Tilgjengelegheitserklæring for Creaza

  • Creaza
  • BÆRUM KOMMUNE, organisasjonsnummer 935 478 715
Erklæringa er oppdatert

I kva grad er nettstaden i samsvar med krava til universell utforming?

Nettstaden er delvis i samsvar med krava til universell utforming av ikt.

Det er brot på 28 av 48 krav.

Kva betyr brota for brukarane?

Brota som er registrert i denne erklæringa får særleg konsekvensar for brukarar som har følgjande føresetnader:

  • Bruk utan syn
  • Bruk med avgrensa syn
  • Bruk utan fargesyn
  • Bruk utan høyrsel
  • Bruk med nedsett høyrsel
  • Bruk med nedsett rørsleevne eller styrke
  • Bruk med avgrensa rekkevidde
  • Avgrensing av anfall på grunn av lysfølsemd
  • Bruk med nedsett kognisjon

Meld gjerne frå om brot på krava

Vi ønskjer tilbakemelding frå brukarane.

  • Har du oppdaga feil og manglar knytt til universell utforming av nettstaden?
  • Treng du alternativ til innhald som ikkje er universelt utforma?
  • Har du innspel til forbetringar av nettstaden?

Du kontaktar oss via:

Klage

Diskrimineringsnemnda behandlar klager om brot på regelverket. Du finn informasjon om korleis du klagar på nettstaden til Diskrimineringsnemnda. Du kan også klage på manglande eller seint svar på tilbakemeldingar du har sendt til oss.


Status for innhald som ikkje er universelt utforma

Vi har innhald på nettstaden som ikkje er universelt utforma. Vi gjer greie for kva innhald det gjeld, årsaka til at vi ikkje følgjer krava til universell utforming av ikt og kva det betyr for brukaren. Det er presentert i same rekkefølgje som krava i WCAG 2.1-standarden.
BÆRUM KOMMUNE kategoriserer innhaldet som ikkje er universelt utforma på Creaza slik:

Prinsipp 1. Mogleg å oppfatte

Informasjon skal vere presentert på ein måte brukaren kan oppfatte. Det vil seie at informasjon ikkje berre skal kunne oppfattast med éin enkelt sans. For å sjå grafikk treng du for eksempel ein skjerm og synssansen. Derfor skal bilete ha ein alternativ tekst, i følgje WCAG. Tekst kan også bli presentert på mange ulike måtar, mellom anna som punktskrift, syntetisk tale, på skjerm, tolkast som teiknspråk eller som symbol. WCAG krev derfor at tekst blir brukt som alternativ til lyd, film og bilde.

Innhald som bryt kravet i regelverket

Følges kravet?

Nei

Kommentar fra tjenesteleverandør:

"I læremidlene våre har vi et stort fokus på visuelle tekster og oppgaver. Vi har implementert løsninger for at både forfattere og brukere kan legge til bildetekster. Det manuelle arbeidet med å gi alt-tekst til alle oppgaver og tekster påbegynt, men ikke fullført for alle læremidler. Konsekvenser er at brukere som har behov for alternativ til visuelt innhold kan gå glipp av informasjon i enkelte produkter."


 

Innhald som bryt kravet i regelverket

Følges kravet?

Nei

Kommentar fra tjenesteleverandør:

"I læremidlene finnes det podcaster som ikke har tekstalternativ. Konsekvensen er at innholdet i disse ikke er tilgjengelig for brukere som trenger alternativ til lyd. Plan for retting: Tilby transkribert versjon av podkast i tekstformat."

Innhald som bryt kravet i regelverket

 

Følges kravet?

Nei

Kommentar fra tjenesteleverandør:

"I læremidlene finnes det videoer som kun inneholder bilde og lyd. Arbeidet med å legge til teksting på alle filmer på påbegynt, men ikke ferdigstilt for alle læremidler. Konsekvensen er at brukere som har behov for støtte til lyd kan gå klipp av innhold."

