-
www.nmbu.no
-
NORGES MILJØ- OG BIOVITENSKAPELIGE UNIVERSITET (NMBU), organisasjonsnummer 969 159 570
I kva grad er nettstaden i samsvar med krava til universell utforming?
Nettstaden er delvis i samsvar med krava til universell utforming av ikt.
Det er brot på 14 av 48 krav.
Kva betyr brota for brukarane?
Brota som er registrert i denne erklæringa får særleg konsekvensar for brukarar som har følgjande føresetnader:
- Bruk utan syn
- Bruk med avgrensa syn
- Bruk utan fargesyn
- Bruk utan høyrsel
- Bruk med nedsett høyrsel
- Bruk med nedsett rørsleevne eller styrke
- Bruk med nedsett kognisjon
Meld gjerne frå om brot på krava
Vi ønskjer tilbakemelding frå brukarane.
- Har du oppdaga feil og manglar knytt til universell utforming av nettstaden?
- Treng du alternativ til innhald som ikkje er universelt utforma?
- Har du innspel til forbetringar av nettstaden?
Klage
Diskrimineringsnemnda behandlar klager om brot på regelverket. Du finn informasjon om korleis du klagar på nettstaden til Diskrimineringsnemnda. Du kan også klage på manglande eller seint svar på tilbakemeldingar du har sendt til oss.
Status for innhald som ikkje er universelt utforma
Prinsipp 1. Mogleg å oppfatte
Informasjon skal vere presentert på ein måte brukaren kan oppfatte. Det vil seie at informasjon ikkje berre skal kunne oppfattast med éin enkelt sans. For å sjå grafikk treng du for eksempel ein skjerm og synssansen. Derfor skal bilete ha ein alternativ tekst, i følgje WCAG. Tekst kan også bli presentert på mange ulike måtar, mellom anna som punktskrift, syntetisk tale, på skjerm, tolkast som teiknspråk eller som symbol. WCAG krev derfor at tekst blir brukt som alternativ til lyd, film og bilde.
- Innhald som er unnateke på grunn av uhøveleg stor byrde
Etter omlegging / oppgradering av nettstedet sommeren 2023 har vi jobbet med å slette gammelt innhold der bl.a. alt-tekst mangler. noen bilder ble lastet ble lastet opp i en tidligere versjon av nettstedet, før det ble påkrevet med ALT-tekst. 388 av ca ca 14 000 sider er berørt. Vi jobber jevnlig med å rette opp i disse feilene. Feilen kan også gjelde eldre videoer embeddet fra youtube eller vimeo.
- Tilgjengelege alternativ
Enkelte videoer er ikke beskrevet med tekst på nettstedet, men har tekstlig alternativ i form av underteksting i videoen. Alle videoer har også automatisk transkripsjon tilgjengelig via videoavspillingstjenesten Youtube eller vimeo.
- Innhald som bryt kravet i regelverket
Våre retningslinjer tillater ikke medieinnhold uten tekstlig alternativ, men med et stort antall innholdsprodusenter forventer vi at det tidvis vil publiseres innhold som ikke er uu-tilpasset. Vi søker å fange opp dette, og unngå dette gjennom våre rutiner, retningslinjer og opplæring.
- Innhald som bryt kravet i regelverket
Våre retningslinjer tillater ikke video med lyd uten teksting, men med et stort antall innholdsprodusenter forventer vi at det unntaksvis vil publiseres video-innhold som mangler teksting. Vi søker å fange opp slike feil, og unngå dette gjennom våre rutiner, retningslinjer og opplæring.
- Tilgjengelege alternativ
Ja, som regel vil video kun være brukt for å tilby en rikere, mer engasjerende versjon av tekstlig innhold, og en video i en artikkel vil som regel inneholde det samme som artikkelen, bare i en mer engasjerende versjon.
- Innhald som bryt kravet i regelverket
Vi jobber mot å synstolke alt nytt innhold fra frebruar 2024.
- Innhald som ikkje er omfatta av regelverket
Innhold publisert før 1. feburar 2024 vil mangle synstolkning, men det er i de fleste tilfeller et meningsbærende lydspor.
- Tilgjengelege alternativ
Videoene våre er som regel et supplement til tekstlig innhold. F.eks på enkelte studieprogram finnes det intervjuer med studenter, men studieprogrammet i seg selv er jo tekstlig beskrevet, flere av programmene har også tekslige studentintervjuer.
- Innhald som bryt kravet i regelverket
Vi har mye innhold, og det forekommer i ca 1 % av sidene våre at overskrifter og andre html-elementer mangler innhold. Vi fjerner disse når vi kommer over de. Vi inkluderer dette i opplæring for å unngå at det oppstår nye slike feil.
- Tilgjengelege alternativ
Innholdet ligger i andre elementer som ikke er tomme.
- Innhald som er unnateke på grunn av uhøveleg stor byrde
Vi har oppdaget at knapper på nettstedet her litt for dårlig kontrast, og klargjør en bestilling for å endre dette. Det kan i enkelte tilfeller være brukerfeil der for lav kontrast er valgt i innhold, men dette er del av opplæring, og vi overvåker og følger periodisk opp dette.
- Innhald som er unnateke på grunn av uhøveleg stor byrde
Sannsynligvis har vi bilder av tekst der det ikke er nødvendig, og der det mangler alt-tekst. Retningslinjene våre er klare på at dette ikke skal forekomme. Men med et stort antall innholdsprodusenter forventer vi allikevel at det tidvis vil publiseres innhold som ikke er uu-tilpasset som vi ikke har oppdaget ennå.
Vi søker å fange opp dette, og unngå dette gjennom våre rutiner, retningslinjer og opplæring.- Tilgjengelege alternativ
Slike bilder med tekst vil vanligvis ha alt-tekst.
