Tilgjengelighetserklæring for Glemmen videregående skole

  • Glemmen videregående skole
  • ØSTFOLD FYLKESKOMMUNE, organisasjonsnummer 930 580 694
Erklæringen er oppdatert

I hvilken grad er nettstedet i samsvar med kravene til universell utforming?

Nettstedet er delvis i samsvar med kravene til universell utforming av ikt.

Det er brudd på 10 av 48 krav i regelverket.

Hva betyr bruddene for brukerne?

Bruddene som er registrert i denne erklæringen får spesielt konsekvenser for brukere som har følgende forutsetninger:

  • Bruk uten syn
  • Bruk med avgrenset syn
  • Bruk uten fargesyn
  • Bruk uten hørsel
  • Bruk med nedsatt bevegelsesevne eller styrke
  • Bruk med nedsatt kognisjon

Meld gjerne fra om brudd på kravene

Vi ønsker tilbakemelding fra brukerne.

  • Har du oppdaget feil og mangler knyttet til universell utforming av nettstedet?
  • Trenger du alternativ til innhold som ikke er universelt utformet?
  • Har du innspill til forbedringer av nettstedet?

Du kontakter oss via:

Klage

Diskrimineringsnemnda behandler klager om brudd på regelverket. Du finner informasjon om hvordan du klager på nettstedet til Diskrimineringsnemnda. Du kan også klage på manglende eller sent svar på tilbakemeldinger du har sendt til oss.


Status for innhold som ikke er universelt utformet

Vi har innhold på nettstedet som ikke er universelt utformet. Vi redegjør for hvilket innhold det gjelder, årsaken til at vi ikke følger kravene til universell utforming av ikt og hva det betyr for brukeren. Det er presentert i samme rekkefølge som kravene i WCAG 2.1-standarden.
ØSTFOLD FYLKESKOMMUNE kategoriserer innholdet som ikke er universelt utformet på Glemmen videregående skole slik:

Prinsipp 1. Mulig å oppfatte

Informasjon skal være presentert på en måte brukeren kan oppfatte. Det vil si at informasjon ikke bare skal kunne oppfattes med én enkelt sans. For å se grafikk trenger du for eksempel en skjerm og synssansen. Derfor skal bilder ha en alternativ tekst, i følge WCAG. Tekst kan også bli presentert på mange ulike måter, blant annet som punktskrift, syntetisk tale, på skjerm, tolkes som tegnspråk eller som symbol. WCAG krever derfor at tekst blir brukt som alternativ til lyd, film og bilder.

Innhold som bryter kravet

Tekstalternativer brukes til å beskrive bilder til folk som ikke kan se dem. Dette omfatter personer som bruker skjermlesere for å få tilgang til nettet.

Tekstalternativet skal beskrive bildet i forbindelse med siden – la besøkende få vite hva bildet betyr, og hvorfor det er tatt med.

Alle ikke-dekorative bilder må ha et tekstalternativ (også kalt «alt-tekst»). Bilde i lenkesamling: Alternativ tekst vises ikke.

Leverandøren jobber med å rette dette.

Innhold som ikke er omfattet av regelverket

Kravet gjelder ikke for grunnskolen og videregående skole, med mindre det er videoopptak knytt til viktige nettbaserte administrative funksjoner.

Innhold som bryter kravet

Tabeller og lister er universelt utformet på store skjermer. Når tabeller vises på mindre skjermer er ikke overskriftene i tabellene kodet korrekt.

Skjermleserbrukere kan få problemer med å få opplest tabellen korrekt ved bruk av en liten skjerm, som for eksempel mobil. 

Nyhetsliste og kalenderhendelser: På nyhetslisten og oversikt over kalenderhendelser er det hopp i overskriftsnivåer. Overskriften på siden har overskriftskode h1, mens lenkene har overskriftskode h3.

Leverandør jobber for å rette dette.

Innhold som bryter kravet

Farge alene er ikke nok til å skille en lenke fra den omliggende teksten.

Personer som er fargeblinde, kan kanskje ikke finne en lenke hvis fargen er den eneste særskilte egenskapen.

Når du bruker et annet visuelt signal, for eksempel har lenketeksten understreket eller i fet, blir det også lettere for ikke-fargeblinde personer (særlig personer med nedsatt syn) å skumlese siden.

