Tilgjengelegheitserklæring for Canvas

  • Canvas
  • HÅ KOMMUNE, organisasjonsnummer 964 969 590
Erklæringa er oppdatert

I kva grad er nettstaden i samsvar med krava til universell utforming?

Nettstaden er delvis i samsvar med krava til universell utforming av ikt.

Det er brot på 20 av 48 krav.

Kva betyr brota for brukarane?

Brota som er registrert i denne erklæringa får særleg konsekvensar for brukarar som har følgjande føresetnader:

  • Bruk utan syn
  • Bruk med avgrensa syn
  • Bruk utan fargesyn
  • Bruk utan høyrsel
  • Bruk med nedsett rørsleevne eller styrke
  • Bruk med avgrensa rekkevidde
  • Bruk med nedsett kognisjon

Meld gjerne frå om brot på krava

Vi ønskjer tilbakemelding frå brukarane.

  • Har du oppdaga feil og manglar knytt til universell utforming av nettstaden?
  • Treng du alternativ til innhald som ikkje er universelt utforma?
  • Har du innspel til forbetringar av nettstaden?

Du kontaktar oss via:

Klage

Diskrimineringsnemnda behandlar klager om brot på regelverket. Du finn informasjon om korleis du klagar på nettstaden til Diskrimineringsnemnda. Du kan også klage på manglande eller seint svar på tilbakemeldingar du har sendt til oss.


Status for innhald som ikkje er universelt utforma

Vi har innhald på nettstaden som ikkje er universelt utforma. Vi gjer greie for kva innhald det gjeld, årsaka til at vi ikkje følgjer krava til universell utforming av ikt og kva det betyr for brukaren. Det er presentert i same rekkefølgje som krava i WCAG 2.1-standarden.
HÅ KOMMUNE kategoriserer innhaldet som ikkje er universelt utforma på Canvas slik:

Prinsipp 1. Mogleg å oppfatte

Informasjon skal vere presentert på ein måte brukaren kan oppfatte. Det vil seie at informasjon ikkje berre skal kunne oppfattast med éin enkelt sans. For å sjå grafikk treng du for eksempel ein skjerm og synssansen. Derfor skal bilete ha ein alternativ tekst, i følgje WCAG. Tekst kan også bli presentert på mange ulike måtar, mellom anna som punktskrift, syntetisk tale, på skjerm, tolkast som teiknspråk eller som symbol. WCAG krev derfor at tekst blir brukt som alternativ til lyd, film og bilde.

Innhald som bryt kravet i regelverket
  • Det finnes flest brudd på manglende alt-tekst til meningsbærende bilder, i publiserte sider og dokumenter.

  • Det finnes noen tilfeller der dekorative bilder har alt-tekst som bør skjules. Det finnes også lenkede bilder som ikke har beskrivende alt-tekst for formålet.
Innhald som bryt kravet i regelverket
  • Det er tilfeller der det er brukt feil overskriftshierarki på publiserte sider og i dokumenter. Det finnes også publiserte dokumenter som mangler overskrifter og titler. Det er tilfeller der lister ikke er kodet riktig.
  • Tabeller på kalender, karakteroversikt og enkelte dokumenter mangler tabelloverskrift (caption). Her er det i stedet brukt h-tags. Dette gjelder både på sider og i dokumenter.

  • Canvas som produkt bruker tabell enkelte steder for å styre layout: studentenes karakteroversikt, kalender, personlisten, rubrikken på noen oppgaver og oversikt over varslingsinnstillinger.
Innhald som bryt kravet i regelverket

Det er funnet to brudd i Canvas som produkt: 

  1. I Filer får ikke brukeren tilgang til samme innhold på enheter med mindre skjerm i stående visning (testet med iPad). Det som mangler er mappestrukturen til venstre, og deler av filnavnene var avkortet. Brødsmuler i navigasjonen øverst på siden gjør det mulig å se og navigere bakover i mappestrukturen. 
  2. Deler av innholdet i øverste meny i DocViewer er ikke synlig i stående retning, for eksempel dokumenttittel og noen knapper. 
Innhald som bryt kravet i regelverket

Eksterne lenker på sider i Canvas er understreket, men interne lenker mangler understrek. Det mangler fortsatt understrek når bruker bytter til høytkontrastgrensesnittet.

