Tilgjengelegheitserklæring for Læringsplattformen Canvas

  • Læringsplattformen Canvas
  • HØGSKOLEN I MOLDE, organisasjonsnummer 971 555 483
Erklæringa er oppdatert

I kva grad er nettstaden i samsvar med krava til universell utforming?

Nettstaden er delvis i samsvar med krava til universell utforming av ikt.

Det er brot på 26 av 48 krav.

Kva betyr brota for brukarane?

Brota som er registrert i denne erklæringa får særleg konsekvensar for brukarar som har følgjande føresetnader:

  • Bruk utan syn
  • Bruk med avgrensa syn
  • Bruk utan fargesyn
  • Bruk utan høyrsel
  • Bruk med nedsett høyrsel
  • Bruk med nedsett rørsleevne eller styrke
  • Bruk med avgrensa rekkevidde
  • Bruk med nedsett kognisjon

Meld gjerne frå om brot på krava

Vi ønskjer tilbakemelding frå brukarane.

  • Har du oppdaga feil og manglar knytt til universell utforming av nettstaden?
  • Treng du alternativ til innhald som ikkje er universelt utforma?
  • Har du innspel til forbetringar av nettstaden?

Du kontaktar oss via:

Klage

Diskrimineringsnemnda behandlar klager om brot på regelverket. Du finn informasjon om korleis du klagar på nettstaden til Diskrimineringsnemnda. Du kan også klage på manglande eller seint svar på tilbakemeldingar du har sendt til oss.


Status for innhald som ikkje er universelt utforma

Vi har innhald på nettstaden som ikkje er universelt utforma. Vi gjer greie for kva innhald det gjeld, årsaka til at vi ikkje følgjer krava til universell utforming av ikt og kva det betyr for brukaren. Det er presentert i same rekkefølgje som krava i WCAG 2.1-standarden.
HØGSKOLEN I MOLDE kategoriserer innhaldet som ikkje er universelt utforma på Læringsplattformen Canvas slik:

Prinsipp 1. Mogleg å oppfatte

Informasjon skal vere presentert på ein måte brukaren kan oppfatte. Det vil seie at informasjon ikkje berre skal kunne oppfattast med éin enkelt sans. For å sjå grafikk treng du for eksempel ein skjerm og synssansen. Derfor skal bilete ha ein alternativ tekst, i følgje WCAG. Tekst kan også bli presentert på mange ulike måtar, mellom anna som punktskrift, syntetisk tale, på skjerm, tolkast som teiknspråk eller som symbol. WCAG krev derfor at tekst blir brukt som alternativ til lyd, film og bilde.

Innhald som bryt kravet i regelverket

Det finnes flest brudd på manglende alt-tekst til meningsbærende bilder, i publiserte sider og dokumenter. Utvalget som er testet til nå ikke er omfattende nok til å konkludere med fullstendig status for hele Canvas, men gir en god indikasjon på hvor feilene ligger når det gjelder brudd på kriterium 1.1.1.

Innhald som bryt kravet i regelverket

Mangler transkripsjoner av lyd og video. 

Hovedårsakene til at kravet ikke er oppfylt handler om a) manglende brukerkompetanse hos innholdsprodusenter b) bevissthet rundt regelverk og krav blant innholdsprodusentene c) ekstremt ressurskrevende å oppfylle kravet i visse tilfeller

Brukere med synshemming vil gå glipp av meningsbærende informasjon.

Bruddene på dette kriteriet dreier seg stort sett om publiserte forelesningsvideoer og lydopptak som ligger utenfor Canvas og er enten embeddet via Panopto og YouTube. Her er det store mangler på teksting/alternativ tekst og en omfattende jobb som må gjøres for å tekste video og transkribere lydopptak. Av de videofilene som er lagret i Canvas via Panopto og YouTube er det noen som mangler teksting. Dette ivaretas i varierende grad av autoteksting. Autotekst er ikke kvalitetssikret.

Innhald som bryt kravet i regelverket

Det mangler transkripsjoner og teksting av video og lyd-filer. 

De færreste videoene er tekstet for hørselshemmede.

Årsaken til dette er mangel på bevissthet rundt problematikken blant innholdsprodusenter, samt mangelfull kompetanse om tekstkrav for hørselshemmede.

Brukere som benytter undertekst vil kunne gå glipp av informasjon. 

Det legges til grunn at noe av innholdet i Canvas er unntatt dette kravet på grunn av stor byrde. Embeddede og opplastede videoer som kommer fra en tredjepartsløsning er omfattet av kravet. Unntaket gjelder video/lyd som spilles inn direkte i Canvas som en studentinnlevering eller en tilbakemelding på en studentinnlevering, og ikke annen mer varig video/lyd.

