Tilgjengelegheitserklæring for helse-fonna.no

  • helse-fonna.no
  • HELSE FONNA HF, organisasjonsnummer 983 974 694
Erklæringa er oppdatert

I kva grad er nettstaden i samsvar med krava til universell utforming?

Nettstaden er delvis i samsvar med krava til universell utforming av ikt.

Det er brot på 16 av 48 krav.

Kva betyr brota for brukarane?

Brota som er registrert i denne erklæringa får særleg konsekvensar for brukarar som har følgjande føresetnader:

  • Bruk utan syn
  • Bruk med avgrensa syn
  • Bruk utan fargesyn
  • Bruk utan høyrsel
  • Bruk med nedsett høyrsel
  • Bruk med nedsett rørsleevne eller styrke
  • Bruk med nedsett kognisjon

Meld gjerne frå om brot på krava

Vi ønskjer tilbakemelding frå brukarane.

  • Har du oppdaga feil og manglar knytt til universell utforming av nettstaden?
  • Treng du alternativ til innhald som ikkje er universelt utforma?
  • Har du innspel til forbetringar av nettstaden?

Du kontaktar oss via:

Klage

Diskrimineringsnemnda behandlar klager om brot på regelverket. Du finn informasjon om korleis du klagar på nettstaden til Diskrimineringsnemnda. Du kan også klage på manglande eller seint svar på tilbakemeldingar du har sendt til oss.


Status for innhald som ikkje er universelt utforma

Vi har innhald på nettstaden som ikkje er universelt utforma. Vi gjer greie for kva innhald det gjeld, årsaka til at vi ikkje følgjer krava til universell utforming av ikt og kva det betyr for brukaren. Det er presentert i same rekkefølgje som krava i WCAG 2.1-standarden.
HELSE FONNA HF kategoriserer innhaldet som ikkje er universelt utforma på helse-fonna.no slik:

Prinsipp 1. Mogleg å oppfatte

Informasjon skal vere presentert på ein måte brukaren kan oppfatte. Det vil seie at informasjon ikkje berre skal kunne oppfattast med éin enkelt sans. For å sjå grafikk treng du for eksempel ein skjerm og synssansen. Derfor skal bilete ha ein alternativ tekst, i følgje WCAG. Tekst kan også bli presentert på mange ulike måtar, mellom anna som punktskrift, syntetisk tale, på skjerm, tolkast som teiknspråk eller som symbol. WCAG krev derfor at tekst blir brukt som alternativ til lyd, film og bilde.

Innhald som bryt kravet i regelverket

Vi har enkeltvise bilde med lite skildrande eller manglande alternativ tekst (alt-tekst) på nettsider i løysinga. Dette medfører at brukarar ikkje får lest opp bildeinnhald. Dette gjeld også bilde og grafiske element i dokument som er publisert på nettstaden.

Publiseringsløysinga vi brukar (Optimizely Content Cloud) har integrerte verktøy for å handtere krava til universell utforming. Mellom anna blir det automatisk foreslått alt-tekst til nye bilde som blir lasta opp i løysinga. Det er ikkje mogleg å publisere ei ny nettside dersom eit bilde manglar alt-tekst.

Vi jobbar systematisk med å oppdatere gammalt innhald. Dette inkluderer retting/sletting av bilde og dokument som har bilde utan alt-tekst.

Innhald som bryt kravet i regelverket

Vi har videoar med lyd utan tekstalternativ. Dette gjer at personar som ikkje kan høyre lyd ikkje får presentert lydinnhaldet på alternativ måte.

Vi jobbar med å oppdatere gammalt innhald, inkludert retting/sletting av videoar som ikkje er universelt utforma.

Innhald som bryt kravet i regelverket

Vi har videoar som ikkje er teksta. Dette gjer at personar med nedsett høyrsel ikkje kan få tilgang til informasjonen i videoane. Dette påverkar brukarar med nedsett høyrsel og andre som er avhengige av tekst for å forstå innhaldet.

Vi jobbar med å auke kompetansen på universell utforming, deriblant teksting og transkribering av videoar.

