Tilgjengelegheitserklæring for Canvas LMS

  • Canvas LMS
  • OSLOMET - STORBYUNIVERSITETET, organisasjonsnummer 997 058 925
Erklæringa er ikkje oppdatert

I kva grad er nettstaden i samsvar med krava til universell utforming?

Nettstaden er delvis i samsvar med krava til universell utforming av ikt.

Det er brot på 19 av 47 krav.

Kva betyr brota for brukarane?

Brota som er registrert i denne erklæringa får særleg konsekvensar for brukarar som har følgjande føresetnader:

  • Bruk utan syn
  • Bruk med avgrensa syn
  • Bruk utan fargesyn
  • Bruk utan høyrsel
  • Bruk med nedsett høyrsel
  • Bruk med nedsett rørsleevne eller styrke
  • Bruk med avgrensa rekkevidde
  • Bruk med nedsett kognisjon

Meld gjerne frå om brot på krava

Vi ønskjer tilbakemelding frå brukarane.

  • Har du oppdaga feil og manglar knytt til universell utforming av nettstaden?
  • Treng du alternativ til innhald som ikkje er universelt utforma?
  • Har du innspel til forbetringar av nettstaden?

Du kontaktar oss via:

Klage

Diskrimineringsnemnda behandlar klager om brot på regelverket. Du finn informasjon om korleis du klagar på nettstaden til Diskrimineringsnemnda. Du kan også klage på manglande eller seint svar på tilbakemeldingar du har sendt til oss.


Status for innhald som ikkje er universelt utforma

Vi har innhald på nettstaden som ikkje er universelt utforma. Vi gjer greie for kva innhald det gjeld, årsaka til at vi ikkje følgjer krava til universell utforming av ikt og kva det betyr for brukaren. Det er presentert i same rekkefølgje som krava i WCAG 2.1-standarden.
OSLOMET - STORBYUNIVERSITETET kategoriserer innhaldet som ikkje er universelt utforma på Canvas LMS slik:

Prinsipp 1. Mogleg å oppfatte

Informasjon skal vere presentert på ein måte brukaren kan oppfatte. Det vil seie at informasjon ikkje berre skal kunne oppfattast med éin enkelt sans. For å sjå grafikk treng du for eksempel ein skjerm og synssansen. Derfor skal bilete ha ein alternativ tekst, i følgje WCAG. Tekst kan også bli presentert på mange ulike måtar, mellom anna som punktskrift, syntetisk tale, på skjerm, tolkast som teiknspråk eller som symbol. WCAG krev derfor at tekst blir brukt som alternativ til lyd, film og bilde.

Innhald som bryt kravet i regelverket

Det finnes flest brudd på manglende alt-tekst til meningsbærende bilder, i publiserte sider og dokumenter.

Det finnes noen tilfeller der dekorative bilder har alt-tekst som bør skjules. Det finnes også lenkede bilder som ikke har beskrivende alt-tekst for formålet.

Tittel for iframe for noen dokumenter (ppt/pdf) mangler.

Utvalget som er testet til nå ikke er omfattende nok til å konkludere med fullstendig status for hele Canvas, men gir en god indikasjon på hvor feilene ligger når det gjelder brudd på kriterium 1.1.1.

Innhald som bryt kravet i regelverket

Bruddene på dette kriteriet dreier seg stort sett om publiserte forelesningsvideoer og lydopptak som ligger utenfor Canvas. Her er det store mangler på teksting/alternativ tekst og en omfattende jobb som må gjøres for å tekste video og transkribere lydopptak.

Innhald som er unnateke på grunn av uhøveleg stor byrde

Noe av innholdet er unntatt kravet på grunn av uforholdsmessig stor byrde.

Det legges til grunn at noe av innholdet i Canvas er unntatt dette kravet på grunn av stor byrde. Embeddede og opplastede videoer som kommer fra en tredjepartsløsning er omfattet av kravet. Unntaket gjelder video/lyd som spilles inn direkte i Canvas som en studentinnlevering eller en tilbakemelding på en studentinnlevering, og ikke annen mer varig video/lyd. Tilbakemeldingsfunksjonen anses som et supplement til tekstlige tilbakemeldinger, og tilbakemeldinger med video/lyd regnes som ganske kortvarige og flyktige, og ikke en del av formelle underveisvurderinger som studenter kan forvente.
 

Innhald som bryt kravet i regelverket

Se merknader 1.2.1

Innhald som bryt kravet i regelverket

Det er tilfeller der det er brukt feil overskriftshierarki på publiserte sider og i dokumenter. Det finnes også publiserte dokumenter som mangler overskrifter og titler. Det er tilfeller der lister ikke er kodet riktig.

Tabeller på kalender, karakteroversikt og enkelte dokumenter mangler tabelloverskrift (caption). Her er det i stedet brukt h-tags. Dette gjelder både på sider og i dokumenter.

