Tilgjengelegheitserklæring for www.nmbu.no

  • www.nmbu.no
  • NORGES MILJØ- OG BIOVITENSKAPELIGE UNIVERSITET (NMBU), organisasjonsnummer 969 159 570
Erklæringa er oppdatert

I kva grad er nettstaden i samsvar med krava til universell utforming?

Nettstaden er delvis i samsvar med krava til universell utforming av ikt.

Det er brot på 15 av 48 krav.

Kva betyr brota for brukarane?

Brota som er registrert i denne erklæringa får særleg konsekvensar for brukarar som har følgjande føresetnader:

  • Bruk utan syn
  • Bruk med avgrensa syn
  • Bruk utan fargesyn
  • Bruk utan høyrsel
  • Bruk med nedsett høyrsel
  • Bruk med nedsett rørsleevne eller styrke
  • Bruk med nedsett kognisjon

Meld gjerne frå om brot på krava

Vi ønskjer tilbakemelding frå brukarane.

  • Har du oppdaga feil og manglar knytt til universell utforming av nettstaden?
  • Treng du alternativ til innhald som ikkje er universelt utforma?
  • Har du innspel til forbetringar av nettstaden?

Du kontaktar oss via:

Klage

Diskrimineringsnemnda behandlar klager om brot på regelverket. Du finn informasjon om korleis du klagar på nettstaden til Diskrimineringsnemnda. Du kan også klage på manglande eller seint svar på tilbakemeldingar du har sendt til oss.


Status for innhald som ikkje er universelt utforma

Vi har innhald på nettstaden som ikkje er universelt utforma. Vi gjer greie for kva innhald det gjeld, årsaka til at vi ikkje følgjer krava til universell utforming av ikt og kva det betyr for brukaren. Det er presentert i same rekkefølgje som krava i WCAG 2.1-standarden.
NORGES MILJØ- OG BIOVITENSKAPELIGE UNIVERSITET (NMBU) kategoriserer innhaldet som ikkje er universelt utforma på www.nmbu.no slik:

Prinsipp 1. Mogleg å oppfatte

Informasjon skal vere presentert på ein måte brukaren kan oppfatte. Det vil seie at informasjon ikkje berre skal kunne oppfattast med éin enkelt sans. For å sjå grafikk treng du for eksempel ein skjerm og synssansen. Derfor skal bilete ha ein alternativ tekst, i følgje WCAG. Tekst kan også bli presentert på mange ulike måtar, mellom anna som punktskrift, syntetisk tale, på skjerm, tolkast som teiknspråk eller som symbol. WCAG krev derfor at tekst blir brukt som alternativ til lyd, film og bilde.

Innhald som er unnateke på grunn av uhøveleg stor byrde

Vi har nylig lagt om hele nettstedet, og noen bilder som ble lastet opp tidlig i dette prosjektet ble lastet opp før det ble påkrevet med ALT-tekst. Ca 500 av ca 20000 sider er berørt. Vi jobber med å rette disse feilene.

Tilgjengelege alternativ

Enkelte videoer er ikke beskrevet med tekst på nettstedet, men har tekstlig alternativ i form av underteksting i videoen. Alle videoer har også automatisk transkripsjon tilgjengelig via videoavspillingstjenesten Youtube. 

Innhald som er unnateke på grunn av uhøveleg stor byrde

Våre retningslinjer tillater ikke medieinnhold uten tekstlig alternativ, men med et stort antall innholdsprodusenter forventer vi at det tidvis vil publiseres innhold som ikke er uu-tilpasset. Vi søker å fange opp dette, og unngå dette gjennom våre rutiner, retningslinjer og opplæring.

Innhald som er unnateke på grunn av uhøveleg stor byrde

Våre retningslinjer tillater ikke video med lyd uten teksting, men med et stort antall innholdsprodusenter forventer vi at det tidvis vil publiseres innhold som ikke er uu-tilpasset. Vi søker å fange opp dette, og unngå dette gjennom våre rutiner, retningslinjer og opplæring.