Vi jobbar med å oppdatere gammalt videoinnhald. I det arbeidet vurderar vi kva videoar vi kan slette eller erstatte med nye som er tilgjengelege for alle. Nye videoar som blir publisert vil ha undertekstar.

Innhald som bryt kravet i regelverket

Ingen av våre videoar er synstolka, og det er heller ikkje alternativ i teksleg format. Innhaldet i desse videoane vil dermed ikkje bli formidla til blinde og svaksynte. Feilen er meldt inn til utviklarteamet, og det vil bli utarbeidd ein plan for å få den retta. Feilen er forventa å bli retta i løpet av året.

Nye videoar som blir publisert vil ha synstolking i form av eit separat lydspor der det er nødvendig. Videoar publisert etter 1.2.2024 blir laga og publisert der integrert synstolking er ein del av produksjonen. Det vil løypande bli vurdert behov for standard synstolking der dette vil vere aktuelt.

Innhald som bryt kravet i regelverket

Vi har landemerke i grensesnittet, men nokre av desse har ikkje eit unikt namn. Det finnes også innhald som ikkje er i landemerke, for eksempel "Fant du det du leiter etter?" på kvar side. Vi har også overskrifter som visuelt ser ut som overskrifter, men som ikkje er koda som dette, blant anna i botnmenyen.

Vidare har vi mange sider kor overskrifta hoppar over nivå, listar som ikkje er rett nøstet, avsnitt som ikkje er koda som vanleg tekst, sitat som ikkje er koda som sitat. Tabellar er ikkje riktig koda. Brukarar som navigerer med assisterande hjelpemiddel kan bli forvirra, og få store problem med å ta del i innhaldet på nettstaden på rett måte.

Feilen er meldt inn til utviklarteamet, og det vil bli utarbeidd ein plan for å få den retta. Feilen er forventa å bli retta i løpet av året.

Vi har mange dokument på nettstaden som ikkje er universelt utforma, blant anna PDF/Word-dokument som ikkje nyttar riktig struktur og som difor ikkje kan bli lest av dei som nyttar teknolighjelpemiddel. Vi jobbar med å erstatte desse dokumenta med alternative løysingar. Dette inkluderer flytting av arkivverdige dokument til ekstern visning i arkivsystem.

Vi informerer innhaldsprodusentar om krava som gjeld og korleis ein skal gjere dokument tilgjengelege for alle.

Innhald som bryt kravet i regelverket

Det er tilfelle med bilde av tekst, der alt-teksten ikkje gir tilstrekkeleg informasjon, eller at same informasjon ikkje er tilgjengeleg i rein tekst i nær tilknyting. Dette gjer at blinde og svaksynte brukarar ikkje får tilgang til innhaldet. Vi unngår bruk av bilde av tekst der det er mogleg, og/eller brukar alternativ tekst som forklarar innhaldet på bilde med tekst der vi har dette.

Innhald som bryt kravet i regelverket

I mindre skjermstørrelsar må brukarane scrolle horisontalt for å få tilgang til meny-knappen. Ved filtreringa i søk på behandlingar og kliniske studiar er det nokre gonger brukt veldig lange ord. Ved mindre skjermstorleikar må brukaren scrolle i begge retningar for å kunne få lese heile ordet.

Feilen er meldt inn til utviklarteamet, og det vil bli utarbeidd ein plan for å få den retta. Feilen er forventa å bli retta i løpet av året.

Prinsipp 2. Mogleg å betene

Web er interaktivt. Det er viktig at brukarane for eksempel kan navigere, velje knappar og sette haker i avkryssingsfelt, med det utstyret og den hjelpemiddelteknologien dei brukar. Dette betyr for eksempel at det ikkje berre skal vere mogleg å bruke mus. Alt innhald og all funksjonalitet skal også kunne brukast berre med tastaturet.

Innhald som bryt kravet i regelverket

Det finst duplikate sidetitlar, til dømes "Tilvising", som gjer at brukarar kan få vanskar med å lokalisera seg på nettstaden. Dette gjeld spesielt brukarar som navigerer med skjermlesarar, brukarar med kognitive utfordringar, og dei som nyttar søkemotorar for å finne informasjon.

