Tilgjengelegheitserklæring for Creaza

Erklæringa er oppdatert

I kva grad er nettstaden i samsvar med krava til universell utforming?

Nettstaden er delvis i samsvar med krava til universell utforming av ikt.

Det er brot på 10 av 48 krav.

Kva betyr brota for brukarane?

Brota som er registrert i denne erklæringa får særleg konsekvensar for brukarar som har følgjande føresetnader:

  • Bruk utan syn
  • Bruk med avgrensa syn
  • Bruk utan fargesyn
  • Bruk utan høyrsel
  • Bruk med nedsett høyrsel
  • Bruk med nedsett rørsleevne eller styrke
  • Bruk med avgrensa rekkevidde
  • Avgrensing av anfall på grunn av lysfølsemd
  • Bruk med nedsett kognisjon

Meld gjerne frå om brot på krava

Vi ønskjer tilbakemelding frå brukarane.

  • Har du oppdaga feil og manglar knytt til universell utforming av nettstaden?
  • Treng du alternativ til innhald som ikkje er universelt utforma?
  • Har du innspel til forbetringar av nettstaden?

Du kontaktar oss via:

Klage

Diskrimineringsnemnda behandlar klager om brot på regelverket. Du finn informasjon om korleis du klagar på nettstaden til Diskrimineringsnemnda. Du kan også klage på manglande eller seint svar på tilbakemeldingar du har sendt til oss.


Status for innhald som ikkje er universelt utforma

Vi har innhald på nettstaden som ikkje er universelt utforma. Vi gjer greie for kva innhald det gjeld, årsaka til at vi ikkje følgjer krava til universell utforming av ikt og kva det betyr for brukaren. Det er presentert i same rekkefølgje som krava i WCAG 2.1-standarden.
FREDRIKSTAD KOMMUNE kategoriserer innhaldet som ikkje er universelt utforma på Creaza slik:

Prinsipp 1. Mogleg å oppfatte

Informasjon skal vere presentert på ein måte brukaren kan oppfatte. Det vil seie at informasjon ikkje berre skal kunne oppfattast med éin enkelt sans. For å sjå grafikk treng du for eksempel ein skjerm og synssansen. Derfor skal bilete ha ein alternativ tekst, i følgje WCAG. Tekst kan også bli presentert på mange ulike måtar, mellom anna som punktskrift, syntetisk tale, på skjerm, tolkast som teiknspråk eller som symbol. WCAG krev derfor at tekst blir brukt som alternativ til lyd, film og bilde.

Innhald som bryt kravet i regelverket

Kommentar fra tjenesteleverandør:

"Deler av vårt innhold oppfyller ikke kravet grunnet måten løsningen er kodet på. Løsningen inneholder bilder uten alt-tag, dette gjelder både bilder som skal fungere med skjermlesere og bilder som bør skjules for skjermlesere. For brukergrupper med behov for skjermlesere vil deler av innholdet være tungvint å navigere i og være mangelfull på informasjon. Manglene er avdekket og følgende tiltak for å oppfylle kravet er påbegynt, men ikke ferdig implementert: For innhold i portal og læremidler pågår det arbeid med å legge til alt-attributter på bilder og skjule dekorasjonsbilder for skjermlesere. Oppdatering siden forrige rapport: Implementasjon av alt-tagger er påbegynt i portal løsningen. Tagging med aria-hidden på dekorasjonselementer i portalen er nær fullført."

Innhald som ikkje er omfatta av regelverket

Kommentar fra tjenesteleverandør:

"Deler av vårt innhold oppfyller ikke kravet grunnet manglende implementasjon av closed captioning teknologi. Løsningen inneholder enkelte lydprodukter hvor det ikke teksting tilgjengelig. Dette fører til at brukere med behov for kompenserende teknologi ikke får tilgang til innholdet. Manglene er avdekket og følgende tiltak for å oppfylle kravet er påbegynt, men ikke ferdig implementert: Legge til transkribert versjon av podcaster i læremidlene."

