Tilgjengelighetserklæring for Kurs: La Stå! Digital veileder for utvikling av kompetansetiltak

Erklæringen er ikke oppdatert

I hvilken grad er nettstedet i samsvar med kravene til universell utforming?

Nettstedet er delvis i samsvar med kravene til universell utforming av ikt.

Det er brudd på 17 av 47 krav i regelverket.

Hva betyr bruddene for brukerne?

Bruddene som er registrert i denne erklæringen får spesielt konsekvenser for brukere som har følgende forutsetninger:

  • Bruk uten syn
  • Bruk med avgrenset syn
  • Bruk uten fargesyn
  • Bruk uten hørsel
  • Bruk med nedsatt hørsel
  • Bruk med nedsatt bevegelsesevne eller styrke
  • Bruk med begrenset rekkevidde
  • Begrensning av anfall på grunn av lysfølsomhet
  • Bruk med nedsatt kognisjon

Meld gjerne fra om brudd på kravene

Vi ønsker tilbakemelding fra brukerne.

  • Har du oppdaget feil og mangler knyttet til universell utforming av nettstedet?
  • Trenger du alternativ til innhold som ikke er universelt utformet?
  • Har du innspill til forbedringer av nettstedet?

Du kontakter oss via:

Klage

Diskrimineringsnemnda behandler klager om brudd på regelverket. Du finner informasjon om hvordan du klager på nettstedet til Diskrimineringsnemnda. Du kan også klage på manglende eller sent svar på tilbakemeldinger du har sendt til oss.


Status for innhold som ikke er universelt utformet

Vi har innhold på nettstedet som ikke er universelt utformet. Vi redegjør for hvilket innhold det gjelder, årsaken til at vi ikke følger kravene til universell utforming av ikt og hva det betyr for brukeren. Det er presentert i samme rekkefølge som kravene i WCAG 2.1-standarden.
DIREKTORATET FOR FORVALTNING OG ØKONOMISTYRING kategoriserer innholdet som ikke er universelt utformet på Kurs: La Stå! Digital veileder for utvikling av kompetansetiltak slik:

Prinsipp 1. Mulig å oppfatte

Informasjon skal være presentert på en måte brukeren kan oppfatte. Det vil si at informasjon ikke bare skal kunne oppfattes med én enkelt sans. For å se grafikk trenger du for eksempel en skjerm og synssansen. Derfor skal bilder ha en alternativ tekst, i følge WCAG. Tekst kan også bli presentert på mange ulike måter, blant annet som punktskrift, syntetisk tale, på skjerm, tolkes som tegnspråk eller som symbol. WCAG krever derfor at tekst blir brukt som alternativ til lyd, film og bilder.

Innhold som bryter kravet

Vi har sett at kurset har problemer med at ikke-meningsfulle ikoner ikke skjules for brukere som bruker skjermlesere. Derfor vil vi se på å supplere koden med nødvendige attributter for at disse skal skjules.

Innhold som bryter kravet

Kurset har ganske omfattende problemer med dette kriteriet.

Problemene er som følger:

  • Overskrifter hopper over overskriftsnivåer.
  • Lister er ikke satt programmatisk riktig i koden.
  • Enkelte skjemaobjekter mangler å bli assosiert med ledetekst/label i koden.
  • Hovedinnholdet er ikke merket opp programmatisk.
  • Kurset mangler navigasjonsmeny.
  • Tekst ser ut og fungerer som overskrifter, men er ikke kodet slik.

Disse feilene gjør det vanskelig for personer med skjermlesere å forstå hvordan strukturen og innholdet ser ut i enkelte aspekter av nettstedet. Vi starter forbedringsarbeidet i 2023.

Innhold som bryter kravet

Når vi bruker skjermleser i kurset ser vi at skjermleserrekkefølgen ikke er logisk. I for eksempel blir alle spørsmål lest opp først, som står i en kolonne til venstre og deretter alle skjemafeltene som hører til spørsmålene, som står i kolonnen til høyre. Dette gjør det vanskelig for en som ikke kan se å forstå sammenhengen mellom spørsmålet og skjemafeltet. Vi skal gjennomgå hvordan kurset får en mer logisk leserekkefølge.

Innhold som bryter kravet

Dette er et av de største problemene i kurset i vår analyse. På startsiden ser vi visuelt noe tekst, men det er ingenting som tydeliggjør at det er klikkbare lenker. Selv i fokus endrer de ikke utseendet.

Vi kan se det samme problemet med de andre lenkene lenkene i kurset. Derfor vil vi gjennomgå hvordan vi kan tydeliggjøre lenkene og skille dem fra ren tekst.

Innhold som bryter kravet

Vi har unntak fra dette kriteriet. Vi kan blant annet se at vi har en kontrastverdi på 3,1:1 på vanlig brødtekst i mange av instruksjonene i kurset.

Målet vårt er å nå en kontrastverdi på minst 4,5:1. Slik at det kan være enkelt å se for alle brukere.

Innhold som bryter kravet

Kurset har store problemer med forstørrelse. Siden innholdet ikke reagerer på skjermstørrelsen, har det også problemer når det forstørres og kan ikke brukes i det hele tatt for brukeren. Bare en liten del av skjermen blir synlig og det er ikke mulig å skrolle for å få tilgang til innholdet. Dette er fordi grensesnittet ikke er responsivt. Dette vil være problematisk for mange brukere og vil være et mer omfattende problem å løse.

