Tilgjengelegheitserklæring for entur.no

  • entur.no
  • ENTUR AS, organisasjonsnummer 917 422 575
Erklæringa er oppdatert

I kva grad er nettstaden i samsvar med krava til universell utforming?

Nettstaden er delvis i samsvar med krava til universell utforming av ikt.

Det er brot på 31 av 48 krav.

Kva betyr brota for brukarane?

Brota som er registrert i denne erklæringa får særleg konsekvensar for brukarar som har følgjande føresetnader:

  • Bruk utan syn
  • Bruk med avgrensa syn
  • Bruk utan fargesyn
  • Bruk utan høyrsel
  • Bruk med nedsett høyrsel
  • Bruk med nedsett rørsleevne eller styrke
  • Bruk med avgrensa rekkevidde
  • Avgrensing av anfall på grunn av lysfølsemd
  • Bruk med nedsett kognisjon

Meld gjerne frå om brot på krava

Vi ønskjer tilbakemelding frå brukarane.

  • Har du oppdaga feil og manglar knytt til universell utforming av nettstaden?
  • Treng du alternativ til innhald som ikkje er universelt utforma?
  • Har du innspel til forbetringar av nettstaden?

Du kontaktar oss via:

Klage

Diskrimineringsnemnda behandlar klager om brot på regelverket. Du finn informasjon om korleis du klagar på nettstaden til Diskrimineringsnemnda. Du kan også klage på manglande eller seint svar på tilbakemeldingar du har sendt til oss.


Status for innhald som ikkje er universelt utforma

Vi har innhald på nettstaden som ikkje er universelt utforma. Vi gjer greie for kva innhald det gjeld, årsaka til at vi ikkje følgjer krava til universell utforming av ikt og kva det betyr for brukaren. Det er presentert i same rekkefølgje som krava i WCAG 2.1-standarden.
ENTUR AS kategoriserer innhaldet som ikkje er universelt utforma på entur.no slik:

Prinsipp 1. Mogleg å oppfatte

Informasjon skal vere presentert på ein måte brukaren kan oppfatte. Det vil seie at informasjon ikkje berre skal kunne oppfattast med éin enkelt sans. For å sjå grafikk treng du for eksempel ein skjerm og synssansen. Derfor skal bilete ha ein alternativ tekst, i følgje WCAG. Tekst kan også bli presentert på mange ulike måtar, mellom anna som punktskrift, syntetisk tale, på skjerm, tolkast som teiknspråk eller som symbol. WCAG krev derfor at tekst blir brukt som alternativ til lyd, film og bilde.

Innhald som bryt kravet i regelverket

Mange av bildene våre inneholder generiske beskrivelser som er lite forklarende for skjermleserbrukere.

Enkelte bilder og ikoner, samt noen lenkede bilder mangler tekst. Skjermleserbrukere vil derfor ikke få en beskrivelse av hva de inneholder.

Innhald som bryt kravet i regelverket

Flere lister og tabeller er ikke definert korrekt i koden. Vi mangler også ARIA, roller og arialabeledby på flere elementer. Vi bruker “div” feil noen steder. Alle disse feilene er semantiske feil i HTML-koden, og vil derfor gjøre innholdet vårt vanskeligere å tolke for skjermleserbrukere.

Enkelte skjemaer mangler visuelle hint for å indikere om et felt er obligatorisk eller ikke. Det er derfor ikke mulig å vite om et skjemafelt må fylles ut før man eventuelt prøver å sende inn skjemaet og får feilmelding.

I reisesøket er enkelte numeriske inndatafelt som tid- og datovelger kodet på en ukonvensjonell måte som ikke er intuitiv for skjermleserbrukere. Det kan derfor oppleves vanskelig å interagere med disse skjemaelementene.

Innhald som bryt kravet i regelverket

I hittegodsportalen har vi problemer med tastaturnavigasjon: Elementer blir hoppet over i fokusrekkefølgen og fokus er ikke synlig på alle elementer.

Innhald som bryt kravet i regelverket

Enkelte knapper er kun ikoner/mangler tekstlig beskrivelse. Det kan derfor være vanskelig å forstå hva som skjer når man trykker på knappen.

Vi har enkelte skjemaelementer hvor ledetekst ikke er knyttet korrekt opp mot skjemafeltet sitt. Det kan derfor være vanskelig å forstå hvilket felt ledeteksten hører til.

Innhald som bryt kravet i regelverket

I hittegodsportalen har ikke skjemafelter et identifiserbart formål og kan derfor ikke bistå brukeren med å automatisk fylle inn feltet. Det kan derfor være vanskelig å forstå hva som skal fylles inn.

