-
Arkiv i Nordland
-
NORDLAND FYLKESKOMMUNE, organisasjonsnummer 964 982 953
I kva grad er nettstaden i samsvar med krava til universell utforming?
Nettstaden er delvis i samsvar med krava til universell utforming av ikt.
Det er brot på 12 av 48 krav.
Kva betyr brota for brukarane?
Brota som er registrert i denne erklæringa får særleg konsekvensar for brukarar som har følgjande føresetnader:
- Bruk utan syn
- Bruk med avgrensa syn
- Bruk utan høyrsel
- Bruk med nedsett høyrsel
- Bruk med nedsett rørsleevne eller styrke
- Bruk med avgrensa rekkevidde
- Bruk med nedsett kognisjon
Meld gjerne frå om brot på krava
Vi ønskjer tilbakemelding frå brukarane.
- Har du oppdaga feil og manglar knytt til universell utforming av nettstaden?
- Treng du alternativ til innhald som ikkje er universelt utforma?
- Har du innspel til forbetringar av nettstaden?
Klage
Diskrimineringsnemnda behandlar klager om brot på regelverket. Du finn informasjon om korleis du klagar på nettstaden til Diskrimineringsnemnda. Du kan også klage på manglande eller seint svar på tilbakemeldingar du har sendt til oss.
Status for innhald som ikkje er universelt utforma
Prinsipp 1. Mogleg å oppfatte
Informasjon skal vere presentert på ein måte brukaren kan oppfatte. Det vil seie at informasjon ikkje berre skal kunne oppfattast med éin enkelt sans. For å sjå grafikk treng du for eksempel ein skjerm og synssansen. Derfor skal bilete ha ein alternativ tekst, i følgje WCAG. Tekst kan også bli presentert på mange ulike måtar, mellom anna som punktskrift, syntetisk tale, på skjerm, tolkast som teiknspråk eller som symbol. WCAG krev derfor at tekst blir brukt som alternativ til lyd, film og bilde.
- Innhald som bryt kravet i regelverket
- I artikkeloversikten på forsiden har alternativ tekst og bildetekst har byttet plass.
- Lenkeikonene i filgalleri mangler alternativ tekst, samt at filtype og filstørrelse mangler.
- Det mangler alternativtekst på iconer som ligger ved lenker i lenkesamlinger.
Dette får konsekvenser for de som trenger hjelpemidler for å få lest opp skjerminnhold.
Leverandøren arbeider med å rette disse feilene.
- Innhald som ikkje er omfatta av regelverket
Vi har kartløsninger på nettsiden, som ikke er omfattet av regelverket.
- Innhald som bryt kravet i regelverket
Enkelte videoer som ligger på nettsiden vår har ikke tekst. Vi jobber kontinuerlig med å få tekstet videoer som ligger ute og vil etter hvert få dette på plass.
At video og lydfiler ikke er tekstet vil kunne gi det utslag at besøkende ikke får med seg innholdet i videoer og lydfiler.
- Innhald som bryt kravet i regelverket
Enkelte videoer vil ikke være tekstet. Dette er direktesendinger fra politiske møter som ikke er direktetekstet eller andre direktesendinger som har blitt liggende mer enn 2 uker.
Vi jobber kontinuerlig med å få tekstet gamle videoer slik at de blir mer universelt utformet.
Dette kan får den betydningen for besøkende at de ikke får med seg innholdet i videoer.
- Innhald som bryt kravet i regelverket
Vi har ikke løsning for synstolkning av video.
- Innhald som bryt kravet i regelverket
- Ved bruk av områdemelding på sidene må det legges inn en skjult overskrift som varsler skjermleserbrukere om at det er en viktig melding på siden, områdemelding.
- På webskjema er nedtrekksliste og knapp kodet på samme måte, dette gjør at de som bruker skjermleser ikke ser forskjell på disse to.
- Ved bruk av tidslinje mangler milepæler overskrfitskode i tittelen.
Leverandøren jobber med å rette disse feilene.
Dette får konsekvenser for personer med behov for skjermlesere.
Prinsipp 2. Mogleg å betene
Web er interaktivt. Det er viktig at brukarane for eksempel kan navigere, velje knappar og sette haker i avkryssingsfelt, med det utstyret og den hjelpemiddelteknologien dei brukar. Dette betyr for eksempel at det ikkje berre skal vere mogleg å bruke mus. Alt innhald og all funksjonalitet skal også kunne brukast berre med tastaturet.
- Innhald som bryt kravet i regelverket
Ved bruk av veiviser er det ikke mulig å nå nesteknappen ved hjelp av tastaturnavigasjon.
Dette får konsekvenser for personer som har behov for å navigere ved hjelp av tastatur.
Leverandøren jobber med å rette dette i løsningen.
- Innhald som bryt kravet i regelverket
Enkelt PDF-er har ikke korrekt tittel, og vil dermed ikke være korrekt kodet.