Innhald som bryt kravet i regelverket

Leverandøren har ikke sjekket - ikke BK heller

Innhald som bryt kravet i regelverket

Kommentar fra tjenesteleverandør: "Deler av vårt innhold oppfyller ikke kravet grunnet måten løsningen er kodet på. Avvikene gjelder bruk av korrekte tagger for overskrifter, lister og avmerkingsbokser. Brukere med behov for å navigere ved hjelp av skjermleser vil ha problemer med å orientere seg på sidene. Manglene er avdekket og følgende tiltak for å oppfylle kravet er påbegynt, men ikke ferdig implementert: For innhold i læremidlene og produksjonsverktøy: 1. Endre koden slik at koder for overskrifter, lister og avmerkingsbokser samsvarer med utseende og funksjon."

Innhald som bryt kravet i regelverket

Kommentar fra tjenesteleverandør: "Deler av vårt innhold oppfyller ikke kravet grunnet måten løsningen er kodet på. Rekkefølgen på koden samsvarer ikke med utseende på siden. Konsekvensen er at brukergrupper med behov for skjermleserteknologi vil ha vanskeligheter med å navigere på sidene knyttet til “mitt innhold” og i produksjonsverktøyene. Det er også avdekket steder hvor brukere med skjermleser kan navigere bak modalvinduer. Konsekvensen er at innholdet på siden fremstår som forvirrende og uten mening. Manglene er avdekket og følgende tiltak for å oppfylle kravet er påbegynt, men ikke ferdig implementert: 1. Restrukturere koden slik at det er samsvar mellom kode og visuell oppbygning på sidene."

Innhald som bryt kravet i regelverket

Følges kravet?

Nei

Kommentar fra tjenesteleverandør:

"Ved zoom over 175% blir ikonet for å sette inn egne bilder i Cartoonist skjult i brukergrensesnittet. Vi prøver å finne designendringer som gjør at alle menyvalg er synlige ved 200% zoom."

Innhald som bryt kravet i regelverket

Kommentar fra tjenesteleverandør: "Deler av vårt innhold oppfyller ikke kravet grunnet manglende implementasjon av closed captioning teknologi. Mange av produktene vi kaller tematekster i læremidlene består av video med bilder, animasjoner og tekst. Teksten er lest opp (av mennesker med ulike dialekter) og ligger som lyd på produktet. Selv om produktene inneholder både tale og tekst, vil konsekvensen for brukere som benytter teknologi som krever tilgang til closed captions eller ren tekst være begrenset tilgang til innholdet. Manglene er avdekket og følgende tiltak er planlagt: 1. Tilby innholdet som ren tekst ved siden av videoproduktet."

Innhald som bryt kravet i regelverket

Nei

Kommentar fra tjenesteleverandør:

"Portalen og læremidlene våre støtter ikke reflow / zoom til 400%. Vi er i gang med utvikling av en helt ny portal basert på moderne kode og støtte for reflow."

Innhald som bryt kravet i regelverket

Følges kravet?

Nei

Kommentar fra tjenesteleverandør:

"Enkelte elementer blir klippet når tekstavstand økes. Vi er i gang med utvikling av en helt ny portal hvor kravet vil ivaretas."

Innhald som bryt kravet i regelverket

Nei

Kommentar fra tjenesteleverandør:

"Det finnes menyelementer som automatisk kommer til syne ved mouse-over/fokus og som ikke er mulig å lukke uten å flytte fokus. I produksjonsverktøyene er det lagt brukt tooltip som er kodet uten bruk av title-attributt. Plan for retting: Fjerne funksjon som automatisk lar elementer komme til syne i portalen. Bytte fra egendefinert tooltip til å bruke HTML title-atributten."

Prinsipp 2. Mogleg å betene

Web er interaktivt. Det er viktig at brukarane for eksempel kan navigere, velje knappar og sette haker i avkryssingsfelt, med det utstyret og den hjelpemiddelteknologien dei brukar. Dette betyr for eksempel at det ikkje berre skal vere mogleg å bruke mus. Alt innhald og all funksjonalitet skal også kunne brukast berre med tastaturet.