Innhald som bryt kravet i regelverket

Knapper for å angi foretrukket ganghastighet og tid til bytter indikerer om de er valgt eller ikke kun ved hjelp av fargebytte. For enkelte brukere kan det derfor være vanskelig å tolke/se hvilken knapp som er valgt.

Hvis man zoomer langt ut i kartet vårt indikeres et stoppested med en liten prikk. Avhengig av om det er et busstopp, trikkestopp, t-banestopp, en ferjekai eller en togstasjon endrer prikken farge. For brukere med fargeblindhet eller nedsatt syn vil det derfor være vanskelig/ikke mulig å se forskjell på stoppene.

Enkelte bilder av kart benytter kun farger for å vise informasjon og vil derfor for brukere med fargeblindhet kunne være vanskelig å tolke.

Tilgjengelege alternativ

Hvis du zoomer inn i kartet vil ulike stoppesteder indikeres med ikon for transporttype i tillegg til farge.

Innhald som bryt kravet i regelverket

Vi har enkelte tekster som ikke følger kontrastkravet. Disse kan være vanskelig å lese.

Tilgjengelege alternativ

Teksten kan leses av skjermleser.

Innhald som bryt kravet i regelverket

I hittegodsportalen endrer ikke skriften seg hvis man endrer skrift-innstillingene i nettleseren. Dette gjør at brukere som justerer f.eks. skriftstørrelse eller avstand mellom ord ikke vil få tilpasset siden til egne behov og derfor vil kunne få problemer med å bruke siden.

Innhald som bryt kravet i regelverket

Vi har enkelte bilder fra utenlandske togoperatører som inneholder tekst. Disse er ikke godt nok beskrevet i alternativ tekst og vil derfor ikke være tilgjengelige for brukere av skjermleser.

Enkelte bilder har bildekreditering i selve bildet. Denne krediteringen er ikke tilgjengelig ved bruk av skjermleser.

Innhald som bryt kravet i regelverket

Vi har flere sider hvor innhold ikke legger seg vertikalt ved forstørrelse eller smalere skjerm. Enkelte brukere vil derfor kunne oppleve å ikke finne dette innholdet eller oppleve at navigasjonen er vanskelig.

Innhald som bryt kravet i regelverket

Rammene rundt skjemaelementene i designsystemet fyller ikke kontrastkravet på hvit bakgrunn. Dette kan gjøre det vanskeligere for svaksynte å se skjemafeltene.

I grafiske fremstillinger av en distanse hvor man må gå benyttes det lysegrå prikker. Det benyttes også grå prikker for å indikere stoppesteder på en linje. Disse prikkene har lavere kontrast enn kravet og brukere med nedsatt syn kan derfor ha problemer med å se disse.

Tilgjengelege alternativ

Distansen du må gå er også beskrevet med tekst slik at man ikke må kunne se den grafiske fremstillingen for å forstå at reisen inneholder gange.

Stoppesteder på en linje er presentert i tekst og i en slik rekkefølge at du vil kunne forstå rekkefølgen uten å se prikkene i den grafiske fremstillingen.

Innhald som bryt kravet i regelverket

På mindre skjermer, for eksempel iPad, er menyen ikke tilstrekkelig responsiv ved endring av tekstavstand. Dette fører til at enkelte tekster kuttes slik at man ikke ser alle ordene.

Vi har også noen tabeller og kort som ikke justerer seg ved økt tekstavstand. I tillegg har vi noen knapper og faner som ikke endrer seg når man endrer avstand mellom ord. Noe av innholdet i disse vil derfor bli vanskeligere/ikke mulig å lese om brukeren justerer avstand mellom ord- og tekst.

Enkelte tekster har ikke korrekt størrelsesforhold på skrift og avstand mellom avsnitt. Dette vil gjøre innholdet vanskeligere å lese for enkelte brukere.

Innhald som bryt kravet i regelverket

Den lille bobla som dukker opp når du hovrer eller har fokus på ordkarusellen under “Hvor vil du reise?” på forsiden kan ikke fjernes med mindre man tar bort hover eller fokus. Man kan heller ikke hovre over boblen. Dette kan gjøre at bobla forstyrrer navigasjonen for brukere som for eksempel har forstørret siden.

Prinsipp 2. Mogleg å betene

Web er interaktivt. Det er viktig at brukarane for eksempel kan navigere, velje knappar og sette haker i avkryssingsfelt, med det utstyret og den hjelpemiddelteknologien dei brukar. Dette betyr for eksempel at det ikkje berre skal vere mogleg å bruke mus. Alt innhald og all funksjonalitet skal også kunne brukast berre med tastaturet.

Innhald som bryt kravet i regelverket

Vi har flere elementer som blir hoppet over i fokusrekkefølgen ved tab-navigering. Dette gjør at man ikke når de hvis man navigerer med tastatur.