- Innhald som bryt kravet i regelverket
I noen sammenhenger hopper overskriftsnivåene fra nivå 1 til nivå 3. Dette jobber vi med å fikse.
- Innhald som bryt kravet i regelverket
Når ordforklaring er åpen er det ikke mulig å se fokusmarkering bak ordforklaringsvinduet. Dette jobber leverandøren med å rette.
I mellomtiden må vi være sikre på at vi ikke legger ordforklaring i nærheten av lenker.- Tilgjengelege alternativ
Vi passer på at vi ikke legger inn lenker i nærheten av ordforklaringer.
- Innhald som bryt kravet i regelverket
I filtervisning mangler et felt ledetekst (label). Dette gjelder feltet FRA i avstand til nærmeste treff.
Prinsipp 3. Forståeleg
Målet med nettstader er at brukarane skal forstå korleis sidene skal brukast og informasjonen dei får. Det handlar om at nettstaden er føreseieleg, har eit enkelt språk og god hjelpefunksjonalitet. Rett koding er viktig for at nettstaden skal fungere med hjelpemiddelteknologi, for eksempel vil rett språk på sida sørge for at teksten blir lese opp på rett måte for brukarar med talesyntese.
- Innhald som bryt kravet i regelverket
I vår løsning er det mulig å angi portalspråk, artikkelspråk og språk på deler av artikler. Det er ikke mulig å oversette moduler som kan settes inn i artikler feks. egendefinerg, faq, tabeller. Det er heller ikke mulig å angi språk for kalenderoppføringer.
Prinsipp 4. Robust
Rett koding av nettstaden er viktig, og dette er som regel ivareteke med bruk av standardelement i HTML. Valider at koden på nettstaden er rett. Dette er spesielt viktig dersom du brukar ny teknologi eller lagar eigne element (custom widgets).
- Innhald som bryt kravet i regelverket
Vi tilstreber å alltid benytte funksjonaliteten i publiseringsløsningen slik at vi unngår kodefeil.
Kjente feil fra leverandøren:
- Søkefelt og søkeknapp har samme navn
- Flere elementer med samme ID ved kart i personfeltet.
- Bildegallerier mangler aira-label
- Det fremgår ikke for skjermleserbrukere at det er en nedtrekksliste som kan dukke opp når brukeren skriver inn navn i feltet. Problemet vil bli utbedret av ACOS i en fremtidig versjon av CMS'et.
Test og vurdering av nettstaden
Vi har sjølv testa og vurdert nettstaden.
Om erklæringa
- Tilgjengelegheitserklæringa er sist oppdatert .
- Tilgjengelegheitserklæring for denne nettstaden blei oppretta første gong .
Arbeid med universell utforming av ikt
Rutiner og opplæring:
Vi har rutiner og retningslinjer for nettpublisering som skal sikre at vi jobber korrekt med universell utforming på nett. Disse blir gjennomgått og revidert ved endringer i regelverk eller ved ny kunnskap om beste praksis for universell utforming.
Vi gjennomfører kontinuerlig opplæring og oppfølging av våre redaktører. Våre redaktører deltar også på ulike eksterne kurs i nettpublisering og universell utforming ved behov.
Vi har også skrivekurs for alle våre ansatte, der klarspråk er et sentralt begrep.
Testing:
Vi gjennomfører jevnlig brukertester og eksperttesting av våre nettsider. Da blir både brukervennlighet og universell utforming testet. Testene blir utført med eksterne testbrukere i samarbeid med vår leverandør av publiseringsløsningen Acos.
Vi bruker også automatiserte verktøy for kvalitetssikring av våre nettsider. Verktøyet skanner gjennom alle sider og synliggjør feil og utbedringer vi ikke klarer å holde oversikten over manuelt.
Fylkeskommunalt samarbeid:
Nordland er del av et fylkeskommunalt samarbeidsnettverk for nettpublisering. Nettverket består av Agder, Akershus, Buskerud, Finnmark, Innlandet, Nordland, Rogaland, Møre og Romsdal og Troms fylkeskommuner. I nettverket jobber vi kontinuerlig med å forbedre våre nettsider, der universell utforming og digital tilgjengelighet alltid er på agendaen. Gjennom nettverket har vi god påvirkningskraft mot vår felles leverandør Acos, slik at vi sammen finner forbedringer og gode løsninger.
Satsingsområder:
Vi jobber kontinuerlig med å tilegne oss ny kunnskap og beste praksis om universell utforming på nett. Målet er at alle ansatte skal ha et bevisst forhold til digital tilgjengelighet, og at våre tjenester skal bli så bra som mulig for våre brukere.
Tredjepartsløsninger
Vi benytter oss av flere tredjepartsløsninger fra ulike leverandører. Målet er at disse løsningene skal ha egne tilgjengelighetserklæringer. Dette jobber vi med å kartlegge og få på plass.
har hurtigmeny