Innhald som bryt kravet i regelverket

Vi jobber mot å synstolke alt nytt innhold fra frebruar 2024.

Innhald som ikkje er omfatta av regelverket

Innhold publisert før 1. feburar 2024 vil mangle synstolkning, men det er i de fleste tilfeller et meningsbærende lydspor. 

Tilgjengelege alternativ

Videoene våre er som regel et supplement til tekstlig innhold. F.eks på enkelte studieprogram finnes det intervjuer med studenter, men studieprogrammet i seg selv er jo tekstlig beskrevet, flere av programmene har også tekslige studentintervjuer. 

Innhald som bryt kravet i regelverket

Vi har mye innhold, og det forekommer i ca 1 % av sidene våre at overskrifter og andre html-elementer mangler innhold. Vi fjerner disse når vi kommer over de. Vi inkluderer dette i opplæring for å unngå at det oppstår nye slike feil.  

Tilgjengelege alternativ

Innholdet ligger i andre elementer som ikke er tomme. 

Innhald som er unnateke på grunn av uhøveleg stor byrde

Vi har oppdaget at knapper på nettstedet her litt for dårlig kontrast, og klargjør en bestilling for å endre dette. Det kan i enkelte tilfeller være brukerfeil der for lav kontrast er valgt i innhold, men dette er del av opplæring, og vi overvåker og følger periodisk opp dette.  

Innhald som er unnateke på grunn av uhøveleg stor byrde

Sannsynligvis har vi bilder med tekst i der det ikke er nødvendig, og der det mangler alt-tekst.  Retningslinjene våre er klare på at dette ikke skal forekomme. Med et stort antall innholdsprodusenter forventer allikevel at det tidvis vil publiseres innhold som ikke er uu-tilpasset. Vi søker å fange opp dette, og unngå dette gjennom våre rutiner, retningslinjer og opplæring. 

Tilgjengelege alternativ

Slike bilder med tekst vil vanligvis ha alt-tekst. 

Prinsipp 2. Mogleg å betene

Web er interaktivt. Det er viktig at brukarane for eksempel kan navigere, velje knappar og sette haker i avkryssingsfelt, med det utstyret og den hjelpemiddelteknologien dei brukar. Dette betyr for eksempel at det ikkje berre skal vere mogleg å bruke mus. Alt innhald og all funksjonalitet skal også kunne brukast berre med tastaturet.

Innhald som bryt kravet i regelverket

Vi har en utstrakt bruk av utvidbare områder på nettstedet, dette er overskrifter som kan klikkes på for å utvide innholdet under. Disse klikkbare overskriftene er merket med et grønt pluss-ikon. 

Områdene lar seg tabulere til, og åpne med enter, men det er ikke synlig at elementet er i fokus. Vi har klargjort en bestilling av dette.

Videre er det slik at når man tabulerer til et slikt utvidbart område vil neste tabulering hoppe til eventuelle lenker inne i den aktuelle utvidbare området selv før området er utvidet. Vi har klargjort en bestilling av at dette kan forbedres ved at neste tabulering hopper til neste element hvis ormådet ikke er åpnet. 

Innhald som bryt kravet i regelverket

Dette ser vi nå at mangler, og har skrevet bestilling av utbedring.

Innhald som bryt kravet i regelverket

Videre er det slik at når man tabulerer til et slikt utvidbart område vil neste tabulering hoppe til eventuelle lenker inne i den aktuelle utvidbare området selv før området er utvidet. Vi har klargjort en bestilling av at dette kan forbedres ved at neste tabulering hopper til neste element hvis ormådet ikke er åpnet. 

Innhald som er unnateke på grunn av uhøveleg stor byrde

Vi har mange sider og mye innhold, og det vil i en liten andel av disse sidene kunne forekomme lenker som gir dårlig mening uten konteksten. Vi har tydelige retningslinjer der lenker skal være meningsbærende og unike uten kontekst, og har det som del av opplæring i publisering. 

Tilgjengelege alternativ

Lenkene kan somn regel forstås ved å lese konteksten de står i. 