Tilbakemeldingsfunksjonen anses som et supplement til tekstlige tilbakemeldinger, og tilbakemeldinger med video/lyd regnes som ganske kortvarige og flyktige, og ikke en del av formelle underveisvurderinger som studenter kan forvente.

Innhald som bryt kravet i regelverket

Dette kravet ble ikke testet i siste runde med uu-testing av Canvas, men det er grunn til å tro at videoer publisert etter forrige testrapportering at videoer i Panopto som er gjort tilgjengelig i Canvas (eller videoer lastet opp til Canvas) vil mangle tilstrekkelig synstolking.

Innhald som bryt kravet i regelverket

Innhold: Overskrifter: Det er tilfeller der det er brukt feil overskriftshierarki på publiserte sider og i dokumenter. Det finnes også nettsider og publiserte dokumenter som mangler overskrifter og titler. Det er også noen steder hvor innholdsprodusenten bruker styles framfor overskriftsnivåer.  Lister: Det er tilfeller der lister ikke er kodet riktig. Tabeller: Det finnes noen tabeller som er laget av innholdsprodusenten for å styre layout på nettsiden. Det finnes også noen tabeller som er kodet feil. Produkt:

Overskrifter: Etter at en student leverer en quiz og havner på resultatsiden bruker leverandøren h4 for en hel setning – overskrifter skal brukes for å beskrive innholdet/strukturen under, ikke bare for å gjøre teksten større og bør ikke brukes på hele setninger. 

Lister: ikke funnet brudd 

Tabeller: Canvas som produkt bruker tabell enkelte steder for å styre layout: “Siste aktiviteter”-visningen i dashbordet, studentenes karakteroversikt, kalender, personlisten, rubrikken på noen oppgaver og oversikt over varslingsinnstillinger. Et annet brudd: Etter at en student leverer en quiz (Classic Quizzes) og havner på resultatsiden er det gitt en oppsummering av forsøkene i en tabell. Summary-attributet angir retning og henviser til en annen tabell, som er begge feil. I tillegg blir retningsinstruksene feil for brukere med mindre skjerm og app-brukere. 

Innhald som bryt kravet i regelverket

Publiserte dokumenter (ppt og pdf) kan ha feil leserekkefølge.

Innhald som bryt kravet i regelverket

Det er funnet to brudd i Canvas som produkt:

  1. I Filer får ikke brukeren tilgang til samme innhold på enheter med mindre skjerm i stående visning (testet med iPad). Det som mangler er mappestrukturen til venstre, og deler av filnavnene var avkortet.

  2. Deler av innholdet i øverste meny i DocViewer er ikke synlig i stående retning, for eksempel dokumenttittel og noen knapper.

Innhald som bryt kravet i regelverket

Eksterne lenker i brødtekst er understreket, men interne lenker mangler understrek og får ikke understrek når musepeker hover. Det mangler fortsatt understrek når bruker bytter til høytkontrastgrensesnittet.

Det vil være en del grafer og diagrammer i dokumenter som ikke tilfredsstiller dette kravet. 

Hovedårsakene til at kravet ikke er oppfylt handler om a) manglende brukerkompetanse hos innholdsprodusenter b) bevissthet rundt regelverk og krav blant innholdsprodusentene.

Brukere med synshemminger vil ha problemer med å oppfatte meningsbærende innhold.

Tilgjengelege alternativ

Produktet tilbyr brukere et funksjonsvalg for å understreke lenker i Canvas, som kan skrus på i brukerinnstillingene.

Innhald som bryt kravet i regelverket

Det finnes brudd i innholdet på publiserte sider og dokumenter. Bruddene dreier seg om farge på tekst. 

Produktet har minimum 3:1 kontrast som standard som betyr at noen steder har for dårlig kontrast, for eksempel enkelte av produktets knapper og tekst. Brukere kan velge å bruke et eget høytkontrastbrukergrensesnitt som gir minimum 4,5:1 kontrast og overstyrer all custom styling. 

Tilgjengelege alternativ

Brukere kan velge å bruke et eget høytkontrastbrukergrensesnitt som gir minimum 4,5:1 kontrast og overstyrer all custom styling. 

Innhald som bryt kravet i regelverket

Det er tilfeller der det er bilder av tekst i publiserte sider og dokumenter. 

En del PDF-dokumenter er scannet som bilder og ikke som tekst.

Hovedårsakene til at kravet ikke er oppfylt handler om a) manglende brukerkompetanse hos innholdsprodusenter b) bevissthet rundt regelverk og krav blant innholdsprodusentene.

Brukere med skjermleser vil få problemer med å oppfatte meningsbærende innhold.