Enkelte knapper og skjemaelementer reagerer ikke hvis de har fokus og man trykker enter eller space. Derfor kan man ikke utføre handlingene tilknyttet de om man bare bruker tastaturnavigasjon.

Enkelte lenker kan ikke nås ved tab-navigering. Dette gjør at brukere som avhenger av tastaturnavigasjon ikke vil kunne navigere til disse lenkene.

Enkelte trekkspill-komponenter laster inn innhold så sakte at brukere som navigerer med tastatur fort kan gå glipp av innhold hvis de tabber seg for fort videre.

Ved tab-navigering i menyen vil man av og til kunne få fokus under menyen og den delen av skjermen som er grået ut. Dette gjør at det kan være vanskelig å se hvor man har fokus.

Pil-knappene i tidsvelgeren kan ikke nås med tastaturnavigasjon og er derfor ikke tilgjengelige for brukere som kun navigerer på denne måten.

Tilgjengelege alternativ

Søkefeltene på forsiden og i kartet kan navigeres til med tab.

Min side-menyen er navigerbar med tab.

Vi har bevisst valgt å ikke gjøre pil-knappene i tidsvelgeren tilgjengelige for tastaturbrukere. Årsaken til dette er at den er laget på en slik måte at man kan bruke pil- og tall-tastene for å endre tidspunkt, og dermed mener vi at det er overflødig å også ta med piltastene i fokusrekkefølgen.

Innhald som bryt kravet i regelverket

I hittegodsportalen er det enkelte steder hvor man ikke har mulighet til å hoppe over gjentakende blokker. Dette gjør at navigasjon på siden blir mer tungvint for de som bruker tastatur til å navigere.

Innhald som bryt kravet i regelverket

Innloggingsmodalen vår har ikke en beskrivende hovedoverskrift og vil derfor ikke umiddelbart gi brukerne en forståelse for hva modalen inneholder.

Enkelte sidetitler i hittegodsportalen er semantisk korrekt i HTML-koden og vil derfor ikke leses korrekt av skjermleser.

Innhald som bryt kravet i regelverket

Vi har enkelte modaler som får fokus ved tab-navigering, selv om de ikke er et interaktivt element. Dette er dessverre et brudd vi må beholde for at leserekkefølgen skal gi mening når modalen åpnes. Konsekvensen av dette er at skjermleserbrukere og andre som navigerer med tastatur vil kunne oppleve at interaksjonen er ulogisk, siden et statisk element får fokus som om det var interaktivt.

Vi har enkelte sider i hittegodsportalen hvor fokusrekkefølgen ikke er logisk. Brukere som navigerer med tastatur vil derfor kunne oppleve at de ikke når alt innhold og at navigasjonen er uforutsigbar.

Innhald som bryt kravet i regelverket

Enkelte lenker har ikke selvforklarende lenketekst. I tillegg mangler bilder som også er lenker lenketekst i HTML-koden. Dette gjør det vanskelig for skjermleserbrukere å tolke hvor lenkene fører.

Enkelte knappetekster er ikke selvbeskrivende for skjermlesere, da de lener seg på ikon som meningsbærende. Dette kan gjøre det vanskelig for brukere av skjermlesere å tolke hva knappene gjør.

Innhald som bryt kravet i regelverket

Noen skjemaelementer i hittegodsportalen mangler ledetekster. Det kan derfor være vanskelig å forstå hva som skal fylles ut i disse feltene.

Innhald som bryt kravet i regelverket

Enkelte interaktive elementer har ikke synlig fokus. Dette fører til at brukere som navigerer med tastatur ikke vil kunne se hvor de befinner seg i navigasjonsrekkefølgen.

I noen tilfeller kan skjermleser flytte fokus vekk fra aktive elementer og modaler. Dette gjør det vanskeligere å fylle ut skjema, lukke aktivt innhold, eller navigere seg videre på siden, dersom man bruker skjermleser.

Innhald som bryt kravet i regelverket

Enkelte skjemaelementer i hittegodsportalen har synlige ledetekster, men disse er ikke knyttet til feltene i koden. Skjermleserbrukere vil derfor ikke få lest opp ledeteksten når skjemaelementet har fokus og det kan derfor være vanskelig å forstå hva man skal fylle inn i feltet.

Prinsipp 3. Forståeleg

Målet med nettstader er at brukarane skal forstå korleis sidene skal brukast og informasjonen dei får. Det handlar om at nettstaden er føreseieleg, har eit enkelt språk og god hjelpefunksjonalitet. Rett koding er viktig for at nettstaden skal fungere med hjelpemiddelteknologi, for eksempel vil rett språk på sida sørge for at teksten blir lese opp på rett måte for brukarar med talesyntese.