I gjennomgangen av migrert innhald sjekkar vi at sidetitlane er unike for å unngå duplikate sidetitlar. Det vil gjere det enklare for brukarar å finne informasjon og navigere på nettstaden. Vi har også eit mål om å samle likt temainnhald på fellessider, slik at vi får færre sider med likt/liknande innhald.

Innhald som bryt kravet i regelverket

Ved bruk av tastaturnavigering på mobil så hoppar fokus tilbake til toppen av sidan etter å ha stengt søk eller meny. Dette kan skapa forvirring og vera frustrerande for brukarar som berre navigerer med tastatur.

Utviklarteamet arbeider med ein plan for å få dette retta. Feilen er venta å bli retta i løpet av året.

Innhald som bryt kravet i regelverket

Mange av lenkjetekstane våre er ufullstendige i konteksten sin, til dømes enkeltståande "Les meir". Vi har også lenkjetekstar som gjer det motsette og formidlar både overskrift, ingress og lenkjetekst i same lenkjetekst til skjermlesarbrukarar. Alle brukarar kan få vanskar med å vurdera formålet til ei lenkje. Dette berører spesielt brukarar med nedsett syn, skjermlesarbrukarar og brukarar med kognitive utfordringar.

Feilen er meldt inn til utvikarteamet, og det vil bli utarbeida ein plan for å få den retta. Feilen er forventa å bli retta i løpet av året.

Redaksjonelt har vi fokus på lage gode lenketekstar for nytt innhald, og vi jobbar med å utbetre lenketekstar på eksisterande sider.

Innhald som bryt kravet i regelverket

Vi har mange artiklar og overskrifter som ikkje alltid beskriv det etterfølgjande innhaldet tydeleg. Dette kan gjera det vanskeleg for alle brukarar, inkludert skjermlesarbrukarar, å skumlesa og finne rett informasjon.

Vi jobbar med å lage gode overskrifter som gjenspeglar innhaldet under oppdatering av gammalt innhald og når vi lagar nytt.

Prinsipp 3. Forståeleg

Målet med nettstader er at brukarane skal forstå korleis sidene skal brukast og informasjonen dei får. Det handlar om at nettstaden er føreseieleg, har eit enkelt språk og god hjelpefunksjonalitet. Rett koding er viktig for at nettstaden skal fungere med hjelpemiddelteknologi, for eksempel vil rett språk på sida sørge for at teksten blir lese opp på rett måte for brukarar med talesyntese.

Innhald som bryt kravet i regelverket

Helse-fonna.no har nynorsk koda som nettstadspråk. På den nynorske nettstaden finst det sider med innhald på andre språk (bokmål). Dette innhaldet kan mangle riktig koding for språk. Brukarar som nytter hjelpemiddelteknologi kan difor oppleve at noko innhald ikkje blir presenterert i samsvar med språkreglane for det aktuelle språket. 

Publiseringsløysinga gjer det vanskeleg for innhaldsprodusentar å merke innhaldet korrekt, men vi jobbar med å legge inn aktuelle språkkoder der det er behov. Samtidig oppmodar vi innhaldsprodusentar til å halde seg til nynorsk. Vi oversetter innhald som er på bokmål til nynorsk der det er mogleg.

Innhald som bryt kravet i regelverket

Lenkene i menyen kan ha annleis namn enn sidetitlane det blir lenkja til. Brukarar kan tenkje at dei har trykt feil, eller bli forvirra av navigeringa. Det er også stader der søkjeknappen har eit anna namn enn på resten av sida. Dette kjem av at lenkjer og funksjonar har vorte namngitt ulikt av ulike redaktørar på ulike stader på nettstaden. Dette påverkar brukarar med kognitive funksjonsnedsetjingar og skjermlesarbrukarar, som kan bli forvirra av usemjer og miste orienteringa under navigasjon.

Innhald som bryt kravet i regelverket

Vi har ikkje synleg leietekst for søk, og knappen for å gjennomføra søket er berre eit ikon. Brukarar kan få problem med å oppfatta kva feltet er til. Dette berører spesielt brukarar med nedsett syn, skjermlesarbrukarar og personar med kognitive utfordringar som er avhengige av tydelege leietekstar for å forstå funksjonen.