Innhald som bryt kravet i regelverket

Det finnes brudd på kriterium 1.4.10 i iframe-innhold og i publiserte dokumenter, der statisk innhold ikke blir påvirket når man justerer på "style property" i HTML. Zoom i den innebygde DocViewer i Canvas fungerer så god som mulig med de fleste dokumenter, men noen dokumenter med fast layout kan bryte kravet.

Det er også dokumentert i leverandørens VPAT at det er brudd på dette kriterium andre steder: i personlisten og i nytt quizverktøy.

To ulike brudd på dette kriterium som henger sammen bruddene på 1.3.4 Visningsretning:

  • DocViewer-menyen ikke vises i sin helhet for verdier over 200 %.

  • I Filer blir mappestrukturen til venstre utilgjengelig ved økning fra 200 %.

Innhald som bryt kravet i regelverket

Produktet har minimum 3:1 kontrast som standard som betyr at noen steder har for dårlig kontrast, for eksempel produktets knapper og tekst. Brukere kan velge å bruke et eget høytkontrastbrukergrensesnitt som gir minimum 4,5:1 kontrast og overstyrer all custom styling. 

Tilgjengelege alternativ

Brukere kan velge å bruke et eget høytkontrastbrukergrensesnitt som gir minimum 4,5:1 kontrast og overstyrer all custom styling. 

Innhald som bryt kravet i regelverket

Ikke ennå avdekket i et testutvalg, men det er grunn til å tro at det finnes brudd på dette kriterium basert på leverandørens VPAT (instructure.com, engelsk) hvor det er skrevet følgende: "Canvas content is dismissible via the escape key and persistent while hovered. A known issue currently exists where some tooltips triggered by hovering cannot be hovered themselves.  In addition, New Quizzes Rich Content Editor does not currently auto expand for screen reader users."

Prinsipp 2. Mogleg å betene

Web er interaktivt. Det er viktig at brukarane for eksempel kan navigere, velje knappar og sette haker i avkryssingsfelt, med det utstyret og den hjelpemiddelteknologien dei brukar. Dette betyr for eksempel at det ikkje berre skal vere mogleg å bruke mus. Alt innhald og all funksjonalitet skal også kunne brukast berre med tastaturet.

Innhald som bryt kravet i regelverket

Produkt:

Navigering med tastatur hopper over nedlastnings-, Ally- og info-knappene i DocViewer ved bruk av Tab. Tastaturbrukeren kommer bare direkte til "Lukk"-knappen. Det er mulig å komme til knappene ved Shift + Tab, men det oppleves som unaturlig.

LTI:

Det er funnet et brudd ved bruk av Collaborations-LTIet (en del av Office 365-pakken fra Microsoft). LTIet gjør det mulig for brukere å samhandle i dokumenter (Office 365: Word, Excel, ppt) fra Canvas, men navigering inne i et Office 365-samarbeidsdokument med tastatur var meget krevende for testerne våre.

Innhald som bryt kravet i regelverket

Iflg leverandørens dokumentasjon (community.canvaslms.com, på engelsk) kan hurtigtastene skrus av i brukerinnstillingene, men dette gjelder ikke alle steder i Canvas. I testutvalget var det for eksempel ikke mulig å skru av hurtigtaster for medieavspillere.

Innhald som bryt kravet i regelverket

Det er mulig å publisere GIFs i nettsider og som emnebilder i dashbordet. Men GIFs over 5 sekunder har ikke pause/stopp/skjul-funksjoner fordi Canvas som produkt mangler en avspillingsknapp for å møte dette kravet.

Innhald som bryt kravet i regelverket

Kunngjøringer i Canvas bryter kravet. 
Når man bruker DocViewer i Canvas for å lese et dokument er sidetittel i nettsiden filnavnet, som ofte er ikke beskrivende nok (eksempel: 2023_introforelesning_ny_versjon.pptx). Canvas som produkt legger til rette for sidetitler, men det er avhengig av at brukeren skriver en god dokumenttittel. 

Hovedårsakene til at kravet ikke er oppfylt handler om a) manglende brukerkompetanse hos innholdsprodusenter b) bevissthet rundt regelverk og krav blant innholdsprodusentene c) tekniske begrensninger i aktuell programvare

Mangelfunn informasjon for brukere av skjermlesere.

Innhald som bryt kravet i regelverket

Fokusrekkefølge ikke logisk i "vurderinger" og i enkelte AV-ressurser. 

Skjermleserbrukere får feil rekkefølge på opplest tekst i Vurderinger (Grades). Skjermleseren hopper ut av tabellen over resultater til tekst i høyremargin, og så tilbake til tabellen. Teksten i høyremarginen blir lest på nytt etter tabellen. Feilen er meldt inn til leverandøren, som ikke har prioritert det for retting.