Innhald som bryt kravet i regelverket

Hittegodsportalen har definert engelsk som språk i koden, selv om sideinnholdet er på norsk. Skjermleserbrukere vil derfor få lest opp siden med en engelsk stemme og blir vanskeligere å høre hva den sier.

Innhald som bryt kravet i regelverket

I hittegodsportalen er ikke innsendingsknappene definert i koden. Dette gjør navigasjonen uforutsigbar.

Innhald som bryt kravet i regelverket

Flere av sidene lenker til hverandre, men det er ikke forutsigbart hvilke sider som lenker til hverandre. Dette gjør at navigasjonen kan oppleves som inkonsekvent.

Vi har også en side hvor vi ikke er konsekvent ved bruk av understrek på ord. I dette tilfellet vil brukeren kunne misforstå hva som er en lenke og hva som ikke er det.

Innhald som bryt kravet i regelverket

Vi har to typer kort i designsystemet som visuelt er ganske like, men som oppfører seg annerledes. Dette gjør det vanskelig for brukeren å forutsi hva som kommer til å skje når de trykker på kortene.

Vi har flere lenker som ser like ut, men som oppfører seg ulikt. Lenkene kan åpne eksterne nettsider, modaler eller sider på samme nettsted. Det er derfor vanskelig for brukeren å vite hva som skjer når de trykker på en lenke.

Innhald som bryt kravet i regelverket

I hittegodsportalen får ikke brukeren informasjon ved feil inntasting i skjemafeltene.

Innhald som bryt kravet i regelverket

I hittegodsportalen mangler i vi aria-label flere steder. Disse tekstene vil derfor ikke bli lest av skjermleser og vil gjøre det vanskelig å operere siden.

Innhald som bryt kravet i regelverket

Hittegodsportalen har skjemafelter som mangler relevante aria-labels og som derfor ikke blir lest av skjermelser.

Prinsipp 4. Robust

Rett koding av nettstaden er viktig, og dette er som regel ivareteke med bruk av standardelement i HTML. Valider at koden på nettstaden er rett. Dette er spesielt viktig dersom du brukar ny teknologi eller lagar eigne element (custom widgets).

Innhald som bryt kravet i regelverket

Nettsiden inneholder komponenter som ikke tilfredstiller krav til riktig syntaks i HTML-koden. Blant annet er det feil bruk av <div> og parent-child-forhold. Dette kan føre til feil ved opplesing med skjermleser, i verste fall blir komponenter utilgjengelige.

Innhald som bryt kravet i regelverket

Hittegodsportalen har flere tilfeller hvor elementer ikke er tildelt korrekt rolle. Det er derfor vanskelig for skjermleserbrukere å vite hva disse elementene er.

Innhald som bryt kravet i regelverket

Flere steder får ikke brukerne statusoppdatering dersom de har utført en handling, blant annet ved betaling av billett, valg av reisende og tillegg. Dette gjør at skjermlesebrukere ikke får med seg hvor i prosessen de befinner seg. Heller ikke om prosessen ble fullført, var vellykket, eller om den feilet.


Test og vurdering av nettstaden

Vi har sjølv testa og vurdert nettstaden.

Om erklæringa

  • Tilgjengelegheitserklæringa er sist oppdatert .
  • Tilgjengelegheitserklæring for denne nettstaden blei oppretta første gong .

Arbeid med universell utforming av ikt

Entur har rundt ti nettløsninger som retter seg mot eksterne brukere og som er underlagt krav om universell utforming (UU). Dette er hovedsakelig løsninger og tjenester som er direkte eller indirekte knyttet til reisesøk, informasjon, reiseplanlegging, billettkjøp og betaling. Entur ikke er ansvarlig for selve reisen, dvs. for stoppesteder, ombordstigning, kjøretøyet, forsinkelser med mer.

Entur har et samfunnsansvar knyttet til at det skal være enkelt å velge kollektivt, og UU har høy prioritet hos oss. Det er en viktig designbeslutning å inkludere alle, ikke bare fordi vi må på grunn av lovkrav, men fordi det er det riktige å gjøre med tanke på inkludering og likestilling. Det skal være enkelt for alle å søke opp en reise, bestille og betale en billett selvbetjent i våre nettløsninger.

UU er en integrert del av arbeidsprosessene til våre utviklingsteam. For å sikre dette tilrettelegger vi for kontinuerlig kompetansebygging og erfaringsutveksling om temaet. I tillegg strekker vi oss etter at all ny funksjonalitet er designet og utviklet etter prinsipper for universell utforming. Vi gjør også jevnlig brukertester med ulike brukergrupper for å sikre at vi hensyntar ulike behov.

Hos Entur er det enkelte team ansvarlig for at de digitale produktene de lager oppfyller krav til universell utforming. Vi tar gjerne imot tilbakemeldinger om våre nettløsninger på tilbakemelding@entur.org