Prinsipp 2. Mogleg å betene
Web er interaktivt. Det er viktig at brukarane for eksempel kan navigere, velje knappar og sette haker i avkryssingsfelt, med det utstyret og den hjelpemiddelteknologien dei brukar. Dette betyr for eksempel at det ikkje berre skal vere mogleg å bruke mus. Alt innhald og all funksjonalitet skal også kunne brukast berre med tastaturet.
- Innhald som bryt kravet i regelverket
Vi har en utstrakt bruk av utvidbare områder på nettstedet, dette er overskrifter som kan klikkes på for å utvide innholdet under. Disse klikkbare overskriftene er merket med et grønt pluss-ikon til høyre.
Områdene lar seg tabulere til, og åpne med enter, men fargeforandringen fra sort til mørk grønn kan være vanskelig å se.
Dette gjelder forsåvidt alle lenker på nettstedet også, lenkefargen vår er mørk for å ha god nok kontrast til bakgrunnen, men får samtidig litt lav kontrast til øvrig svart tekst.
- Innhald som bryt kravet i regelverket
Dette mangler, og er i bestilling.
- Innhald som er unnateke på grunn av uhøveleg stor byrde
Vi har mange sider og mye innhold, og det vil i en liten andel av disse sidene kunne forekomme lenker som gir dårlig mening uten konteksten. Vi har tydelige retningslinjer der lenker skal være meningsbærende og unike uten kontekst, og har det som del av opplæring i publisering. Det er vanskelig å overvåke automatisk, fordi dette går på menneskelig forståelse av innhold og dets kontekst.
- Tilgjengelege alternativ
Lenkene kan som regel forstås ved å lese konteksten de står i.
- Innhald som er unnateke på grunn av uhøveleg stor byrde
Elementer som tabuleres til er synlige, men markeres med mørk grønn som kan være vanskelig å skille fra sort tekst rundt.
Prinsipp 3. Forståeleg
Målet med nettstader er at brukarane skal forstå korleis sidene skal brukast og informasjonen dei får. Det handlar om at nettstaden er føreseieleg, har eit enkelt språk og god hjelpefunksjonalitet. Rett koding er viktig for at nettstaden skal fungere med hjelpemiddelteknologi, for eksempel vil rett språk på sida sørge for at teksten blir lese opp på rett måte for brukarar med talesyntese.
- Innhald som bryt kravet i regelverket
Våre retningslinjer tillater ikke engelsk på norske sider eller omvendt, men med et stort antall innholdsprodusenter ser vi at det tidvis publiseres innhold som bryter med dette. Løsningen fanger ikke opp at brukeren taster inn feil språk, så språket markeres heller ikke riktig av løsningen.
Vi søker å fange opp dette, og unngå dette gjennom våre rutiner, retningslinjer og opplæring.
- Innhald som bryt kravet i regelverket
I hovedsak er alle elementer designet likt på tvers av sider.
Men enkelte sider benytter lenker utformet som knapper i større grad enn andre sider. Hovedregelen er at knapper er den ene viktigste lenken på en side, men enkelte sider benytter knappedesign på lenker på mange av lenkene.
Prinsipp 4. Robust
Rett koding av nettstaden er viktig, og dette er som regel ivareteke med bruk av standardelement i HTML. Valider at koden på nettstaden er rett. Dette er spesielt viktig dersom du brukar ny teknologi eller lagar eigne element (custom widgets).
- Innhald som er unnateke på grunn av uhøveleg stor byrde
Det forekommer en del tomme lenker som har blitt liggende igjen når lenker blir slettet. Disse vil forekomme i løpende tekst, og vi anbefaler å hoppe over slike, da den rettede lenken gjerne ligger like i nærheten i den samme teksten - da med lenketekst.
Videre har vi noen tilfeller av bilder med lenker - der bildet mangler alt-tekst.
Dette er feil vi går gjennom og retter jevnlig, og våre retningslinjer påpeker at alle bilder skal ha alt-tekst.- Tilgjengelege alternativ
Opplenkede bilder uten alt-tekst vil ofte være brukt i samme kontekst som en lenket overskrift (med lenketekst).
Tomme lenker i tekstavsnitt vil ofte være rester av erstattede lenker. Anbefaler i slike settinger å hoppe over tomme lenker.
Test og vurdering av nettstaden
Vi har testa og vurdert nettstaden internt, i kombinasjon med ekstern hjelp.
Om erklæringa
- Tilgjengelegheitserklæringa er sist oppdatert .
- Tilgjengelegheitserklæring for denne nettstaden blei oppretta første gong .
Arbeid med universell utforming av ikt
Norges miljø- og biovitenskapelige universitet, NMBU fokuserer på universell utforming bl.a. på universitetets hovednettsted, www.nmbu.no. Vi følger opp dette arbeidet med verktøy, rutiner, opplæring, rapporter og jevnlige arbeidsmøter.
Vi bruker automatiserte verktøy som kontinuerlig måler i hvilken grad vi oppfyller kravene til tilgjengelige nettsider. Dette gir oss en god totaloversikt over tilstanden, samt mulighet til å inspisere og rette enkeltfeil.
Opplæring i UU:
Universitetet følger statens kommunikasjonspolitikk, som i korte trekk betyr at fagansvarlige har kommunikasjonsansvaret, og det medfører at vi har mange som publiserer på nett og mange som publiserer i sosiale medier. Derfor er opplæring i UU en integrert del av all opplæring i våre kanaler fremover.
Vi har nylig flyttet inn i nyere teknologi på nettstedet, og har færre feil i rammerverket på siden, men fortsatt en god del eldre innhold som må utbedres eller slettes.
Vi har også retningslinjer som omfatter UU-krav i alt innholdsarbeid.