Tilgjengelighetserklæring for Malvik videregående skole

Erklæringen er oppdatert

I hvilken grad er nettstedet i samsvar med kravene til universell utforming?

Nettstedet er delvis i samsvar med kravene til universell utforming av ikt.

Det er brudd på 16 av 48 krav i regelverket.

Hva betyr bruddene for brukerne?

Bruddene som er registrert i denne erklæringen får spesielt konsekvenser for brukere som har følgende forutsetninger:

  • Bruk uten syn
  • Bruk med avgrenset syn
  • Bruk uten fargesyn
  • Bruk uten hørsel
  • Bruk med nedsatt hørsel
  • Bruk med nedsatt bevegelsesevne eller styrke
  • Bruk med begrenset rekkevidde
  • Begrensning av anfall på grunn av lysfølsomhet
  • Bruk med nedsatt kognisjon

Meld gjerne fra om brudd på kravene

Vi ønsker tilbakemelding fra brukerne.

  • Har du oppdaget feil og mangler knyttet til universell utforming av nettstedet?
  • Trenger du alternativ til innhold som ikke er universelt utformet?
  • Har du innspill til forbedringer av nettstedet?

Du kontakter oss via:

Klage

Diskrimineringsnemnda behandler klager om brudd på regelverket. Du finner informasjon om hvordan du klager på nettstedet til Diskrimineringsnemnda. Du kan også klage på manglende eller sent svar på tilbakemeldinger du har sendt til oss.


Status for innhold som ikke er universelt utformet

Vi har innhold på nettstedet som ikke er universelt utformet. Vi redegjør for hvilket innhold det gjelder, årsaken til at vi ikke følger kravene til universell utforming av ikt og hva det betyr for brukeren. Det er presentert i samme rekkefølge som kravene i WCAG 2.1-standarden.
TRØNDELAG FYLKESKOMMUNE kategoriserer innholdet som ikke er universelt utformet på Malvik videregående skole slik:

Prinsipp 1. Mulig å oppfatte

Informasjon skal være presentert på en måte brukeren kan oppfatte. Det vil si at informasjon ikke bare skal kunne oppfattes med én enkelt sans. For å se grafikk trenger du for eksempel en skjerm og synssansen. Derfor skal bilder ha en alternativ tekst, i følge WCAG. Tekst kan også bli presentert på mange ulike måter, blant annet som punktskrift, syntetisk tale, på skjerm, tolkes som tegnspråk eller som symbol. WCAG krever derfor at tekst blir brukt som alternativ til lyd, film og bilder.

Innhold som bryter kravet

Vi har noen avvik fra dette kriteriet. Disse kan påvirke brukeropplevelsen for mange med skjermleser og andre brukergrupper.

Eksempler på avvik:

  • bilder mangler alt-tag / alternativ tekst
  • videoer mangler beskrivelse
  • bilder med både figcaption og alt-tekst

Vi jobber med å utvikle gode retningslinjer når vi jobber med dekorative elementer og bilder.

Innhold som bryter kravet

Vi har noen videoer uten undertekster i dag. Flere av disse videoene er ganske gamle.

Dette blir problematisk for brukergruppen som ikke kan høre lyden i videoene våre, ettersom de ikke kan ta del i innholdet uten undertekster.

Vi vil gå gjennom hvilke videoer vi må beholde og i slike tilfeller supplere disse med undertekster.

Innhold som bryter kravet

Nettstedet har ganske omfattende problemer med dette kriteriet, da det ikke er tilstrekkelig kontroll på hvordan redaksjonelt innhold skal publiseres og det heller ikke er noen retningslinjer for utviklerne.

Eksempler på avvik:

  • overskrifter hopper over nivåer
  • overskrift er ikke kodet som overskrift
  • feilmelding er ikke knyttet til feilen
  • tabeller mangler th og scope
  • liste er ikke riktig satt opp
  • flere nav-elementer uten kjennetegn
  • telefonnumre er ikke merket
  • gjenkjenne lenkene i brødsmulestien. Den må være riktig merket, så man kan skille navigasjonselementer fra hverandre. 
  • radioknapper mangler fieldset og legend
  • lister med CSS ::before på innhold fungerer ikke som den skal
  • sider mangler main-element
  • tabell har tilleggskode som overskygger funksjonalitet
  • tabell mangler caption

     

Disse feilene gjør det vanskelig for personer med skjermlesere å forstå hvordan strukturen og innholdet ser ut i enkelte aspekter av nettstedet. Vi jobber kontinuerlig med forbedring på dette området.

Innhold som bryter kravet

Det er et avvik fra dette da landemerker er i en ulogisk rekkefølge.

Dette kan være problematisk for flere brukergrupper, for eksempel for de som navigerer ved hjelp av tastaturet og de som navigerer ved hjelp av skjermleseren.

Innhold som bryter kravet

Man skal kunne bruke mobile enheter i stående og liggende format, og man skal kunne forstørre tekst. Når man forstørrer teksten på siden tilpasser ikke annet innhold seg nok til at teksten får nok plass på nettsiden.

Innhold som bryter kravet

Vi har noen avvik angående farger og kontraster på nettsiden, blant annet knyttet til brødsmulestien og grafikk.

Målet vårt er å nå en kontrastverdi på 3:1 for ikoner og illustrasjoner. Samt skape tydeligere lenker, slik at det skal være enkelt å bruke nettsiden for de som er fargeblinde eller svaksynte.

Innhold som bryter kravet

På nettsiden har vi funnet tekster som ikke tilpasser seg skjermen når vi øker skriftstørrelsen på små skjermer. Sidene fungerer med stor skrift i liggende format, men ikke i stående format som er det formatet man kan betjene med én hånd.