Utviklarteamet utarbeider ein plan for å få dette retta. Feilen er venta å bli retta i løpet av året.

Prinsipp 4. Robust

Rett koding av nettstaden er viktig, og dette er som regel ivareteke med bruk av standardelement i HTML. Valider at koden på nettstaden er rett. Dette er spesielt viktig dersom du brukar ny teknologi eller lagar eigne element (custom widgets).

Innhald som bryt kravet i regelverket

Vi har valideringsfeil på fleire sider. Mest problematisk er at det finst duplikate ID og nøstingsfeil. Assisterande hjelpemiddel kan få problem med å tolka innhaldet rett. Dette kjem av at koden på nettstaden inneheld dupliserte ID-ar og feil i nøsting, noko som kan føra til problem for nettlesarar og hjelpeteknologiar med å tolka innhaldet rett. Dette påverkar brukarar som er avhengige av skjermlesarar og andre assisterande hjelpemiddel.

Innhald som bryt kravet i regelverket

Vi har mange innebygde videoar på nettsida, men det er ikkje alltid tittlen på ramma er endra frå "YouTube video player". Brukarar vil få vanskar med å vita formålet med ramma. Vi rettar feil ved revisjon av gammalt videoinnhald, og når vi lagar nytt.

I "Fant du det du leita etter" bruker vi to separate knappar i staden for radioknappar på det som er eit val mellom to alternativ (ja eller nei). Brukarar som nyttar assisterande hjelpemiddel får beskjed om at "ja" fører til at området blir felt ut, men "nei" trekkjer saman området. Det er dermed vanskeleg å forstå kva som har skjedd i grensesnittet etter å ha gjort eit val, basert på namn, rolle og verdi. Utviklarteamet utarbeider ein plan for å få dette retta. Feilen er venta å bli retta i løpet av året.

Mange dokument/skjema på nettstaden inneheld tabellar/innhald som ikkje er universelt utforma i samsvar med WCAG-retningslinjene, spesielt når det gjeld korrekt strukturering av tabellar for bruk med skjermlesarar og andre hjelpemiddel. I gjennomgangen av migrert innhald sjekkar vi om publiserte dokument er universelt utforma, og rettar/slettar desse der det er mogleg, eller finner alternative løysingar for å presentere innhaldet.


Test og vurdering av nettstaden

Vi har sjølv testa og vurdert nettstaden.

Om erklæringa

  • Tilgjengelegheitserklæringa er sist oppdatert .
  • Tilgjengelegheitserklæring for denne nettstaden blei oppretta første gong .

Arbeid med universell utforming av ikt

I Helse Fonna jobbar kommunikasjonsavdelinga med å gjere nettsidene våre og digitalt innhald tilgjengeleg for alle. Vi jobbar stadig med å auke kompetansen vår på universell utforming, slik at vi betre kan jobbe systematisk med universell utforming over tid i tråd med gjeldande regelverk.

Vi fekk heilt nye nettsider hausten 2023 saman med heile spesialisthelsetenesta. På systemnivå jobbar ein med å utbetre tekniske svakheiter som er avdekka. Fleire av desse skal rettast opp i løpet av 2025. Vi jobbar framleis med å tilpasse og oppdatere nettinnhaldet som blei migrert til den nye plattforma. Utbetring og retting av eksisterande uu-feil og universell utforming av nytt innhald er ein viktig del av dette arbeidet. Internt i organisasjonen gir vi informasjon og rettleiing om krav, regler og tilgjengelege verktøy for å ivareta at nytt og gammalt nettinnhald blir universelt utforma. Vi viser også til uu-tilsynet sine nettsider for meir informasjon.

Sidan vi er ein del av ei nasjonal publiseringsløysing, har vi ikkje moglegheit til å sjølv rette opp i tekniske feil på nettstaden. Vi gir likevel tilbakemeldingar der vi kan, og vi får oppdateringar om arbeidet med universell utforming frå nasjonalt hald med jamne mellomrom.

Universell utforming av IKT er tema for tverrfagleg samarbeid i regionen på ulike nivå, og vi samarbeider med nettansvarlege i dei andre føretaka.