Tilgjengelegheitserklæring for helse-fonna.no

  • helse-fonna.no
  • HELSE FONNA HF, organisasjonsnummer 983 974 694
Erklæringa er oppdatert

I kva grad er nettstaden i samsvar med krava til universell utforming?

Nettstaden er delvis i samsvar med krava til universell utforming av ikt.

Det er brot på 14 av 48 krav.

Kva betyr brota for brukarane?

Brota som er registrert i denne erklæringa får særleg konsekvensar for brukarar som har følgjande føresetnader:

  • Bruk utan syn
  • Bruk med avgrensa syn
  • Bruk utan fargesyn
  • Bruk utan høyrsel
  • Bruk med nedsett høyrsel
  • Bruk med nedsett rørsleevne eller styrke
  • Bruk med avgrensa rekkevidde
  • Bruk med nedsett kognisjon

Meld gjerne frå om brot på krava

Vi ønskjer tilbakemelding frå brukarane.

  • Har du oppdaga feil og manglar knytt til universell utforming av nettstaden?
  • Treng du alternativ til innhald som ikkje er universelt utforma?
  • Har du innspel til forbetringar av nettstaden?

Du kontaktar oss via:

Klage

Diskrimineringsnemnda behandlar klager om brot på regelverket. Du finn informasjon om korleis du klagar på nettstaden til Diskrimineringsnemnda. Du kan også klage på manglande eller seint svar på tilbakemeldingar du har sendt til oss.


Status for innhald som ikkje er universelt utforma

Vi har innhald på nettstaden som ikkje er universelt utforma. Vi gjer greie for kva innhald det gjeld, årsaka til at vi ikkje følgjer krava til universell utforming av ikt og kva det betyr for brukaren. Det er presentert i same rekkefølgje som krava i WCAG 2.1-standarden.
HELSE FONNA HF kategoriserer innhaldet som ikkje er universelt utforma på helse-fonna.no slik:

Prinsipp 1. Mogleg å oppfatte

Informasjon skal vere presentert på ein måte brukaren kan oppfatte. Det vil seie at informasjon ikkje berre skal kunne oppfattast med éin enkelt sans. For å sjå grafikk treng du for eksempel ein skjerm og synssansen. Derfor skal bilete ha ein alternativ tekst, i følgje WCAG. Tekst kan også bli presentert på mange ulike måtar, mellom anna som punktskrift, syntetisk tale, på skjerm, tolkast som teiknspråk eller som symbol. WCAG krev derfor at tekst blir brukt som alternativ til lyd, film og bilde.

Innhald som bryt kravet i regelverket

Vi har enkeltvise bilde med lite skildrande eller manglande alt-tekst. Nokre beskriv ikkje hensikta/konteksten i bildet, mens andre er misvisande eller for generelle. Dette kan føre til forvirring for brukarar som brukar teknologihjelpemiddel. Vi har også enkeltvise diagram, flytskjema og liknande i dokument som ikkje er godt nok forklart tekstleg. 

Vi jobbar systematisk med å oppdatere eldre innhald. Dette inkluderer retting eller sletting av bilde og dokument med bilde utan alt-tekst.

Innhald som bryt kravet i regelverket

Fleire av videoane våre har lyd, men manglar teksting. Dette betyr at personar som ikkje kan høyre, ikkje får presentert lydinnhaldet på alternativ måte. Vi arbeider med å oppdatere eldre innhald, inkludert sletting av videoar som ikkje er universelt utforma. Nye videoar blir laga med teksting. 

Innhald som er unnateke på grunn av uhøveleg stor byrde

Det finst fleire eldre videoar som er mykje brukte, blant anna i kurs og opplæring, og som vi på noverandre tidspunkt ikkje kan slette. Vi har ikkje nok ressursar til å gå gjennom alle og universelt utforme dei. Samstundes meiner vi at det har stor samfunnsverdi at desse videoane framleis er tilgjengelege på nettstaden, fram til dei eventuelt kan bytast ut med nye og universelt utforma versjonar. 

Innhald som bryt kravet i regelverket

Ingen av våre videoar er synstolka. Innhaldet i desse videoane vil dermed ikkje bli formidla til blinde og svaksynte. I dag er det ikkje  mogleg å publisere separate lydspor i løysinga. Feilen er meldt inn til utviklarteamet i Felles nettløysing for spesialisthelsetenesta, og det vil bli utarbeidd ein plan for å få den retta. 

Innhald som bryt kravet i regelverket

Det manglar unike namn på landemerke og innhald utanfor landemerke. Det er også feil i overskriftsnivåa, og lister er feilnøsta. I tillegg er det avsnitt som ikkje er koda som tekst, sitat som ikkje er koda som sitat, og tabellar som ikkje er korrekt koda. Det betyr at brukarar med skjermlesar og andre hjelpemiddel kan bli forvirra og få problem med å forstå og navigere i innhaldet.