Innhald som bryt kravet i regelverket

Kommentar fra tjenesteleverandør: "Deler av vårt innhold oppfyller ikke kravet grunnet måten løsningen er kodet på. Funksjonene i produksjonsverktøyene Cartoonist, AudioEditor og Mindomo er ikke mulig å bruke med tastatur navigasjon. Konsekvensen er at det er krevende for brukere som har behov for dette å produsere. Manglene er avdekket og følgende tiltak er planlagt: For Cartoonist og AudioEditor vil støtte for tastatur navigasjon implementeres. Mindomo leveres av tredjepart. Disse er varslet om behovet for endret funksjonalitet."

Innhald som bryt kravet i regelverket

Kommentar fra tjenesteleverandør: "Deler av vårt innhold oppfyller ikke kravet grunnet måten løsningen er kodet på. Ved avspilling av produkter laget i Mindomo oppstår det en tastaturfelle hvor navigasjonen stopper i valget for fullskjermodus i avspilleren. Konsekvensen er at brukere som benytter tastaturnavigasjon vil stå fast etter å ha gått til side som inneholder en Mindomo presentasjon. Manglene er avdekket og følgende tiltak for å oppfylle kravet er påbegynt, men ikke ferdig implementert: 1. Oppdatere produktavspiller."

Innhald som bryt kravet i regelverket

Kommentar fra tjenesteleverandør:

"Deler av vårt innhold oppfyller ikke kravet grunnet måten løsningen er kodet på. Avviket gjelder produksjonsverktøyet Mindomo som er levert av tredjepart hvor det finnes flere hurtigkommandoer som bare er koblet til en tast. Det er per idag ingen funksjon for å skru av disse. Konsekvensen er at brukere med med behov for stemmestyring fort kan gjøre feil."

Innhald som bryt kravet i regelverket

Kommentar fra tjenesteleverandør: "Deler av vårt innhold oppfyller ikke kravet grunnet måten løsningen er kodet på. Avviket gjelder automatisk utlogging etter x antall timers inaktivitet. Alle produkter lagres automatisk fortløpende og brukere står ikke i fare for å miste arbeid ved automatisk utlogging. Konsekvensen er at brukere må logge inn på nytt. For brukere med nedsatt bevegelsesevne, eller brukere med nedsatt kognisjon kan sesjonen løpe ut før de rekker å holde den aktiv. Manglene er avdekket og følgende tiltak for å oppfylle kravet er påbegynt, men ikke ferdig implementert: 1. Implementere varsel før utlogging med mulighet for å forlenge sesjonen."

Innhald som bryt kravet i regelverket

Kommentar fra tjenesteleverandør: "Deler av vårt innhold oppfyller ikke kravet grunnet måten løsningen er kodet og designet på. Avviket gjelder oppgavebeskrivelser. Vi har to visninger av oppgavebeskrivelser. Den ene vises ved at scroller til syne og forsvinner ved mouse over-bevegelser. Funksjonalitet finnes både i oppgavebanken og læremidlene. Ved lengre beskrivelser krever det at brukeren scroller i innholdet for å lese hele oppgaven. Konsekvensen er at brukere med vansker knyttet til presis navigering med mus, brukere av skjermlesere og tastaturnavigering vil finne det vanskelig å få tilgang til oppgavebeskrivelsene. Den andre visningen av oppgavetekstene tilgjengelig i sin helhet uten mouseover-funksjonalitet når oppgaven er åpnet i produksjonsverktøyene. Manglene er avdekket og følgende tiltak for å oppfylle kravet er påbegynt, men ikke ferdig implementert: 1. Implementere ny løsning for visning av oppgavetekster."

Innhald som bryt kravet i regelverket

Følges kravet?