Innhald som ikkje er omfatta av regelverket

Kommentar fra tjenesteleverandør:

"Deler av vårt innhold oppfyller ikke kravet grunnet manglende implementasjon av closed captioning teknologi. Noen av læremidlene inneholder kreative tekster som er formatert som video bestående av bilde og lyd. Brukere med behov for kompenserende teknologi får ikke tilgang til dette spesifikke innholdet. Manglene er avdekket og følgende tiltak for å oppfylle pågår, men er ikke ferdig implementert: Implementerere closed captions for videoer i læremidlene og på opplæringsvideoer som finnes på hjelpesider. Oppdatert siden forrige rapport: Løsning for å tilby undertekster er utviklet. 50 / 150 videoer i læremidlene er transkribert og er til korrekturlesing pr 10.3.2022."

Innhald som bryt kravet i regelverket

Kommentar fra tjenesteleverandør:

"Deler av vårt innhold oppfyller ikke kravet grunnet måten løsningen er kodet på. Avviket gjelder brukergrensesnittet i produksjonsverktøyet Cartoonist hvor elementer blir skjult når zoom økes til 200%. Konsekvensen er at brukere som har behov for å øke zoom vil ha utfordringer med å bruke alle funksjoner i Cartoonist. Manglene er avdekket og følgende tiltak er planlagt. 1. Vi undersøker om det er mulig å støtte zoom på 200% i Cartoonist og samtidig gi elever og lærere mulighet til å bruke verktøyet for produksjon som gir mening for brukeren."

Innhald som bryt kravet i regelverket

Kommentar fra tjenesteleverandør:

"Deler av vårt innhold oppfyller ikke kravet grunnet måten designet er kodet på, og på grunn av komplekst brukergrensesnitt i produksjonsverktøyene. Verken læremiddelsidene eller produksjonsverktøyene fungerer etter kravene i WCAG 1.4.10. Konsekvensene er at brukere med synshemminger eller behov for forstørrelse til 400% ved 1280 pixler bredde av andre grunner ikke får benyttet produktene. Manglene er avdekket og følgende tiltak er planlagt: 1. For læremiddelsidene vil designet kodes om og gjøres mer responsivt slik at kravet oppfylles. For produksjonsverktøyene anser vi det som svært belastende å skulle oppfylle dette kravet da brukergrunsesnittet er komplekst og funksjonaliteten i verktøyet vil forsvinne hvis kravet oppfylles. Cartoonist består av en to-dimensjonal arbeidsflate hvor grafiske elementer, tekst, video plasseres og animeres, samt funksjoner for å legge på lydspor på produktene. Funksjonene for å gjøre disse operasjonen er ikke forenelig med en slik forstørrelse som kravet tilsier. På det nåværende tidspunkt har vi ikke en klar plan for hvordan produksjonsverktøyene i løsningen skal oppfylle dette kravet."

Innhald som bryt kravet i regelverket

"Deler av vårt innhold oppfyller ikke kravet grunnet måten løsningen er kodet på. For læremidlene er det kun oppdaget et avvik knyttet til navnet på læremidlene på siden med oversikt over alle læremidler. Feilen blir rettet sammen med 1.4.4. oppfylles. For produksjonsverktøyene har vi ikke oppdaget avvik, men analyseverktøyene har noen ganger hatt problemer med med å teste alle deler av applikasjonen på grunn av bruk av iframes. Løsningen fra 1.4.4 og 1.4.12 vil bli implementert i produksjonsverktøyene når denne er klar."

Innhald som bryt kravet i regelverket

Kommentar fra tjenesteleverandør:

"Deler av vårt innhold oppfyller ikke kravet grunnet måten løsningen er kodet på. I læremidlene og i produksjonsverktøyene er flere av knappene, nedtrekklister og mouse-over funksjoner kodet uten støtte for tastaturnavigering. Konsekvensen er at brukergrupper med behov for tastaturstyring og skjermleser ikke får tilgang til informasjonen på siden. Manglene er avdekket og følgende tiltak for å oppfylle kravet er påbegynt, men ikke ferdig implementert: 1. Funksjonene kodes om slik at det legges til støtte for tastaturnavigering og skjermleser teknologi. For læremidlene og portalen er implementasjonen kommet langt, for produksjonsverktøy er den planlagt."