Feilen er meldt inn til utviklarteamet i Felles nettløysing for spesialisthelsetenesta. Det blir utarbeidd ein plan, og retting er forventa innan utgangen av 2025.

Vi har mange dokument på nettstaden som ikkje er universelt utforma, blant anna PDF/word-dokument som ikkje nyttar riktig struktur og som difor ikkje kan bli lest av dei som nyttar teknolighjelpemiddel. Vi jobbar med å erstatte desse dokumenta med alternative løysingar. Dette inkluderer flytting av arkivverdige dokument til ekstern visning i arkivsystem.

Vi informerer innhaldsprodusentar om krava som gjeld og korleis ein skal gjere dokument tilgjengelege for alle.

Innhald som bryt kravet i regelverket

Det finst tilfelle der vi har brukt bilde av tekst, men der alt-teksten ikkje gir tilstrekkeleg informasjon, eller der den same informasjonen ikkje er tilgjengeleg som rein tekst i nær tilknyting til biletet. Dette kan føre til forvirring for brukarar som nyttar skjermleser. Vi unngår å bruke bilde av tekst der det er mogleg. I dei tilfella der vi likevel gjer det, sørgjer vi for å ha både alt-tekst og den same informasjonen tilgjengeleg som rein tekst i nær tilknyting til biletet. 

Prinsipp 2. Mogleg å betene

Web er interaktivt. Det er viktig at brukarane for eksempel kan navigere, velje knappar og sette haker i avkryssingsfelt, med det utstyret og den hjelpemiddelteknologien dei brukar. Dette betyr for eksempel at det ikkje berre skal vere mogleg å bruke mus. Alt innhald og all funksjonalitet skal også kunne brukast berre med tastaturet.

Innhald som bryt kravet i regelverket

Det kan finnast tilfelle der vi har duplikate sidetitlar som gjer at brukarar kan få vanskar med å lokalisera seg på nettstaden. Dette gjeld spesielt brukarar som navigerer med skjermlesarar, brukarar med kognitive utfordringar, og dei som nyttar søkemotorar for å finne informasjon.

Vi endrar eldre sider med identiske titlar der det er naudsynt, og lager unike sidetitler for nytt innhald, slik at det blir enklare for brukarar å finne informasjon og navigere på nettstaden. Vi prøver også å samle likt temainnhald på fellessider, slik at vi får færre sider med likt/liknande innhald.

Innhald som bryt kravet i regelverket

Nokre av lenkjetekstane gir ufullstendig informasjon om lenkemålet. Det betyr at brukarar kan få vanskar med å vurdera formålet til ei lenkje. Dette berører spesielt brukarar med nedsett syn, skjermlesarbrukarar og brukarar med kognitive utfordringar.

Vi har fokus på å lage gode lenketekstar for nytt innhald, og vi jobbar med å utbetre lenketekstar på eldre sider.

Innhald som bryt kravet i regelverket

Vi har overskrifter som ikkje alltid er tydelige i beskrivinga av det etterfølgjande innhaldet. Dette kan gjera det vanskeleg for alle brukarar, inkludert skjermlesarbrukarar, å skumlesa og finne rett informasjon.

Vi jobbar med å lage tydelege overskrifter som speglar innhaldet og bruke fleire overskriftsnivå det det er naturleg. 

Innhald som bryt kravet i regelverket

Organisasjonsnummer i footer er ikkje koda korrekt. Det betyr at brukarar med skjermlesar og andre hjelpemiddel kan få feil informasjon og problem med å forstå innhaldet.

Feilen er meldt inn til utviklarteamet. Det blir utarbeidd ein plan, og retting av feilen er forventa innan utgangen av 2025.

Prinsipp 3. Forståeleg

Målet med nettstader er at brukarane skal forstå korleis sidene skal brukast og informasjonen dei får. Det handlar om at nettstaden er føreseieleg, har eit enkelt språk og god hjelpefunksjonalitet. Rett koding er viktig for at nettstaden skal fungere med hjelpemiddelteknologi, for eksempel vil rett språk på sida sørge for at teksten blir lese opp på rett måte for brukarar med talesyntese.

Innhald som bryt kravet i regelverket

Helse-fonna.no har nynorsk koda som nettstadspråk. På den nynorske nettstaden finst det sider med innhald på andre språk (bokmål, engelsk). Dette innhaldet kan mangle riktig koding for språk. Brukarar som nytter hjelpemiddelteknologi kan difor oppleve at noko innhald ikkje blir presenterert i samsvar med språkreglane for det aktuelle språket. 

Vi jobbar med å legge inn aktuelle språkkoder der det er behov. Samtidig oppmodar vi innhaldsprodusentar til å halde seg til nynorsk. Vi oversetter innhald som er på bokmål til nynorsk der det er mogleg.

