Tilgjengelegheitserklæring for Canvas

  • Canvas
  • HØGSKOLEN I MOLDE, organisasjonsnummer 971 555 483
Erklæringa er oppdatert

I kva grad er nettstaden i samsvar med krava til universell utforming?

Nettstaden er delvis i samsvar med krava til universell utforming av ikt.

Det er brot på 19 av 47 krav.

Kva betyr brota for brukarane?

Brota som er registrert i denne erklæringa får særleg konsekvensar for brukarar som har følgjande føresetnader:

  • Bruk utan syn
  • Bruk med avgrensa syn
  • Bruk utan fargesyn
  • Bruk utan høyrsel
  • Bruk med nedsett høyrsel
  • Bruk med nedsett rørsleevne eller styrke
  • Bruk med nedsett kognisjon

Meld gjerne frå om brot på krava

Vi ønskjer tilbakemelding frå brukarane.

  • Har du oppdaga feil og manglar knytt til universell utforming av nettstaden?
  • Treng du alternativ til innhald som ikkje er universelt utforma?
  • Har du innspel til forbetringar av nettstaden?

Du kontaktar oss via:

Klage

Diskrimineringsnemnda behandlar klager om brot på regelverket. Du finn informasjon om korleis du klagar på nettstaden til Diskrimineringsnemnda. Du kan også klage på manglande eller seint svar på tilbakemeldingar du har sendt til oss.


Status for innhald som ikkje er universelt utforma

Vi har innhald på nettstaden som ikkje er universelt utforma. Vi gjer greie for kva innhald det gjeld, årsaka til at vi ikkje følgjer krava til universell utforming av ikt og kva det betyr for brukaren. Det er presentert i same rekkefølgje som krava i WCAG 2.1-standarden.
HØGSKOLEN I MOLDE kategoriserer innhaldet som ikkje er universelt utforma på Canvas slik:

Prinsipp 1. Mogleg å oppfatte

Informasjon skal vere presentert på ein måte brukaren kan oppfatte. Det vil seie at informasjon ikkje berre skal kunne oppfattast med éin enkelt sans. For å sjå grafikk treng du for eksempel ein skjerm og synssansen. Derfor skal bilete ha ein alternativ tekst, i følgje WCAG. Tekst kan også bli presentert på mange ulike måtar, mellom anna som punktskrift, syntetisk tale, på skjerm, tolkast som teiknspråk eller som symbol. WCAG krev derfor at tekst blir brukt som alternativ til lyd, film og bilde.

Innhald som bryt kravet i regelverket
  • Logo framstår som bilde i noen dokumenter, uten å være merket som illustrativt.
  • PP med bildeinformasjon har ikke alternativ tekst.
  • Exceltabell limt inn som bilde (ikke alternativ tekst)
  • PP med en mengde uforklarte bilder (bilder som har meningsinnhold)
  • Mangler tekstalternativ på AV-ressurser

Hovedårsakene til at kravet ikke er oppfylt handler om a) manglende brukerkompetanse hos innholdsprodusenter b) bevissthet rundt regelverk og krav blant innholdsprodusentene.

Brukere av skjermlesere kan gå glipp av meningsbærende informasjon.

Innhald som bryt kravet i regelverket

Mangler transkripsjoner av lyd og video. 

Hovedårsakene til at kravet ikke er oppfylt handler om a) manglende brukerkompetanse hos innholdsprodusenter b) bevissthet rundt regelverk og krav blant innholdsprodusentene c) ekstremt ressurskrevende å oppfylle kravet i visse tilfeller

Brukere med synshemming vil gå glipp av meningsbærende informasjon.

Innhald som bryt kravet i regelverket

Det mangler transkripsjoner og teksting av video og lyd-filer. 

De færreste videoene er tekstet for hørselshemmede.

Årsaken til dette er mangel på bevissthet rundt problematikken blant innholdsprodusenter, samt mangelfull kompetanse om tekstkrav for hørselshemmede.

Brukere som benytter undertekst vil kunne gå glipp av informasjon. 

Det legges til grunn at noe av innholdet i Canvas er unntatt dette kravet på grunn av stor byrde. Embeddede og opplastede videoer som kommer fra en tredjepartsløsning er omfattet av kravet. Unntaket gjelder video/lyd som spilles inn direkte i Canvas som en studentinnlevering eller en tilbakemelding på en studentinnlevering, og ikke annen mer varig video/lyd.

Tilbakemeldingsfunksjonen anses som et supplement til tekstlige tilbakemeldinger, og tilbakemeldinger med video/lyd regnes som ganske kortvarige og flyktige, og ikke en del av formelle underveisvurderinger som studenter kan forvente.

Innhald som bryt kravet i regelverket

Det er tilfeller der det er brukt feil overskriftshierarki på publiserte sider og i dokumenter. Det finnes også publiserte dokumenter som mangler overskrifter og titler. Det er tilfeller der lister ikke er kodet riktig. 