Undervisere kan ha brukt farge som meningsbærende element i deres design av emner og emnefunksjonalitet i Canvas. 

Innhald som bryt kravet i regelverket
  • Det finnes brudd i innholdet på publiserte sider og dokumenter. Bruddene dreier seg om farge på tekst.
  • Det er også eksempel på valg av bakgrunnsfarge som gir dårlig kontrast i noen emnedesign. 

  • Produktet har minimum 3:1 kontrast som standard som betyr at noen steder har for dårlig kontrast, for eksempel enkelte av produktets knapper og tekst. Brukere kan velge å bruke et eget høytkontrastbrukergrensesnitt som gir minimum 4,5:1 kontrast og overstyrer all custom styling.
Innhald som bryt kravet i regelverket
  • Iframe-innhold og i publiserte dokumenter der statisk innhold ikke blir påvirket når man justerer på "style property" i HTML. Zoom i den innebygde DocViewer i Canvas fungerer så god som mulig med de fleste dokumenter, men noen dokumenter med fast layout kan bryte kravet.

  • Det er også dokumentert i leverandørens VPAT at det er brudd på dette kriterium andre steder: i personlisten og i nytt quizverktøy. Det er mulig at det også gjelder flere steder som ikke er fanget opp av testinga. 
    Et brudd som henger sammen bruddet med mappestruktur i Filer (1.3.4 Visningsretning) er at mappestrukturen til venstre er utilgjengelig ved økning fra 200 %.
Innhald som bryt kravet i regelverket

Produktet har minimum 3:1 kontrast som standard som betyr at noen steder har for dårlig kontrast, for eksempel produktets knapper og tekst. Brukere kan velge å bruke et eget høytkontrastbrukergrensesnitt som gir minimum 4,5:1 kontrast og overstyrer all custom styling.

Innhald som bryt kravet i regelverket

Det er grunn til å tro at det finnes brudd på dette kriterium basert på leverandørens VPAT hvor det er skrevet følgende: "Canvas content is dismissible via the escape key and persistent while hovered. A known issue currently exists where some tooltips triggered by hovering cannot be hovered themselves.  In addition, New Quizzes Rich Content Editor does not currently auto expand for screen reader users." 

Prinsipp 2. Mogleg å betene

Web er interaktivt. Det er viktig at brukarane for eksempel kan navigere, velje knappar og sette haker i avkryssingsfelt, med det utstyret og den hjelpemiddelteknologien dei brukar. Dette betyr for eksempel at det ikkje berre skal vere mogleg å bruke mus. Alt innhald og all funksjonalitet skal også kunne brukast berre med tastaturet.

Innhald som bryt kravet i regelverket

Navigering med tastatur hopper over nedlastnings-, Ally- og info-knappene i DocViewer ved bruk av tab. Tastaturbrukeren kommer bare direkte til "Lukk"-knappen. Det er mulig å komme til knappene ved Shift + Tab, men det oppleves som unaturlig. 

Innhald som bryt kravet i regelverket

Iflg leverandørens dokumentasjon (community.canvaslms.com) kan hurtigtastene skrus av i brukerinnstillingene, men dette gjelder ikke alle steder i Canvas.

