-
Gol vidaregåande skule
-
BUSKERUD FYLKESKOMMUNE, organisasjonsnummer 930 580 260
I hvilken grad er nettstedet i samsvar med kravene til universell utforming?
Nettstedet er delvis i samsvar med kravene til universell utforming av ikt.
Det er brudd på 9 av 48 krav i regelverket.
Hva betyr bruddene for brukerne?
Bruddene som er registrert i denne erklæringen får spesielt konsekvenser for brukere som har følgende forutsetninger:
- Bruk uten syn
- Bruk med avgrenset syn
- Bruk uten hørsel
- Bruk med nedsatt hørsel
- Bruk med nedsatt bevegelsesevne eller styrke
- Bruk med nedsatt kognisjon
Meld gjerne fra om brudd på kravene
Vi ønsker tilbakemelding fra brukerne.
- Har du oppdaget feil og mangler knyttet til universell utforming av nettstedet?
- Trenger du alternativ til innhold som ikke er universelt utformet?
- Har du innspill til forbedringer av nettstedet?
Klage
Diskrimineringsnemnda behandler klager om brudd på regelverket. Du finner informasjon om hvordan du klager på nettstedet til Diskrimineringsnemnda. Du kan også klage på manglende eller sent svar på tilbakemeldinger du har sendt til oss.
Status for innhold som ikke er universelt utformet
Prinsipp 1. Mulig å oppfatte
Informasjon skal være presentert på en måte brukeren kan oppfatte. Det vil si at informasjon ikke bare skal kunne oppfattes med én enkelt sans. For å se grafikk trenger du for eksempel en skjerm og synssansen. Derfor skal bilder ha en alternativ tekst, i følge WCAG. Tekst kan også bli presentert på mange ulike måter, blant annet som punktskrift, syntetisk tale, på skjerm, tolkes som tegnspråk eller som symbol. WCAG krever derfor at tekst blir brukt som alternativ til lyd, film og bilder.
- Innhold som bryter kravet
Synshemma og blinde får ikkje tilgang til informasjon i enkelte bilder og illustrasjoner.
Vi vil jobbe med å forankre retningslinjene bedre, slik at dei blir fulgt. I tillegg køyre automatiske rapportar for å finne og utbetre feila kontinuerlig.
Leverandør jobber med å rette følgende feil:
- Bilde i lenkesamling: Alternativ tekst vises ikke.
- Innhold som ikke er omfattet av regelverket
Vi har ulike kartløysingar som ikkje er omfatta av regelverket.
- Innhold som bryter kravet
Vi har videoar med lyd som informerer om utdanningstilbuda våre, men som ikkje er teksta.
Hørselshemma får ikkje tilgang til informasjonen i videoane.
Vi jobbar med å løyse dette.
- Innhold som ikke er omfattet av regelverket
Kravet gjelder ikke for grunnskolen og videregående skole, med mindre det er videoopptak knytt til viktige nettbaserte administrative funksjoner.
- Innhold som bryter kravet
- Tabeller blir ikke alltid kodet korrekt på mindre skjermer. Avhengig av designimplementasjon. Denne feilen gjør at brukere som benytter hjelpemidler ikke får opplest kolonneoverskriftene korrekt.
- Spørsmålene i veiviseren har fet skrift, men burde vært kodet med som overskriftskode h2.
Leverandør jobber for å rette dette.
Vi har enkelte tomme overskriftskoder og tomme elementer.
Dette jobber vi med å rette ved å bruke automatiske rapporter.
Prinsipp 2. Mulig å betjene
Web er interaktivt. Det er viktig at brukerne for eksempel kan navigere, velge knapper og sette haker i avkryssingsfelt, med det utstyret og den hjelpemiddelteknologien de bruker. Dette betyr for eksempel at det ikke bare skal være mulig å bruke mus. Alt innhold og all funksjonalitet skal også kunne brukes bare med tastaturet.
- Innhold som bryter kravet
- Det er ikke mulig å nå neste knappen i modulen "Veiviser" ved hjelp av tastaturnavigasjon.
Denne feilen gjør det vanskelig/ikke mulig å navigere i løsningen for brukere som benytter tastatur.
Dette vil bli utbedret av leverandør.
- Innhold som bryter kravet
Det finnes enkelte lenketekster som bryt krava. Vi har retningslinjer for lenketekster, men desse blir ikkje alltid følgt.
Dårlege lenketekster gjer det vanskelegare for brukarane å forstå kor lenka fører.
Vi vil jobbe med å forankre rett praksis for å sikre at retningslinjene vert følgt. I tillegg vert det køyrt automatiske rapportar som avdekker lenketekster som må utbetrast.
- Innhold som bryter kravet
Vi har retningslinjer for at vi skal ha gode overskrifter og ledetekster, men disse blir ikke alltid fulgt.
Mange brukere, både med og uten hjelpemidler, bruker mellomtitler for å skumlese innholdet. De vil på grunn av dette få problemer med å navigere enkelt på nettsidene. Personer som bruker skjermelsere og brukere med nedsatt syn som bare kan se noen få ord om gangen vil også få problemer med å navigere enkelt på grunn av dette.
Vi jobber med å forankre retningslinjene bedre.
Prinsipp 3. Forståelig
Målet med nettsteder er at brukerne skal forstå hvordan sidene skal brukes og informasjonen de får. Det handler om at nettstedet er forutsigbart, har et enkelt språk og god hjelpefunksjonalitet. Rett koding er viktig for at nettstedet skal fungere med hjelpemiddelteknologi, for eksempel vil rett språk på siden sørge for at teksten blir lest opp på rett måte for brukere med talesyntese.
- Innhold som bryter kravet
Det er enkelte feil med ledetekster i webskjema.
Det gir dårligere veiledning for brukere.
Leverandør jobber med ny versjon av webskjema.
Prinsipp 4. Robust
Rett koding av nettstedet er viktig, og dette er som regel ivaretatt med bruk av standardelement i HTML. Valider at koden på nettstedet er rett. Dette er spesielt viktig dersom du bruker ny teknologi eller lager egne element (custom widgets).
- Innhold som bryter kravet
Registrerte UU-feil fra leverandør:
- Fant du det du leitet etter? Her er feilen at elementene ja/nei ikke kan velges uavhengig av hverandre. De skal derfor være kodet som en gruppe og ledeteksten til elementene skal være gjeldende for gruppen.
- PDF-dokumenter som genereres med dokumentleseren mangler tittel og har ikke kodet innhold.
- Svarene i FAQ leses ikke opp av verktøy for opplesing av tekst
- Tabellen har beskrivelse i feltet caption. Aria-labelledby kan derfor fjernes. Den gir i dette tilfellet valideringsfeil på sider hvor tabell er satt inn.
Leverandør jobber for å utbedre dette.
Test og vurdering av nettstedet
Vi har testet og vurdert nettstedet internt, i kombinasjon med ekstern hjelp.
Om erklæringen
- Tilgjengelighetserklæringen er sist oppdatert .
- Tilgjengelighetserklæring for dette nettstedet ble opprettet første gang .