Tabeller på kalender, karakteroversikt og enkelte dokumenter mangler tabelloverskrift (caption). Her er det i stedet brukt h-tags. Dette gjelder både på sider og i dokumenter. 

Canvas som produkt bruker tabell enkelte steder for å styre layout: studentenes karakteroversikt, kalender, personlisten, rubrikken på noen oppgaver og oversikt over varslingsinnstillinger.

Hovedårsakene til at kravet ikke er oppfylt handler om a) manglende brukerkompetanse hos innholdsprodusenter b) bevissthet rundt regelverk og krav blant innholdsprodusentene.

Brukere av skjermleser kan få utfordringer med å oppfatte innhold i rett rekkefølge 

Innhald som bryt kravet i regelverket

Noen publiserte dokumenter (ppt) kan ha feil leserekkefølge. 

Den største utfordringen knyttet til oppfylling av dette kravet er knyttet til bruk av bokser med tekst i PowerPoint-presentasjoner. 

Hovedårsakene til at kravet ikke er oppfylt handler om a) manglende brukerkompetanse hos innholdsprodusenter b) bevissthet rundt regelverk og krav blant innholdsprodusentene.

Brukere av skjermleser kan få problemer med å oppfatte innhold i riktig rekkefølge. 

Innhald som bryt kravet i regelverket

Eksterne lenker på sider i Canvas er understreket, men interne lenker mangler understrek. Det mangler fortsatt understrek når bruker bytter til høytkontrastgrensesnittet. 

Det vil være en del grafer og diagrammer i dokumenter som ikke tilfredsstiller dette kravet. 

Hovedårsakene til at kravet ikke er oppfylt handler om a) manglende brukerkompetanse hos innholdsprodusenter b) bevissthet rundt regelverk og krav blant innholdsprodusentene.

Brukere med synshemminger vil ha problemer med å oppfatte meningsbærende innhold.

Innhald som bryt kravet i regelverket

Det finnes brudd i innholdet på publiserte sider og dokumenter. Bruddene dreier seg om farge på tekst. 

Produktet har minimum 3:1 kontrast som standard som betyr at noen steder har for dårlig kontrast, for eksempel enkelte av produktets knapper og tekst. Brukere kan velge å bruke et eget høytkontrastbrukergrensesnitt som gir minimum 4,5:1 kontrast og overstyrer all custom styling. 

Tilgjengelege alternativ

Brukere kan velge å bruke et eget høytkontrastbrukergrensesnitt som gir minimum 4,5:1 kontrast og overstyrer all custom styling. 

Innhald som bryt kravet i regelverket

Det er tilfeller der det er bilder av tekst i publiserte sider og dokumenter. 

En del PDF-dokumenter er scannet som bilder og ikke som tekst.

Hovedårsakene til at kravet ikke er oppfylt handler om a) manglende brukerkompetanse hos innholdsprodusenter b) bevissthet rundt regelverk og krav blant innholdsprodusentene.

Brukere med skjermleser vil få problemer med å oppfatte meningsbærende innhold.

Innhald som bryt kravet i regelverket

Dokumenter lastet opp i canvas tilfredsstiller ikke nødvendigvis dette kravet. Vi har pp-presentasjoner som når de blåses opp til 400% må scrolles begge veier. 

Vi har AV-innhold som ikke tilpasser seg vindu.

Problemer har opphav i både filformat og teknisk plattform. 

Alle brukere som har behov for dette vil få problemer med visning av fagstoff.

Det er også dokumentert i leverandørens VPAT at det er brudd på dette kriterium andre steder: i personlisten og i nytt quizverktøy. 

Innhald som bryt kravet i regelverket

Produktet har minimum 3:1 kontrast som standard som betyr at noen steder har for dårlig kontrast, for eksempel produktets knapper og tekst. Brukere kan velge å bruke et eget høytkontrastbrukergrensesnitt som gir minimum 4,5:1 kontrast og overstyrer all custom styling. 

Tilgjengelege alternativ

Brukere kan velge å bruke et eget høytkontrastbrukergrensesnitt som gir minimum 4,5:1 kontrast og overstyrer all custom styling. 

Innhald som bryt kravet i regelverket

Vi har en del PDF-er som er scannet inn som bilder (ikke OCR). Disse kan i liten grad overstyres av brukeren.

Tekstlige elementer i AV-ressurser mangler denne muligheten. 

Hovedårsakene til at kravet ikke er oppfylt handler om a) manglende brukerkompetanse hos innholdsprodusenter b) bevissthet rundt regelverk og krav blant innholdsprodusentene c) mangler i benyttet teknisk løsning.

Brukere med behov for denne funksjonen (dyslektikere, synshemminger) kan få problemer med å oppfatte faglig innhold. 

 

Tilgjengelege alternativ

Dokumenter kan lastes ned fra Canvas og noen er mulig å gjøre tilgjengelig i en annen applikasjon, for eksempel PowerPoint eller Word. 

