Tilgjengelegheitserklæring for Panopto

  • Panopto
  • OSLOMET - STORBYUNIVERSITETET, organisasjonsnummer 997 058 925
Erklæringa er oppdatert

I kva grad er nettstaden i samsvar med krava til universell utforming?

Nettstaden er delvis i samsvar med krava til universell utforming av ikt.

Det er brot på 16 av 48 krav.

Kva betyr brota for brukarane?

Brota som er registrert i denne erklæringa får særleg konsekvensar for brukarar som har følgjande føresetnader:

  • Bruk utan syn
  • Bruk med avgrensa syn
  • Bruk utan fargesyn
  • Bruk utan høyrsel
  • Bruk med nedsett høyrsel
  • Bruk med nedsett rørsleevne eller styrke
  • Avgrensing av anfall på grunn av lysfølsemd
  • Bruk med nedsett kognisjon

Meld gjerne frå om brot på krava

Vi ønskjer tilbakemelding frå brukarane.

  • Har du oppdaga feil og manglar knytt til universell utforming av nettstaden?
  • Treng du alternativ til innhald som ikkje er universelt utforma?
  • Har du innspel til forbetringar av nettstaden?

Du kontaktar oss via:

Klage

Diskrimineringsnemnda behandlar klager om brot på regelverket. Du finn informasjon om korleis du klagar på nettstaden til Diskrimineringsnemnda. Du kan også klage på manglande eller seint svar på tilbakemeldingar du har sendt til oss.


Status for innhald som ikkje er universelt utforma

Vi har innhald på nettstaden som ikkje er universelt utforma. Vi gjer greie for kva innhald det gjeld, årsaka til at vi ikkje følgjer krava til universell utforming av ikt og kva det betyr for brukaren. Det er presentert i same rekkefølgje som krava i WCAG 2.1-standarden.
OSLOMET - STORBYUNIVERSITETET kategoriserer innhaldet som ikkje er universelt utforma på Panopto slik:

Prinsipp 1. Mogleg å oppfatte

Informasjon skal vere presentert på ein måte brukaren kan oppfatte. Det vil seie at informasjon ikkje berre skal kunne oppfattast med éin enkelt sans. For å sjå grafikk treng du for eksempel ein skjerm og synssansen. Derfor skal bilete ha ein alternativ tekst, i følgje WCAG. Tekst kan også bli presentert på mange ulike måtar, mellom anna som punktskrift, syntetisk tale, på skjerm, tolkast som teiknspråk eller som symbol. WCAG krev derfor at tekst blir brukt som alternativ til lyd, film og bilde.

Innhald som bryt kravet i regelverket

Det ble funnet brudd i full avspiller med to videokilder. Det finnes bilder som burde vært merket som dekorative. Knappen for å bytte input-kilde har ledetekst "Undefined". Dette har konsekvenser for brukere som benytter skjermoppleser til å navigere.

Innhald som bryt kravet i regelverket

Det er tilfeller av innhold som har undertekster/tekstalternativ med misvisende innhold/lav kvalitet, og det finnes video uten undertekst. Dette har konsekvenser for de som er avhengige av alternativ til lyd eller bilde.

Innhald som bryt kravet i regelverket

OsloMet har tilrettelagt for at teksting av video og lydinnhold skal være så enkelt som mulig, bl.a. ved å tilby ASR i vår offisielle videoplattform, samt utarbeiding og tilgjengeliggjøring av veiledninger for hvordan dette kan gjøres. Dette innholdet har alle ansatte blitt orientert om i flere kanaler.

Det er likevel tilfeller av videoer som har undertekster med misvisende innhold/lav kvalitet, og det finnes video uten undertekst. Dette har konsekvenser for de som er avhengige av alternativ til lyd.

Innhald som er unnateke på grunn av uhøveleg stor byrde

På generelt grunnlag oppfordres alle ansatte på OsloMet som publiserer videoer å sørge for at innholdet er tekstet. Vi vet likevel at vi har store mengder videomateriale som ikke er det. 

Siden det er en svært stor jobb oppgave å tekste alt vi har av videoinnhold, har vi valgt å dele videoene våre inn i tre kategorier, som har ulik prioritet for viktigheten av å tilbys med undertekster. Vi opererer med følgende kategorier og prioriteringer:

Høy prioritet: Faglige videoer og lydopptak som gjenbrukes i undervisningen fra år til år. Slikt innhold er ofte begrenset i tidsomfang, og dermed er jobben med å sørge for gode undertekster betydelig lavere. Videoer og lydinnhold med faglig innhold som gjenbrukes (og spesielt i tilfeller hvor de brukes i studiepoenggivende emner) er spesielt viktige å ha tilgjengelig i tekstform også. Innhold som benyttes i emner med hørselshemmede studenter har spesielt høy prioritet. Denne ekstra høye prioriteten gjelder også i emner med svaksynte studenter hvor man har video som ikke har lyd (se for øvrig merknader i 1.2.1.)

Middels prioritet: Hilsener fra fakultets- studie og emneledere, tilleggsmateriale som ikke er obligatorisk og annet eksternt materiale som trekkes inn i undervisningen bør være tekstet.

Lav prioritet: Uredigerte video- og lydopptak av forelesninger, som er lengre enn 30 minutter forventes ikke å ha (kvalitetssikrede) undertekster. I tilfeller hvor uredigerte ASR-undertekster benyttes, skal seerne gjøres oppmerksom på at undertekstene ikke er gjennomgått av mennesker.

Innhald som bryt kravet i regelverket

Det er tilfeller av video som ikke har tilstrekkelig synstolking. Dette har konsekvenser for personer som har behov for auditive beskrivelser av visuelt innhold.