Et annet brudd på dette kriterium henger sammen bruddet på 2.1.1 Tastatur: Navigering med tastatur hopper over nedlastnings-- og info-knappene i DocViewer ved bruk av Tab. Tastaturbrukeren kommer direkte til "Lukk"-knappen, som avviker fra den synlige leserekkefølgen. Det er mulig å komme til knappene ved Shift + Tab, men det oppleves som unaturlig

Innhald som bryt kravet i regelverket

Det er flere tilfeller der lenketeksten ikke gir tilstrekkelig informasjon om formålet med og/eller lenkemålet til lenken. Bruddene gjelder publiserte sider og dokumenter.


 

Innhald som bryt kravet i regelverket

PPTs´mangler enkelte steder tittel og overskrifter.

Hovedårsakene til at kravet ikke er oppfylt handler om a) manglende brukerkompetanse hos innholdsprodusenter b) bevissthet rundt regelverk og krav blant innholdsprodusentene.

Brukere kan ha utfordringer med å skjønne kontekst.


 

Innhald som bryt kravet i regelverket

Det er ikke funnet brudd på skjemaelement i testutvalget, men det finnes manglende overskrifter i noen sider og dokumenter (ppt og pdf).

Innhald som bryt kravet i regelverket

Det er ikke synlig fokus på lenkene i menyen øverst i DocViewer (Last ned, Info, Lukk)

Innhald som bryt kravet i regelverket

Det er brudd på kriterium 2.5.3 fordi synlig tekst og ledetekst er av og til ikke like på norsk, og på grunn av redaksjonelle feil med lenker i kriterium 2.4.4 Formål med lenke (i kontekst).

Prinsipp 3. Forståeleg

Målet med nettstader er at brukarane skal forstå korleis sidene skal brukast og informasjonen dei får. Det handlar om at nettstaden er føreseieleg, har eit enkelt språk og god hjelpefunksjonalitet. Rett koding er viktig for at nettstaden skal fungere med hjelpemiddelteknologi, for eksempel vil rett språk på sida sørge for at teksten blir lese opp på rett måte for brukarar med talesyntese.

Innhald som bryt kravet i regelverket

En vanlig feil i mange dokumenter og nettsider er mangel på språkangivelse. Årsaken er at den enkelte innholdsprodusent ved NIH ikke har oppmerksom nok på de utfordringer dette kan gi til enkelte brukere.

Hovedårsakene til at kravet ikke er oppfylt handler om a) manglende brukerkompetanse hos innholdsprodusenter b) bevissthet rundt regelverk og krav blant innholdsprodusentene.

Canvas støtter ikke multispråklig innhold.

Kan få konsekvenser for blinde og svaksynte som benytter tekst til tale teknologi

Innhald som bryt kravet i regelverket

Brukk på kravet identifisert i tilknytning til en digital test i eksternt verktøy.

Hovedårsakene til at kravet ikke er oppfylt handler om a) manglende brukerkompetanse hos innholdsprodusente b) bevissthet rundt regelverk og krav blant innholdsprodusent c) Mulig manglende funksjonalitet i verktøyet som er benyttet.

Alle brukere kan ha problemer med å oppfatte tilbakemeldinger på en test.

Prinsipp 4. Robust

Rett koding av nettstaden er viktig, og dette er som regel ivareteke med bruk av standardelement i HTML. Valider at koden på nettstaden er rett. Dette er spesielt viktig dersom du brukar ny teknologi eller lagar eigne element (custom widgets).

Innhald som bryt kravet i regelverket

Det er brudd på dette kriterium på grunn av følgefeil skapt av feil med lenker. Iframes for noen dokumenter (ppt/pdf) mangler tittel.

Tilgjengelege alternativ

Brukeren kan få tittel på dokumentet som er i iFrame i Canvas ved å laste ned filen og åpne den i ekstern programvare. Obs! Enkelte dokumenter mangler riktig kode på overskrifter, så selv om man åpner filen i ekstern programvare er det ikke gitt at skjermleserbrukere vil få opplest tittel.


Test og vurdering av nettstaden

Vi har testa og vurdert nettstaden internt, i kombinasjon med ekstern hjelp.

Om erklæringa

  • Tilgjengelegheitserklæringa er sist oppdatert .
  • Tilgjengelegheitserklæring for denne nettstaden blei oppretta første gong .

Arbeid med universell utforming av ikt

Høgskolen i Molde jobber kontinuerlig med å heve kompetansenivået blant våre ansatte når det kommer til universell utforming på nett. Vi har strategier, handlingsplaner og kompetansehevningstiltak.

Vi rapporterer årlig status og progresjon på arbeidet med universell utforming på alle våre digitale plattformer til ledelsen.