Canvas som produkt bruker tabell enkelte steder for å styre layout: studentenes karakteroversikt, kalender, personlisten, rubrikken på noen oppgaver og oversikt over varslingsinnstillinger.

Innhald som bryt kravet i regelverket

Noen publiserte dokumenter (ppt) kan ha feil leserekkefølge.

Innhald som bryt kravet i regelverket

Eksterne lenker på sider i Canvas er understreket, men interne lenker mangler understrek. Det mangler fortsatt understrek når bruker bytter til høytkontrastgrensesnittet.

Innhald som bryt kravet i regelverket

Det finnes brudd i innholdet på publiserte sider og dokumenter. Bruddene dreier seg om farge på tekst.

Produktet har minimum 3:1 kontrast som standard som betyr at noen steder har for dårlig kontrast, for eksempel enkelte av produktets knapper og tekst. Brukere kan velge å bruke et eget høytkontrastbrukergrensesnitt som gir minimum 4,5:1 kontrast og overstyrer all custom styling.

Tilgjengelege alternativ

Brukere kan velge å bruke et eget høytkontrastbrukergrensesnitt som gir minimum 4,5:1 kontrast og overstyrer all custom styling.

Innhald som bryt kravet i regelverket

Det er tilfeller der det er bilder av tekst i publiserte sider og dokumenter.

Innhald som bryt kravet i regelverket

Det finnes brudd på kriterium 1.4.10 i iframe-innhold og i publiserte dokumenter, der statisk innhold ikke blir påvirket når man justerer på "style property" i HTML. Zoom i den innebygde DocViewer i Canvas fungerer så god som mulig med de fleste dokumenter, men noen dokumenter med fast layout kan bryte kravet.

Det er også dokumentert i leverandørens VPAT at det er brudd på dette kriterium andre steder: i personlisten og i nytt quizverktøy.

Innhald som bryt kravet i regelverket

Produktet har minimum 3:1 kontrast som standard som betyr at noen steder har for dårlig kontrast, for eksempel produktets knapper og tekst. Brukere kan velge å bruke et eget høytkontrastbrukergrensesnitt som gir minimum 4,5:1 kontrast og overstyrer all custom styling.

Tilgjengelege alternativ

Brukere kan velge å bruke et eget høytkontrastbrukergrensesnitt som gir minimum 4,5:1 kontrast og overstyrer all custom styling.

Innhald som bryt kravet i regelverket

Det finnes brudd på kriteriet i publiserte dokumenter (ppt og pdf), der statisk tekst ikke blir påvirket når man justerer på "style property" i HTML. Men vi antar at statisk innhold i dokumenter regnes egentlig som unntatt dette kravet ettersom det ikke nevnes i kravet.

Tilgjengelege alternativ

Dokumenter kan lastes ned fra Canvas og noen er mulig å gjøre tilgjengelig i en annen applikasjon, for eksempel PowerPoint eller Word.

Innhald som bryt kravet i regelverket

Ikke ennå avdekket i et testutvalg, men det er grunn til å tro at det finnes brudd på dette kriterium basert på leverandørens VPAT hvor det er skrevet følgende: “Canvas content is dismissible via the escape key and persistent while hovered. A known issue currently exists where some tooltips triggered by hovering cannot be hovered themselves.  In addition, New Quizzes Rich Content Editor does not currently auto expand for screen reader users.”

Prinsipp 2. Mogleg å betene

Web er interaktivt. Det er viktig at brukarane for eksempel kan navigere, velje knappar og sette haker i avkryssingsfelt, med det utstyret og den hjelpemiddelteknologien dei brukar. Dette betyr for eksempel at det ikkje berre skal vere mogleg å bruke mus. Alt innhald og all funksjonalitet skal også kunne brukast berre med tastaturet.

Innhald som bryt kravet i regelverket

Vi finner ingen brudd på kriteriet inne i Canvas, men i Office 365 fra Microsoft er det funnet et brudd ved bruk av Collaborations-LTIet. LTIet gjør det mulig for brukere å samhandle i dokumenter (Office 365: Word, Excel, ppt) fra Canvas. Navigering inne i et Office 365-samarbeidsdokument med tastatur var meget krevende for testerne våre.

Tilgjengelege alternativ

Problemene i Office 365-LTIet kan omgås ved å bruke Office 365 direkte i deres skyløsning, fremfor inne i Canvas via LTIet.

Innhald som bryt kravet i regelverket

Det er flere tilfeller der lenketeksten ikke gir tilstrekkelig informasjon om formålet med og/eller lenkemålet til lenken. Bruddene gjelder publiserte sider og dokumenter.

Innhald som bryt kravet i regelverket

Det er manglende overskrifter på sider og dokumenter (ppt og pdf).