Innhold som bryter kravet

Vi har funnet flere bilder av tekst i kurset. Å bruke bilder av tekst skaper utfordringer for flere brukere. Hvis man ønsker å endre på tekststørrelsen, vil ikke teksten i bildet forstørres. Det finnes også brukere som er i behov for å kunne sette tekstavstand eller øke tekstkontrast, noe som ikke vil fungere dersom det er bilde av tekst. Derfor vil vi se på et alternativ til å formidle samme informasjon via tekst i stedet.

Innhold som bryter kravet

Ettersom kurset har problemer med å ikke være responsivt, har det også problemer med ulike skjermstørrelser. Derfor vil det også være avvik på dette kriteriet.

Innhold som bryter kravet

Å lese en nettside/kurs med utvidet avstand mellom bokstaver og linjer er bra for brukere som er synshemmede eller har problemer med å lese, som dyslektikere. For at denne funksjonaliteten skal fungere, er det viktig at informasjonen ikke skjules bak annet innhold og at brukeren kan lese alt innholdet uten større problemer. Ettersom kurset ikke er responsivt i dag, har det også problemer med dette kriteriet.

Prinsipp 2. Mulig å betjene

Web er interaktivt. Det er viktig at brukerne for eksempel kan navigere, velge knapper og sette haker i avkryssingsfelt, med det utstyret og den hjelpemiddelteknologien de bruker. Dette betyr for eksempel at det ikke bare skal være mulig å bruke mus. Alt innhold og all funksjonalitet skal også kunne brukes bare med tastaturet.

Innhold som bryter kravet

Kurset fungerer ikke i det hele tatt med tastaturet i dag. Dette er fordi de interaktive elementene ikke er riktig kodet, men alt innhold er inne i <div>-elementer eller styres med Javascript. Dette blir svært problematisk for mange brukere da kurset blir helt umulig å bruke.

Vi skal gjennomgå hvordan vi kan få kurset til å fungere for de som bruker tastaturet.

Innhold som bryter kravet

Det er flere visuelle knapper som ikke får fokus ved hjelp av tastaturet. Dette gjør at brukere blir sittende fast i et bestemt innhold i kurset og ikke kan gå videre. Derfor er det problemer med dette kriteriet også.

Innhold som bryter kravet

Etter en stund vil man automatisk logges ut av kurset, hvor det ikke er mulig å forlenge økten. Dette kan oppstå når brukeren har forlatt enheten sin en stund. Her finnes det ingen advarsel for brukeren, hvor vi ser på alternativer hvor brukerne kan forlenge økten sin. Dette er et problem for alle brukere, men mest for brukere med kognitive vanskeligheter.

Innhold som bryter kravet

Siden kurset ikke fungerer for de som bruker tastaturet, går fokuset fra fullskjerm-knappen ned til "Fortsett til"-knappen.. Dette fører til at det hopper over alt hovedinnholdet i kurset. Dette påvirker mange brukere som trenger tastaturet for navigering.

Prinsipp 3. Forståelig

Målet med nettsteder er at brukerne skal forstå hvordan sidene skal brukes og informasjonen de får. Det handler om at nettstedet er forutsigbart, har et enkelt språk og god hjelpefunksjonalitet. Rett koding er viktig for at nettstedet skal fungere med hjelpemiddelteknologi, for eksempel vil rett språk på siden sørge for at teksten blir lest opp på rett måte for brukere med talesyntese.

Innhold som bryter kravet

Kurset mangler en lang-attributt i dag og mangler derfor korrekt tilhørende språkkode. Dette påvirker lesingen for de som har skjermlesere eller andre lesehjelpemidler. Derfor vil vi se på å supplere koden med språkkoden «no». Slik at innholdet leses opp riktig. Vi planlegger å fikse dette i 2023.

Innhold som bryter kravet

Feilmeldinger i kurset i dag visualiseres med ikon og rød farge – noe som er bra! Men vi mangler en feilmelding i teksten. For å gjøre det klart for brukeren hva som har gått galt. Derfor har vi et avvik på dette kriteriet.

Prinsipp 4. Robust

Rett koding av nettstedet er viktig, og dette er som regel ivaretatt med bruk av standardelement i HTML. Valider at koden på nettstedet er rett. Dette er spesielt viktig dersom du bruker ny teknologi eller lager egne element (custom widgets).

Innhold som bryter kravet

Vi har funnet avvik angående dette kriteriet på kurset. Dette inkluderer blant annet:

  • Knapper for navigering har ingen label.
  • Enkelte knapper er ikke korrekt kodet som knapper.

Dette er feil som er i koden. Det er imidlertid viktig at de er løst for brukergruppen som trenger skjermleser og stemmestyring.

Innhold som bryter kravet

Vi har funnet en øvelse i kurset  hvor brukeren må klikke på interaktive objekt. Når objektet er aktivert, vises nytt innhold nederst til venstre som forklarer konseptet skrevet i objektet. Denne endringen i det visuelle utseendet annonseres ikke for skjermlesere i dag, noe som gjør det vanskelig for brukergruppen å få tak i den nye informasjonen. Dette fremfor alt når fokuset ikke flyttes til det nye området.

For at kurset skal fungere godt for denne brukergruppen, vil vi supplere koden med nødvendige attributter.


Test og vurdering av nettstedet

Vi fikk ekstern hjelp til test og vurdering av nettstedet.

Rapport

Om erklæringen

  • Tilgjengelighetserklæring for dette nettstedet ble opprettet første gang .