Innhald som bryt kravet i regelverket
  • Skjermleserbrukere får feil rekkefølge på opplest tekst i Vurderinger (Grades). Skjermleseren hopper ut av tabellen over resultater til tekst i høyremargin, og så tilbake til tabellen. Teksten i høyremarginen blir lest på nytt etter tabellen. Feilen er meldt inn til leverandøren, som ikke har prioritert det for retting. 
  • Et annet brudd på dette kriterium henger sammen bruddet på 2.1.1 Tastatur: Navigering med tastatur hopper over nedlastnings-, Ally- og info-knappene i DocViewer ved bruk av tab. Tastaturbrukeren kommer direkte til "Lukk"-knappen, som avviker fra den synlige leserekkefølgen. Det er mulig å komme til knappene ved Shift + Tab, men det oppleves som unaturlig. 
Innhald som bryt kravet i regelverket

Det er flere tilfeller i designet av Canvas-emner der lenketeksten ikke gir tilstrekkelig informasjon om formålet med og/eller lenkemålet til lenken. Bruddene gjelder publiserte sider og dokumenter.

Innhald som bryt kravet i regelverket

Det amanglende overskrifter på sider og dokumenter blant det opplastede innholdet i emner i Canvas.

Innhald som bryt kravet i regelverket

Det er ikke synlig fokus på lenkene i menyen øverst i DocViewer (Last ned, Info, Lukk). Derimot tilstrekkelig synlig fokus på Ally-lenken i samme meny.

Innhald som bryt kravet i regelverket

Det er brudd på kriterium 2.5.3 fordi synlig tekst og ledetekst er ikke alltid lik på norsk, og på grunn av redaksjonelle feil med lenker (kriterium 2.4.4).

Prinsipp 3. Forståeleg

Målet med nettstader er at brukarane skal forstå korleis sidene skal brukast og informasjonen dei får. Det handlar om at nettstaden er føreseieleg, har eit enkelt språk og god hjelpefunksjonalitet. Rett koding er viktig for at nettstaden skal fungere med hjelpemiddelteknologi, for eksempel vil rett språk på sida sørge for at teksten blir lese opp på rett måte for brukarar med talesyntese.

Innhald som bryt kravet i regelverket

Det kan finnes brudd i publiserte sider der språket for sidetittel og/eller innholdet i siden er annerledes enn Canvasrommets/brukerens/institusjonens valgte språk. Dette skyldes redaksjonelle feil og/eller feil i kildesystemet.

Innhald som bryt kravet i regelverket

Det kan vbrudd i publiserte flerspråklige sider, dokumenter og kunngjøringer. Eksempler er rom, kunngjøringer eller sider som har sidetittel og/eller alt innhold på to språk.

Innhald som bryt kravet i regelverket

Det mangler en feilmelding når brukeren ikke har lastet opp en fil og trykker på den inaktive Lever-knappen for å levere en oppgave, eller navigerer ut av nettsiden.

Innhald som bryt kravet i regelverket

Slik som med bruddet på 3.3.1 Identifikasjon av feil, mangler det en feilmelding når brukeren ikke har lastet opp en fil og trykker på den inaktive Lever-knappen for å levere en oppgave, eller navigerer ut av nettsiden.

Prinsipp 4. Robust

Rett koding av nettstaden er viktig, og dette er som regel ivareteke med bruk av standardelement i HTML. Valider at koden på nettstaden er rett. Dette er spesielt viktig dersom du brukar ny teknologi eller lagar eigne element (custom widgets).

Innhald som bryt kravet i regelverket

Det kbrudd på dette kriterium på grunn av følgefeil skapt av feil med lenker og iframes som ikke har tittel.

Tilgjengelege alternativ

Brukeren kan få tittel på dokumentet som er i iFrame i Canvas ved å laste ned filen og åpne den i ekstern programvare.

Obs! Enkelte dokumenter kriktig kode på overskrifter, så selv om man åpner filen i ekstern programvare er det ikke gitt at skjermleserbrukere vil få opplest tittel.


Test og vurdering av nettstaden

Vi har testa og vurdert nettstaden internt, i kombinasjon med ekstern hjelp.

Om erklæringa

  • Tilgjengelegheitserklæring for denne nettstaden blei oppretta første gong .