Prinsipp 2. Mogleg å betene

Web er interaktivt. Det er viktig at brukarane for eksempel kan navigere, velje knappar og sette haker i avkryssingsfelt, med det utstyret og den hjelpemiddelteknologien dei brukar. Dette betyr for eksempel at det ikkje berre skal vere mogleg å bruke mus. Alt innhald og all funksjonalitet skal også kunne brukast berre med tastaturet.

Innhald som bryt kravet i regelverket

Kunngjøringer i Canvas bryter kravet. 

Hovedårsakene til at kravet ikke er oppfylt handler om a) manglende brukerkompetanse hos innholdsprodusenter b) bevissthet rundt regelverk og krav blant innholdsprodusentene c) tekniske begrensninger i aktuell programvare

Mangelfunn informasjon for brukere av skjermlesere.

Innhald som bryt kravet i regelverket

Fokusrekkefølge ikke logisk i "vurderinger" og i enkelte AV-ressurser. 

Hovedårsakene til at kravet ikke er oppfylt handler om a) manglende brukerkompetanse hos innholdsprodusenter b) bevissthet rundt regelverk og krav blant innholdsprodusentene.

Brukere av tastatur kan møte utfordringer med navigasjon.

Innhald som bryt kravet i regelverket

Lenketekster mangler beskrivelse av sammenhengen og hva som skjer når man trykker på dem. 

Hovedårsakene til at kravet ikke er oppfylt handler om a) manglende brukerkompetanse hos innholdsprodusenter b) bevissthet rundt regelverk og krav blant innholdsprodusentene.

Alle brukere vil kunne ha problemer med å skjønne hvor man havner når man trykker på en lenke. 


 

Innhald som bryt kravet i regelverket

PPTs´mangler enkelte steder tittel og overskrifter.

Hovedårsakene til at kravet ikke er oppfylt handler om a) manglende brukerkompetanse hos innholdsprodusenter b) bevissthet rundt regelverk og krav blant innholdsprodusentene.

Brukere kan ha utfordringer med å skjønne kontekst.


 

Innhald som bryt kravet i regelverket

Vi har funnet avvik fra kravet i en AV-ressurs. 

Hovedårsakene til at kravet ikke er oppfylt handler om a) manglende brukerkompetanse hos innholdsprodusenter b) bevissthet rundt regelverk og krav blant innholdsprodusentene.

Brukere kan ha utfordringer med å skjønne kontekst.

Prinsipp 3. Forståeleg

Målet med nettstader er at brukarane skal forstå korleis sidene skal brukast og informasjonen dei får. Det handlar om at nettstaden er føreseieleg, har eit enkelt språk og god hjelpefunksjonalitet. Rett koding er viktig for at nettstaden skal fungere med hjelpemiddelteknologi, for eksempel vil rett språk på sida sørge for at teksten blir lese opp på rett måte for brukarar med talesyntese.

Innhald som bryt kravet i regelverket

En vanlig feil i mange dokumenter og nettsider er mangel på språkangivelse. Årsaken er at den enkelte innholdsprodusent ved NIH ikke har oppmerksom nok på de utfordringer dette kan gi til enkelte brukere.

Hovedårsakene til at kravet ikke er oppfylt handler om a) manglende brukerkompetanse hos innholdsprodusenter b) bevissthet rundt regelverk og krav blant innholdsprodusentene.

Canvas støtter ikke multispråklig innhold.

Kan få konsekvenser for blinde og svaksynte som benytter tekst til tale teknologi

Innhald som bryt kravet i regelverket

Brukk på kravet identifisert i tilknytning til en digital test i eksternt verktøy.

Hovedårsakene til at kravet ikke er oppfylt handler om a) manglende brukerkompetanse hos innholdsprodusente b) bevissthet rundt regelverk og krav blant innholdsprodusent c) Mulig manglende funksjonalitet i verktøyet som er benyttet.

Alle brukere kan ha problemer med å oppfatte tilbakemeldinger på en test.

Prinsipp 4. Robust

Rett koding av nettstaden er viktig, og dette er som regel ivareteke med bruk av standardelement i HTML. Valider at koden på nettstaden er rett. Dette er spesielt viktig dersom du brukar ny teknologi eller lagar eigne element (custom widgets).

Innhald som bryt kravet i regelverket

Det er brudd på dette kriterium på grunn av følgefeil skapt av feil med lenker og iframes som ikke har tittel.


Test og vurdering av nettstaden

Vi har sjølv testa og vurdert nettstaden.

Om erklæringa

  • Tilgjengelegheitserklæring for denne nettstaden blei oppretta første gong .

Arbeid med universell utforming av ikt

Høgskolen i Molde jobber kontinuerlig med å heve kompetansenivået blant våre ansatte når det kommer til universell utforming på nett. Vi har strategier, handlingsplaner og kompetansehevningstiltak.

Vi rapporterer årlig status og progresjon på arbeidet med universell utforming på alle våre digitale plattformer til ledelsen.