Innhold som bryter kravet

Det er innhold enkelte steder med for dårlig kontrast.

Dette gir dårlige lesbarhet.

Leverandør er i gang med å utbedre dette. 

Prinsipp 2. Mulig å betjene

Web er interaktivt. Det er viktig at brukerne for eksempel kan navigere, velge knapper og sette haker i avkryssingsfelt, med det utstyret og den hjelpemiddelteknologien de bruker. Dette betyr for eksempel at det ikke bare skal være mulig å bruke mus. Alt innhold og all funksjonalitet skal også kunne brukes bare med tastaturet.

Innhold som bryter kravet

Det er mangler i filtervisning, visning av større bilder og i kalender i bookingløsning.  

Veiviser: Det er ikke mulig å gjøre valg i veiviseren ved hjelp av tastaturnavigasjon.

Disse feilene gjør det vanskeligere for brukere som benytter tastatur. 

Dette vil bli utbedret av leverandør.

Innhold som bryter kravet

Lenker skal alltid ha et tekstalternativ. Lenketeksten kan settes inn i HTML-koden – den trenger ikke å være synlig for å bestå denne kontrollen.

To eller flere lenker i samme kontekst har nøyaktig samme lenketekst. Svar på noen spørsmål for å finne ut om dette er et problem.

Innhold som ikke er omfattet av regelverket

.

Prinsipp 3. Forståelig

Målet med nettsteder er at brukerne skal forstå hvordan sidene skal brukes og informasjonen de får. Det handler om at nettstedet er forutsigbart, har et enkelt språk og god hjelpefunksjonalitet. Rett koding er viktig for at nettstedet skal fungere med hjelpemiddelteknologi, for eksempel vil rett språk på siden sørge for at teksten blir lest opp på rett måte for brukere med talesyntese.

Innhold som bryter kravet

Enkelte feil i webskjema med ledetekster.

Det går dårligere ledetekster for brukere.

Leverandør jobber med ny versjon av webskjema. 

Prinsipp 4. Robust

Rett koding av nettstedet er viktig, og dette er som regel ivaretatt med bruk av standardelement i HTML. Valider at koden på nettstedet er rett. Dette er spesielt viktig dersom du bruker ny teknologi eller lager egne element (custom widgets).

Innhold som bryter kravet

Søk: Søkefelt og søkeknapp har samme navn.

Leverandøren jobber med å utbedre dette.


Test og vurdering av nettstedet

Vi har testet og vurdert nettstedet internt, i kombinasjon med ekstern hjelp.

Om erklæringen

  • Tilgjengelighetserklæringen er sist oppdatert .
  • Tilgjengelighetserklæring for dette nettstedet ble opprettet første gang .

Arbeid med universell utforming av ikt

Vi har rutiner for ALT-tekster, teksting av video, korrekt bruk av overskriftsstiler og publisering av PDF. Vi er bevisste på å bruke et klart og tydelig språk, lage gode lenketekster og beskrivende overskrifter og ingresser. Vår leverandør arbeider med å rette opp i feilene som er rapportert i tilgjengelighetserklæringen.

Vi vil bli enda bedre på universell utforming etter hvert som vi tilegner oss ny kunnskap og det kommer endringer i regelverket. Den universelle utformingen av nettsidene våre vil alltid være en pågående prosess. Målet vårt er at våre tjenester skal bli så bra som mulig for våre brukere.

Testing:
Vi gjennomfører jevnlige brukertester og eksperttesting av våre nettsider. Da blir både brukervennlighet og universell utforming testet.

Vi er så heldige å tilby opplæring for blinde og svaksynte elever, og en av de blinde elevene våre har deltatt i arbeidet med å teste nettstedet med tanke på universell utforming. Dette er noe vi vil fortsette med.

Vi bruker også automatiserte verktøy for kvalitetssikring av våre nettsider. Verktøyet skanner gjennom alle sider og synliggjør feil og utbedringer, og det lages ukentlige rapporter.

Tredjepartsløsninger
Vi benytter oss av flere tredjepartsløsninger fra ulike leverandører. Målet er at disse løsningene skal ha egne tilgjengelighetserklæringer. Dette jobber vi med å kartlegge og få på plass.