Prinsipp 2. Mogleg å betene

Web er interaktivt. Det er viktig at brukarane for eksempel kan navigere, velje knappar og sette haker i avkryssingsfelt, med det utstyret og den hjelpemiddelteknologien dei brukar. Dette betyr for eksempel at det ikkje berre skal vere mogleg å bruke mus. Alt innhald og all funksjonalitet skal også kunne brukast berre med tastaturet.

Innhald som bryt kravet i regelverket

Kommentar fra tjenesteleverandør:

"Deler av vårt innhold oppfyller ikke kravet grunnet måten løsningen er kodet på. Avviket gjelder læremidlene hvor det for tastaturbrukere ikke er mulig å hoppe overnavigasjonsraden og gå direkte til hovedinnholdet. Konsekvensen er at tastaturbrukere opplever en krevende navigasjon på sidene. Manglene er avdekket og følgende tiltak for å oppfylle kravet er påbegynt, men ikke ferdig implementert. Oppdatert siden forrige rapport: Snarvei for tastaturbrukere slik at de kan hoppe over menyvalg og gå rett til hovedinnhold er implementert. Arbeidet med mer effektiv navigasjon for tastaturbrukere vil fortsette når løsninger for 1.3.1 og 1.3.2 er kommet lengre i implementasjonen."

Prinsipp 3. Forståeleg

Målet med nettstader er at brukarane skal forstå korleis sidene skal brukast og informasjonen dei får. Det handlar om at nettstaden er føreseieleg, har eit enkelt språk og god hjelpefunksjonalitet. Rett koding er viktig for at nettstaden skal fungere med hjelpemiddelteknologi, for eksempel vil rett språk på sida sørge for at teksten blir lese opp på rett måte for brukarar med talesyntese.

Innhald som bryt kravet i regelverket

Kommentar fra tjenesteleverandør:

"Deler av vårt innhold oppfyller ikke kravet grunnet måten løsningen er kodet på. Avviket skyldes mangel på lang-tag i koden i oppgavebanken hvor oppgaver i engelskfaget er skrevet på engelsk selv om språket ellers er noe annet på siden. Konsekvensen er at brukere av skjermleserteknologi vil få opplesninger av dårligere kvalitet. Manglene er avdekket og følgende tiltak for å oppfylle kravet er planlagt: 1. Implementere løsning for å kode hver enkelt oppgave med hvilket språk den er skrevet på."

Prinsipp 4. Robust

Rett koding av nettstaden er viktig, og dette er som regel ivareteke med bruk av standardelement i HTML. Valider at koden på nettstaden er rett. Dette er spesielt viktig dersom du brukar ny teknologi eller lagar eigne element (custom widgets).

Innhald som bryt kravet i regelverket

Kommentar fra tjenesteleverandør:

"Deler av vårt innhold oppfyller ikke kravet grunnet måten løsningen er kodet på. Avviket er knyttet til statusmeldinger som oppdateres på ulike steder uten at de er tilgjengeliggjort for skjermlesere. Konsekvensen er at skjermleserbrukere går glipp av statusbeskjeder i både portalen og produksjonsverktøyene. Manglene er avdekket og følgende tiltak for å oppfylle kravet er påbegynt, men ikke ferdig implementert: 1. Endre design på enkelte varslingselemeneter for å gjøre de lettere tilgjengelig. 2. Legge til wai-aria atributter for å tilgjengeliggjøre ekspanderte områder for skjermlesere."


Test og vurdering av nettstaden

Vi har testa og vurdert nettstaden internt, i kombinasjon med ekstern hjelp.

Om erklæringa

  • Tilgjengelegheitserklæringa er sist oppdatert .
  • Tilgjengelegheitserklæring for denne nettstaden blei oppretta første gong .