Tilgjengelighetserklæring for Inspera HiMolde

  • Inspera HiMolde
  • HØGSKOLEN I MOLDE, organisasjonsnummer 971 555 483
Erklæringen er oppdatert

I hvilken grad er nettstedet i samsvar med kravene til universell utforming?

Nettstedet er delvis i samsvar med kravene til universell utforming av ikt.

Det er brudd på 21 av 48 krav i regelverket.

Hva betyr bruddene for brukerne?

Bruddene som er registrert i denne erklæringen får spesielt konsekvenser for brukere som har følgende forutsetninger:

  • Bruk uten syn
  • Bruk med avgrenset syn
  • Bruk uten fargesyn
  • Bruk uten hørsel
  • Bruk med nedsatt hørsel
  • Bruk med nedsatt bevegelsesevne eller styrke
  • Bruk med begrenset rekkevidde
  • Bruk med nedsatt kognisjon

Meld gjerne fra om brudd på kravene

Vi ønsker tilbakemelding fra brukerne.

  • Har du oppdaget feil og mangler knyttet til universell utforming av nettstedet?
  • Trenger du alternativ til innhold som ikke er universelt utformet?
  • Har du innspill til forbedringer av nettstedet?

Du kontakter oss via:

Klage

Diskrimineringsnemnda behandler klager om brudd på regelverket. Du finner informasjon om hvordan du klager på nettstedet til Diskrimineringsnemnda. Du kan også klage på manglende eller sent svar på tilbakemeldinger du har sendt til oss.


Status for innhold som ikke er universelt utformet

Vi har innhold på nettstedet som ikke er universelt utformet. Vi redegjør for hvilket innhold det gjelder, årsaken til at vi ikke følger kravene til universell utforming av ikt og hva det betyr for brukeren. Det er presentert i samme rekkefølge som kravene i WCAG 2.1-standarden.
HØGSKOLEN I MOLDE kategoriserer innholdet som ikke er universelt utformet på Inspera HiMolde slik:

Prinsipp 1. Mulig å oppfatte

Informasjon skal være presentert på en måte brukeren kan oppfatte. Det vil si at informasjon ikke bare skal kunne oppfattes med én enkelt sans. For å se grafikk trenger du for eksempel en skjerm og synssansen. Derfor skal bilder ha en alternativ tekst, i følge WCAG. Tekst kan også bli presentert på mange ulike måter, blant annet som punktskrift, syntetisk tale, på skjerm, tolkes som tegnspråk eller som symbol. WCAG krever derfor at tekst blir brukt som alternativ til lyd, film og bilder.

Innhold som bryter kravet

Det finnes brudd på manglende alt-tekst til meningsbærende bilder i oppgavetekster og i vedlagte PDF-er/Word-dokumenter. Det er tilfeller av at dekorative bilder har alt-tekst som bør skjules/merkes som dekorative. Det finnes også bilder som ikke har beskrivende alt-tekst for formålet. 

Utvalget som er testet til nå ikke er omfattende nok til å konkludere med fullstendig status for hele Inspera, men gir en god indikasjon på hvor feilene ligger når det gjelder brudd på kriterium 1.1.1.

Innhold som ikke er omfattet av regelverket

Vissse typer videoer er unntatt kravet da det i noen læringssituasjoner/eksamenssituasjoner ikke skal finnes tekstalternativ/undertekster – eksempel er språkemner som tester lytteforståelse.

 

Inspera sin løsning for innbygging av video og lyd støtter ikke undertekstfiler (f.eks vtt eller srt) som gjør at closed captions ikke kan brukes. Dette gjør det veldig vanskelig for våre innholdsprodusenter å tilrettelegge video på en god måte. Det er riktig nok mulig med closed captions på videoer som er bygget inn via virksomhetenes plattform for videohosting (Panopto/<Fyll inn videoplattform>), alternativt at man bruker egen programvare for å brenne inn undertekster slik at det blir "open captions" i stedet for "closed captions". Et tredje alternativ er at man legger ved et transkript av video/lyd i en egen fil.

Tiltak 1: Innholdsprodusenter bør bli gjort kjent med utfordringene ang. UU og video i Inspera

Tiltak 2: Video som lastes opp i Inspera må ha open captions, dvs. at undertekstene er «brent inn» i videoen og dermed ikke kan skrus av.

Tiltak 3: Alternativ til tiltak 2, embed video via Panopto/ekstern plattform, fremfor å laste opp videoen i Inspera.

Tiltak 4: Etterlys funksjonalitet for undertekststøtte på video fra leverandør.

Tilgjengelige alternativ

Ikke mulig under selve eksamen Men tiltak kan gjøres i forkant. Alt1: Embed Panopto-video - alt2: Brenn inn undertekstene - alt3: tilby transkripsjon

Innhold som bryter kravet

Vi har ikke noen god løsning for synstolkning av videoer i Inspera pr i dag. Det fører til at svaksynte kan ha vansker med å oppfatte videoinnhold. 

Innhold som bryter kravet
  • Det er tilfeller der det er brukt feil overskriftshierarki både i oppgavetekster og i dokumenter. Det finnes også dokumenter som mangler overskrifter og titler. Det er tilfeller der lister ikke er kodet riktig og tabeller som mangler overskrifter. Tekstredigeringsverktøyet har ikke alternativ for å definere overskrifter.
  • Svaralternativer er ikke riktig koblet til spørsmål på riktig måte i eksamensoppgaver. Dette er en rammeverksfeil.
Innhold som bryter kravet

Det ble avdekket brudd i testet utvalg. I tokolonne-oppgaven sier oppgavebeskrivelsen av oppgaveteksten finnes i "dokumentet til venstre". Men i portrettvisning ligger dokumentet over, ikke til venstre.