Et responsivt grensesnitt for at nettsiden skal fungere godt på alle typer skjermer. 

Innhold som bryter kravet

Vi har funnet flere avvik fra dette kriteriet.

Eksempel på avvik:

  • bildefiler med tekst på bildet
  • captcha er bilde av tekst

Derfor vil vi se på et alternativ til å formidle samme informasjon via tekst i stedet.

Innhold som bryter kravet

Vi har et avvik angående ikoner på nettsiden, som har for lav kontrastverdi. Målet vårt er å nå en kontrastverdi på 3:1 for ikoner og illustrasjoner. Slik at det skal være enkelt å bruke nettsiden for de som er fargeblinde eller svaksynte.

Prinsipp 2. Mulig å betjene

Web er interaktivt. Det er viktig at brukerne for eksempel kan navigere, velge knapper og sette haker i avkryssingsfelt, med det utstyret og den hjelpemiddelteknologien de bruker. Dette betyr for eksempel at det ikke bare skal være mulig å bruke mus. Alt innhold og all funksjonalitet skal også kunne brukes bare med tastaturet.

Innhold som bryter kravet

Vi har avvik knyttet til ulogisk leserekkefølge, for eksempel fokusskifter på en uventet måte i modalt vindu - hvor fokus flyttes direkte til knapp. Det medfører at blant annet skjermleserbrukere kan gå glipp av informasjonen før knappen.

Innhold som bryter kravet

Nettsidene har noen avvik fra dette kriteriet:

  • Lenke fungerer ikke som den skal, fordi man har lagt inn ekstra innhold med css. Man har lagt inn et ikon som skal representere at lenken fører til et dokument, til eksternt nettsted mm. Ikonene er lagt inn i koden med ::before-funksjon.
  • Fullstendige nettadresser legges inn i stedet for en alternativ lenkebeskrivelse. Noe som gjør at hele URL-en leses opp for skjermlesere.
  • Noen lenketekster vises ikke i kontekst.

Vi har litt arbeid å gjøre for å gjøre lenker klarere for brukere med skjermlesere. Med økt klarhet vil det også legge til rette for personer med kognitive problemer som vil få hjelp til å forstå hva som skjer når de klikker på en lenke. Her trenger vi tydeligere føringer på hvordan en lenke skal utformes.

Innhold som bryter kravet

Vi har funnet noen feil på dette kriteriet, som for eksempel knapper som ikke er forståelig merket.

Overskrifter, knapper og meldinger må være forståelige i sin kontekst for brukere som trenger en skjermleser, stemmekontroll eller andre hjelpeverktøy.

Prinsipp 3. Forståelig

Målet med nettsteder er at brukerne skal forstå hvordan sidene skal brukes og informasjonen de får. Det handler om at nettstedet er forutsigbart, har et enkelt språk og god hjelpefunksjonalitet. Rett koding er viktig for at nettstedet skal fungere med hjelpemiddelteknologi, for eksempel vil rett språk på siden sørge for at teksten blir lest opp på rett måte for brukere med talesyntese.

Innhold som bryter kravet

For at skjermlesere skal lese opp tekst riktig, må den kunne tolke teksten fra riktig språk. Det redaksjonelle grensesnittet tillater ikke flagging av avvikende språk. Hvis innhold på en side er engelsk, må det ha lang-attributtet EN. Nettsidene har kun lang-attributt NO.

Prinsipp 4. Robust

Rett koding av nettstedet er viktig, og dette er som regel ivaretatt med bruk av standardelement i HTML. Valider at koden på nettstedet er rett. Dette er spesielt viktig dersom du bruker ny teknologi eller lager egne element (custom widgets).

Innhold som bryter kravet

Nettsiden har mange mangler med tanke på hvor robust koden er – for å kunne fungere godt for personer med skjermlesere, stemmestyring eller andre typer hjelpemidler. Eksempler på avvik:

  • Lenker som kan være nestet feil.
  • To søkefelt har samme id.
  • Avsluttende tag mangler på input-felter på radioknapper.
  • Den globale menyen er feil nestet, og har en meny h2 i en knapp.
  • Main kan ikke være nestet i en section.
  • PDF-dokumenter må være universelt utformet.

Dette er en dialog vi må ha med vår nettsideleverandør, slik at de blir justert.

Innhold som bryter kravet

Vi har funnet mange avvik angående dette kriteriet på nettsiden. 

Dette inkluderer blant annet:

  • Ikoner er lagt inn med CSS, med ::before- og ::after-funksjoner. Det betyr at de legger inn ikonet rett før eller rett etter lenketeksten. Men bilder og ikoner lagt inn med CSS er aldri tilgjengelige; ikke-seende brukere får ikke med seg informasjonen.
  • Utvidbare knapper har både aria-expanded og aria-haspopup.
  • Iframes mangler tittel.
  • Det er ikke noe innhold som leses opp i bildekarusell.
  • Når man søker på ansatt får man ikke beskjed når søket er ferdig prosessert, og ikke hvor mange søketreff man har.

Noen av disse er redaksjonelle feil – men mange er de som vår nettstedsleverandør må fikse. Det er imidlertid viktig at de løses for brukergruppen som trenger skjermlesing og stemmestyring.

Innhold som bryter kravet

Vi har funnet to avvik fra dette krieriet i våre analyser av nettstedet:

  • Endringer i filtrering annonseres ikke til skjermleser.
  • Feilmelding blir ikke annonsert for skjermleser.

Begge disse feilene er de som vår nettstedsleverandør må justere. For at det skal fungere godt for brukere som trenger en skjermleser for å lese innholdet på siden.


Test og vurdering av nettstedet

Vi har selv testet og vurdert nettstedet.

Om erklæringen

  • Tilgjengelighetserklæring for dette nettstedet ble opprettet første gang .