Tilgjengelighetserklæring for Lier videregående skole

  • Lier videregående skole
  • BUSKERUD FYLKESKOMMUNE, organisasjonsnummer 930 580 260
Erklæringen er oppdatert

I hvilken grad er nettstedet i samsvar med kravene til universell utforming?

Nettstedet er delvis i samsvar med kravene til universell utforming av ikt.

Det er brudd på 7 av 48 krav i regelverket.

Hva betyr bruddene for brukerne?

Bruddene som er registrert i denne erklæringen får spesielt konsekvenser for brukere som har følgende forutsetninger:

  • Bruk uten syn
  • Bruk med avgrenset syn
  • Bruk uten hørsel
  • Bruk med nedsatt bevegelsesevne eller styrke
  • Bruk med nedsatt kognisjon

Meld gjerne fra om brudd på kravene

Vi ønsker tilbakemelding fra brukerne.

  • Har du oppdaget feil og mangler knyttet til universell utforming av nettstedet?
  • Trenger du alternativ til innhold som ikke er universelt utformet?
  • Har du innspill til forbedringer av nettstedet?

Du kontakter oss via:

Klage

Diskrimineringsnemnda behandler klager om brudd på regelverket. Du finner informasjon om hvordan du klager på nettstedet til Diskrimineringsnemnda. Du kan også klage på manglende eller sent svar på tilbakemeldinger du har sendt til oss.


Status for innhold som ikke er universelt utformet

Vi har innhold på nettstedet som ikke er universelt utformet. Vi redegjør for hvilket innhold det gjelder, årsaken til at vi ikke følger kravene til universell utforming av ikt og hva det betyr for brukeren. Det er presentert i samme rekkefølge som kravene i WCAG 2.1-standarden.
BUSKERUD FYLKESKOMMUNE kategoriserer innholdet som ikke er universelt utformet på Lier videregående skole slik:

Prinsipp 1. Mulig å oppfatte

Informasjon skal være presentert på en måte brukeren kan oppfatte. Det vil si at informasjon ikke bare skal kunne oppfattes med én enkelt sans. For å se grafikk trenger du for eksempel en skjerm og synssansen. Derfor skal bilder ha en alternativ tekst, i følge WCAG. Tekst kan også bli presentert på mange ulike måter, blant annet som punktskrift, syntetisk tale, på skjerm, tolkes som tegnspråk eller som symbol. WCAG krever derfor at tekst blir brukt som alternativ til lyd, film og bilder.

Innhold som bryter kravet

Det finnes illustrasjoner som ikke er godt nok forklart med tekst. Vi mangler unntaksvis tekstalternativ til bilder og illustrasjoner. Vi har retningslinjer for at vi skal beskrive bilder og illustrasjoner, men disse blir ikke alltid fulgt.Synshemmede får ikke tilgang til informasjon i enkelte bilder og illustrasjoner. Vi vil jobbe med å forankre retningslinjene bedre, slik at de blir fulgt. I tillegg kjøre automatiske rapporter for å finne og utbedre feilene kontinuerlig.

Leverandøren jobber med å rette disse feilene:

  • Bilde i lenkesamling: Alternativ tekst vises ikke.
Innhold som ikke er omfattet av regelverket

 Beskrivelse: Vi har et kart som ikke er omfattet av regelverket. 

Innhold som ikke er omfattet av regelverket

Kravet gjelder ikke for grunnskolen og videregående skole, med mindre det er videoopptak knytt til viktige nettbaserte administrative funksjoner.

Innhold som bryter kravet

Tabeller og lister er universelt utformet på store skjermer. Når tabeller vises på mindre skjermer er ikke overskriftene i tabellene kodet korrekt.

Skjermleserbrukere kan få problemer med å få opplest tabellen korrekt ved bruk av en liten skjerm, som for eksempel mobil. 

Leverandør jobber for å rette dette.

Prinsipp 2. Mulig å betjene

Web er interaktivt. Det er viktig at brukerne for eksempel kan navigere, velge knapper og sette haker i avkryssingsfelt, med det utstyret og den hjelpemiddelteknologien de bruker. Dette betyr for eksempel at det ikke bare skal være mulig å bruke mus. Alt innhold og all funksjonalitet skal også kunne brukes bare med tastaturet.

Innhold som bryter kravet

Veiviser: Det er ikke mulig å gjøre valg i veiviseren ved hjelp av tastaturnavigasjon.

Disse feilene gjør det vanskeligere for brukere som benytter tastatur. 

Dette vil bli utbedret av leverandør.

Innhold som bryter kravet

Det finnes innhold som bryter kravet. Det finnes enkelte lenketekster som bryter kravene. Vi har retningslinjer for lenketekster, men disse blir ikke alltid fulgt. Dårlige lenketekster gjør det vanskeligere for brukerne å forstå hvor lenken fører. Vi vil jobbe med å forankre riktig praksis for å sikre at retningslinjene følges. I tillegg kjøres det automatiske rapporter som avdekker lenketekster som må forbedres.

Prinsipp 3. Forståelig

Målet med nettsteder er at brukerne skal forstå hvordan sidene skal brukes og informasjonen de får. Det handler om at nettstedet er forutsigbart, har et enkelt språk og god hjelpefunksjonalitet. Rett koding er viktig for at nettstedet skal fungere med hjelpemiddelteknologi, for eksempel vil rett språk på siden sørge for at teksten blir lest opp på rett måte for brukere med talesyntese.

Innhold som bryter kravet

Det er enkelte feil med ledetekster i webskjema.

Det går dårligere veiledning for brukere.

Leverandør jobber med ny versjon av webskjema. 

Prinsipp 4. Robust

Rett koding av nettstedet er viktig, og dette er som regel ivaretatt med bruk av standardelement i HTML. Valider at koden på nettstedet er rett. Dette er spesielt viktig dersom du bruker ny teknologi eller lager egne element (custom widgets).

Innhold som bryter kravet

Registrerte UU-feil fra leverandør: 

  • Fant du det du leitet etter? Her er feilen at elementene ja/nei ikke kan velges uavhengig av hverandre. De skal derfor være kodet som en gruppe og ledeteksten til elementene skal være gjeldende for gruppen.
  • PDF-dokumenter som genereres med dokumentleseren mangler tittel og har ikke kodet innhold.
  • Svarene i FAQ leses ikke opp av verktøy for opplesing av tekst
  • Tabellen har beskrivelse i feltet caption. Aria-labelledby kan derfor fjernes. Den gir i dette tilfellet valideringsfeil på sider hvor tabell er satt inn.

Leverandør jobber for å utbedre dette. 


Test og vurdering av nettstedet

Vi har testet og vurdert nettstedet internt, i kombinasjon med ekstern hjelp.

Om erklæringen

  • Tilgjengelighetserklæringen er sist oppdatert .
  • Tilgjengelighetserklæring for dette nettstedet ble opprettet første gang .