Nei

Kommentar fra tjenesteleverandør:

"Deler av vårt innhold oppfyller ikke kravet grunnet måten løsningen er kodet på. Avviket finnes både i portal og i produksjonsverktøy. Konsekvensen er at tastaturnavigering er mulig, men tungvindt. Vi utvikler en helt ny portal hvor denne funksjonaliteten vil være ivaretatt. For produksjonsverktøyene som består av mer kompliserte og dynamiske brukergrensesnitt jobber vi med å definere områdeblokkene."

Innhald som bryt kravet i regelverket

Kommentar fra tjenesteleverandør: "Deler av vårt innhold oppfyller ikke kravet grunnet måten løsningen er kodet på. Avviket gjelder deler av løsningen og fører til at brukere ikke kan benytte sidetittelen for å orientere seg om innholdet på siden. Manglene er avdekket og følgende tiltak for å oppfylle kravet er påbegynt men ikke ferdig implementert. 1. Implementere sidetitler for alle sider. Vi anslår at kravet er oppfylt i løpet av februar 2023."

Innhald som bryt kravet i regelverket

Kommentar fra tjenesteleverandør: "Deler av vårt innhold oppfyller ikke kravet grunnet måten løsningen er kodet på. Avviket gjelder produksjonsverkøyene som inneholder mye funksjonalitet og består av et sammensatt brukergrensesnitt. Per i dag fungerer ikke tastaturnavigasjon godt nok i disse verktøyene og kravet om presentasjon av innholdet i en logisk rekkefølger er i så måte heller ikke overholdt. Konsekvensen er at brukere med behov for tastaturnavigasjon eller skjermleser ikke kan benytte produksjonsverktøyene fullt ut. Manglene er avdekket og vil implementeres sammen med tastaturnavgivasjon i produksjonsverktøyene."

Innhald som bryt kravet i regelverket

Følges kravet?

Nei

Kommentar fra tjenesteleverandør:

"Både portal og læremidler inneholder lenker som ikke angir formålet med lenken i selve lenketeksten. Det manuelle arbeidet med å rette lenkebeskrivelser i oppgavebeskrivelser er påbegynt og publiseres løpende."

Innhald som bryt kravet i regelverket

Kommentar fra tjenesteleverandør: "Deler av vårt innhold oppfyller ikke kravet grunnet måten løsningen er kodet på. Avviket gjelder varsler og ledetekster i produksjonsverktøyene Cartoonist, AudioEditor og Mindomo hvor enkelte ledetekster ikke er tilgjengelig for skjermlesere. Konsekvensen er at brukere av skjermleserteknologi ikke får tilgang til all informasjon i verktøyene. Manglene er avdekket og følgende tiltak er planlagt: 1. Implementere sr-only tag på varsler og ledetekster."

Innhald som bryt kravet i regelverket

Kommentar fra tjenesteleverandør: "Deler av vårt innhold oppfyller ikke kravet grunnet måten løsningen er kodet på. Avviket er gjelder produksjonsverktøyene Cartoonist, Mindomo og Audioeditor hvor tastaturnavigering ikke fungerer tilfredstillende. Konsekvensen er at brukere med synshemninger vil finne det vanskelig å følge navigasjonen og orientere seg på siden. Manglene er avdekket og manglene er planlagt rettet sammen med implementasjon av tastaturnavigering i produksjonsverktøyene."

Innhald som bryt kravet i regelverket

Kommentar fra tjenesteleverandør: "Deler av vårt innhold oppfyller ikke kravet grunnet måten løsningen er designet. Avviket gjelder innstillinger for figurer i Cartoonist hvor endring av verdier krever å dra glidere langs en mer eller mindre horisontal linje. Konsekvensen er at tastaturbrukere og brukere med bevegelseshemninger og utfordringer med finmotorikk ikke kan endre verdiene. Manglene er avdekket og følgende tiltak er planlagt: 1. Implementere knapper for å senke/heve verdiene i tillegg til glidere."