Innhald som bryt kravet i regelverket

Innholdsfortegnelse/navigasjon er definert som en unummerert liste, men skulle vært definert som en nummerert liste. Dette har konsekvenser for personer som er blinde eller døvblinde.

Innhald som bryt kravet i regelverket

Det finnes brudd flere steder i grensesnittet; Lenker (turkis mot hvit eller lysegrå), menyvalg i sidemeny (grå mot hvit), ledetekst i søkefelt (grå mot hvit), tidsmarkøt på forhåndsvisning av klipp som ikke er valgt (hvit mot lysegrå). Dette kan ha konsekvenser for personer med nedsatt syn og/eller fargesvakt syn.

Innhald som bryt kravet i regelverket

Det finnes tilfeller av video som inneholder bilder av tekst, f.eks. videoer som viser powerpoint-lysbilder med tekst, som ikke er tilgjengelig i alternativt format. Dette har konsekvenser for personer med nedsatt syn. 

Innhald som bryt kravet i regelverket

Ikke mulig å bruke Panopto med zoom på 400%.  Dette har hovedsakelig konsekvenser for personer med nedsatt syn

Innhald som bryt kravet i regelverket

Det finnes brudd flere steder i grensesnittet; Flere tilfeller av dårlig fokusmarkering. Ellers; knappen for "post comment", søke-ikon i søkefelt, volumnivå, posisjon på tidslinje.

Innhald som bryt kravet i regelverket

Volum ikke mulig å avvise og utfordrende å få musepekeren over innholdet. Dette har konsekvenser for brukere med nedsatt syn, motorikk eller kognisjon

Prinsipp 2. Mogleg å betene

Web er interaktivt. Det er viktig at brukarane for eksempel kan navigere, velje knappar og sette haker i avkryssingsfelt, med det utstyret og den hjelpemiddelteknologien dei brukar. Dette betyr for eksempel at det ikkje berre skal vere mogleg å bruke mus. Alt innhald og all funksjonalitet skal også kunne brukast berre med tastaturet.

Innhald som bryt kravet i regelverket

I tilfeller hvor det finnes arkiverte videoer i emnet er det ikke mulig å nå lenken nederst på siden "Show Archived Videos".

Tilgjengelege alternativ

Tilsvarende lenke finnes et annet sted på siden

Innhald som bryt kravet i regelverket

Ved å trykke "M" settes videoen på lydløs og motsatt. Dette kan ha konsekvenser for personer som benytter stemmestyring, personer med nedsatt motorikk som benytter tastatur og personer med nedsatt kognisjon.

Innhald som bryt kravet i regelverket

I testingen ble det ikke oppdaget videoer med anfallfremmende effekter. Sannsynligvis har vi ikke slikt innhold, men det er en mulighet for at det kan forekomme da vi har svært mange innholdsprodusenter. 

Prinsipp 3. Forståeleg

Målet med nettstader er at brukarane skal forstå korleis sidene skal brukast og informasjonen dei får. Det handlar om at nettstaden er føreseieleg, har eit enkelt språk og god hjelpefunksjonalitet. Rett koding er viktig for at nettstaden skal fungere med hjelpemiddelteknologi, for eksempel vil rett språk på sida sørge for at teksten blir lese opp på rett måte for brukarar med talesyntese.

Innhald som bryt kravet i regelverket

Språket i Panopto er engelsk og kan ikke endres. I HTML-koden er språket på alle sider og videoer dermed definert som engelsk. Det betyr at videotitler som er på norsk og/eller har norske undertekster, aldri vil samsvare med html-koden på siden (siden den uansett er merket som engelsk). Dette er en konsekvens for personer som er blinde eller har nedsatt kognisjon.

Innhald som bryt kravet i regelverket

Ledetekst og instruksjoner i form av placeholdertekst forsvinner når bruker skriver i elementet. Dette kan ha konsekvenser for personer som er blinde, har nedsatt syn, nedsatt kognisjon eller endsatt bevegelighet. 

Prinsipp 4. Robust

Rett koding av nettstaden er viktig, og dette er som regel ivareteke med bruk av standardelement i HTML. Valider at koden på nettstaden er rett. Dette er spesielt viktig dersom du brukar ny teknologi eller lagar eigne element (custom widgets).

Innhald som bryt kravet i regelverket

Det er funnet tilfeller av duplikate ID-er i hele testutvalget. Dette kan ha konsekvenser for personer som er blinde eller har nedsatt syn, og personer som bruker ulike typer hjelpemiddelteknologi (skjermleser, skjermforstørrer og programvare for talegjenkjenning)


Test og vurdering av nettstaden

Vi har sjølv testa og vurdert nettstaden.

Om erklæringa

  • Tilgjengelegheitserklæringa er sist oppdatert .
  • Tilgjengelegheitserklæring for denne nettstaden blei oppretta første gong .

Arbeid med universell utforming av ikt

OsloMet vektlegger at våre løsninger er universelt utformet, både plattformene i seg selv og innhold som produseres av våre innholdsprodusenter, i dette tilfellet faglig ansatte og teknisk-administrativt ansatte. Vi arbeider strategisk med opplæring av innholdsprodusenter for å sikre at innholdet som produseres er universelt utformet, bl.a. ved hjelp av kursvirksomhet, oppdaterte dokumentasjonssider og informasjonskampanjer til ansatte.

Avgrensninger for tilgjengelighetserklæringen:

Testutvalget er begrenset til brukergrensesnitt for studenter. Dette vil si at redigeringstilgang ikke er testet i denne omgang grunnet at flesteparten av studentene bruker løsningen til å se videoer. I denne omgang har vi vurdert det som uforholdsmessig byrde å teste den utvidede løsningen da dette er funksjoner studenter ikke oppfordres til å bruke.