 

Innhold som bryter kravet

PDF med eksamensoppgaver er kun presentert stående eller liggende. 

Innhold som bryter kravet

På innnloggingssiden har lenken "… eller med registrert bruker" kun blå farge, ikke understreking

Innhold som bryter kravet

Manglende kontrast i toppmeny som brukes administrativt (ikke av studenter). Dette gjør det vanskeligere for ansatte med synsutfordringer å se toppmenyen. Ikke avdekket i testet utvalg, men kontrastfeil kan forekomme i bilder av tekst og PDF-er. Høykontrastmodus er tilgjengelig, men vil ikke fungere for overnevnte innholdselementer.

Innhold som bryter kravet

Det ble funnet tilfeller av bilder av tekst i oppgavetekster. Det antas å også finnes skannede PDF-dokumenter og andre former for grafikk som inneholder tekst (f.eks. skannede sider med tekst). Utvalget som er testet til nå ikke er omfattende nok til å konkludere med fullstendig status for hele Inspera, men gir en god indikasjon på hvor feilene ligger når det gjelder brudd på kriterium 1.4.5

 

Innhold som bryter kravet

Det finnes brudd på kriterium 1.4.10 i iframe-innhold og i publiserte dokumenter som er embeddet på sider. Ved 400% zoom eller visning på mobiltelefon blir ikke denne typen innhold automatisk zoomet og tilpasset én kolonne

Innhold som bryter kravet

Bruk av kontrast i toppmeny bryter med kravene. 

Innhold som bryter kravet

Tooltips i teksteditor forsvinner straks man flytter musepekeren vekk fra knappen. Å bevege musepekeren over tooltips forhindrer ikke at tooltip forsvinner

Prinsipp 2. Mulig å betjene

Web er interaktivt. Det er viktig at brukerne for eksempel kan navigere, velge knapper og sette haker i avkryssingsfelt, med det utstyret og den hjelpemiddelteknologien de bruker. Dette betyr for eksempel at det ikke bare skal være mulig å bruke mus. Alt innhold og all funksjonalitet skal også kunne brukes bare med tastaturet.

Innhold som bryter kravet

Når man legger lenker i oppgavetekst kan man ikke navigere til lenkene med tastatur. Ikke mulig med tastaturnavigasjon i oppgavetype "Feltvalg".

Innhold som ikke er omfattet av regelverket

Tidsbegrensning er vanlig på så og si alle prøver/eksamner. Brukeren kan ikke skru av/utvide tidsbegrensningen selv, men har anledning til å søke om tilrettelagt eksamen (og dermed ekstra tid) i forkant av eksamen. 

Tilgjengelige alternativ

Eventuelle problemer hendelser som oppstår under eksamen kan også føre til at kandidaten får innvilget ekstra tid.

Innhold som bryter kravet

Sidetittel er ikke beskrivende for innhold. Sidetittel beskriver oppgavesett men ikke enkeltoppgaver

Innhold som bryter kravet

Fokusrekkefølge er ikke alltid logisk. I tokolonneoppsett sender første TAB brukeren rett til Hjelp. Man må så Shift-TAB tilbake for å nå vedlagt PDF. Alternativt kan man tabbe gjennom hele innholdet - Da vil rekkefølgen være OK. Leverandør melder også at det er brudd på dette kravet.

Innhold som bryter kravet

Det er flere tilfeller der lenketeksten ikke gir tilstrekkelig informasjon om formålet med og/eller lenkemålet til lenken. Bruddene gjelder publiserte sider og dokumenter.

Innhold som bryter kravet

Ikke avdekket brudd i testutvalg, men det antas å finnes i innhold som er produsert av innholdsprodusenter. Dette kan man ev. teste nærmere.

Innhold som bryter kravet

Embeddete PDF-er utheves ikke når de er i fokus. I navigasjonsmenyen utheves ikke siden/oppgaven man er på. I oppgavetype av typen "Utregning" utheves ikke knappen for formelpalletter (ikonet med sigma-tegn)

Innhold som bryter kravet

"hopp til navigasjon-lenke" har beskrivelse "hopp til oppgavenavigasjon" i kode

Prinsipp 3. Forståelig

Målet med nettsteder er at brukerne skal forstå hvordan sidene skal brukes og informasjonen de får. Det handler om at nettstedet er forutsigbart, har et enkelt språk og god hjelpefunksjonalitet. Rett koding er viktig for at nettstedet skal fungere med hjelpemiddelteknologi, for eksempel vil rett språk på siden sørge for at teksten blir lest opp på rett måte for brukere med talesyntese.

Innhold som bryter kravet

Leverandør sier at de ikke har denne typen innhold. Det stemmer ikke. Har ikke testet i dette utvalget, siden vi ikke klarte å repodusere feil. 


Test og vurdering av nettstedet

Vi har selv testet og vurdert nettstedet.

Om erklæringen

  • Tilgjengelighetserklæringen er sist oppdatert .
  • Tilgjengelighetserklæring for dette nettstedet ble opprettet første gang .

Arbeid med universell utforming av ikt

Høgskolen i Molde jobber kontinuerlig og målrettet med universell utforming. Ett ledd i dette har er å etablere et eget kompetanseprogram og kurs innen universell utforming for å bistå ansatte og enheter i dette arbeidet.

Høgskolen i Molde har mange publisister og forelesere som produserer innhold og undervisningsmateriell. Fremover vil vi ha økt fokus på opplæring og rådgivning av disse, så vi får redusert andelen redaksjonelle feil.

Samtidig vil vi fortsette å jobbe med rettinger av uu-brudd i rammeverk i samarbeid med leverandør, og sikre at uu er en sentral del av all nyutvikling.