Innhald som er unnateke på grunn av uhøveleg stor byrde

Enkelte elementer kunne hatt en tydeligere fokus-markering. 

Områdene lar seg tabulere til, og åpne med enter, men det er ikke synlig at elementet er i fokus. Vi har klargjort en bestilling av dette.

Prinsipp 3. Forståeleg

Målet med nettstader er at brukarane skal forstå korleis sidene skal brukast og informasjonen dei får. Det handlar om at nettstaden er føreseieleg, har eit enkelt språk og god hjelpefunksjonalitet. Rett koding er viktig for at nettstaden skal fungere med hjelpemiddelteknologi, for eksempel vil rett språk på sida sørge for at teksten blir lese opp på rett måte for brukarar med talesyntese.

Innhald som bryt kravet i regelverket

Vi har flere formater for lenker avhengig av kontekst. 

Den viktigste lenken på en side vil f.eks være utformet som en knapp. 
I løpende tekst vil lenker være markert med understreking ved mouse over pluss grønn farge, Artikkel-lister vil ha pil og endret bakgrunnsfarge ved mouse over, som identifikasjon. 

Prinsipp 4. Robust

Rett koding av nettstaden er viktig, og dette er som regel ivareteke med bruk av standardelement i HTML. Valider at koden på nettstaden er rett. Dette er spesielt viktig dersom du brukar ny teknologi eller lagar eigne element (custom widgets).

Innhald som bryt kravet i regelverket

Vi har ca 80 sider som har element-ider som ikke er unike. 
Dette skjer når utvidbare områder bruker samme overskrifter. 

Vi søker å utbedre dette ved å anbefale unike overskrifter i innhold på samme side. 

Innhald som er unnateke på grunn av uhøveleg stor byrde

Det forekommer en del tomme lenker som har blitt liggende igjen når lenker blir slettet. Disse vil forekomme i løpende tekst, og vi anbefaler å hoppe over slike, da den rettede lenken gjerne ligger like i nærheten i den samme teksten - da med lenketekst. 

Videre har vi noen tilfeller av bilder med lenker - der bildet mangler alt-tekst. 
Dette er feil vi går gjennom og retter jevnlig, og våre retningslinjer påpeker at alle bilder skal ha alt-tekst. 

Tilgjengelege alternativ

Opplenkede bilder uten alt-tekst vil ofte være brukt i samme kontekst som en lenket overskrift (med lenketekst). 

Tomme lenker i tekstavsnitt vil ofte være rester av erstattede lenker. Anbefaler i slike settinger å hoppe over tomme lenker. 


Test og vurdering av nettstaden

Vi har testa og vurdert nettstaden internt, i kombinasjon med ekstern hjelp.

Om erklæringa

  • Tilgjengelegheitserklæringa er sist oppdatert .
  • Tilgjengelegheitserklæring for denne nettstaden blei oppretta første gong .

Arbeid med universell utforming av ikt

Norges miljø- og biovitenskapelige universitet, NMBU fokuserer på universell utforming på universitetets hovednettsted, www.nmbu.no.
Vi følger opp dette arbeidet med verktøy, rutiner, opplæring, rapporter og jevnlige arbeidsmøter.

Vi bruker automatiserte verktøy som kontinuerlig måler i hvilken grad vi oppfyller kravene til tilgjengelige nettsider. Dette gir oss en god totaloversikt over tilstanden, samt mulighet til å inspisere og rette enkeltfeil.

Opplæring i UU:
Universitetet følger statens kommunikasjonspolitikk, som i korte trekk betyr at fagansvarlige har kommunikasjonsansvaret, og det medfører at vi har mange som publiserer på nett og mange som publiserer i sosiale medier. Derfor er opplæring i UU en integrert del av all opplæring i våre kanaler fremover.

Vi har nylig flyttet inn i nyere teknologi på nettstedet, og har færre feil i rammerverket på siden, men fortsatt en god del eldre innhold som må utbedres eller slettes.

Vi har også retningslinjer som omfatter UU-krav i alt innholdsarbeid.