Innhald som bryt kravet i regelverket

Lenkene i menyen kan ha annleis namn enn sidetitlane det blir lenkja til. Brukarar kan tenkje at dei har trykt feil, eller bli forvirra av navigeringa. Det kan også vere stader der søkjeknappen har eit anna namn enn resten av sida. Dette påverkar brukarar med kognitive funksjonsnedsetjingar og skjermlesarbrukarar, som kan bli forvirra av usemjer og miste orienteringa under navigasjon.

Vi har fokus på konsekvent bruk av namn på sidetitlar, menyar og knappar, slik at navigasjonen blir logisk for alle brukarar.

Innhald som bryt kravet i regelverket

Vi har ikkje synleg leietekst for søk, og knappen for å gjennomføra søket er berre eit ikon. Brukarar kan få problem med å oppfatta kva feltet er til. Dette berører spesielt brukarar med nedsett syn, skjermlesarbrukarar og personar med kognitive utfordringar som er avhengige av tydelege leietekstar for å forstå funksjonen.

Utviklarteamet utarbeider ein plan for å få dette retta. Feilen er venta å bli retta i løpet av året.

Prinsipp 4. Robust

Rett koding av nettstaden er viktig, og dette er som regel ivareteke med bruk av standardelement i HTML. Valider at koden på nettstaden er rett. Dette er spesielt viktig dersom du brukar ny teknologi eller lagar eigne element (custom widgets).

Innhald som bryt kravet i regelverket

Vi har valideringsfeil i koden: dupliserte ID-ar og nøstingsfeil. Dette fører til at assisterande hjelpemiddel kan få problem med å tolke innhaldet riktig, noko som påverkar brukarar av skjermlesarar og andre hjelpemiddel. Feilen er meldt inn til utviklarteamet i Felles nettløysing for spesialisthelsetenesta. 

Innhald som bryt kravet i regelverket

Vi har nokre innebygde videoar på nettsida, men det er ikkje alltid tittlen på ramma er endra frå "YouTube video player". Dette fører til at brukarar kan få vanskar med å vita formålet med ramma. Vi rettar feil ved revisjon av gammalt videoinnhald, og når vi lagar nytt.

I tillegg gir knappar som "Vis fleire" og "Vis meir" på framsida ikkje tydeleg informasjon om kva som blir vist meir av. Dette fører til at brukarar som ikkje ser grensesnittet, eller som nyttar hjelpemiddel, ikkje nødvendigvis forstår formålet med knappen. Feilen er meldt inn til utviklarteamet, og det vil bli utarbeidd ein plan for å få det retta.

Mange dokument/skjema på nettstaden inneheld tabellar/innhald som ikkje er universelt utforma i samsvar med WCAG-retningslinjene, spesielt når det gjeld korrekt strukturering av tabellar for bruk med skjermlesarar og andre hjelpemiddel. I gjennomgangen av eldre innhald sjekkar vi om publiserte dokument er universelt utforma. Vi slettar desse der det er mogleg, eller finner alternative løysingar for å presentere innhaldet.


Test og vurdering av nettstaden

Vi har sjølv testa og vurdert nettstaden.

Om erklæringa

  • Tilgjengelegheitserklæringa er sist oppdatert .
  • Tilgjengelegheitserklæring for denne nettstaden blei oppretta første gong .

Arbeid med universell utforming av ikt

I Helse Fonna jobbar kommunikasjonsavdelinga med å gjere nettsidene våre tilgjengeleg for alle. Universell utforming av innhald etter gjeldande regelverk er ein viktig del av forvaltninga, både innan produksjon og vedlikehald.

Vi fekk heilt nye nettsider hausten 2023 saman med heile spesialisthelsetenesta. På systemnivå jobbar ein med å utbetre tekniske svakheiter som er avdekka. Fleire av desse skal rettast opp i løpet av 2025. Vi jobbar framleis med å tilpasse og oppdatere innhaldet som blei migrert til den nye plattforma. Utbetring og retting av eksisterande uu-feil og universell utforming av nytt innhald er ein viktig del av dette arbeidet.

Internt i organisasjonen gir vi informasjon og rettleiing om krav, regler og tilgjengelege verktøy for å sikre at migrert og nytt innhald blir universelt utforma. Vi viser til uu-tilsynet sine nettsider for meir informasjon.

Sidan vi er ein del av ei nasjonal publiseringsløysing, har vi ikkje moglegheit til å sjølv rette opp i tekniske feil på nettstaden. Vi gir likevel tilbakemeldingar der vi kan, og vi får oppdateringar om arbeidet med universell utforming frå nasjonalt hald med jamne mellomrom.

Universell utforming av IKT er tema for tverrfagleg samarbeid i regionen på ulike nivå, og vi samarbeider med nettansvarlege i dei andre føretaka.