Innhald som bryt kravet i regelverket

Det er brudd på kriterium 2.5.3 fordi synlig tekst og ledetekst er ikke alltid lik på norsk, og på grunn av redaksjonelle feil med lenker (kriterium 2.4.4).

Prinsipp 3. Forståeleg

Målet med nettstader er at brukarane skal forstå korleis sidene skal brukast og informasjonen dei får. Det handlar om at nettstaden er føreseieleg, har eit enkelt språk og god hjelpefunksjonalitet. Rett koding er viktig for at nettstaden skal fungere med hjelpemiddelteknologi, for eksempel vil rett språk på sida sørge for at teksten blir lese opp på rett måte for brukarar med talesyntese.

Innhald som bryt kravet i regelverket

Det finnes brudd på kriterium 3.1.1 i publiserte sider der språket for sidetittel og/eller innholdet i siden er annerledes enn Canvasrommets/brukerens/institusjonens valgte språk. Dette skyldes redaksjonelle feil og/eller feil i kildesystemet.

Innhald som bryt kravet i regelverket

Det finnes brudd på kriterium 3.1.2 i publiserte flerspråklige sider, dokumenter og kunngjøringer. Eksempler er rom, kunngjøringer eller sider som har sidetittel og/eller alt innhold på to språk og ikke benytter UiOs eget javascript eller kode i HTML, og flerspråkelige dokumenter som ikke er kodet riktig.

Produktet gjør det imidlertid mulig å bruke kode i HTML for å definere språk på deler av innholdet, bortsett fra sidetittelfeltet, inboks-meldinger som har et annet språk enn brukerens valgte språk, og produktets nye quizverktøyet. Fra leverandørens VPAT: “The current rich content editor in New Quizzes does not allow HTML input to add additional language tags.”

Prinsipp 4. Robust

Rett koding av nettstaden er viktig, og dette er som regel ivareteke med bruk av standardelement i HTML. Valider at koden på nettstaden er rett. Dette er spesielt viktig dersom du brukar ny teknologi eller lagar eigne element (custom widgets).

Innhald som bryt kravet i regelverket

Det er brudd på dette kriterium på grunn av følgefeil skapt av feil med lenker og iframes som ikke har tittel.


Test og vurdering av nettstaden

Vi har testa og vurdert nettstaden internt, i kombinasjon med ekstern hjelp.

Om erklæringa

  • Tilgjengelegheitserklæring for denne nettstaden blei oppretta første gong .

Arbeid med universell utforming av ikt

Canvas er en LMS (Learning Management System) hvor undervisere selv produserer og publiserer innholdet. OsloMet har ca. 1000 undervisere som gjør dette. Vi har gjennom flere år hatt omfattende kursvirksomhet for alle innholdsprodusenter i vårt LMS, bl.a. i hvordan man produserer innhold som er universelt utformet og i henhold til dagens krav. Dette arbeidet pågår fortsatt, og er stadig et satsingsområde.

I forbindelse med tigjengelighetserklæringen for Canvas LMS har vi testet både selve systemet Canvas, samt brukerprodusert innhold.

Avgrensninger for denne tilgjengelighetserklæringen.

1. Studentgenerert innhold (diskusjonsinnlegg, chat, inbox-meldinger)
Flere brudd i Canvas gjelder studentgenerert innhold, dvs bilder/medier/tekst publisert av studenter i diskusjonsinnlegg, chat, og private- eller gruppemeldinger og innleveringer som ikke vil være universelt utformet. Disse anses som unntatt fra flere WCAG-krav siden det ikke er en del av informasjonen knyttet til den obligatoriske og/eller formelle undervisningen eller informasjonsformidlingen i Canvas. Det er ikke mulig for institusjonen å endre innhold publisert av studenter, og heller ikke ønskelig av pedagogiske og personvernmessige grunner.

2. Studentinnleveringer og tilbakemeldinger på oppgaver (inkl. med video/lyd)
Unntaket gjelder video/lyd som spilles inn direkte i Canvas som en studentinnlevering eller en tilbakemelding på en studentinnlevering, og ikke annen mer varig video/lyd.

3. LTIer og integrerte produkter
LTI-er som OsloMet har aktivert inne i Canvas er også omfattet av krav til universell utforming og er med i tilgjengelighetserklæringen. Det samme gjelder andre produkter fra Instructure som er integrert i Canvas LMS hos den enkelte institusjonen (eksempler: Panopto og Commons). Tredjepartsverktøy som den enkelte ansatte integrerer i Canvas, men som ikke er en del av OsloMets systemportefølje, er ikke omfattet.

4. En funksjon med to eller flere versjoner
Funksjoner under forbedring eller i en overgangsfase (for eksempel fra Classic til New Quizzes) eller en funksjon med ulike oppsett (for eksempel dashbordet) bør også testes. I en overgangsfase vil kun den nyeste versjonen av verktøyet testes for tilgjengelighet.