Innhald som bryt kravet i regelverket

Kommentar fra tjenesteleverandør: "Deler av vårt innhold oppfyller ikke kravet grunnet måten løsningen er kodet på. Avviket skyldes at deler av koden er implementert med down-event i stedet for up-event som fører til at det ikke er mulig å angre seg hvis museknapp først er trykket ned. Konsekvensen er at for brukere med utfordringer knyttet til finmotorikk vil det være vanskelig å navigere på siden. Manglene er avdekket og følgende tiltak for å oppfylle kravet er påbegynt, men ikke ferdig implementert: 1. Legge om koden slik at det benyttes up-eventer."

Prinsipp 3. Forståeleg

Målet med nettstader er at brukarane skal forstå korleis sidene skal brukast og informasjonen dei får. Det handlar om at nettstaden er føreseieleg, har eit enkelt språk og god hjelpefunksjonalitet. Rett koding er viktig for at nettstaden skal fungere med hjelpemiddelteknologi, for eksempel vil rett språk på sida sørge for at teksten blir lese opp på rett måte for brukarar med talesyntese.

Innhald som bryt kravet i regelverket

Kommentar fra tjenesteleverandør: "Deler av vårt innhold oppfyller ikke kravet grunnet måten løsningen er kodet på. Avviket skyldes mangel på lang-tag i koden for nettsidene. Det opptrer også avvik i oppgavebanken hvor oppgaver i engelskfaget er skrevet på engelsk selv om språket ellers er noe annet på siden. Konsekvensen er at brukere av skjermleserteknologi vil få opplesninger av dårligere kvalitet. Manglene er avdekket og følgende tiltak for å oppfylle kravet er påbegynt, men ikke ferdig implementert: 1. Implementere språk-tag på alle nettsidene 2. Implementere løsning for å kode hver enkelt oppgave med hvilket språk den er skrevet på."

Innhald som bryt kravet i regelverket

Følges kravet?

Nei

Kommentar fra tjenesteleverandør:

"Deler av vårt innhold oppfyller ikke kravet grunnet måten løsningen er kodet på. Avviket skyldes mangel på lang-tag i koden i oppgavebanken hvor oppgaver i engelskfaget er skrevet på engelsk selv om språket ellers er noe annet på siden. I vår ukrainsk ressurs finnes også produkter inneholder tekst på både norsk, ukrainsk og russisk. Her er ikke de ulike tekstene kodet med riktig språk. Konsekvensen er at brukere av skjermleserteknologi vil få opplesninger av dårligere kvalitet. Manglene er avdekket og følgende tiltak for å oppfylle kravet er planlagt: 1. Implementere løsning for å kode hver enkelt oppgave med hvilket språk den er skrevet på."

Prinsipp 4. Robust

Rett koding av nettstaden er viktig, og dette er som regel ivareteke med bruk av standardelement i HTML. Valider at koden på nettstaden er rett. Dette er spesielt viktig dersom du brukar ny teknologi eller lagar eigne element (custom widgets).

Innhald som bryt kravet i regelverket

Følges kravet?

Nei

Kommentar fra tjenesteleverandør:

"Deler av vårt innhold oppfyller ikke kravet grunnet måten løsningen er kodet på. Det har vært gjennomført et stort arbeid for å konvertere egendefinerte komponenter til standard HTML-komponenter for å oppfylle dette kravet. Fargevelgeren i Cartoonist er fortsatt en egendefinert komponent som ikke oppfyller kravet. Plan for retting: Bytte ut fargevelger med standard HTML-fargevelger."

Innhald som bryt kravet i regelverket

Følges kravet?

Nei

Kommentar fra tjenesteleverandør:

"Deler av vårt innhold oppfyller ikke kravet grunnet måten løsningen er kodet på. Avviket er knyttet til statusmeldinger som oppdateres på ulike steder uten at de er kodet med riktige atributter. Plan for retting: legge til aria-atributter på statusmeldinger."


Test og vurdering av nettstaden

Vi har testa og vurdert nettstaden internt, i kombinasjon med ekstern hjelp.

Om erklæringa

  • Tilgjengelegheitserklæringa er sist oppdatert .
  • Tilgjengelegheitserklæring for denne nettstaden blei oppretta første gong .