn av begrensninger i plass. Dette illustrerer informasjonstap og kan være utfordrende for brukere med begrenset eller nedsatt syns eller kognitive evner.
- Innhold som bryter kravet
I appen brukes brytere og noen grafiske elementer, som piler som indikerer at brukeren kan gå videre under hendelser, meldinger, kunngjøringer osv., med en fargekontrast som er mindre enn 3:1 mot bakgrunnen. Personer med nedsatt syn eller fargeblindhet kan oppleve vanskeligheter med å oppdage og bruke slike elementer, noe som kan føre til problemer med navigasjon i appen, forståelse av viktige funksjoner og tilgang til nødvendig informasjon.
- Innhold som bryter kravet
Det finnes brudd på kriteriet i publiserte dokumenter (ppt og pdf), der statisk tekst ikke blir påvirket når man justerer på "style property" i HTML. Men vi antar at statisk innhold i dokumenter regnes egentlig som unntatt dette kravet ettersom det ikke nevnes i kravet
Prinsipp 2. Mulig å betjene
Web er interaktivt. Det er viktig at brukerne for eksempel kan navigere, velge knapper og sette haker i avkryssingsfelt, med det utstyret og den hjelpemiddelteknologien de bruker. Dette betyr for eksempel at det ikke bare skal være mulig å bruke mus. Alt innhold og all funksjonalitet skal også kunne brukes bare med tastaturet.
- Innhold som bryter kravet
Noen deler av appen er ikke navigerbare med tastatur. Det er ikke mulig å få tilgang til hovedinnholdet under Moduler ved bruk av tastatur. Brukere som er avhengige av tastaturnavigering, blir hindret i å få tilgang til viktig informasjon eller funksjoner som kan være nødvendige for deres arbeid eller oppgaver.
- Innhold som bryter kravet
Det er ikke funnet brudd i testutvalget, men slikt innhold kan finnes i Canvas i form av for eksempel lenker til annet innhold eller mediefiler.
- Innhold som bryter kravet
Det er flere tilfeller i designet av Canvas-emner der lenketeksten ikke gir tilstrekkelig informasjon om formålet med og/eller lenkemålet til lenken. Bruddene gjelder publiserte sider og dokumenter.
- Innhold som bryter kravet
Det er manglende overskrifter på sider og dokumenter blant det opplastede innholdet i emner i Canvas.
Noen skjemaelementer mangler synlige overskrifter, dersom det har blitt brukt plassholdertekst som ledetekst. Brukere med nedsatt kognisjon eller syn kan ha utfordringer med å forstå hva som kreves i inputfeltene når plassholdertekst forsvinner.
- Innhold som bryter kravet
Det er brudd på kriterium 2.5.3 fordi synlig tekst og ledetekst er ikke alltid lik på norsk, og på grunn av redaksjonelle feil med lenker (kriterium 2.4.4).
Synlige ledetekster stemmer overens med tilgjengelige ledetekster, og interaktive elementer med ikoner eller symboler har navn som er tilgjengelige. Noen skjemaelementer bruker imidlertid plassholdertekst i stedet for synlige ledetekster, men har fortsatt tilgjengelige etiketter.
Prinsipp 3. Forståelig
Målet med nettsteder er at brukerne skal forstå hvordan sidene skal brukes og informasjonen de får. Det handler om at nettstedet er forutsigbart, har et enkelt språk og god hjelpefunksjonalitet. Rett koding er viktig for at nettstedet skal fungere med hjelpemiddelteknologi, for eksempel vil rett språk på siden sørge for at teksten blir lest opp på rett måte for brukere med talesyntese.
- Innhold som bryter kravet
Det finnes brudd i publiserte sider der språket for sidetittel og/eller innholdet i siden er annerledes enn Canvasrommets/brukerens/institusjonens valgte språk. Dette skyldes redaksjonelle feil og/eller feil i kildesystemet.
- Innhold som bryter kravet
Noen skjemaelementer mangler synlige overskrifter når plassholdertekst brukes som ledetekst. Brukere med nedsatt kognisjon eller syn kan ha utfordringer med å forstå hva som kreves i inputfeltene når plassholdertekst forsvinner.
Det er brudd på dette i kalenderelementer og opprette ny melding i innboks, hvor det er en midlertidig tekst.
Prinsipp 4. Robust
Rett koding av nettstedet er viktig, og dette er som regel ivaretatt med bruk av standardelement i HTML. Valider at koden på nettstedet er rett. Dette er spesielt viktig dersom du bruker ny teknologi eller lager egne element (custom widgets).
- Innhold som bryter kravet
Når brukeren søker på skoler eller emner, vises automatiske søkeresultater uten at skjermlesere gir noen forklaring om endringen på siden. Dette kan skape utfordringer og forvirring for brukere som er avhengige av skjermlesere, da de ikke blir informert om oppdateringene og dermed ikke får nødvendig informasjon om endringene på siden.
Test og vurdering av nettstedet
Vi har testet og vurdert nettstedet internt, i kombinasjon med ekstern hjelp.
Om erklæringen
- Tilgjengelighetserklæringen er sist oppdatert .
- Tilgjengelighetserklæring for denne appen ble opprettet første gang .